David Hawiger: ICT ve vzdělávání = Jekyll a Hyde našeho školství

čtvrtek 3. května 2012 ·

Nedávno jsem si pročetl zprávu pro MŠMT o výstupech z projektu Profil Školy21 a následně pozorně pozoroval přednášku Ondřeje Neumajera k tomuto tématu na konferenci Počítač ve škole.


Po takových informacích se stále více utvrzuji v tom, že přístup k ICT ve vzdělávání má dvě tváře (koneckonců jako v případě přístupu společnosti ke vzdělávání jako takovému).

Veřejně je deklarována jeho důležitost (někdy až priorita), ve skutečnosti je však protivným přívažkem pro ty, kteří zodpovídají za reálné naplnění vyslovených vizí a slibů.

Jekyll = dobrotivá tvář přístupu k ICT ve vzdělávání

Asi nikdo nevyvrátí tvrzení, že nové tisíciletí je bytostně spjato z rozmachem ICT. Většina z nás je připravena obhajovat to, že ICT gramotnost je jedním z předpokladů úspěchu v "euro-atlantické civilizaci". A dozajista se automaticky očekává, že rozvoj příslušných kompetencí (nejen ICT gramotnosti) je především úlohou našeho vzdělávacího systému.

Zainteresování pak bezesporu budou hovořit o podpoře v souvislosti s budováním "počítačových učeben", "multimediálně-interaktivních pracovišť", "tableto-netbookových tříd 1:1" a podobných technologických vymožeností. Přidejme k tomu celorepublikově-mediálně-projektové pojmy jako "INDOŠ", "EU peníze školám se svými DUMy" či "online testování - od pětek, přes devítky po maturitu".

Suma sumárum - do kterého "vyučovacího předmětu" se od roku 2000 nalilo tolik peněz než právě do "informatiky"?

Hyde = ICT ve vzdělávání v temném sklepení

Náš vzdělávací systém se zrovna nechlubí kladnými výsledky - ve srovnání s ostatními hovoříme zvláště v matematické a čtenářské gramotnosti. Tvrdím, že v ICT gramotnosti na tom nejsme o moc lépe. Ba právě naopak - mám obavy, že tady budeme pokulhávat za ostatními vzdělávacími systémy ještě více.

Přitom místo toho, abychom problém řešili, zavíráme před ním oči. Školští informatici mi možná dají za pravdu, když na ICT ve vzdělávání aplikuji přirovnání s hlavním rysem sitcomu Ajťáci - bude nejlepší, když ty "exoty" zašijeme do sklepení a voláme je jen tehdy, když "to zase nejde".
V praxi to znamená, že:
  • vzdělávání "informatiky" má ze všech vyučovacích předmětů nejmenší počet přidělených vyučovacích hodin během povinné školní docházky (dvě vyučovací hodiny za celých devět let);
  • po výuce "informatiky" se poptává průprava do ostatních vyučovacích předmětů (například vyhledávání na internetu) ... ale naopak, integrace "informatiky" do ostatních předmětů je nezřídka spojena s hledáním argumentů ve stylu proč to nejde;
  • kurikulární dokumenty pro "informatiku" doplácejí na formalismus při jejich implementaci do praxe, navíc revize RVP jako celku je svázána snahou "konzervovat stav";
  • význam "informatiky" je bagatelizován výroky typu že pro ověření ICT gramotnosti na základce postačí, když budou testy přes počítač;
  • přístup MŠMT lze doložit pomocí pracovního dokumentu "Příprava strategie rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020", kdy v příloze č.3 (str. 12-15) je soupis dílčích strategií a jejich stav... Všimněte si, že fakticky pouze strategické dokumenty o ICT mají v posledním sloupci hodnotu "nezapočala".  

Řešením je nalezení čitelné "tváře"

Tvrdím, že silná nevyváženost investic ve prospěch "materiální základny" tyto finance v čase výrazně znehodnocuje. Bohužel na prodávání zboží lze nasadit relativně jednoduché obchodní modely, čímž si však zároveň budujeme závislost na obnovitelnosti.

Na druhou stranu "duchovní nadstavba" dlouhodobě trpí nedostatkem lidských zdrojů, kdy se spoléháme na malou skupinu tzv. školských informatiků. Tito lidé sice nezřídka naplňují ukazatele "dynamického celoživotního sebevzdělávání", ale zároveň se dostávají do profesní izolace (viz sitcom Ajťáci).

Proto snižujme závislost škol na "těžkých technologiích" a posilujme digitální kompetence při vedení lidí (dětí i dospělých). Jedním ze směrů je promyšlené posilování role "cloudu v procesu vzdělávání" a s tím provázaná kvalitní a celorepublikově podchycená metodická podpora!

