Vedoucí týmu expertů OECD pro hodnocení vzdělávání Paulo Santiago se ve dnech 15.-16. března zúčastnil konference ke Zprávě OECD a k testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, které pořádala Česká školní inspekce. Na obou konferencích přednesl obsáhlé příspěvky, které se týkaly systému hodnocení v ČR, jeho srovnání s ostatními zeměmi a využití testování jako jednoho z významných hodnotících nástrojů.
Protože občas dochází k různým (a často i protichůdným) interpretacím závěrů OECD ve vztahu k testování žáků, požádali jsme Paula Santiaga o osobní názor na testování tak, jak je v ČR právě pilotně ověřováno.
Paulo Santiago je přesvědčen, že testování má jednoznačný přínos:
„Národní standardizované testy zaplní významnou mezeru. Národní monitorovací systém školního vzdělávání je výrazně oslaben absencí národních údajů o výkonu žáka, tzn., že neexistují informace o výsledcích žáků, které by byly srovnatelné mezi školami, kraji a v čase. Národní standardizované testování pro 5. a 9. ročníky poskytuje mechanismus měření výsledků žáků v českém jazyce, cizím jazyce a matematice v úzkém propojení se vzdělávacími cíli České republiky. Díky tomu mají potenciál stát se nejkomplexnějšími národními indikátory pro účel monitorování výsledků žáků v základním vzdělávání,“ sdělil Paulo Santiago.
Paulo Santiago připomíná, co by mělo být hlavním účelem testování:
„Hlavním cílem by měla být tvorba národních standardizovaných testů pro národní (celoplošný) monitoring a jako pedagogický nástroj. Jasnou prioritou České republiky je rozvoj zjišťování (měření) výsledků vzdělávání žáků. V současnosti byla zahájena práce na národních standardizovaných testech pro žáky. To je chvályhodný počin s potenciálem poskytnout národní data o výkonu žáků, která budou srovnatelná mezi školami, kraji a v čase, což je zásadní informace pro národní monitorování výkonu žáků. Hodnotící tým tyto aktivity podporuje, ale doporučuje opatrnost v několika specifických oblastech,“ říká vedoucí expertů OECD pro hodnocení vzdělávání Paulo Santiago s tím, že jde např. o sepjetí testování se vzdělávacími cíli v RVP nebo nutnost vývoje dalších nástrojů pro měření širšího souboru výstupů, než je český jazyk, cizí jazyk a matematika, které pokrývají standardizované testy vyhodnocované automaticky prostřednictvím počítačů.
V pondělí 21. května začíná první celoplošná generální zkouška ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, kterou v souladu s programovým prohlášením vlády České republiky a z rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy realizuje Česká školní inspekce, s ohledem na transformační projekt Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice. Do generální zkoušky se zapojí cca 3.700 škol a cca 165.000 žáků.
Expert OECD: Standardizované testování v 5. a 9. ročnících je nejkomplexnějším indikátorem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Diplomatické vyjádření, zvlášť když se z něj jen "vhodně" vybere, má tu výhodu (nebo nevýhodu), že se dá propagandisticky použít téměř jakkoli.
Taky ovšem může znamenat, že je úplně špatně, že nemáme nejen kvalitní měření výsledků vzdělávání, ale ani kvalitně nadefinované cíle, a že když už jsme se nezmohli na nic lepšího, než připitomělé plošné testování bůhvíjak stanovených znalostí a dovedností, je to trochu lepší než nic.
Nelze se ale divit ČŠI, která je za celý ten herberk zodpovědná, že zkouší prosadit svoji interpretaci.
Máme-li jen jeden indikátor, zajisté je nejkomplexnější, a koneckonců i vůbec nejlepší ze všech, které máme.
Byl jsem na konferenci přítomen - a určitě ČŠI zneužívá vyjádření pana Santiaga k vlastní propagaci. Takto to nemyslel.
Nebyla jsem tam, ale pečlivě a několikrát jsem zprávu četla; a taky mi to tak přišlo (viz Puďa). Bohužel to nevypovídá nic dobrého o úrovni českých učitelů, když se nechají zmanipulovat hezkými slovíčky, která jim s úsměvem naservíruje inspekce (navíc si myslím, že to je pozůstatek ze starých dob - co vrchnost řekne, o tom se nediskutuje). Ve škole se snažím rozlišovat, kdy jsou mé pokyny dětem závazné a neoddiskutovatelné (jde-li o zdraví například) a kdy se můžeme dohodnout na kompromisu mezi našimi představami (dobrá metoda je připravit dvě, pro mě schůdné, varianty a dát dětem vybrat, to hlavně u těch malých).
V případě plošného testování bych dala přednost dobrovolnému testování. Škola, která si věří, ho nepotřebuje. A pokud její sebevědomí není oprávněné, brzy se to ukáže, pokud žáci nebudou úspěšní (co to vlastně znamená - "nebudou úspěšní"?).
obyčejná učitelka:
Úspěšnost (školní) se ukáže až u maturit a to je trochu pozdě, nemyslíte?
Jinou stejně nezjistíte.
Anonymni z 21:30
No právě! Ale copak učíme pro školní úspěšnost? A kdo a podle čeho stanovuje její kritéria? Je (bude) kvalitnějším člověkem ten, kdo napíše plošný test na 85% než ten, kdo ho napíše jen na 45%? Podívejte se na kvanta těch "úspěšných" v jednotlivých oborech naší společnosti (nejčastěji mě napadají někteří velice schopní právníci... ano, určitě se dobře učili a jsou schopní, ale všeho atd.).
Okomentovat