Zveřejňujeme mail s přílohou České školní inspekce s omluvou za dosavadní problémy při testování, který byl rozeslán ředitelům škol dnes před polednem.
Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,
během prvních dvou dnů generální zkoušky procesu testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol se objevily technické komplikace, které jsou již v tuto chvíli vyřešeny. Zprávu o opatřeních, které jsme v této souvislosti přijali, a některé další doplňující informace naleznete v příloze.
Jsme si vědomi toho, že technické komplikace mohly výrazně narušit proces a provoz v těch školách, které prováděly testování hned v prvních dvou dnech generální zkoušky. Za tyto komplikace se Vám velmi omlouváme. Zároveň také velmi děkujeme za poctivý přístup škol k celému procesu.
Děkujeme za pochopení.
Česká školní inspekce
Průběh testování od 21. 5. do 22. 5.
První den testování (pondělí 21. 5. 2012) bylo realizováno cca 28 000 testů (matematika pro 5. a 9. ročník) z celkových 174 000 očekávaných v dalších 14 realizačních dnech, tj. cca 20 %.
Během prvního dne od cca 10.00 do 12.00 hodin došlo k zahlcení serverové farmy a bylo velmi problematické získat složitější výsledkové výstupy. V důsledku toho byl v noci z pondělí na úterý celý systém optimalizován a dvojnásobně navýšen HW výkon datového centra.
V úterý se však problém opakoval, a to znovu od cca 9.30 do 12.00 hodin. V tu chvíli totiž běželo souběžně již cca 40 000 testů. Systém komponovaný pro příjem 25 000 vyplněných testů za hodinu byl na tuto zátěž sice připraven, značnou část výkonu však odčerpalo generování podrobných výsledků žáků, tříd a škol, takže ve svém důsledku tyto procesy blokovaly neúměrně samotný a primární příjem vyplněných testů a statusů testovacích aplikací (rozšifrován test, zahájen test/anketa apod.). To vše kvůli chybě v testovací aplikaci, která neúměrně dlouho čekala na potvrzování těchto zpráv.
Je zřejmé, že školy se většinově snaží využít první týden celkového třítýdenního okna a v dalších týdnech už příliš netestovat. S takovým náporem se připravená infrastruktura dokáže dostatečně vypořádat v procesech spojených se samotným testováním (zejména odesílání výsledků), ale nezbývá výkon na souběžné generování obsáhlých reportů výsledků. Další navyšování výkonu v této situaci není řešením, protože je třeba brát zřetel na efektivitu provozu celého systému zejména s ohledem na financování jeho provozu po ukončení projektu (7 mil. Kč ročně).
Několik souhrnných čísel:
- Pondělí 21. 5. : zúčastnilo se 1 071 škol, vyplněno a odesláno 28 399 testů
- Úterý 22. 5. : zúčastnilo se 1 783 škol, vyplněno a odesláno 47 152 testů
- Středa 23. 5. do 11:00: zúčastnilo se 2 026 škol, vyplněno a odesláno více než 47 000 testů
Z údajů za středu 23. 5. 2012 je evidentní, že výše popsané kapacitní technické problémy prvních dvou dnů byly odstraněny.
Přijatá opatření
ČŠI vyjádřila dodavateli systému hrubou nespokojenost s poskytnutou službou, resp. s příslušnými parametry testovacího systému. Dořešením všech zjištěných závad do 23. 5. 2012 do 6.00 hodin podmínila další pokračování první generální zkoušky a souvisejících plnění, na které je vázáno finanční plnění ze strany ČŠI.
Dodavatel zároveň upraví všechny další komponenty systému, které je třeba především optimalizovat z pohledu zatěžování systému.
Vzhledem k výše uvedeným souvislostem se ČŠI v systému v rámci této první generální zkoušky vzdá vlastnosti okamžitého generování podrobných výsledkových sestav. Dodavatel a provozovatel systému na pokyn ČŠI na středu 23. 5. 2012 upravil systém tak, aby přepočet a generování podrobných výsledkových sestav neprobíhalo souběžně s procesem testování ve školách a nedocházelo k jeho neúměrnému zpožďování.
Z tohoto důvodu však budou podrobné výsledky k dispozici v modulu IDM až následující den po vykonání testu (generování sestav bude probíhat v noci). Nadále ale platí, že žák zjistí základní data o své úspěšnosti ihned po absolvování testu.
