Podívejte se na protokoly, které dostávají žáci jako hodnocení svých maturitních slohových prací. Rubrika Komentář hodnotitele je obvykle prázdná.
Na EDUin se obrátilo několik studentů se žádostí o radu, jak se odvolat proti hodnocení maturitní slohové práce. Opakuje se loňská situace, kdy studenti neměli k odvolání proti chybám v maturitních testech dostatečné podklady, zatímco jim běžela odvolací lhůta. Postup Cermatu tedy opět porušuje právo studentů mít možnost nahlédnout do všech podkladů, na jejichž základě byl hodnocen jejich výkon u maturity.
Změna v letošních maturitách, kdy slohové práce jsou vyhodnocovány centrálně školenými hodnotiteli, přináší další porci pochybení a zmatků do organizace státní maturity.
Slohovou práci, kterou žák napíše, škola naskenuje a pošle Cermatu. Ten přidělí každou práci k ohodnocení jednomu ze zhruba osmi set hodnotitelů. Škola a žák pak dostanou zpět pouze formulář s názvem Záznam o hodnocení písemné práce, který ale obsahuje jen nepříliš vypovídající bodové ohodnocení. Opravenou písemnou práci, z níž by žák mohl poznat, v čem přesně chyboval a mohl se například obrátit na své učitele, kteří mu jeho chyby vysvětlí, nebo navrhnou, aby se proti hodnocení odvolal, nemá k dispozici ani on, ani škola a Cermat pravděpodobně vůbec nepočítá, že by žák do své opravené písemky mohl nahlédnout.
Opakuje se tedy situace z loňského roku, kdy se studenti nemohli kvalifikovaně odvolat (v loňském roce proti vadným úlohám v testech), protože neměli včas dostatek podkladů. Odvolání je třeba v případě slohových prací podat k příslušnému krajskému úřadu do osmi dnů od oznámení výsledku zkoušky. V tomto termínu ale žádný student nebude mít k dispozici dostatek podkladů pro účinné a kvalifikované odvolání.
Tento fakt odporuje školskému zákonu (§ 82 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb.), který konstatuje, že každý student má právo „nahlédnout do VŠECH materiálů (…), které mají význam pro rozhodnutí o výsledku zkoušky“. Takovým materiálem jsou jistě i opravené písemné práce. Proto považujeme současný postup Cermatu za nezákonný.
Ukázky z hodnotících protokolů najdete v příloze tiskové zprávy. Za povšimnutí stojí prázdná okénka v rubrice Komentář. Hodnotící protokoly tak fakticky obsahují jen bodové ohodnocení, které je pro běžného studenta a jeho rodiče prakticky nulovou informací o kvalitě slohové práce.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je nepřijatelné, aby, uvádím konkrétní příklad, na elitním gymnáziu seděl učitelský sbor spolu s rodiči nad slohovou prací studenta, kterou vytáhli z archivu, a lámali si hlavu, proč zrovna tato práce anonymnímu hodnotiteli nevyhovovala. Z protokolu dodaného Cermatem se to dozvědět nelze, hodnotitele nelze oslovit, ani jinak standardně zjistit, proč práci hodnotil právě takto. To je postup, který snižuje autoritu maturity, učitelů i školství jako celku, protože rodiče ho mohou hodnotit jen jako bizarní Kocourkov. Jde letos už o několikátý krok, který srazil autoritu a věrohodnost státní maturity až na samé dno.“
Hodnocení maturitních slohů opakuje loňské chyby a porušuje zákon
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Souhlasím s každým slovem, které je tady uvedeno a je mi líto studentů - současných maturantů, kteří doplácejí na nekompetentní a arogantní postup CERMATU.
Teď jde ovšem o to, zda se najde NĚKDO, kdo tyto výtky dotáhne do konce a napadne nezákonnost postupu u maturit u soudu.
Ano, čekal jsem, že přijdou zpět skeny ohodnocených prací... Přišly jen počítačem vyplněné titulní strany. Musím říct, že poprvé vydáváme maturitní vysvědčení, na kterém nemůžeme jako škola zkontrolovat, že je správně.
jde ovšem o to, zda se najde NĚKDO, kdo tyto výtky dotáhne do konce
Tuhle jsem byl svědkem, jak nějací výrostci okrádali babičku. Tahala se s nimi o kabelu statečně.
