Chtít po kadeřnicích matematiku je blbost, tvrdí ve svém otřesně prvoplánovém a populistickém pamfletu ze 7. 5. Kateřina Frouzová (MF DNES). Paní redaktorka by se měla podle svých možností alespoň trochu zamyslet.
Maturita z matematiky je prý ptákovina, protože chce po maturantovi logaritmy. Toť slova "odborníka", kterého už nebudu jmenovat, protože bych se musel už bůhví kolikrát opakovat. Jen připomenu, že před časem byly pro tohoto člověka stejnou ptákovinou rovnice a ještě předtím funkce. Tedy myslím funkce jako matematický pojem. Jinak má štěstí. Na funkci novinového odborníka přes matematiku takové hovadiny z jeho úst zřejmě nebudou mít vliv.
Dalibor Martišek: Povinná maturita z matematiky - pro a proti
Tento "odborník" doporučuje probírat u maturity čtení návodů k videu a místo matematiky by zavedl recitaci současných úrokových sazeb v jednotlivých bankách (viz Feřtek.: Propadáme, MF DNES, 8. 12. 2010). Jiný myslitel hlásá, že "první matematika" - rozuměj ta, ve které je přímá úměrnost - může být občas užitečná. Ta "druhá, ve které je sínus fí půl", je naprosto k ničemu. Dovolte mi, abych tuto skvostnou myšlenku nekazil komentářem.
"Nenuťte kadeřnice do logaritmů, rovnic a funkcí. K ničemu to nepotřebují, je to ptákovina," hřímá dnes svým článkem Kateřina Frouzová:
Pak se ovšem musím zeptat, v čem je, vážená paní novinářko, takové kadeřnici prospěšnější Havlíček a Neruda? Chystáte nějaký takový bohulibý článek i o nich?
Obávám se, že v něčem takovém brání novinářům jejich profesní slepota. Ve snaze zalíbit se sprostému lidu novinář dnes klidně řekne, že maturita je absurdní proto, že nutí kadeřnice do logaritmů. Ještě jsem ale neviděl novináře, který by se chtěl blýsknout ve společnosti větou "představte si, na těch středních školách nutí matematiky do fejetonů - to je ale pěkná blbost!"
"I skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále," posmívá se kadeřnickým odmocninám Frauzová. Jenže ten příměr jste, vážená paní redaktorko, trochu popletla. Na Vergilia přijde v matematice řeč málokdy. Antickým klasikem jsou kadeřnice znásilňovány v češtině - budete stejně vehementně bojovat i proti našemu mateřskému jazyku?? A propos - když už jste zmínila toho skladníka - kdyby měl matematik Vaši náturu, musel by říct, že pro skladníka je matematika rozhodně užitečnější než Vergilius a celá čeština. Speciálně Kemrově filmové figurce bych k těm odmocninám přidal ještě šroubovice a šroubové plochy, když už je v té šroubárně.
Maturita prý musí být jiná na gymnáziu a jiná na učilišti. To ale vede jen k tomu, že maturita postupně degraduje na zkoušku učiva ze třetí obecné. Maturant je pak urážen hledáním chyb ve větě "miši všecko sežrali" a pátráním po jedné polovině na číselné ose (reálné případy lońských maturitních testů). Když to zvládne, má maturitu. Je-li něco ptákovinou, pak je to právě toto.
Matematika je jen jedna. Čeština rovněž. Takže i maturita z matematiky musí být jedna. Maturita z češtiny rovněž. Na gymnáziu i na učilišti. Je-li povinná maturita z češtiny, měla by být povinná i maturita z matematiky. Ke středoškolskému vzdělání totiž patří matematika naprosto stejným právem jako čeština. Každý se děsí toho, že budoucí filozofové mají dřít sinovou větu a exponenciální rovnice. Nikdo už se ale nepozastaví nad tím, že budoucí matematici jsou nuceni recitovat díla Klimenta Bulharského, Petra z Mladoňovic, Ivo Vodseďálka a Marie Voříškové-Burské. Že by to bylo tím, že matematikové to nutné literární zlo se skřípěním zubů nějak zvládnou, kdežto filozofové matematiku nikoli? Odpovědět si musí každý sám.
Na celou věc se můžeme dívat dvojím způsobem: První možností je maturovat povinně z češtiny i z matematiky, a to na gymnaziální úrovni. Jiná si podle mě nezaslouží označení maturita. A kdo to nezvládne, tak prostě dostane výuční list. Nebude mít maturitu a můžeme jet dál močálem černým kolem bílých skal.