I přes skutečnost, že se jedná o první generální zkoušku spuštěnou po pouhých 6 měsících vývoje celého systému, která má poukázat právě na podobné nedostatky, jsme si vědomi, že vzniklá situace výrazně zkomplikovala celý proces ve školách v rámci prvních dvou dnů a v řadě škol mohlo dojít k výraznému narušení provozu, což je pro ČŠI jako realizátora projektu nepřípustné. Za tuto situaci se velmi omlouváme a ujišťujeme školy, že se na optimálním nastavení a odstraňování případných chyb ve spolupráci s dodavatelem systému velmi usilovně pracuje.
Zároveň chceme velmi poděkovat za vstřícný přístup škol, které i přes kampaně odmítající provedení první celoplošné generální zkoušky přistoupily velmi poctivě k celému procesu.
Podněty, které postupně sbíráme, operativně vyhodnocujeme a postupně zohledňujeme při úpravách systému již přímo v průběhu této první generální zkoušky a budeme tak činit i následně v dalším vývoji. Reakce na ně budeme pravidelně publikovat na nástěnce v modulu IDM.
Komplexní analýza všech zjištění, která tato generální zkouška poskytne, bude následovat po jejím ukončení a následné vyhodnocení dopadů bude promítnuto do oprav, přenastavení, optimalizace a doladění celého systému a metodik provádění testování tak, aby druhá celoplošná generální zkouška v roce 2013 proběhla bez jakýchkoli nedostatků.
V Praze dne 23. 5. 2012.
45 komentářů:
Hlavně pak nezapomeňte zveřejnit výsledky testů, ať mají naši přihlouplí novináři, kteří nesledují situaci a technické problémy, pak o čem psát. A vyvozovat z toho takové blafy, jako např. po testech státní maturity, kdy se v MF Dnes objevil srandovní závěr, že český jazyk u nás studenti umí devatenáckrát lépe než matematiku. No jestli mají logické myšlení na úrovni novináře, který to vyvodil, tak se ani nedivím.
Uvědomme si proboha, že jelikož někteří žáci spouštěli testy pořád znovu, protože jim to ne a ne doběhnout do konce, jsou výsledky testů znehodnocené. Tito žáci totiž mezi sebou již uspěšně mohli konzultovat správné odpovědi. Poslechovou část k angličtině si také na některých školách mohli vyposlechnout vícekrát apod.
Takže radím výsledky žáků při této technické generálce uzamknout do trezoru a vůbec je nevypouštět ven.
Otázka pro Čši:
"Proč byla generálka povinného celoplošného srovnávacího testování spuštěna - cituji: po pouhých 6 měsících vývoje celého systému?"
Za iniciativu rodičů Dopis stop plošné testování
Hana Chalušová, stoptestovani@gmail.com
Tak aspoň že ty problémy někdo řeší. Dneska u nás naprosto bez komplikací, všechno sviští jako na drátku. Včera jsem ale proklínal všechny, co nosí průkaz školního inspektora.
Hlavně to na tu ČŠI fakt pošlete, ať zas nemusíte psát, že nemáte informace. Tady je to naprd.
Anonymní řekl(a)...
Hlavně to na tu ČŠI fakt pošlete, ať zas nemusíte psát, že nemáte informace. Tady je to naprd.
23. května 2012 14:12
Doufám, že v celém PR oddělení Čši se třeba najde někdo, kdo sleduje reakce na svá prohlášení v mediích :o)
Posílali jsme e.mail na kontaktní adresu uvedenou na webu Čši, bez reakce. Z adres krajských inspektorátů se nám všechny e.maily vrátily jako nedoručené.
Čši s iniciativou rodičů Dopis stop plošné testování navázala pouze "nepřímý" kontakt prostřednictvím mnohých prohlášení, Ty zveřejnila na svém webu a rozeslala ředitelům základních škol. V těchto zprávách Čši nepravdivě interpretuje občanskou iniciativu jako "dezinformační kampaň". Obsah těchto prohlášení nepřináší žádné nové, rozporuplnosti objasňující informace.
Za iniciativu rodičů
Hana Chalušová, stoptestovani@gmail.com
Ještě že ČŠI dokázala vyjádřit hrubý nesouhlas. To je tak maximum, co ČŠI dokáže. Zákon zachování energie však říká, že za málo peněz bude i málo muziky. Pokud se SAPCONi prsili tím, jak jsou levní, tak teď dokázali, jak to levné cosi funguje. Tedy, když od toho nechcete výsledky, tak to běží jako na drátkách...