48 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 7:35  

"po výuce "informatiky" se poptává průprava do ostatních vyučovacích předmětů (například vyhledávání na internetu) ... ale naopak, integrace "informatiky" do ostatních předmětů je nezřídka spojena s hledáním argumentů ve stylu proč to nejde"

Mluvíte mi z duše. U nás to dokonce nejde ani do pracovek, přestože pracovkáři hlavně přes zimu nemají co dělat. Políčka jsou zasněžená a výrábět něco v dílnách se u nás nenosí. Ale učit informatioku si netroufají.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. května 2012 v 8:00  

výrábět něco v dílnách se u nás nenosí

Jednodušší je pustit děcka na net.
Tak je to se vším a pak se divíme.

Biene řekl(a)...
3. května 2012 v 8:17  

Davide, ale já nějak z vašeho článku nevidím, kde je zásadní problém? V tom, že se nenaplňuje koncepce, či nějaké strategické dokumenty? V tom, že implementace RVP je formální? Nebo v tom, že školství se brání po zkušenostech s INDOŠem jakýmkoliv "komerčním" vlivům ze strany IT průmyslu? Proč jsou informatici v izolaci? A jsou v izolaci vůči ostatním vyučujícím? Není to také trochu o tom, že stále nefunguje komunikace mezi těmi, jak říkáte, exoty ze sklepa a těmi ostatními? Souhlasíte s katalogem požadavků na státní maturitu z ICT? Reprezentují tyto požadavky výstupy, kterých byste jako vyučující informatiky chtěli dosáhnout?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2012 v 9:59  

S clankem souhlasim, akorat ta izolovanost informatiku se mi moc nezda, mozna to jenom spatne chapu.

Jde o to, z jakeho hlediska je informatik izolovany.
Chapal bych to jako izolaci "funkcnosti" - pokud je to dobry informatik, splnuje vicemene vetsinu pozadavku na "moderniho ucitele" ve smeru sebevzdelavani, nema problemy s vyuzitim ICT (smysluplem, ne jen pro carku v tridni knize) a z tohoto hlediska muze vypadat jako exot.

Z hlediska lidskeho izolovan neni, to zalezi jen a jen na jeho osobnosti.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 10:19  

Ale oni informatici nejsou v izolaci. Právě naopak, takový frmol a kontakt s ostatními vyučujícími, jaký mají na školách informatici, má na školách málokdo, protože dělají pro ostatní učitele, ale bohužel i za ostatní učitele, protože musí na PC za ně řešit problémy, které by si mohl už s odpuštěním každý řešit sám.

Já jako školní informatik mám rád lidi, kterým když ukážu jak vyřešit problém, tak podruhé už si stejný problém vyřeší sami. Postupně naopak začínám nesnášet ty, kterým něco ukazuji dvakrát či třikrát a oni mne na vyřešení téhož problému stejně znovu volají. Tak se to ale opravdu dělat nedá. Bohužel ICT kompetence učitelů jsou dost mizivé a to bohužel i u těch mladých, i když je to skoro k nevíře. A strarší učitelé se využívání ICT tak dlouho vyhýbali, až si nechali ujet vlak.

Biene řekl(a)...
3. května 2012 v 10:32  

Ale víte, co je zvláštní? Že školy učitele na kurzy počítačových dovedností posílat nechtějí..a to právě s odůvodněním, že učitelé tento druh kurzů nepotřebují. Spíš by prý uvítali didakticky zaměřené kurzy na využití IT ve výuce..tak já nevím? Co takový učitel má umět? Kancelářské aplikace? Aplikace pro prezentaci výukových materiálů? Správu sítě? Nebo něco jiného?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2012 v 10:51  

Ucitele si casto vedome nebo nevedome nepripousteji, ze jsou pomerne negramotni (zkusenost ze ZS). Nemohou volat po didakticky zamerenych kurzech, dokud proste neumeji s pocitacem pracovat.

A co ma takovy ucitel umet? Urcite ne spravu site, urcite ano kancelarske aplikace (text, tabulky, prezentace), orientace na internetu a prace s prohlizecem, k tomu ZAKLADNI znalosti obsluhy OS, orientace ve "slozkach a souborech", typy souboru (obrovsky problem, podcenovany), nemaji poneti, jestli se snazi otevrit odt, doc nebo pdf, pak se divi, ze jim to "v tom nepise".

Dikud toto nebude umet vetsina ucitelek a uciteliu, neni mozne se pohnout rozumne dal.

David Hawiger řekl(a)...
3. května 2012 v 11:00  

ad Biene 3.5. 8:15

Děkuji za položení jasných a trefných dotazů. Každý z nich by si zasloužil "online seminář" s cílem nalézt na ně nejen odpovědi, ale i návrhy změn, které povedou k odstranění daného problému.

Nicméně klíčový dotaz je zdánlivě obecný "kde je zásadní problém". Já odpovím taktéž zdánlivě obecně - prostě chybí "jedna čitelná tvář" = čitelná vize, srozumitelné priority a "SMART implementační strategie". Chcete-li, stanovme cíl a ukažme směr.