Anebo si můžeme jednoduše říct - musí být maturita nutným zlem? Je třeba, aby při ní skřípaly zuby? Potřebuje lingvista maturitu z matematiky? Myslím, že ne. Potřebuje matematik maturitu z češtiny? Myslím, že ne. Potřebuje kadeřnice maturitu? Myslím, že ne. Myslím, že bude stačit, když si každý projde matematikou, češtinou, literaturou atd. Ale poctivě. Na patřičné úrovni, na které je třeba se domluvit. Ta může být na každém typu školy jiná, ale nepojede přes ni vlak. Takže vážená paní redaktorko, abychom si rozuměli, každý maturant by měl podle mě určitě vědět něco o odmocninách, rovnicích a logaritmech, i když nebude maturovat z matematiky. Každý středoškolák by měl něco vědět o Vergiliovi, Havlíčkovi a Nerudovi, i když nebude maturovat z češtiny. Osobně je mi milejší filozof, který nemá maturitu z matematiky, ale je v případě potřeby schopen vyřešit nějakou tu rovnici, než budoucí strojař, který ji sice má, ale neumí upravit zlomek. Co je technikovi platná maturita z češtiny, když ani po ní není schopen dát dohromady gramaticky správnou větu? Všechny takové maturity bych zrušil z moci úřední a takové "maturanty" bych na střední škole nechal propadnout, ať už chtějí maturovat z čehokoliv.
Takže jsem spíš pro druhou variantu. Povinné předměty bych u maturity zrušil úplně. Takové integrování per partes je asi budoucímu lingvistovi k ničemu a jen ho zdržuje v odborném rozletu, Marie Voříšková-Burská limituje úplně stejně práci budoucího matematika. A kadeřnice odvádějí od jejich trvalé derivace i Vodseďálek. Nevím, jak vás, ale mě na kadeřnictví nezajímá to, kolik lazebnic tam má maturitu, ale to, jak tam stříhají vlasy. A když mi hlavu zvrznou, příště tam už nepřijdu. Ani kdyby tam všechny kadeřnice měly červený diplom z vysoké.
---------------------
PS: Někdo se asi zbláznil. Asi dvě hodiny po uveřejnění tohoto článku se na iDNES objevily příklady z letošní matematiky. Prý byly těžké. Některé určitě. Některé možná jen netypicky zadané. V každém případě si ale myslím, že se jejich autoři patrně zbláznili. V rychlosti jsem totiž ta zadání proletěl a nedal bych ruku do ohně za to, že bych to stihl za vyměřené dvě hodiny. A to mě matematika živí třicet let, a tak nemusím moc přemýšlet nad postupem a některé výsledky jsem měl hned a prakticky zpaměti. Jenže jiné příklady vyžadují dost počítání a celkem je jich oficiálně třiadvacet a prakticky třiatřicet (některé jsou rozděleny na podotázky). Tři čtyři minuty na příklad! Pro maturanta, který moje zkušenosti mít nemůže a kterému (na rozdíl ode mě) jde prakticky o všechno.
Pana Zeleného bych posadil ke stolu a nechal bych ho to spočítat. A když by to za ty dvě hodiny nestihl, nechal bych ho zavřít za ohrožování výchovy budoucích generací.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Kadeřnice nepotřebuje maturitu ke své činnosti vůbec. Nechápu tedy, proč učňovské obory si hrají na maturitní. Maturita byla vždy zkouška, která opravňovala studenta ke studiu na VŠ. Jestliže tedy kadeřnice touží po VŠ, měla by si zvolit jinou školu. Maturitou by měly končit pouze obchodní akademie, zdravotnické SŠ, průmyslovky a gymnázia. Pro tyto školy si umím představit jeden typ maturitní zkkoušky. Chce-li zedník maturitu, musí si dodělat průmyslovku. Nechce - nevadí. Má výuční list a závěrečnou zkoušku na své škole a jen doufám, že bude patřit mezi šikovné řemeslníky s pověstnými zlatými ručičkami.
Naše maturita je kočkopes, příklad umělého zvyšování vzdělanosti.
Nemělo by jít jen o to, co je povinnou součástí maturity a co ne. Ať student maturuje z předmětů, které vyplývají ze zaměření jím zvoleného studia - matematicko-přírodovědného nebo humanitního směru.
Oč tu běží hlavně, je nutnost restrukturace středního vzdělávání a škol. Rozhodnout, které obory jsou maturitní, a které nikoli. Je naprosto nesmyslné, aby měla maturitu kadeřnice a zároveň stejný typ zkoušky požadovat od budoucího programátora nebo lékaře, právníka, učitele, atd.
