V tomto školním roce působím na půl úvazku na vesnické základní škole v Bělotíně. Přitom jedním z mnou nastavených cílů bylo postupné zavádění modelu využití služeb Google, jež jsem popsal v průběhu února a ledna roku 2011.
V těchto dnech jsme dosáhli jednoho z významných milníků u Google Webů jako centrálního bodu výstupů.
Web školy, weby tříd a weby žáků
Prvním krokem k naplnění cíle bylo sestavení třídních webů. Byla vytvořena šablona třídního webu, prokonzultována s učiteli při pilotním nasazení v jedné třídě a následně "klonována" na všechny třídy školy. Během dvou vyučovacích hodin informatiky na 2.stupni pak byli žáci seznámeni s prostředím a způsobem publikování. Je samozřejmé, že k těmto webům přistupovali zástupci tříd odlišně, nicméně k dnešnímu dni přes polovina školy vcelku pravidelně s těmito weby pracuje (aniž bych se chtěl dotknout práce ostatních kolegů a žáků, uvedu dva příklady z obou pólů - 1.třída a 9.třída).Ve druhé fázi jsme se soustředili na jednu třídu a v rámci výuky informatiky byli žáci zasvěceni do "školního cloudu" a možnosti vytvářet online data rozdílného typu. Paralelně s tím si zakládali své osobní weby a jejich prostřednictvím si zkoušeli publikovat vlastní data a posbírané informace (aniž bych se chtěl dotknout práce všech žáků, vybírám web dívky a chlapce).
K dosažení prvního milníku nám zbývalo modernizovat centrální web školy a propojit jej s ostatními weby. Na počest "svátku práce ;-)" byl nový web zveřejněn, i když bezesporu není dotažen do finální podoby. Nicméně z jeho struktury lze vyčíst možnosti získávání dílčích informací pro potřebu centrálního webu školy.
Přínosy a příležitosti zvoleného řešení
- třídní weby jsou bližší žákům a koneckonců i rodičům;
- informace o dění ve třídě jsou k dispozici i z domu (výukové materiály, připomenutí úkolů apod.);
- třídní weby motivovaly k vyšší integraci do jiných vyučovacích předmětů, přičemž se posiluje význam "online kontaktu" mezi žákem a vyučujícím;
- je zřejmé, že lze prostřednictvím osobních webů lze iniciovat sestavování "online žákovských portfolií";
- nemalou měrou došlo k zefektivnění správy systému školy, což otevírá možnost snížit provozní náklady (objevuje se dokonce úvaha o výrazném omezením funkcí stávajícího školního serveru, umístěného přímo ve škole).
Rizika při implementaci řešení
- využití "online aplikací" v rámci vzdělávání naráží na nevyhovující podobu stávajícího RVP;
- fakticky neexistují kvalitní vzdělávací materiály (učebnice, podklady pro procvičování, materiály pro ověřování apod.);
- ze strany státu chybí vytvoření podmínek pro metodickou podporu vyučujících a managementu, ze strany Googlu ČR pak pro technologickou podporu škol;
- klíčem k úspěchu je změna myšlení zainteresovaných skupin (vedení školy, učitelé, žáci i a jejich rodiče) = "cloud" není hrozbou, ale příležitostí.
Co dál?
Na úrovni školy
- modernizovat ŠVP především prostřednictvím tématických plánů "informatiky" tak, aby co nejdříve rozvíjela u žáků ty kompetence, které souvisejí s využíváním "školního cloudu";
- v případě dalšího posunu smýšlení učitelů a žáků posunout osobní weby do podoby "online" žákovských portfolií;
- nastartovat další možnosti využívání Google webů, tentokrát zaměřené na skupinovou a týmovou práci (například formou spolupráce žáků na správě webu souvisejícího s nějakým školským projektem);
- v souvislosti s předchozím bodem dosáhnout milníku v dalším pilíři, tentokrát určeného pro týmovou práci = Google kalendář.
Na úrovni regionu
V tomto případě bych mohl vycházet ze zkušenosti realizace regionálního projektu Školní web. Dle mého soudu existuje prostor pro spolupráci škol v mikroregionu, které mají zájem posunout ICT vzdělávání směrem k "online aplikacím a cloud computingu". V našem regionu pak ruku v ruce s tím může jít rekonstrukce školních webů, které nezřídka jsou za zenitem své užitné hodnoty.Zdroje by snad mohly být = "krajské" prostředky z OP VK, které v našem kraji budou předmětem podzimní výzvy. Jde jen o to, zda se najdou lidé, kteří by byli ochotni přiložit ruku k dílu.