Jen jeden příklad => katalog požadavků MZI. Chybí-li výstupní ICT standard ze základního vzdělávání, pak katalog požadavků k MZI je sice dobrý (dle mého osobního přesvědčení), ale potýká se s problémem nedostatečně vymezeného "ICT vstupu" při příchodu studenta na střední školu s maturitou. Chcete-li, velmi špatně se určují minimální kompetence maturanta základní úrovně, když není zřejmé, co a jak má být ověřováno již na "základkách".
Tudíž, dle mého soudu v rámci regionálního školství se soustředíme "na střechu" a přitom základy máme hóóóódně hliněné (možná tu novou střechu neunesou a pak přijde vynaložená energie vniveč, pokolikáté už).

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 12:48  

Vrátím se k příspěvku pana Blahy.

Učitelé na naší škole absolvovali v rámci SIPVZ školení Z - tedy hlavně Word. Z hlediska mých kolegů můžu říct, že na to vcelku kašlali, jejich pocit, že to nikdy nebudou potřebovat byl dost silný. Dále všichni absolvovali školení P0 - tedy hlavně Power Point, jejich pocit přetrvával. V momentě, kdy mělo dojít na aplikační školení využití ICT v jednotlivých předmětech bylo SIPVZ zrušeno. Z hlediska ICT zůstala většina mých kolegů negramotná. Dále jsme na naší škole realizovali několik projektů přes ESF na ICT. Na využití primitivního Smart Notebooku, který v mnohém připomíná Power point, jsme s kolegyní ostatní sáhodlouze školili v něčem, co už měli dávno umět, a v tom, co se i průměrně inteligentní tvor je schopen naučit sám. Přesto i nadále zůstává polovina kolegů negramotná. Podobné to je i ohledně využívání výukových programů ve výuce. Naše dlouholetá snaha vedla k úspěchu na 2. stupni, kde učitelé s dětmi do PC učebny chodí a jsou schopni výukové programy smysluplně využívat. Kolegyně na 1. stupni nám dále spinkají. Už mi pomalu docházejí síly a optimismus.

Na okolních školách je to však ještě horší. Připomíná mi to přísloví: Když člověk nechce, je to horší jako, když nemůže. A věřte mi, že opravdu mnoho učitelů nechce. Ono to totiž stojí určitý čas a úsilí, které oni nejsou schopni obětovat.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2012 v 13:34  

Nevim, cim jsem si to zaslouzil, ale jsem na cerne listine?

Dva prispevky jsem tu mel (minimalne jeden) a ted je nevidim. Je to omyl, chyba nebo jsem zamerne mazan?

Charlie řekl(a)...
3. května 2012 v 13:44  

To Anonymní 12:48
Nejste v tom na ZŠ rozhodně sami, na nejedné SŠ je to bohužel stejné. Občas školím kolegy učitele, ale v zájmu zachování zdravého rozumu toho asi nechám.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. května 2012 v 13:48  

"Učitelé na naší škole absolvovali v rámci SIPVZ školení Z - tedy hlavně Word. Z hlediska mých kolegů můžu říct, že na to vcelku kašlali, jejich pocit, že to nikdy nebudou potřebovat byl dost silný. Dále všichni absolvovali školení P0 - tedy hlavně Power Point, jejich pocit přetrvával."

Tak s tim souhlasim. Sam jsem skolil i sve ucitelky a bylo to podobne. To my nepotrebujeme bla bla a ted, kdyz maji cast z nich notebook na stole, PC s projektorem v ucebne nebo musi neco elektronicky sesmolit, jsou v pytli.
V tomto ohledu jsou ucitelky jako mala decka, ktera tvrdi, ze nasobilku nebudou potrebovat.

Biene řekl(a)...
3. května 2012 v 14:24  

To je smutné čtení o učitelích, kteří se nechtějí učit. Ale sakra někde musí být ten pes zakopaný..
Myslím, že jeden velký problém jsou školení financovaná z ESF, potažmo z OP VK. Představte si, že něco dostanete zadarmo. Jaké máte nároky na kvalitu? Asi moc "neprudíte", že? a takto to bohužel vypadá na školeních hrazených z ESF. Netvrdím, že vždy, ale každopádně obecně způsobily grantové peníze poměrně velkou devalvaci dalšího vzdělávání, DVPP nevyjímaje.
To je jedna stránka věci. Druhá je samozřejmě motivace (nebo spíš demotivace pedagogů pro DVPP v oblasti IT). Je to hrozná škoda, protože se, bohužel, propast mezi žáky a učiteli bude v tomto směru stále prohlubovat. A paní učitelky na základce, které považují počítače a možná i informatiky za obtížný hmyz, se nesmí divit, když jim děti skáčou po hlavě. Být dobrý učitel znamená mmj., že na sobě budu celý život pracovat a že se budu snažit, když už ne žáky pochopit, tak alespoň trochu poznat jejich svět, do něhož, ať chceme nebo ne, IT patří už naprosto přirozeně.

Janek Wagner řekl(a)...
3. května 2012 v 15:01  

Anonymni z 21:30 řekl(a) "Nevim, cim jsem si to zaslouzil, ale jsem na cerne listine? " - redakční systém příspěvky zařadil mezi spam, omlouvám se za prodlení s nápravou.