Až dosud jsem netušil, že je posláním ČŠI způsobovat chaos na školách... Místo omluvy bych čekal, že někdo z vedení ČŠI rezignuje. Nebo alespoň pošle svůj plat za posledních šest měsíců připrav testování na charitu.
Včera to nejelo prakticky vůbec, dneska naprosto v pořádku. Zkouška má být 3 týdny, problémy byly 2 dny a byly vyřešeny. Nevídím důvod to dramatizovat. Spíš bych se zaměřil na některé úpravy v testech. Igor
Tak spíš by měli vyměřit pěknou pokutu té firmě, inšpektoři je asi neplatí za to, aby po jejich programátorech kontrolovali kód. Možná by na nich školy mohly něco vymáhat.
Igor:
Ano dnes to jelo pekne, ale zatim nevidime vysledky, takze nevime, jestli je vse OK :-)
PN
Musím velmi ocenit přístup zadavatele - ČŠI, který opravdu udělal u poskytovatele (firmu si nepamatuji) průvan a dnes proběhlo testování zcele bez problémů. Jak vynikající změna oproti minulým dnům.
Vážení inspektoři - moc vám děkuji a oceňuji vaši práci v těchto dvou dnech.
V. Nádvorník (v pondělí a v úterý veliký kritik)
ČŠI nezvládla generální zkoušku. Mě jako ředitele nezajímá nějaká softwarová firma. Naše škola se na podzim účastnila pilotního testování s nadějí, že generálka už bude mít pro nás přínos i z vyhodnocení testů. Jsem hluboce zklamaný z technického fiaska. Bez možnosti okamžitého vyhodnocení testů se blížíme k úrovni papírového testování. Na to však máme jiného specialistu CERMAT. Nerozím tomu, proč dopis poslaný školám není podepsaný ústřední inspektorkou nebo někým zodpovědným. Asi se nikdo neumí problémům postavit čelem. To také o něčem svědčí!! Tibor
ČŠI nezvládla generální zkoušku. Mě jako ředitele nezajímá nějaká softwarová firma. Naše škola se na podzim účastnila pilotního testování s nadějí, že generálka už bude mít pro nás přínos i z vyhodnocení testů. Jsem hluboce zklamaný z technického fiaska. Bez možnosti okamžitého vyhodnocení testů se blížíme k úrovni papírového testování. Na to však máme jiného specialistu CERMAT. Nerozím tomu, proč dopis poslaný školám není podepsaný ústřední inspektorkou nebo někým zodpovědným. Asi se nikdo neumí problémům postavit čelem. To také o něčem svědčí!! Tibor
No nevím, myslím, že pokud se tam budou výsledky zobrazovat s půldenním zpožděním (pokud dodrží, co prezentuje ČŠI), tak to srovnání s CERMATEM a jeho třemi týdny čekání na výsledky je nějak mimo mísu.
Jestli budou výsledky za půl dne nebo za týden je už téměř jedno. Žáci se je nejdříve dozvědí až ve výuce konkrétního předmětu. Nemáme čas narušovat výuku prezentací výsledků jednotlivých žáků. Ty se měli dozvědět ihned. Volají mi rodiče jak jejich dítě dopadlo v testu, když bylo avizováno zobrazení výsledku hned po skončení. Ano, mohu jim dělit: za půl dne. Šílené!! Tibor
Nevím, jak to bylo u vás, ale u nás to žákům výsledky po skončení testu zobrazilo.
Výsledky mé dcery jsem si zobrazil na tom odkazu z papírku a byl jsem překvapen těmi grafy - můžete si srovnat potomka se třídou, školou i vůči celku.
To se mi líbí, konečně si můžu udělat obrázek, jak na tom dcera je.