Proti tomu ovšem budou bojovat pánové Štefflové, jimž tyhle názory kazí bysnys. A bohužel i jiní, kteří se na masách maturujících přiživují.
Kopíruji sem příspěvek z paralelní diskuse jen proto, abych čtenářům ušetřil čas:
Mnohé učební obory opravdu maturitu nepotřebují. Alespoň tu klasickou, původní, jak ji většina z nás ještě stále chápe.
Pak ale existují obory, kde došlo postupným vývojem oboru k přirozenému zvýšení náročnosti a "přechodu do vyšší ligy".
Třeba "soustružník" je dneska spíše "programátor CNC stroje", "automechanik" by byl bez počítače a znalostí řídících systémů automobilů nepoužitelný, atd.
Je ale jasné, že po absolventech těchto oborů máme vyžadovat znalost např. deskriptivy, mechaniky apod., ale těžko můžeme očekávat znalosti rozborů literárních děl, nebo renesanční filozofie na úrovni gymnazisty.
Druhým zdrojem "umělého" navyšování počtu maturantů je skutečnost, že nežijeme ve vakuu, ale jsme prvkem globálního prostředí a především členy EU.
Pokud některé profese předpokládají zakončení studia zkouškou "maturitní úrovně", pak musíme zajistit uznatelnost takových dokladů přinejmenším na evropském pracovním trhu.
Můžeme se pak stokrát dohadovat, že náš absolvent s výučním listem umí více a lépe, nežli v jiném státě absolvent s "jejich maturitou". Pokud nevydáme ekvivalentní doklad o zakončení studia, nebude našemu absolventovi jinde jeho kvalifikace uznána.
To je příklad třeba kosmetiček a jiných oborů.
Slovy klasika: Můžeme o tom vést spory, ...
Z toho všeho vyplynul, bohužel, třetí důvod. Tedy že mnohé školy v minulosti záměrně svůj původně nematuritní obor "přelakovaly". Protože všem bylo jasné, že o nematuritní obory klesá zájem.
Tak jsme došli do současného stavu, kdy garantem znalostí maturanta opět musí být stát a nikoliv jen škola.
Já netvrdím, že je to tak správně.
I mému chápání je bližší maturita, která v minulosti "něco znamenala a nějak o absolventovi vypovídala".
Ale obávám se, že "močit proti větru" asi nemá smysl. Nejspíš nepřesvědčíme zbytek Evropy, že náš systém, platný před 20 lety byl lepší.
Jen se domnívám, že obory, které primárně připravují pro vysokoškolské studium, by měly mít vyšší úroveň maturity automaticky jako povinnou.
A že úspěšné absolvování této "opravdové maturity" by mělo být podmínkou nutnou k přijetí na VŠ. Minimálně u magisterského stupně.
Dobrý den, pane Martišku,
máte můj hluboký obdiv - svojí snahou přiblížit nezbytnost matematické logiky jedné žurnalistické mařeně jste dokázal téměř nemožné v oblasti přiměřenosti výkladu. Vaše snaha je ovšem zbytečná – ta osůbka mdlého rozumu nepochopí, když jí řeknete, že dostane na platě o 20 % víc, kolik že to vlastně dostane… A ještě je na svoji blbost hrdá, ach jo…
(Věcná poznámka, že kadeřnice je obor vzdělání s výučním listem, je už pro tuto blbku zcela nadbytečná. Ona jen CHTĚLA URAZIT VZDĚLÁVÁNÍ A VZDĚLANOST.)
A mimochodem – nesouhlasím s Vaším názorem, že filosof matematiku nepotřebuje. Dobrý filosof se bez perfektní orientace v přírodních vědách a logice neobejde – nebude schopen chápat souvislosti pozorovaných jevů a procesů.
Ta Frouzová má dva velké komplexy: ten první je, že nemá maturitu z matematiky. Ten druhý je, že nemá... že není muž.
S panem Martíškem souhlasím. BOHUŽEL dnes se naslouchá spíš "odborným poradcům" jako je např. pan Feřtek.
Domnívám se, že většina lidí vidí problémy okolo maturit, jenže je to ta většina, která s tím nic nenadělá.
Tak tak, filozofie a matematika šla v dobách minulých ruku v ruce. Stačí si vzpomenout na Newtona, Descarta a další. Jenomže v současné době si technokrati myslí, že se obejdou bez filozofie. A humanitně zaměření lidé si zase myslí, že se objedou bez matematiky a logiky. Jenže bohužel a podle toho také dnes vypadá a lidí, kterým se propojují obě hemisféry navzájem, ubývá.
