Jmenování ministra školství mimo okruh Věcí veřejných je dobrým krokem.
Obecně prospěšná společnost EDUin vítá jmenování nového ministra školství Petra Fialy. Za prvé proto, že tím končí několikatýdenní etapa bezvládí na ministerstvu školství a přichází do funkce osoba s jasnou politickou odpovědností. Za druhé proto, že jde o politika mimo okruh Věcí veřejných a zvyšuje se tedy šance na racionální řešení problémů, které se nahromadily za předchozího vedení resortu. Také doufáme, že se změní doposud velmi nevstřícná informační politika ministerstva.
Nový ministr školství by měl prioritně řešit tyto problémy:
- Jasně informovat veřejnost o stavu přípravy evropských projektů a rizicích na pozastavení financování, které může zasáhnout projekty rozběhnuté na mnoha školách.
- Posoudit účelnost a smysluplnost připravovaného projektu testování na základních školách, který má být pilotován během května.
- Zvážit zkvalitnění prací na úpravách rámcových vzdělávacích programů a jejich prodloužení o jeden rok.
- Vyhodnotit, jak prakticky reagovat na závěry zprávy OECD o stavu hodnocení na našich školách, a informovat o tom, jaká doporučení této zprávy a jak by bylo možné realizovat.
- Zadat nezávislou analýzu prvních dvou ročníků státní maturity a na jejím základě uvažovat o případných změnách maturitního modelu.
- Pracovat na přípravě zákonů upravujících vzdělávání na vysokých školách, nebo připravit prozatímní opatření, která umožní sanovat alespoň největší problémy vysokých škol.
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl:„Především doufáme, že se sníží míra chaosu a nepředvídatelnosti kroků vedení ministerstva. V tomto směru by byla změna velmi žádoucí. Také předpokládáme zlepšení informační politiky. Stačí se podívat na seznam tiskových zpráv ministerstva školství za poslední měsíce a každý může posoudit, nakolik a jakým způsobem ministerstvo informuje v posledních týdnech o tak klíčových projektech, jako jsou například čerpání evropských fondů, revize rámcových vzdělávacích programů nebo příprava strategických materiálů typu Bílá kniha. Za vlády Věcí veřejných bylo ministerstvo stále uzavřenější, nezbývá než doufat ve změnu.“
18 komentářů:
Daný výčet lze jedině podepsat. Důležité je ale vrátit ministerstvu úroveň, tvář, vážnost...
Pan ministr by měl hlavně rezort uklidnit, lidé by měli opět začít normálně komunikovat a spolupracovat uvnitř i navenek. Tiskový (Aha!) odbor by měl přestat kastovat odbornou veřejnost. Ministr by měl zastavit nerozvážné a nepromyšlené projekty a znovu koncepčně nastavit zjišťování dat o školství (obnovit činost ÚIV jako samostatného úřadu), jejich interpretaci, vyvozování závěrů a doporučení - a hlavně; na základě doporučení by se měla připravovat rozvojová opatření, programy a národní ministerské projekty v úzké spolupráci ministerstva, odborných ústavů, vysokých škol a dalších stakeholderů. Konečně tak MŠMT nemusí být jen pro smích jak svou zmatkářskou komunikací, tak ostudou na evropské úrovni.
Keďže viem kto je pán Fiala zač, a dobre viem že ako rektor bol omyl univerzitného senátu voliaceho ho do funkcie, tak nečakám od neho žiadne zázraky. Beriem ho len ako pešiaka ktorý má urobiť určité úlohy ale pritom sa sám čo najviac zviditeľniť. Možno Nečas či kníže počíta s ním ako prezidentským kandidátom keďže z ich tábora žiadna reálna osobnosť nie je. Ako „vedec“ či pseudo-nestranný odborný človek z akademickej obce môže dobre zapôsobiť na voliča na verejnosti, ako „nová tvár“ na otestovanie. Osobne môžem povedať že je to nadutý arogantný tvrdo vypočítavý človek ktorý sa vie v pravú chvíľu niekde zjaviť a „vtrieť“ do funkcie. Na univerzite mi prišiel ako arogantný vypočítavý karierista. Ja to vidím ako epizódnu vec na pár mesiacov, s dávkou pár populistických návrhov, možno sľubov, ovšem žiadnu zásadnú vec nevyrieši.
Obnovit činnost ÚIV jako samostatného úřadu? Co je špatně na tom, že ze 150 lidí zbylo 20 a nikdo si ničeho nevšiml?
Dvacet lidí šlo na ministerstvo, ale kolik jich šlo na ČŠI?
A kolik už bylo vypsáno veřejných zakázek na dodávku toho, co dosud zrušené nebo okleštěné přímo řízené organizace dělaly?