Oproti písemce, nebo žákovské to vypadá jak z jiné dimenze. ;-)
Ano, když to nepočítá hned výsledky, tak to jede dobře. Ti, co dnes chválí, by měli ještě v IDM zkontrolovat odeslané testy. Z 20 žáků, přestože program hlásil pohodu, jich test podle IDM odeslalo jen 10 a z toho jeden svítí červeně. Po dotazu na hotline jsem se dozvěděl, že se mám znovu na všech stanicích přihlásit do administrace, označit neodeslané testy a odeslat ručně. Já ještě nechválím dne před večerem. Rád bych dělal i něco jiného, než kolegům kryl záda. Také učím na plný úvazek a vzhledem k úsporám se žádné odměny za práci nad rámec povinností nebudou vyplácet. Možná pokud na konci roku nějaká koruna zbyde. Doufám, že si na mne přímí nadřízení pak vzpomenou, když ČŠI i ministerstvu je to šuma fuk. Jirka
Když chce někdo rozjet tak obrovskou akci jako plošné testování, navíc on-line a s výsledky obratem, měl se na to dobře připravit. První vada takového testování je právě v tom, že má být už od začátku masové - pak ať se ČSI nediví, že se ty servery zakousnou. Ale to se technicky asi vylepšit dá. (Že by to riziko ale odborníci na IT v ČŠI předem netušili? Počet škol a žáků určitě na MŠMT vědí přesně :-), a že to školy budou chtít mít brzo hotové a výsledky hned, to koneckonců hlásali sami původci toho nápadu, že).
Co se nevylepší, je to, že opět - jako to bylo u generálky na maturity - se teď oficiálně diskutuje jen o technice, o strojích, jako by tu snad ani děti, ani učitelé nebyli. A to je taky dáno tou masovostí. Tolik úsilí, možná obav, tolik času, organizačních nesnází s rozvrhem ve školách - masovka prostě zaměstná všecky, a pro jakou kvalitu? Pro testy, o jejichž obsahu i smyslu a využití tolik účastníků vzdělávání pochybuje. Do takových akcí se investovat nemá: ani peníze, ani lidi (a mezi nimi už vůbec ne děti).
A dotaz k panu anonymnímu z 19.10.
Co vlastně se to o té dceři ze srovnání dozvídáte? Totiž jak jí to pomůže v práci na zlepšení?
Eva: Ptám se, proč nebylo možné do systému zadat ke klasifikaci údaj o tom, že žák je dyslektik a byl zohledněn? Stačilo okénko, které by se zakliklo! Ano, mohla jsem ty děti vyčlenit, ale vedení školy by muselo dlouze vysvětlovat, z jakého důvodu se nezúčastnila cca třetina žáků třídy. Je přece možné stanovit přepočtový koeficient, kterým by byly tyto děti zohledněny stejně, jako jsou zohledňovány na základě doporučení PPP. Ptala jsem se, zda někdo sbíral tento údaj, protože u pondělního vyhodnocení byly uvedeny výsledky s žáky SVP a bez SVP - u nás nic zjišťováno nebylo! Každý odborník ví, jak pracné je pro tyto děti načíst text (běžně jim ho pomáhám načíst) a s textem dál pracovat.
Po každém závodě zevrubně studuji výsledky. Pokud je přede mnou mladší závodník, je to jasné. Bodeť by ne, když je mladší.
Pokud je přede mnou starší závodník, je to tak, že nejspíš sportuje od malička, kdežto já až od čtyřiceti. Takže taky jasňačka.
Když jsem skoro úplně poslední, pořád jsem ve svojí kategorii patrně nejlepší triatlonista z naší ulice.
Nejvíce si cením hodnocení za účast "třetí nejaktivnější závodník". Kdo dneska vynechá jen dva závody za celou sezonu?
A vůbec nejlepší je, když ráno dědci nevstanou z postele a já jsem pak i na bedně. Na těch pohárech a medailích na polici se to nepozná ani dost málo.
Jo, pane Hauseblasi, čísla podle velikosti seřazená a barevné grafy, to je věc!
Eva: Ještě přidám reakci na otázku pana Hausenblase, která byla položená někomu jinému - ale také si ji kladu. Já se o svých žácích, tedy mých dětem, nedovídám z testů nic než to, co o nich vím - že někteří prostě stěží zvládnou povinné penzum učiva a je to pro ně heroický výkon, stejně jako alespoň malý posun v pochopení učiva - s dys potížemi, kdy na doporučení poradny děláte takřka nemožné a snažíte se jim nelehký úděl ulehčit! Zlepšit nic nebudu moci, protože odejdou na II. stupeň, někteří na gymnázia nebo jinam z rodinných důvodů, a za měsíc zázraky prostě neumím. Mimochodem deváťáci už to mají na háku, po přijímačkách mají svoji cestu jasnou. Komu tedy sběr dat slouží? Statistikům nebo jako výkaz, jimž některé instituce dokazují, že jsou pracovité? Já hodnotím i další aspekty, ne jen pár splněných či nesplněných úkolů ve srovnávacích testech.