Biene řekl(a)...
3. května 2012 v 15:19  

To Janek Wagner: Když už jsme u problematiky IT - bylo by možné upravit diskusi tak, abychom mohli odpovídat na konkrétní příspěvěk, tj. tvořit jakási vlákna?..Pokud přispívá někdo jako Anonymní, je to fakt "opruz" nasměřovat odpověď ke konkrétnímu přispěvateli.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. května 2012 v 15:20  

Vrátím se k příspěvku pana Blahy.

Já s dovolením taky. O učitelích nebylo řeči.
Učit něco učitele, opakuji stále, je za trest. Když už se ráčí dostavit, tak pozdě, v lavicích se ošívají, šoupou nohama, neustále mají ke všemu připomínky, jako k čemu jim to bude, jsou líní, nenosí úkoly, podvádějí a někteří si ani nemyjí ruce a uši.
Myslel jsem na to, že v pracovním vyučování se má pracovat a to rukama a hlavou, aby to k něčemu bylo. A ne se šmrdlat s počítačem. Děti ve školce nezaváží uzel a pak v sekundě vyjde při sborce a rozborce PC najevo, že plno dětí ještě nikdy nedrželo v ruce šroubovák. Ve druháku pak nejsou schopni v tabulkovém kalkulátoru stanovit, kolik kartiček nastříhají z listu papíru, diví se, že výsledkem není poměr ploch a stěžují si, že výuka je náročná. O procentech a nějaké úměrnosti už ani radši nehovořím.
Až se bude zase někdy revidovat nějaká ict vzdělávací oblast, doporučuji, spíš než diskutovat s učiteli, poptat se trochu ve firemních kancelářích. Pokud tedy sami vědí. Tuším, že stříhat video nikdo moc nepotřebuje a spíš očekává, že rozeslání dopisu pár desítkám obchodních partnerů nebude děvence trvat tři týdny.
Informatikou se prostě jen vycpávají úvazky asi jako tělocvikem. Prostě šmrdlačka.

David Hawiger řekl(a)...
3. května 2012 v 15:20  

ad téma "vzdělávání učitelů v ICT"

Pokusím se na to jít z jiné strany - vytvořte si jednoduchou matici se čtyřmi kvadranty:
- osa 1: člověk umí nebo člověk neumí
- osa 2: člověk chce nebo člověk nechce

A dobrá ... zužme vzdělávání pouze do oblasti "informatiky a ICT gramotnosti".
Zasaďte vzorek učitelů do takové matice, jak to asi bude vypadat?
A zasaďte vzorek současných žáků... myslíte si, že to bude vypadat jinak?

V obou případech bude nemalé procento v kvadrantu "neumí a nechce". Až si odpovíme na otázku "Proč tomu tak je?", pak teprve můžeme vytvořit vhodné motivační klima.
Já osobně tvrdím, že stále rostoucí závislost na "školním hardwaru" již nemotivuje. A tomu přizpůsobený model "vzdělávání" tuto závislost ještě umocňuje.
V jedné věci souhlasím - "evropské peníze" celé prostředí významně pokřivily. Povětšinou namísto toho, aby tyto prostředky určily nový směr v sebepoznání a seberozvoji (ICT nevyjímaje), tak víceméně "zakonzervovalo mainstream" = školení a semináře ve stylu "dojeď, poslechni si a pak ... už je to jedno".

Janek Wagner řekl(a)...
3. května 2012 v 15:24  

Re: "bylo by možné upravit diskusi tak, abychom mohli odpovídat na konkrétní příspěvěk, tj. tvořit jakási vlákna": používáme standardní redakční systém Blogger, který má omezené možnosti, ale pokusíme se najít nějaké řešení.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. května 2012 v 15:38  

pokusíme se najít nějaké řešení

Po kolika letech?

Janek Wagner řekl(a)...
3. května 2012 v 16:00  

Re: Po kolika letech?

Přechod na Blogger byl nouzovým řešením v situaci, kdy došlo k rozdělení Computer Press a majitelé serveru a aplikací zůstali v druhé části. Každá další migrace by byla zřejmě spojena s dalšími náklady. Nyní dokončujeme řešení importu archivu, to-do list je ale dlouhý.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. května 2012 v 16:05  

Jupííí.
Ať si ještě do odchodu na pracák trochu užiji.

poste.restante řekl(a)...
3. května 2012 v 17:49  

Ví se o mně, že se většinou učitelů všude možně zastávám.
Neudělám výjimku ani teď.
Alespoň částečně jsou v tom učitelé nevinně, pokud se týče neefektivity předcházejích vzdělávacích akcí, konkrétně SIPVZ.

Dobře si pamatuju na rezignované tváře kolegyň, které skončily další "pokročilý" kurz, když říkaly: "To je všechno hezké, ale k čemu je mi PowerPoint, když na celé škole je jeden datový projektor a ten je v PC učebně, kam se celý rok nedostanu."
To už nemluvím o faktu, že pro celý sbor byl k mání jeden postarší stroj ve sborovně, na který se psal pořadník.
Všichni přece víme, že pokud není získaná znalost vzápětí ukotvena praktickým procvičováním a používáním, časem zapadne v zapomnění. Učitele nevyjímaje.