Na úrovni státu
Velmi by se mi chtělo napsat, že na státní úrovni není potřeba poptávat žádnou aktivitu. Nicméně minimálně u kurikulárních dokumentů bych uvítal vytýčení směru ke "cloudu a mobilitě". A to zvláště v případě, pokud se hovoří o nutnosti definovat vzdělávací standardy.Kéž by v této souvislosti našlo MŠMT společnou řeč s hlavními hráči na poli "cloudu" ... V mém případě s Google ČR - na úrovni vysokoškolské to asi jde.
Převzato z blogu autora Davidův sloupek
10 komentářů:
Pro dělání spolupracujících skupinek při různých laborkách jsou GoogleApps skvělá věc, ale nesmí se sklouznout na používání na úrovni učitelů a školy. Na GoogleApps nesmí projít žádný neveřejný materiál, který se týká žáků či učitelů. Jde o to, že cokoli, co projde Googlem, může být použito firmou Google na cokoli, klidně i zveřejněno, předáno dál viz podmínky Google. Jak lze zjistit, informace z Google jsou předávány třetím stranám. Tím bychom se dostali do rozporu s ochranou osobních údajů.
Miroslav Bečev
Pane Bečeve, jako právní laik jste zcela mimo. Situace je přesně opačná, Google Apps splňuje požadavky české legislativy na ukládání osobních údajů. Google dodržuje americký standard Safe Harbor, který je dle rozhodnutí EK uznáván i pro EU, a tedy i pro ČR viz web ÚOOÚ. I bezpečnost úložišť Google vyhovuje standardům USA pro použití ve státní správě.
"Jak lze zjistit, informace z Google jsou předávány třetím stranám." - můžete tuto informaci jakkoli doložit?
Pane Wagnere, jako právní laik jste zcela a pochopitelně mimo. Fakt, že Google splňuje jakýsi americký standard, který údajně uznává jakási EU na základě rozhodnutí jakési EK je nám u zadku. V našem státě platí naše zákony a s těmi je Google v rozporu.
Ostatně problémy má i v jiných zemích, třeba v Německu. Takže pan Bečev má pravdu, viz např. http://www.zive.cz/clanky/pozor-data-v-cloudu-nemusi-byt-vyhradne-vase/sc-3-a-163435/default.aspx.
Navíc proč něco pracně vytvářet v jakýchsi aplikacích Googlu, když už je to dávno hotové a je to lepší (www.skolaonline.cz – cena za rok provozu pro školu se 400 studenty pod 10 000 Kč) a je to v souladu sw zákony platnými v naší zemi a s mezinárodními (ISO) standardy, které, na rozdíl od amerických standardů, schválily naše zákonodárné instituce.
V dokumentu http://www.google.cz/intl/cs/privacy.html je odkaz na plné znění Pravidel o ochraně osobních údajů Google http://www.google.cz/intl/cs/privacypolicy.html. V těchto pravidlech
se kromě jiného dočtete (cituji):
"Společnost Google dodržuje principy ochrany osobních údajů Spojených států amerických Safe Harbor u oznámení, výběru, následného převodu, bezpečnosti, integrity dat, přístupu a vymáhání práva a je registrovaným členem programu Safe Harbor Ministerstva obchodu Spojených států."
K Safe Harbor: "The US Safe Harbor arrangement is a streamlined process for US companies to comply with the EU Directive 95/46/EC on the protection of personal data, a set of International Safe Harbor Privacy Principles. The process was developed by the US Department of Commerce in consultation with EU."
Na stránkách Přehled případů předávání osobních údajů do
zahraničí, u nichž není nutno žádat Úřad o povolení
http://www.uoou.cz/index.php?l=cz&m=left&mid=06:03&u1=&u2=&t= je kromě jiného i Rozhodnutí Komise ze dne 26. července 2000 podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES o odpovídající ochraně poskytované podle zásad "bezpečného přístavu" a s tím souvisejících "často kladených otázek" vydaných Ministerstvem obchodu Spojených států amerických - případy "Safe Harbor" viz http://www.uoou.cz/rk_26-07-00.pdf.
"Navíc proč něco pracně vytvářet v jakýchsi aplikacích Googlu, když už je to dávno hotové a je to lepší" - to ale nikdo přece nevnucuje, ale služby a úložiště Google je možné v takovém případě využít. Vzhledem k tomu, že aktuálně přecházejí na Google Apps i české university, nepředpokládám, že by jejich právníci všechny aspekty nevyhodnotili viz http://www.ceskaskola.cz/2012/04/1523-5-konference-ceske-vysoke-skoly-v.html.
Takže ještě jednou pane Wagnere. Skutečnost, že firma Google prohlašuje, že dodržuje jakési americké předpisy, je v našem státu naprosto k ničemu. Musela by jednoznačně a právně závazně prohlásit, že dodržuje české zákony, a to neudělala. Školy si jistě mohou klidně ukládat data do Googlu, ale ne ta, která podléhají ochraně českých zákonů. Mj. Vámi uváděné odkazy a bohužel vedou na 404.