Na část činnosti ÚIV si navíc už napsali projekt NEDIR za 650 melounků z ESF. Stále stejné hrátky, stále stejní zloději...
Na ČŠI jich šlo 6 :-)Ministerský.
2. května 2012 12:46
Daný výčet lze podepsat leda jako namátkový výběr z kvanta věcí, které také bude nutno na MŠMT někdy dát do pořádku.
Momentálně má pan Fiala hlavně následující 2 problémy:
Regionální školství za peníze, které pro něj má, není schopen udržet v běžném provozu, spěje mu ke kolapsu.
Místo seriózních projektů na čerpání peněz z EU má na MŠMT hromadu tunelů v celkovém objemu desítky miliard a nemá lidi, kteří by to v čase Č, požadovaném Bruselem, napravili.
(Vysoké školství také hrozí časem řadou průšvihů, ale nic tam na rozdíl od toho regionálního a od čerpání z EU fondů není tak akutní, aby se to nedalo o rok či dva odložit, mj. proto, že do něj v podstatě MŠMT jen lije peníze o ono pak funguje daleko autonomněji než to regionální. Leda zaříznout plzeňskou PrF by mohl hned - skoro nic to nestojí a času mu to taky moc nezabere.)
Nový ministr by si měl dát hlavně pozor, aby nezačal naslouchat lidem typu EDUINi a spol., ale obklopil se skutečnými odborníky.
Je ale fakt, že po Dobešovi zůstala řada problémů které musí pan Fiala vyřešit. Držím mu palec.
Děkuji anonymovi z 13,29 h; anonyma předchozího bych chtěl upozornit, že je rozdíl mezi realitou, ideologií, lží a PR ex-Dobeše (stupňování podobné před lety v evropských strukturách populárnímu: "lež, sprostá lež, řecká statistika").
Že si tento anonymní člověk něčeho nevšiml, je sice pěkné, ale vzdělávání bez monitoringu, vyhodnocování a realizace opatření se ukáže jako problém v jiném čase než v obligátních mediálních 5 minutách...
ÚIV jako přímo řízená organizace syntetizoval informace z mezinárodních a místních šetření a to longitudinálně i krátkodobě. Hlavně to ale byl úřad řízený z MŠMT. V optimální podobě tedy KOORDINOVANÝ s ostatními složkami. To, že koordinace haprovala, nebyla chyba dr. Zieleniecové, ale Skupiny II MŠMT a tedy nejlepšího náměstka na světě...
Proč nelze monitorovací, hodnotící a nápravné činnosti outsourcovat? Protože ty soukromé firmy, které odevzdají svou práci jistě v požadované podobě za tři roky, nemají dlouhodobou odpovědnost za celoživotní vzdělávání a výchovu v ČR. Tu má ministerstvo/vláda. Odpovědnost nelze delegovat ani úplatkem z ESF. Ta zůstane vždy MŠMT!!!
P. Koubek
Fiala je kariérista? No tak já tedy mám pocit, že bez určité míry karérismu asi tak stokrát vyšší než průměr se v politice nevyskytuje vůbec nikdo. A pokud je trošku arogantní inteligentbí člověk, tak to docela chápu. Bohužel máme v politice dost arogantních tupců bez špekty logického mašlení.
koneckonců Dobeš arogantní nebyl a jakou paseku nadělal.
Jen při letmém pohledu do životopisu pana profesora Fialy, sociologa a exrektora MU, je jesné, že je to borec nad borce ve sběru různých funkcí a titulů.
Funkce ministra bude pro něj jen malá epizoda v jeho letu "nad kukaččím hnízdem".
Jeho funkční období bude tak krátké, že nebude ani schopen "odveverkovat" svůj úřad, natož udělat ještě něco jiného.
První kroky ministra Petra Fialy by měly být do Karmelitské. A než vstoupí do dveří, měl by si přečíst, kam že se to vydal.
Tuším, že je tam na ceduli psáno
Ministerstvo školství ...
Jo a pak by měl zamířit na WC, aby nepoblil chodbu, až spatří ten nepořádek
Pan ministr může vcelku snadno získat body u veřejnosti.
Stačí stopnout a stáhnout Dobešův návrh na reformu financování regionálního školství.
Stejně by ve stávající podobě neměl v parlamentu šanci na úspěch. Nechce ho nejen opozice, ale ani část ODS a vlastně ani TOPka, která musí sem tam provést nějakou "úlitbu" starostům, kteří jí pomohli získat procenta.
Na mnoha radnicích se podepisují proti tomuto návrhu petice.
Když to vydrželo na tom praštěném normativu na žáka doposud, pár let to ještě může tak zůstat. Alespoň bude k mání dobrý "důvod", proč to, či ono nejde.
