Kromě průběžného zveřejňování maturitních testů by měl Cermat veřejnosti zpřístupnit i správné odpovědi a kritéria hodnocení písemných prací.
Na stránkách novamaturita.cz se zatím neobjevilo zadání testových úloh z českého jazyka základní a vyšší úrovně, ani zadání témat písemných prací. Po loňském podzimním kole maturit, kdy byla testová zadání bez problémů průběžně zveřejňována, předpokládáme, že tomu tak bude i v jarním kole státních maturit. Stejně přístupné veřejnosti by ale měly být i správné odpovědi a zadání písemných prací spolu s kritérii jejich hodnocení.
Po loňském jarním kole státních maturit následoval zhruba měsíc dohadů o tom, jestli mají zůstat testová zadání utajená, nebo je možné je zveřejnit. Argument EDUinu v tomto sporu zněl, že oficiální zveřejnění testových zadání zjednoduší debatu, studenti a veřejnost nebudou odkázáni na „pirátsky“ publikované verze, a navíc mají studenti právo znát testová zadání a správné odpovědi, aby měli dostatek podkladů k vypracování případné stížnosti na průběh státní maturity, na níž jim dává právo zákon.
Ministerstvo školství zhruba po měsíci ustoupilo a Cermat na svých stránkách testová zadání publikoval. V podzimním kole státních maturit je už publikoval automaticky, krátce poté, co je vyplnili studenti. Správné odpovědi ale dostaly jen školy. I tuto zvyklost by bylo třeba změnit a ve chvíli, kdy Cermat uvolňuje výsledky maturit pro školy, měl by na svých stránkách publikovat i správné výsledky testů.
V souvislosti se změnou hodnocení písemných prací, kdy se jejich vyhodnocování centralizuje a dá se očekávat větší míra neúspěšnosti a živější debaty o pojetí a kritériích hodnocení, by bylo vhodné, aby Cermat publikoval, podle jakých kritérií jím vyškolení hodnotitelé písemné práce z českého a cizích jazyků vyhodnocují. Tato kritéria sice obsahuje publikace Český jazyk a literatura, písemná práce z nakladatelství Tauris, ta ale není pro veřejnost běžně dostupná. Bylo by proto vhodné na webu publikovat přinejmenším výňatek z ní, souhrn pravidel hodnocení písemných prací.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Jistě je na místě postupně zvyšovat uživatelský komfort státní maturity. K tomu patří včasné zveřejňování zadání, správných odpovědí ale i kritérií, podle nichž jsou práce opravovány. Trvejme na tom, že státní maturita je vzdělávací služba, kterou si platíme, měla by nám tedy jako jejím uživatelům poskytovat jistý komfort.“
EDUin: Požadujme zveřejnění správných odpovědí na maturitní testy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Jak byste si, pane Feřteku, představoval lepší dostupnost knihy veřejnosti, než je prodejna Cermatu (přímý prodej), internetový obchod Cermatu (zásilkový prodej)? Co vás vede k demagogickému tvrzení, že publikace není pro veřejnost běžně dostupná? Pro začátek bychom mohli začít s tím, že přestanete lhát.
Nechápu, co je tak špatného na požadavku zveřejňování správných odpovědí. Proč by nemohlo při státních maturitách fungovat to, co funguje při jakémkoli jiném testování? Ani požadavak na zveřejnění kritérií hodnocení mně nepřipadá demagogický. Student má přece na tyto informace nárok,ale nebude si kvůli tomu kupovat publikace doporučované Cermatem. Cermat si platíme my všichni, a tak po něm můžeme požadovat služby určité kvality. Nevím, do jaké míry je prostředí této diskuse cenzurované; mně se jen některé přípěvky zdají být trochu hysterické.
Po jakémkoliv testu rozeberu se studenty nejen výsledky, ale i cestu ke správnému řešení. Je snad na tom něco špatně ? Po čtvrtletních písemkách děláme to samé. Nedokáži si představit, že by se student nedozvěděl správný výsledek. I ve výrobě dělník zjistí, že udělal zmetek. Proč tady CERMAT dělá výjimku ? Ignorant
Ve vyrobe rekne mistr delnikovi, ze udelal zmetek. Nemusi kvuli tomu volat na urad pro normalizaci a mereni, aby ten zverejnil spravny teplomer, nebo spravne pravitko. Zkuste treba zapojit na skole vlastni mozky, proc se neobejdete bez berli Cermatu? To uz se bez nej vubec ucitele neobejdou?
Madam CARCY, tohle byl ale obzvláště slabý výkon.
V té výrobě mám k dispozici například zadávací dokumentaci, výkres, nebo normu.
Tedy zadání.
Když chci dělníkovi pokrátit mzdu, musím to udělat na základě zápisu, testu výstupní kontroly aj.
Nestačí jen řici, že dostane poloviční mzdu, protože já si to myslím.
V tuto chvíli žádný češtinář oficiální zadání testů nemá. Takže ani nemůže říci, o které odpovědi si myslí, že je správná.
Nemluvě o tom, že mu do toho vlastně vůbec nic není. Státní maturita je záležitost mezi studentem a CERMATem, kterou škola pouze organizačně zajišťuje. Jakýkoliv názor vyučujícího je v tomto smyslu naprosto irelevantní.
I státní maturita je způsob zglajchšaltování. Přečtěte si k tomu článek zde: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15893/PROBLEMY-STANDARDIZACE-PODLE-SOCOLA.html
Publikace Český jazyk a literatura, písemná práce fascinujícím způsobem dokládá, jak si "světlonoši" vzdělanosti představují normy, do nichž se má "vecpat" slohové učivo. Žáci i učitelé mají zjevně co nejdůsledněji kopírovat jejich vyučovací metody a způsob myšlení. Mnoha politikům je tohle jistě sympatické.
Karel Lippmann
Okomentovat