"Výsledky mé dcery jsem si zobrazil na tom odkazu z papírku a byl jsem překvapen těmi grafy - můžete si srovnat potomka se třídou, školou i vůči celku.
To se mi líbí, konečně si můžu udělat obrázek, jak na tom dcera je."
A k čemu Vám, a hlavně JÍ, to je? Mnohokrát děkuji za odpověď.
(Omluva panu Hausenblasovi - zarolovala jsem o kousek níž a zjistila, že jste se ptal na totéž.)
Prosím, nějak mi uniklo: jak a kde zjistím, kolika žákům se povedlo odeslat testy? Jak dodatečně odeslat, to vím. Děkuji.
Tedy myslím: je někde přehled odeslaných testů nebo se musím proklikat přes všechny žáky?
RE: je někde přehled odeslaných testů?
Tlačítko Testy u jednotlivých tříd:
http://imageshack.us/photo/my-images/404/testyo.jpg
23. května 2012 19:14
Mám takový znepokojivý pocit, poslouchal jsem dnes žáky tří devátých tříd. Z testování měli srandu, prý opsali, co se dalo. Počítače se sekaly a prý to bylo "lepší" jak písemka. Předpokládám, že výsledky jako celek budou hodně neobjektivní, protože i někteří propadlíci dosahovali 100%. Řekl bych, že to jaksi ani nebylo přičiněním jejich mozkových procesů. Technická stránka - hrůza. Nedokáži si představit, že by takto probíhala maturita. Ignorant
Takový drobný dodatek. Kolik peněz se z tohoto projektu za peníze EU dostane na vyučující ICT? Připadá mi to stejné jako při tvorbě ŠVP. Asi tady funguje nějaký český Bermudský trojúhelník. Práce zadarmo v dobách rozvinutého kapitalismu? Nějak to odporuje neoliberalismu současnosti. Za práci patří odměna.
Za práci možná patří odměna, ale ne blbým učitelům. Vždyť to vidíte: oni nejenomže se neozvou, oni rádi za polovic, ba i zadarmo, šiřitelé poslání! Takže jim to patří, ať je stáhnou z kůže. Co s takovým materiálem? Ostatně: kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses kantorem, submisivní fridolíne!
5:04
Ranní ptáče dál doskáče, ale brzo chcípne. Pozor na cévky v mozku pane inšpektor.
Tak ted je v prehledu odeslanych testu vsechno 3x :-))
Ale že musí teď těm pančitelkám a hodným pančitelům trochu lepit :-) Konečně se proflákne, že na základních školách se nic nedělá, jen jakési "projekty". A snad zalepí i managérům ředitelům a managérkám ředitelkám... snad už nebudou chodit od učitele k učiteli a nařizovat, jaké mají dávat žákům známky.
Kondratov
Každý
začátek
je
těžký.
Zato začátky konců jdou jedna radost. Nejlépe pod hesly o lepších zítřcích, kam nás právě uskutečňované reformy a revoluce dozajista dovedou.
Nevím, jak kdo, ale já se hlásím k výsledkům i "své práce". Všichni, kdo jsme 15 let přikyvovali na reformy a uvolňování všeho, co šlo, za tuhle úděsnou situaci taky můžeme - že děti neumějí ani polovinu toho, co by měly umět, znát a ovládat. Nechali jsme si diktovat od štefflovců, botlíkovců, liškovců, že se to musí dělat po americku a finsku, a že tomu nerozumíme, nechali jsme si vzít osnovy a místo toho ty legrační ŠVP, podle kterých stejně nikdo neučí. Poslední, co ještě aspoň trochu drží laťku, jsou dobré učebnice. Ale místo dětí za ně úkoly z Aj dělají doma rodiče - jsem zjistila při suplování. Jen 5 dětí si s cvičeními z cvičebnice poradilo při samostatné práci - ostatním to prý doma vždycky udělají rodiče nebo sourozenec. TAky dobré.
My jsme si před hodinou opakovávali slovíčka. Dnes nevidíte jediné dítě se o přestávce podívat do učebnice.
Naše škola testuje už třetí den. V úterý to byla totální katastrofa a propadák, ale včera i dnes bez sebemenších problémů. Prvotní problémy se rychle vyřešily a za sebe nevidím důvod ke kritice. Patrik N.
nevidím důvod ke kritice
Tak abychom v tom měli jasno ...