Takže se pan ministr může "vší silou své osobnosti" angažovat, v podstatě se "vlomit do otevřených dveří" a ještě mu média a občané zatleskají.
P.S.:
Waltr Bartoš se zmínil, že ODS má v šuplíku nový návrh na financování regionálního školství. Takže se nechme překvapit.
Přiznejme si však, že změnu to chce. naše regionální školství začíná být nefinancovatelné.
naše regionální školství začíná být nefinancovatelné.
To je pravda.
Ale jen proto, že výše normativu * klesající počet dětí už nedokáže pokrýt náklady.
Což ale začít dávat do školství ASPOŇ tolik co průměr OECD?
3. května 2012 11:18
„Což ale začít dávat do školství ASPOŇ tolik co průměr OECD?“
No, jen doufám, že aspoň ve Vaší rodině neutrácíte více peněz, než donesete domů….
V naší rodině jsme si pořídili rodiný domek se zahradou. Na dluh.
Protože jsme si spočítali, že v předchozím bydlišti na nájemném, paušálně stanovených platbách za vodu, vytápění společných prostor, atd. dáme téměř tolik, na co nás vyjde měsíční splátka hypotéky.
Rozdíl je "jen" v tom, že ten dům je náš a jednou (snad) zůstane našim dětem. Zatímco nájem byl pouhou spotřebou a nevlastnili jsme pořád nic.
Spočítali jsme si náklady, posoudili a ošetřili rizika a pak jsme investovali do budoucnosti.
Já chápu, že některým lidem končí jejich finanční gramotnost na úrovni papouškování vládních proklamací.
Jako odrostlé dítko jsem pomáhal otci na poli a sledoval matku, jak si píše příjmy a výdaje do notýsku, aby vyšla s hluboce podprůměrnými rodinnými příjmy.
Tehdy jsem pochopil, že ušetřit můžeme na jídle, na zábavě, na oblečení.
Ale "ušetřit" na výdajích na hnojivo, nebo novou sadbu brambor se prostě nesmí.
Šetřit na vlastní budoucnosti se nedá.
Semlít jarní osivo na mouku,
ušetřit náklady na topení tak, že vykácím ovocný sad,
to může udělat jen hlupák.
Peníze vložené do vzdělání jsou investice.
Takže buďto mi laskavě předveďte, jak se dá "prošetřit k prosperitě", anebo si podobné poznámky nechte od cesty.
Ale pozor, ať se neblamujete i mezi souvěrci, protože se zdá, že i pana premiéra konečně osvítil duch svatý.
Prozatím ale vidím spíše opatření, jako když se taxikář rozhodne ušetřit provozní náklady, a tak odstaví auto do garáže na špalky. A když mu nestačí peníze na jídlo, prodá "nepotřebné" pneumatiky.
Kromě toho, kdyby v tomto státě někdo opravdu chtěl bránit korupci a rozkrádání našich společných peněz, nebylo by třeba podobných "tupých škrtů".
Jedna MUS by nám ve školství vystačila nejmíň na 3 roky.
Jedno PROMOPRO nebo jeden Opencard by pokryl úspory požadované letos po vysokých školách.
atd.
Nemá cenu se rozčilovat... :-(
Nesplněno (mimo jiné) z "Bílé knihy" 2001:
"Pro zabezpečení nutných změn vzdělávací soustavy je nezbytná
finanční a politická podpora státních a samosprávných
orgánů, podniků, občanské společnosti, médií a jednotlivců.
Konkretizací této podpory je požadavek, aby
došlo k postupnému nárůstu veřejných výdajů na vzdělávání
tak, aby se vyrovnaly s ostatními vyspělými zeměmi
a dosáhly 6 % hrubého domácího produktu."
a
"Podporovat proměnu v pojetí a výkonu pedagogické činnosti
ve všech vzdělávacích institucích, posilovat sociálně-profesní
postavení pedagogických a akademických pracovníků, zvýšit
kvalitu jejich přípravného a dalšího vzdělávání, vytvořit
podmínky pro jejich kariérní růst a vyšší motivaci k osobnímu
zdokonalování a týmové spolupráci.
Rozhodujícím faktorem pro rozvoj české vzdělávací soustavy
je zvýšení kvality práce všech pedagogických a akademických
pracovníků, na které jsou v důsledku nezbytných
proměn vzdělávání kladeny mnohem vyšší požadavky než
kdykoliv dříve. Proto je nezbytné soustavně podporovat jejich
osobní i profesionální rozvoj. Nelze toho dosáhnout
bez celkového zvýšení platové úrovně, jež by měla potvrdit
jejich společenské postavení jako prestižní sociálně-profesní
skupiny."
O dalších 6 nerealizovaných klíčových opatřeních nemluvě...
P. Koubek
Okomentovat