Zdá se, že jste zásady, ze kterých citujete, nečetl moc pozorně, protože jste zjevně přehlédl tento problematický text: „Pokud nahrajete nebo jinak odešlete obsah do našich služeb, poskytujete společnosti Google (a subjektům, se kterými společnost Google spolupracuje) celosvětově platnou licenci k užití, hostování, uchovávání, reprodukování, upravení, vytvoření odvozených děl (například děl, jež jsou výsledkem překladu, přizpůsobení/adaptací či úprav provedených za účelem jeho lepšího fungování v rámci našich služeb), komunikaci, publikování, provozování a zobrazování na veřejnosti a distribuci takového obsahu Práva, která touto licencí udělujete jsou užita za účelem provozování, propagace a vylepšování stávajících služeb a vývoj nových služeb. Licence přetrvává i poté, co přestanete naše služby používat (např. firemní zápis přidaný do služby Mapy Google). Některé služby umožňují k obsahu, který jste do služby odeslali, získat přístup nebo jej odebrat. Některé služby zahrnují také podmínky a nastavení, která naše možnosti používání odeslaného obsahu vymezují. Ujistěte se, že při odesílání obsahu do služeb disponujete příslušnými právy k udělení výše uvedené licence. (https://www.google.com/intl/cs/policies/terms/)“.
Z toho vyplývá, že Google si může s daty, která jste mu svěřil, dělat v podstatě cokoliv.
Dále Vámi uváděná informace (http://www.ceskaskola.cz/2012/04/1523-5-konference-ceske-vysoke-skoly-v.html) „Vzhledem k tomu, že aktuálně přecházejí na Google Apps i české university…“ je za prvé značně nadsazená, protože v článku se o hromadném úprku českých univerzit do náruče Googlu nikde nic nepíše, jen jedna fakulta jedné university něco od začátku letošního roku zkouší a za druhé tím až úsměvně předvádíte práci dnešních „profesionálních“ novinářů. Zbytek Vámi citovaného článku jsou jen propagační bláboly zástupců firem Netmail a Google.
Kromě toho aplikace Googlu zdaleka nejsou ani jediné ani nejlepší viz. http://myego.cz/item/google-milovnici-jsou-5-let-pozadu.
O tom, co znamená dodržování ustanovení Safe Harbour, se dočtete na stránce ÚOOÚ http://www.uoou.cz/uoou.aspx?menu=41&submenu=44. Minulý komentář byl kopií staršího textu, mezitím došlo k aktualizaci.
16. 5. 2012
Takže znovu. Rozhodnutí jakési komise ÚOOÚ nemá ve srovnání se zákonem žádnou právní sílu, ale má charakter posudku, byť odborného, a proto v žádném případě nemůže nahrazovat zákon. Takových posudků se zcela opačnými závěry mohou různé instituce vypracovat mnoho. Jak známo Google je velmi bohatá firma.
Je tedy možné že, zveřejněné zásady Googlu o zacházení se svěřenými daty jsou v souladu s americkým předpisem Bezpečný přístav, ale jsou v rozporu s naším zákonem. Google např. vytváří časové řady, propojuje různé informace o osobách z různých zdrojů atd. U nás platí zákony české a ne americké.
P. S. Děkuji za odkaz.
Přečtěte si odkaz pořádně
V případě předávání dat do Kanady a USA („Safe Harbour“) je nutno zkoumat, zda se jedná o případy pokryté příslušným rozhodnutím Komise – doporučujeme konzultovat s Úřadem.
Představte si, že když za 20 let bude chtít absolvent jít do politiky a někdo na něj vytáhne zápis, že trhal mouchám křidélka. Dosud šel kriminalista do sklepa, našel v prachu velké šlápoty a zjistil, že od určité doby si školník přestal kupovat rum, ale nahradil ho koňakem. Řešení je nasnadě. Jak se ale bude soudit ředitelka malotřídky v USA podle jejich zákonů? Vězte, že když přijde pán z Amerického výboru pro bezpečnost a ukáže placku, tak Google sklapne podpadky a vydá i co v životě nedostal Safe Harbour neSafe Harbour. Pro pohodlnost mají data dokonce indexovaná.
Pokud zůstanou údaje na území (síti) školy, tak je reálné něco s bezpečností dělat. Mimo vnitřní síť je na tisíc míst, kde lze data stáhnout bez toho, že by o tom odesílatel věděl.
Stále stojím za tvrzením, že není možné dávat osobní údaje mimo dosah školy.
Ajťák nemusí být nutně paranoidní, ale pomáhá to. Věřte, že skutečný svět je daleko horší, než si kdokoli z nás dovede představit.
Ještě podpis:
Miroslav Bečev
Okomentovat