Od té doby sice došlo k zlepšení, někde dokonce podstatnému.
Uspořádat školení dnes by bylo mnohem efektivnější.
Jenže kde jsou peníze na školení a DVPP?
Kde je systémová podpora organizace vzdělávacích akcí?

Ale musím čestně tnout i do vlastních řad.
Na samostatnou diskusi by bylo téma podstatnější a to je už zmiňovaná nechuť k podobným aktivitám a učitelskému sebevzdělávání vůbec.
Přitom je vhodné kolegům připomenout, že alespoň na veřejných školách čerpají 12 dnů ročně na "samostudium" v době různých vedlejších prázdnin.

Koneckonců už jsme tu řešili, že motivací k pokroku je lenost.
Já si třeba začal chystat prezentace hned, jakmile jsem dostal přislíb, že příští rok přijde konečně datový projektor i do "mojí" učebny. Protože tři hodiny po sobě kreslit a vzápětí zase mazat stejná schémata, to je prostě "na mašli".

Pokud ale někdo má podmínky, možnosti a přesto je mu zatěžko...?
To už se omlouvat nedá.
Nejspíš to souvisí s celkovým znechucením z pracovních podmínek a vlastního postavení.
Což ale nemíním jako omluvu.

Na konto evropských peněz jen jednu připomínku.
Vzpomínáte si, jak se před pár lety zaklínali politici "irským příkladem", jak mohou investice do vzdělávání nastartovat růst ekonomiky?
Škoda, že tyto proklamace pak byly při realizaci "odkloněny" zcela jiným směrem.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 19:06  

Rozdíly najdeme školu od školy. Velmi záleží na řediteli školy. Záleží taky na tom, jak hluboce je školství podfinancované . Bohužel jsme na konci v EU. Možná by jste se kolego divil, kolik škol pracuje jen s jednou interaktivní tabulí a PC pamatují Františka Josefa. Po návštěvě partnerských škol v rámci projektu Comenius jsme navštívili školy v Anglii, Belgii. Všude interaktivní tabule (každá třída), až 3 asistenti ve třídě, výborné pomůcky a učebnice, kopírka a chuť pracovat a spolupracovat. Tak nějak pozoruji, že se toto za poslední nejméně dva roky nebývale zhoršilo. Ono přece zaklínadlo všech možných vlád : "školství je pro nás prioritou" je pouze snahou získat před volbami hlasy učitelů. Týká se samozřejmě ICT, jen si představte učitele s tarifním platem 20 000,- hrubého, jaké bude jeho nadšení pro práci ? Mám pocit, že i učitel je člověk !

Zen řekl(a)...
3. května 2012 v 20:04  

Pro Anonymní z 3. května 2012 19:06

To PC, ktere pamatuje Frantiska Josefa koupim. Ale nepodvadet, prosim!

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 20:23  

"to je smutné čtení o učitelích, kteří se nechtějí učit..."
Tato věta mě opravdu zvedá ze židle. V kabinetě mám počítač díky tomu, že nějaká pojišťovna vyřadila své compy a ušetřila na likvidaci tím, že je nabídla škole jako dar. tiskárna je v jiném patře, kde je ostře sledován počet kopií. letos jsem měla limit 500 kopií za pololetí. Notebook jsem si musela pořídit za vlastní peníze. Využívám ho pro potřeby své práce, denně ho nosím do práce, protože ráda pracuji na soudobém počítači, ne na historickém kousku. Foťák a kameru mám pouze vlastní a dle potřeby ji využívám i pro školní potřeby. ŠKola nemá na takovou techniku peníze. Učím fyziku. Ve fyzice si o moderních pomůckách typu Vernier a moderních stavebnicích pro žáky mohu necchat jenom zdát. Díky kraji máme interaktivní tabuli, ke které však chybí jakákoliv didaktická podpora. Takže, co si neudělám, to nemám. Jedna příprava interaktivní hodiny mě stojí až 3 hodiny času a to s nejistým výsledkem. Nápad je třeba odladit a až v hodině zjistíte, co je špatně a co je potřeba předělat. Obrázky mám většinou kradené z internetu, potřebovala bych animace fyzikálních dějů. To není v mých silách. A opět je to o času. K tomu jednu informaci: můj plat je v hrubém cca 23 000, od června bude dle nařízení MŠMT snížen o 3,25 %.
Je zbytečné tady popisovat naprosto katastrofální stav ve školství, který už řada kolegů bere jako normu a přestává se divit a klást požadavky. Osobně si myslím, že pracuji přesně do výšky své mzdy a daných podmínek. Jestliže chcete vyšší kvalitu, začněte u peněz.

Janek Wagner řekl(a)...
3. května 2012 v 20:26  

Re: "Tato věta mě opravdu zvedá ze židle." - Z projektů EU peníze školám nebo EU peníze středním školám jste opravdu nic nedostali?!

