EDUin: Publikace z Cermatu je dobrým příkladem metodické podpory učitelů

pondělí 7. května 2012 ·

Podívejte se na ukázkové maturitní práce a způsob jejich hodnocení.


Publikace Český jazyk a literatura, písemná práce, kterou v dubnu vydalo nakladatelství Tauris, součást Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT, má do budoucna sloužit především učitelům, kteří připravují žáky středních škol na státní maturitu z češtiny. Pro širší veřejnost je zajímavá jako jedna z prvních veřejně dostupných metodických pomůcek, které se snaží učitelům zpřehlednit a zjednodušit proces hodnocení žákovských prací.

Jde o publikaci, která obsahuje úvodní metodickou část, přesný popis hodnotících kritérií a pak velké množství ukázek reálných žákovských prací i s návodem, jak postupovat při jejich hodnocení. Je dobrým příkladem, jak by měly vypadat metodické materiály pro učitele, které by pomohly zlepšit jejich kompetence v oblasti hodnocení.

Podobná podpora a na ní navázané další vzdělávání učitelů by byly pravděpodobně spolehlivější cestou ke zvýšení kvality výuky na základních a středních školách než připravované plošné testování a státní maturita. Metodickou podporu je ale třeba systematicky rozvíjet i v případě jejich zavedení.

Ukázky z publikace najdete v příloze tiskové zprávy (1VU, 2VU, 3ZU, 9ZU).

Pro srovnání přikládáme (viz příloha tiskové zprávy) metodický materiál pro učitele z kanadské provincie Ontario, který je návodem, jak má učitel postupovat při hodnocení žákovské práce a takzvaném hodnocení pro učení (formativním hodnocení).

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Bez ohledu na to, že považujeme samotné zadání maturitní písemky z českého jazyka za problematické, vítáme metodickou příručku pro učitele a hodnotitele maturitních prací jako jeden z prvních příkladů dobře zpracované publikace, která může sloužit jako metodická podpora učitelů. Pokud by podobné publikace například objasňovaly, jak hodnotit výkony žáků v jednotlivých předmětech, jak rozeznat a posuzovat dovednosti a kompetence, jichž dosáhli, výrazně by to zpřehlednilo debatu o standardech vzdělávání, plošných testech a třeba revizi RVP. Bez podobných publikací, které jsou v jiných vzdělávacích systémech podstatně rozšířenější, se do budoucnosti neobejdeme. “

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. května 2012 v 13:03  

Pan Feřtek vychází bohužel z mylného předpokladu, že výuku slohu lze vtěsnat do jednoznačně určených norem a podle míry jejich dodržení pak hodnotit zcela objektivně práce žáků. Jenomže většinu slohových útvarů takto redukovat nelze, naopak repertoár jejich podob je velice pestrý. Mezi jazykem a myšlením je těsný vztah, sémantika jazyka je velice subtilní, z čehož lze snadno vyvodit, jaké mohou být důsledky nepřiměřené standardizace obsahu a forem učiva. Zmíněnou příručku bych co do její funkce přirovnal k učebnicím cizích jazyků pro samouky. Práci učitele činí do značné míry zbytečnou, žáci ji vnímají jako návod, jak si rychle a bez větší námahy osvojit potřebné slohové dovednosti. K přípravě na maturitu je proto zcela nevhodná. U této zkoušky by se mělo prověřovat dosažitelné a reálně dosažené maximum vědomostí a dovedností, nikoli nějaký předem limitovaný základní standard. Jen tak může maturita pozitivně ovlivňovat kvalitu předchozího studia.

Karel Lippmann

Simona CARCY řekl(a)...
8. května 2012 v 23:10  

Bylo by ostatne s podivem, kdyby pan Lippmann v teto souvislosti psal cokoli pozitivniho. Jak vidno, ma se pan Fertek jeste co ucit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.