Kam až sahají Hujerovi?
to anonymní 24. 5. 11:32
Inspiraci Finskem bych se zase tolik nebránila. Problémy jsou určitě všude, ale třebas v testech PISA dosahují finští žáci velmi dobrých výsledků, vzdělávání/přípravě pedagogů je věnována velká pozornost a učitelská profese je vnímána velmi pozitivně (což u nás v mnoha případech rozhodně není, a určitě nejen kvůli "výši" platu). Dostat se na pedagogickou fakultu není ve Finsku také jen tak.
Předpokládám, že nějaký ŠVP Vaše škola vytvořený má. Pokud jste ve školství 15 let, možná jste se také podílela na jeho vytváření. Když ale neučíte podle ŠVP, tak podle čeho?
A ještě k těm slovíčkům. Ve škole jsem si občas před hodinou (hlavně před němčinou) otevřela knížku nebo slovník a "učila" se slovní zásobu k probíranému tématu. Tohle učení se (obvykle pouze izolovaných slov) mi ale většinou nebylo moc platné. Možná tak pro tu hodinu, před kterou jsem si je pročítala, pro nějaký testík, který třebas následoval, ale že bych si ta slova pamatovala dlouhodobě, to rozhodně ne. Jazyk se dá myslím naučit i bez biflování slovíček.
Pokud někteří rodiče píší úkoly za své děti, pak je to špatně. Ale myslíte, že je to většina? Já myslím (a doufám), že spíš ne.
pokud někteří rodiče píší úkoly za své děti...
pak je to ještě ten lepší případ.
Mnohdy se už dětičky ani nenamáhají s nějakým opisováním.
Postačí, pokud se nechají slyšet, že je to náročné a že tomu nerozumí.
To 24. května 2012 12:46
Děkuji za reakci.
Tomu Finsku a jeho školství já osobně jen tiše závidím. Bohužel na naše podmínky se toho (zatím?) moc implantovat nedá - u nich péče o žáky se speciálními potřebami, systém skvěle propracovaný na každé jednotlivé dítě, které by mělo jakékoli problémy. Spousta speciálních pedagogů, asistentů pedagoga, atd., učitelé vybíráni nejlepší z nejlepších, systém celoživotního vzdělávání funguje zcela neformálně, ve třídách menší počty žáků než u nás, vybavení škol na přestávky - sporty, zábava... a hlavně zcela jiné financování než v našem systému. Aspoň vidíme, na čem všem u vzdělávacích výsledků záleží...
ŠVP ovšem ve škole máme, ale ze tří učitelů každý učí hodně odlišně, jiné učivo i metody (ty jsou v pořádku, tam by měla být volnost výběru), jiné hodnocení žáků, sami žáci si občas postěžují, že vedle ve třídě je to jinak ...
K slovíčkům - nejsem jazykářka, ale myslím, že určitá základní slovní zásoba by se zautomatizovat měla, a často ji procvičovat. O úkolech "pro rodiče" slýchám od známých velmi často, ale budu s Vámi doufat, že to jsou spíše výjimky. :)
to 24. 5. 13:18
Máte pravdu, že přiblížit se na úroveň finského vzděl. systému, by byl běh na dlouhou trať a mnoho by se muselo změnit. Ale myslím, že poslední dobou tolik diskutované testy jsou řešením. Zdá se mi, že si od toho někteří slibují příliš mnoho.
Rozdíly v tom, jak hodnotíme my učitelé, by asi vydaly na samostatnou diskuzi. Myslím, že je to částečně dáno tím, jak moc dobře má systém hodnocení nastavena škola, jak mnoho jsou učitelé ochotni spolu způsob a obsah hodnocení diskutovat, jak pracují s kritérii hodnocení apod. Myslím, že pokud by učitelé více spolupracovali, mohlo by dojít k nějakému posunu k lepšímu.
Na to je bohužel jediná odpověď. České školství je hluboce podfinancované. Pro každou politickou stranu je prioritou a to vždy před parlamentními volbami.Kolik dává do školství Finsko a kolik ČR? Tady je zakopán pes. Není na asistenty, není na pomůcky, není učebnice, není na moderní techniku, není na software,...není toner, není papír do kopírky,... Co vlastně zbylo ? Možná nadšení 10% učitelů ještě vyučovat moderními metodami. Bohužel, je to jedině o penězích. Zadarmo to taky dnes již nikdo dělat nebude.
Omlouvám se, věta "...tolik diskutované testy jsou řešením." měla být NEjsou řešením. :-)
Okomentovat