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 20:37  

To anomymní 20:23

No to máte nějakého dost neschopného ředitele. O tak mizerně vybavené škole u nás na okolí nevím. Běžte se ho zeptat, co provádí. Zřejmě budete patřit mezi těch 5 % škol, které jsou tak "výborně vybaveny", ze ani nepotřebují peníze z EU školám.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 20:38  

3. května 2012 20:04

Kolego, já nepsal František Josef I. - rakouský císař v letech 1848 - 1916. Já psal o jeho pravnukovi Františkovi Josefovi ze španělské větve z devadesátých let 20.století. Tyto počítače jsou šrot nebo snad ne ? A i kdyby - Vy nechápete nadsázku ? Jako "české školství začíná být sto let za opicí" ?

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 20:48  

3. května 2012 20:26

Již jsem jednou napsal, že je to škola od školy. Jsou ředitelé, kteří "velkou sumu" peněz EU OP VK věnovali na plat psychologa. Na jakékoliv aktivity peníze nezbyly. Je pravdou, že většina škol využila šablonu III/2, ale ne všechny. Na škole máme tedy psychologa, zelenou a černou tabuli s bílou křídou, hadru a houbu na mazání a totálně vysáté učitele.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 20:55  

Můžete mi sdělit, která střední škola v dnešní době dostala nějakou korunu z projektu EU peníze středním školám? Ten se sice rozběhl organizačně, ale peníze zatím žádné nejsou. Mimochodem, pokud nějaké peníze dostaneme a budu si moci koupit alespoň toho verniera, tak ne, jako investici ale za vlastní práci. To znamená, pokud chci alespoň trochu zlepšit své podmínky v práci, musím do toho investovat svůj čas a energii. Středověk by to lépe nevymyslel.
Chtěla bych vidět bankovního úředníka, jak pracuje přesčas, pokud možno zadarmo, aby pak jako odměnu dostal lepší počítač, pohodlnější židli a lepší software.
A učitelé si tento systém ještě pochvalují a nepřipadá jim na tom nic divného.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 21:01  

Co to melete. Práci na šablonách mají učitelé velmi dobře zaplacenou, pokud je tedy ředitel neodírá. U nás cca 400 Kč za jeden materiál ze 36 v šabloně. Mně to tedy přijde dost slušné.

A ještě jednu otázku. To máte tak neschopného ředitele na střední škole? Já si myslel, že neschopové jsou jen na základkách.

poste.restante řekl(a)...
3. května 2012 v 21:11  

Jsou samozřejmě školy, které jsou vybaveny v ICT solidně. Mám to štěstí, že pracuji v jedné takové.

Ale na jiných středních školách je situace tristní a na základních je často hrozná.

Kromě toho nezapomínejme, že školství má obrovský vnitřní dluh. Nebýt pomůcek z dob socialismu a dob poválečných, nebylo by často ani na čem demonstrovat fyzikální jevy.

Kolegyně v 20:23 to popsala naprosto přesně. Nebýt vlastní aktivity a vlastních peněz, neměli bychom často jak dělat ani základní kantorskou práci.

Pracuji na technické škole. Rád bych třeba oživil výuku ukázkou jednoduchého programování robota. Klidně i kroužek bych po odpolednách vedl, protože si myslím, že by to alespoň část žáků bavilo.
Pořizovací investice je v řádu tisíců, spíše desetitisíců. Umím si představit, jak hlasitě by se ředitel chechtal, kdybych za ním s podobným nápadem přišel.
A ten kroužek? Práce mne baví, ale za dobrý pocit v obchodě nic nedávají, takže zadarmo to dělat nebudu. Škola ale nemá peníze ani na základní platy. Pokračovat nemusím.
(V Japonsku pořádají meziškolní robotické soutěže už více jak desetiletí.)

A to je ten další a mnohem horší dluh, který v dětech máme. Ty tisíce a desetitisíce talentů a nadšenců, kteří nemají šanci svůj zájem, své nadání, vůbec objevit, natožpak využít. Který mohl v budoucnu přinést přínos.
Místo toho sedí na facebooku a neumí ani slušně zformátovat dokument ve Wordu.

Tohle je náš vnitřní problém a nevyřeší ho ani peníze z EU.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 21:19  

Doporučil bych skutečně místním "nacionalistům" návštěvu škol v Anglii, Bavorsku, Belgii,...asi by rychle došli k závěru, že jdeme velmi špatným směrem. A nejhorší na tom je, že pověstné nůžky se stále více rozevírají. Tedy žádné šetření v regionálním školství, ale doporučil bych národu J.A. Komenského aspoň lehký nadprůměr zemí EU. Je to ostuda.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 21:22  

Neházejte všechny učitele a školy do jednoho pytle - jsme zš praktická - kapacita cca 7o žáků. Jedeme v mnoha projektech, všichni učitelé se školí v oblasti ICT, vytvářejí si vlastní výukové materiály, máme ve většině tříd včetně PC učebny interaktivní tabule,V každé třídě min. 2 počítače,žáci mohou využívat tablety. Informatiku učíme od 4. ročníku a není to jen vyccpávka naplnění úvazků jako tělocvik, jak bylo výše napsáno.

