Podívejte se na ukázkové maturitní práce a způsob jejich hodnocení.
Publikace Český jazyk a literatura, písemná práce, kterou v dubnu vydalo nakladatelství Tauris, součást Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT, má do budoucna sloužit především učitelům, kteří připravují žáky středních škol na státní maturitu z češtiny. Pro širší veřejnost je zajímavá jako jedna z prvních veřejně dostupných metodických pomůcek, které se snaží učitelům zpřehlednit a zjednodušit proces hodnocení žákovských prací.
Jde o publikaci, která obsahuje úvodní metodickou část, přesný popis hodnotících kritérií a pak velké množství ukázek reálných žákovských prací i s návodem, jak postupovat při jejich hodnocení. Je dobrým příkladem, jak by měly vypadat metodické materiály pro učitele, které by pomohly zlepšit jejich kompetence v oblasti hodnocení.
Podobná podpora a na ní navázané další vzdělávání učitelů by byly pravděpodobně spolehlivější cestou ke zvýšení kvality výuky na základních a středních školách než připravované plošné testování a státní maturita. Metodickou podporu je ale třeba systematicky rozvíjet i v případě jejich zavedení.
Ukázky z publikace najdete v příloze tiskové zprávy (1VU, 2VU, 3ZU, 9ZU).
Pro srovnání přikládáme (viz příloha tiskové zprávy) metodický materiál pro učitele z kanadské provincie Ontario, který je návodem, jak má učitel postupovat při hodnocení žákovské práce a takzvaném hodnocení pro učení (formativním hodnocení).
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Bez ohledu na to, že považujeme samotné zadání maturitní písemky z českého jazyka za problematické, vítáme metodickou příručku pro učitele a hodnotitele maturitních prací jako jeden z prvních příkladů dobře zpracované publikace, která může sloužit jako metodická podpora učitelů. Pokud by podobné publikace například objasňovaly, jak hodnotit výkony žáků v jednotlivých předmětech, jak rozeznat a posuzovat dovednosti a kompetence, jichž dosáhli, výrazně by to zpřehlednilo debatu o standardech vzdělávání, plošných testech a třeba revizi RVP. Bez podobných publikací, které jsou v jiných vzdělávacích systémech podstatně rozšířenější, se do budoucnosti neobejdeme. “
EDUin: Publikace z Cermatu je dobrým příkladem metodické podpory učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Pan Feřtek vychází bohužel z mylného předpokladu, že výuku slohu lze vtěsnat do jednoznačně určených norem a podle míry jejich dodržení pak hodnotit zcela objektivně práce žáků. Jenomže většinu slohových útvarů takto redukovat nelze, naopak repertoár jejich podob je velice pestrý. Mezi jazykem a myšlením je těsný vztah, sémantika jazyka je velice subtilní, z čehož lze snadno vyvodit, jaké mohou být důsledky nepřiměřené standardizace obsahu a forem učiva. Zmíněnou příručku bych co do její funkce přirovnal k učebnicím cizích jazyků pro samouky. Práci učitele činí do značné míry zbytečnou, žáci ji vnímají jako návod, jak si rychle a bez větší námahy osvojit potřebné slohové dovednosti. K přípravě na maturitu je proto zcela nevhodná. U této zkoušky by se mělo prověřovat dosažitelné a reálně dosažené maximum vědomostí a dovedností, nikoli nějaký předem limitovaný základní standard. Jen tak může maturita pozitivně ovlivňovat kvalitu předchozího studia.
Karel Lippmann
Bylo by ostatne s podivem, kdyby pan Lippmann v teto souvislosti psal cokoli pozitivniho. Jak vidno, ma se pan Fertek jeste co ucit.
Okomentovat