Schválně jsem sledoval, jestli jí někdo z kolemjdoucích pomůže. Ani po dobrých deseti minutách NIKDO!
To je strašný svět, dneska.
Už jsem se na to nemohl koukat a tak jsem šel radši pryč.
Pokud jde o přiložené příklady,
nevím, proč by se někdo odvolával proti jedničce či dvojce (to jsou výsledky bodových obodnocení, jež jsou tam vidět). Pokud práce neprojde, je slovní komentář povinný.
Marie Albrechtová
Proč by se někdo odvolával proti jedničce, dvojce...??!Studenti, kteří místo očekávané výborné známky obdrželi známku dobrou, se kupodivu také chtějí odvolat...Komentáře u prací, které neprošly, jsou diskutabilní, a subjektivní-jak už z podstaty komentáře vyplývá. Je smutné, že dobré slohové práce neprošly na základě tvrzení, že jsou "myšlenkově povrchní" apod.Naprostá bezmoc:-((( mkm
Popravdě... moje kolonka Komentáře byla vyplněna, ale slovy jako "práce je celá povrchní" a jiným subjektivním hodnocením. Takže netuším, na kolik její vyplnění má smysl...
Studenti, kteří místo očekávané výborné známky, obdrželi dobrou, se chějí odvolávat... Myslím, že dnešní studenti mají pocit, že jsou v podstatě skvělí vypravěči a nebo píší převratné úvahy.K tomu jim dopomáhají i jejich učitelé, kteří jim průměrnou práci ohodnotí jedničkou. Hodnocení slohových prací je skoro vždy subjektivní a učitelé, kteří jsou zvyklí na jinou úroveň, ji potom očekávají všude.Takže pokud opravuje učitel z gymnázia slohovou práci studenti zprůmyslové školy, nelze se divit.
Takže pokud opravuje učitel z gymnázia slohovou práci studenti zprůmyslové školy, nelze se divit.
Kéž by. Podle té trochy dostupných informací tvoří podstatnou část kádru "CERMATem certifikovaných hodnotitelů" také důchodci a učitelé základních škol. Většina učitelů škol středních totiž odmítla dále se podílet na organizaci podobného cirkusu.
Studenti nemusejí mít žádné přebujelé ego. Ale na druhou stranu, proč by se nedvolali? Co mohou ztratit?
Myslím, že Vaše informace je mylná. Učím na gymnáziu v Brně a na všech školeních byli jen středoškolští pedagogové. A chápu, že ne všechny práce byly opraveny správně. Ale když opravuji práci, kde student píše holé věty, hrubky typu "iněkce", tak ji prostě nenechám projít.
Může být. Informací o tom, kdo jsou oni hodnotitelé je dosti málo. Třeba ze 4 středních škol, které jsou v mém bezprostředním dosahu není hodnotitel ani jeden.
O účasti důchodců a učitelů ZŠ ale, pokud vím, informovala i média a samotný CERMAT. Týkalo se to otázek na časové vytížení učitelů SŠ, kteří v době, kdy mají opravovat práce často zkoušeji při ústních maturitách a plní další činnosti.
O odstřelování hrubek nemusíme diskutovat. To je (měla by být) samozřejmost.
Mně osobně je ale proti srsti celkové pojetí písemné maturitní práce, zredukované rozsahem na blog, nebo sérii SMS.
Slušnou úvahu si umím představit v dřívějším rozsahu 4 hodin práce, atd.
Myslím, že garanci úrovně prací i jejich hodnocení by šlo zajistit i jiným způsobem.
Tak s tím ale souhlasí většina učitelů českého jazyka.Protože je fakt, že o úrovni práce, která má cca 25 řádků, si můžete udělat představu sami. Na druhou stranu vím, že dřív by se řeklo:"PAvlík je hodný student, teď mu to nevyšlo, ale dáme mu 4" a maturitní zkoušku tak získal naprosto každý. Je třeba spíše promyslet zadání slohových prací a systém opravování. A ještě jedna věc, je mi líto studentů, jejichž učitelé toto bojkotovali. Protože učitelé mohli pouze projít školením a své studenti mohli pak informovat. Já jsem slohové práce ve 4.ročníku opravovala podle nastavení SMZ.
Okomentovat