Anonymní řekl(a)...
3. května 2012 v 21:43  

To 3. května 2012 21:01
Čím více peněz Vám ředitel dá za práci, tím méně zůstane prostředků na nákup pomůcek a vybavení. Dostali jsme nabídku 250 Kč za šablonu. Jedna šablona znamená několik hodin práce. Střízlivě odhaduji 3 - 5 hodin. To není mzda ani uklízečky. Nevím, co tedy melu, ale počítat ještě umím.
Jak dlouho na jedné šabloně pracujete? 400 Kč bych brala za 1 hodinu práce. To považuji za slušné ohodnocení. Jinak si stojím za svým: necháme se vydírat a ještě tomu tleskáme. Vy jste toho krásným příkladem. Neumíme si cenit vlastní práce.
Mimochodem zedník pracuje za 180 Kč za hodinu.(osobní zkušenost)

Anonymní řekl(a)...
4. května 2012 v 6:57  

3. května 2012 21:01

Co to melete, DUM(y) máme již dávno hotovy. Vám ani nedošlo to, že projekt je na 30 měsíců? Na další projekty nedosáhneme, protože těch 53 miliard jaksi zapomněla vláda "vyzvednout". Nezapomněla však sebrat regionálnímu školství 1,9 miliardy Kč. Není člověče něco špatně ? Ignorant

Biene řekl(a)...
4. května 2012 v 9:03  

Když tu tak pročítám příspěvky těch vytrvalých a zapálených učitelů, kterých jsem se nechtěně dotkla větou "..smutné čtení o učitelích...", tak mi ze všeho vychází, že základní problém je absence koncepce a systému. Někde ze šablon nakoupili mraky železa a to leží ladem, protože s ním nikdo neumí smysluplně zacházet. Jinde jsou schopní učitelé, ale nemají na čem dělat, protože šablony školu jaksi minuly, či byly použity na něco jiného.
Ještě by mě zajímalo, jak to vypadá se sdílením a využitím těch slavných DUMů, kterými se tu všichni zaklínáte? Je to nějak řízeno? Myslím tím, zda nevznikají duplicity, či multiplicity..Sdílíte navzájem vytvořené materiály? Hodí se vám DUMy vytvořené kolegou z jiné školy? Nejsou ŠVP tak rozdílné, že sdílení není prakticky možné?..
Každopádně zdravím všechny učitele, kteří věnují své práci to obrovské úsilí, volný čas, invenci a cit za tu neuvěřitelnou almužnu, a přesto všechno vydrželi ve škole.
Ex-učitelka, která nevydržela.

Anonymní řekl(a)...
4. května 2012 v 12:18  

3. května 2012 21:43

Nezlobte se, ale pro mne je 400 Kč za materiál, na kterém strávím dvě hodiny, slušný peníz. Nevidím důvod proč bych měla za ty peníze dělat DUM v bůhvíjakém časovém rozsahu. Tak jsem se na škole domluvili a tak to také děláme.

nechápu proč nadáváte mně a na systém, když problém je evidentně ve vašem řediteli, který neumí ocenit práci svých podřízených, a ve špatné kominikaci na vaší škole. A kolik jste si na škole napsali projetů ESF, když tak uplákáte. My teď dokončujeme třetí a získali jsme na nich skoro 5 milionů na vybavení i finanční ohodnocení učitelů. Projekty jsme si psali sami a já se domnívám, že na startovní čáře projektů měl každý stejnou příležitost. jenom vaše schopnosti jsou asi trošku úplně někde jinde než ty naše.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. května 2012 v 12:41  

(osobní zkušenost)

Zedník za 180, právník za konzultaci 1000,
Hušák, co přivedl Sazku na buben, při desetihodinovém pracovním dni za 22727 kč za hoďku.
Já za hodinu přímé vyučovací povinnosti 363.

Anonymní řekl(a)...
4. května 2012 v 12:54  

Nikomu nenadávám. Nazývám věci pravým jménem. Peníze z projektu jsou peníze za práci navíc - za přesčas. Jestliže jste spokojena s hodinovou mzdou 200 Kč na hodinu jako vysokoškolsky vzdělaný odborník, je to Váš problém. Já jenom nahlas říkám, že je to odměna pro šikovného zedníka.

Jak si budete přilepšovat k Vašemu platu za 40 hodin práce týdně příští rok? Znovu se ptám, který jiný zaměstnanec pracuje ještě dalších x hodin nad rámec své pracovní doby, aby měl pocit, že má odpovídající plat?

Peníze z projektů je hezká věc, nelze je použít na všechno a navíc tento tok peněz pomalu a jistě vysychá.

DUM, který uděláte za dvě hodiny - vymyslíte téma, promyslíte otázky a úkoly, získáte obrázky, nejlépe nakreslíte vlastní, a pak napíšete v nějakém softwaru - to vše Vám trvá 2 hodiny? Nevěřím Vám. Sama takové pracovní materiály připravuji. Pokud pouze neopisujete již jednou něco napsané, je to práce časově rozhodně náročnější. I když, znám školu, kde DUM byla křížovka o pěti řádcích. Pak zase příjde otázka - jsou ty peníze opravdu vždy efektivně vynakládány? Osobně si myslím, že nejsou.