A ještě k těm kadeřnicím. Kadeřnic apod. máme dneska plné vysoké školy, vždyť na vysokou jde 60 % populačního ročníku a to jsou téměř všichni, kteří mají maturitu. A kdo chce být na vysoké, tak maturitu mít musí, takže ty kadeřnice nelitujme, ony se stejně stříháním hlav živit nebudou a k tomu, čím se živit budou asi tu matematiku sem tam potřebovat budou. Náš problém je spíš v tom, že jsme za 20 let absolutně nestihli zareagovat na trendy ve světě a naše školství, které počítalo s tím, že po učňáku půjdou děcka makat, se vůbec nezměnilo. jenže oni makat nepůjdou. Budou studovat dokud to půjde a k tomu bohužel většina z nich potřebuje absolvovat všeobecné vzdělání až do 19 let, i když to zrovna nemusí být gymnázium. Naše školství však tomuto požadavku neodpovídá. za 20 let jsme se nepohli z místa.
Uf, a už mi to leze na mozek - kdo má právo vystupovat v rovném boji proti CERMATu? Zatím to vypadá, že CERMAT je tu pro CERMAT. Existuje nějaká organizace (JČMF, vysoké školy, asociace ředitelů, EDUin, ...), která oficiálně požádá o konkrétní body jednání na MŠMT? Požadujme anonymizovaná data zkoušek, které CERMAT zadával - ať je možné je statisticky zpracovat a CERMAT zkontrolovat. Jak jsou standardizovány testy od CERMATu? Kde byly uloženy před zadáním testu ověřené správné výsledky testů - tedy ne, aby to teď, po napsání, někdo na CER... počítal?
--------------
A odbočím: Jak by se vyplatilo mít stejný model maturity - základní a vyšší - ale jen s absolvováním plně vyšší společné části by mohl absolvent na přijímací řízení na VŠ?
--------------
Přiznám, že dokud nebude jasno, jak "kvalitně" vyrábí nějací dva lidé na CERMATu testy k maturitě, nemá cenu se o nějakých vyšších cílech ani bavit.
Kapacita SŠ je nadbytečná. Redukcí SŠ by se opravdu vyřešila spousta problémů. Jen stále nechápu, jak některé SŠ uživí tolik kantorů za daného normativu. Je to pro mě velká záhada. Otřesné je, že "kadeřnice s maturitou" neumí procenta, trojčlenku,...Tedy kadeřnice do budoucna jen s výučním listem. To samé zedníci, instalatéři,...Kdo tedy brání povinné maturitě z matematiky ?
O tom, proč a za jakých okolností má smysl povinná maturit z matematiky jsem napsal zde. Je to dost podrobný rozbor. Můžete s ním nesouhlasit. Ale jen až si ho přečtete.
A jedna obecná poznámka:
"Nevím, jak vás, ale mě na kadeřnictví nezajímá to, kolik lazebnic tam má maturitu, ale to, jak tam stříhají vlasy."
Fajn, Vás ano, ale měli bychom myslet také na to, co zajímá tu kadeřnici. Až sem přijdou třeba levní lazebníci z Filipín, ona si bude třeba dodělat vysokou školu, nebo začít podnikat nebo... A k tomu vetšinou bude potřebovat kvalitní vzdělání. Ústava totiž zajišťuje právo na vzdělání i té kadeřnici. Zatímco právo na stříhání vlasů jaksi nemáme...
Pane Šteffle, Vy byste člověka rozesmál. Vždyť Vy jste vzor charity! Takový soucit s bližním.
Až sem přijdou třeba levní lazebníci z Filipín...
za prvé to už by tu byli - ale jim by u nás bylo zima a neměli by tu štědré sociální dávky, lidi jsou tu zamračení..
a za druhé - na to měla ta česká lazebnice myslet, když chodila ještě do školy. A pokud na učení stejně neměla, tak nenaděláte nic ani s testy Scio. Nebo už připravujete "lehčí verzi" přijímacích testů na SŠ pro inkluzivní žáky?
11. května 2012 16:03
Vážený pane Ondřeji Štefle, pokud chce kadeřnice maturitní vysvědčení, tak by tu trojčlenku a procenta, racionální čísla,.. měla ovládat. Ignorant
Ignorant 11. května 2012 21:22
Čtěte přesně. Tím, co má umět maturant, se můj příspěvek nezabýval.
A jinak s vámi souhlasím, dokonce jsem přesvědčen, že procenta a trojčlenku má umět každý.
Okomentovat