Jen pro informaci. Naše škola uspěla ve dvou projektech v objemu necelých 5 milionů. Projekty už skončily. Účastníci projektu mají běžnou základní učitelskou mzdu, pomůcky a materiál je po 3 letech již v mnoha případech zastaralý, občas i dosloužil, poškodil se používáním apod. Rozhodně nelze počítat s tím, že budeme z těchto projektů žít dalších 5 nebo 10 let.

Anonymní řekl(a)...
4. května 2012 v 13:00  

To 4. května 2012 12:41
A kolik berete o přestávce za konzultaci. Nebo vy se svými studenty po přímé pracovní povinnosti už nekomunikujete?
Závidím Vám, že nemáte žádné jiné pracovní povinnosti než přijít do hodiny, tam si na začátku promyslet učební plán právě probíhající hodiny, eventuelně si připravit test, či ho opravit a ve zbývajících minutách pak svým studentům prozradit zase něco nového. Jak jinak si vysvětlit, že se cítíte být zaměstnám pouze 21 ( popř. 22) hodin týdně.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
4. května 2012 v 13:34  

4. května 2012 13:00:

"4. května 2012 12:41" - má své jméno, tak ho laskavě oslovujte a né časovým razítkem! Je to (možná :-) ) dlouholetý účastník podobných diskusí, tak si to snad zaslouží...

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. května 2012 v 13:42  

žádné jiné pracovní povinnosti

No jo, vlastně. Čas na přípravy a opravy jsem do výkonu přímé vyučovací povinnosti nezahrnul. Děkuji za upozornění.
Takže 5 minut na přípravu a 10 na opravy? To znamená, že původní hodinový koeficient 0,75 měním na 0,5 a hodinová sazba se tím pádem zvyšuje na přijatelných 544 kč.
Jako bonus vnímám fakt, že oproti právníkovi, například, se vůbec nemusím trápit úvahami, jestli jsem při výuce neřekl nějakou pitomost, protože jsem nezohlednil novelu.

Zen řekl(a)...
4. května 2012 v 13:50  

Pro Janek Wagner

tohle jste zaregistroval?

Janek Wagner řekl(a)...
4. května 2012 v 14:20  

To Zen: Díky za upozornění, tato funkcionalita vyžaduje změnu šablony blogu. Na změně se již pracuje.

Anonymní řekl(a)...
4. května 2012 v 15:04  

To pan Blaha,
jste lhář. Kvalitní test trvá připtravit 30-60 minut. Oprava takového testu trvá při počtu žáků 25 - 30 ve třídě cca 45 - 60 minut.
Lidé, jako jste vy, jsou hrobaři našeho školství. Flákat to, kde se dá a ještě se s tím chlubit. Alespoň víte, proč jste ve školství. Takhle odfláknout práci byste v jiném oboru mohl jenom těžko. V tom případě Vaše mzda je ještě příliš vysoká.

Anonymní řekl(a)...
8. května 2012 v 10:48  

"Projekty už skončily. Pomůcky a materiál je po 3 letech již v mnoha případech zastaralý, občas i dosloužil, poškodil se používáním apod. Rozhodně nelze počítat s tím, že budeme z těchto projektů žít dalších 5 nebo 10 let."

Dovolím si upozornění, že u většiny projetů z OPVK je udržitelnost 5 let. Vy máte nakoupený materiál po 3 letech zničený? To je na vrácení dotace. Kontrolory na Vás.

Já mám v učebně fyziky noťas s dataprojektorem už sedm let a stále jsou v pohodě oni i já. Jestli to také není trošku o Vaší rozežranosti a představě, že s každým novým operačním systémem musíte mít vše nové a tom, že se o zakoupené věci moc nestaráte a neudržujete je.

Já mám spíš pocit, že vybavení na mnoha školách je, ale mnozí učitelé ho neumí využívat. A to platí i o pomůckách do fyziky z 80. a 90. let.

Pytlik Blaha řekl(a)...
8. května 2012 v 14:26  

Kvalitní test

No jo, vlastně ... kvalita! Na tu bych málem zapomněl. Počkejte, není to to, co ve školách bývalo tak před osmi deseti roky?
Ale přece po mně nechcete, abych tu vyprávěl o skříni plné příprav, příkladů, zadání prací a testů či, chcete-li po novu, zkompetentňovatelsky důmů všelijakých, které byly tvořeny po nocích, pěkně zadara, jen pro ten hřejivoučký pocit z dobře vykonaného posrání? Koho to zajímá? Nebo o systému hodnocení práce žáka tak propracovanému a transparentnímu, že je to permanentní průser, poněvádž se nedá prominentním dětičkám ušolíchat pěkná známečka?
No to radši budu za flákače než za hlupáka.
Ale jestli mohu poprosit, tak než "hrobaře" radši "spalovače" neb hořeti musí, kdo zapalovat hodlá, Vy Ámosi nanebevzatý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.