První kolo výjezdů za řediteli škol napříč republikou ukončili zástupci České školní inspekce. V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) zorganizovala inspekce v termínu 12. 4. – 4. 5. 2012 sedm regionálních informačních panelů (vždy dva spojené kraje), na nichž představovala ředitelům základních škol a víceletých gymnázií obsah projektu, s akcentem na problematiku ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol.
„V rámci prvního kola těchto výjezdů jsme diskutovali s více než 600 řediteli škol o obsahu projektu, o tvorbě nových nástrojů, metod a postupů pro hodnocení škol a školských zařízení a také o parametrech tzv. plošného testování,“ informoval náměstek ústřední školní inspektorky a tiskový mluvčí inspekce Libor Vacek.
Program byl zaměřen na obecný obsah projektu NIQES v kontextu standardní inspekční činnosti, na komentáře k některým mýtům a dezinterpretacím, na problematiku standardů základního vzdělávání, na proces ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, včetně problematiky testových úloh a zpracovávání výsledků a na diskusi se zástupci odborné veřejností ke konkrétním tématům projektu. „V rámci diskusí jsme získali řadu cenných podnětů od ředitelů škol a s těmito podněty budeme při další realizaci projektu důsledně pracovat. Obecně lze konstatovat, že ohlas na všechny tyto výjezdní setkání je velmi pozitivní a ředitelé škol, s nimiž jsme se setkali, v drtivé většině proces zavádění zjišťování výsledků žáků v 5. a 9. třídách základních škol, víceletých gymnázií a konzervatoří jednoznačně vítají,“ doplnil náměstek Libor Vacek s tím, že série dalších výjezdů za odbornou veřejností v jednotlivých regionech je naplánována na podzim letošního roku, kdy již bude plně vyhodnocena první celoplošná generální zkouška testování, která se uskuteční na přelomu května a června.
Ještě před těmito výjezdy absolvovali zástupci České školní inspekce důležitá jednání s vedoucími pracovníky odborných školských asociací, jako je např. Asociace ředitelů základních škol ČR či Asociace pedagogů základního školství ČR, a také se zástupci zřizovatelů škol v rámci Svazu měst a obcí ČR a Asociace krajů ČR. „Představitelé všech odborných asociací, s nimiž jsme dosud jednali, rovněž výstupy projektu NIQES včetně tzv. plošného testování v 5. a 9. třídách podporují, chtějí se dále seznamovat s výstupy projektu a podílet se na konzultaci jednotlivých parametrů,“ uzavřel Libor Vacek.
Informace o projektu NIQES naleznete na www.csicr.cz a www.niqes.cz.
Česká školní inspekce diskutovala s řediteli škol o testování žáků 5. a 9. tříd
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
Zajímalo by mne, jestli některý z ředitelů vznesl požadavek, aby na pracovníky, kteří NIQES aplikaci instalovali, a na pracovníky, kteří budou na ZŠ testování realizovat, dostali finanční prostředky na zaplacení mzdových nákladů. Ten projekt je totiž hrazen z prostředků ESF. Předpokládám, že asi sotva, protože na to mají páni ředitelé na školách svoje lidi a to, že těmto lidem neustále přibývá práce bez toho, aby to poznali na výplatních páskách, nevidí. Navíc inspektor je pro ně Bůh a ozvat se je hřích.
Jestlipak tam probrali vhodnost termínu testování deváťáků v červnu. V tuhle dobu někoho z nich přimět, aby podal aspoň dobrý výkon, nebude snadné.
K dnešnímu dni podepsalo již 33 ředitelů škol dopis pro MŠMT a ČŠI na http://stopplosnetestovani.webnode.cz/, jak bude inspekce diskutovat s těmito řediteli, kteří odmítají tento způsob plošného srovnávacího testování? a opravdu se s takovými řediteli nikde nesetkala? A opravdu umožnila otevřenou diskusi ředitelům na setkáních s nimi? Posbírala všechny názory všech ředitelů nějakým průkazným způsobem?
A proč by s nimi měla diskutovat inspekce? To snad ministerstvo, ne? Inspekce vykonává úkol, který jí dalo ministerstvo na základě programového dokumentu české vlády! Já jsem na těch setkáních totiž dával pozor, víte?! Testování podporuju.
Ale jo, já proti testování také nic nemám.
Jenže projekt NIQES je jen další z projektů finacovaných ESF, na kterých si jen někteří namastí kapsy a k těm, kteří to celé budou v podstatě realizovat se zase nedostane ani koruna.
A těch 33 ředitelů, kteří se ozvali? Není to při počtu 4 000 základních škol málo? To mají trochu odvahy v průměru jen asi dva ředitelé v každém kraji?
Sám jsem se takového setkání zúčastnil a musím říci, že bylo velmi otevřené a s negativními názory jsem se tam vůbec nesetkal. Možná proto, že se záhy zjistilo, že všechno je připravováno zcela jinak, než se tu různě straší. Nevím, co tu všichni přesně odmítáte, když jste ještě nic neviděli a vlastně ani nebyli třeba jen na těch setkáních.
Já proti testování také nic nemám.
Tedy pokud se nezačnou testovat z tělocviku ...
pedagogické sbory.
Nevím, co tu všichni přesně odmítáte, když jste ještě nic neviděli a vlastně ani nebyli třeba jen na těch setkáních.
Pak si, prosím, přečtěte některé z dřívějších diskusí na toto téma.
Bylo jich víc, nežli dost.
A ještě jedna poznámka.
Zušenost nás učí, že proklamace a inspirační setkání před startem, skutečná realizace a hlavně zneužítí a dezinterpretace výsledků jsou dost odlišné.
Viz třeba státní maturita, nebo zavádění ŠVP.
Mně osobně nejvíce vadí, že si od testů mnozí slibují jakousi vnější motivaci pro žáky, aby se začali bát a učit.
A pak, že podle výsledků žáků chce někdo hodnotit učitele a školy.
Takže jaké záruky jste dostali na setkání, že k tomuto zneužití testů nedojde?
10. května 2012 23:37
Souhlasím s Vámi. Mám ještě v paměti žebříčky SŠ po maturitě v roce 2011. Stále si pamatuji setkání se zástupci MŠMT a krajskými inspektory ohledně EU peníze školám, kde bylo slibováno, že šablony budou brnkačka. Změnil se ministr a tomu novému se to začalo točit v hlavě nějak jinak a z proklamací zbyl jen kus papíru. Nastala retroaktivita již vykonané a dávno odsouhlasené práce. Na dalších poradách jsem jen od náměstků MŠMT slyšel - "je to politické rozhodnutí". Nevěřím tedy nikomu a ničemu, byl jsem poučen. Super bude taktéž testování deváťáků na konci května a počátkem června, kdy již všichni ví, že všichni byli přijati. Míst na SŠ je přehršel, tak se nemuseli ničeho obávat. Jak bude potrestáno žactvo, které odmítne pracovat na testech? Buď je nevyplní a nebo si zahraje piškvorky? To budeme trestat učitele, ředitele, rodiče? A jak? Ignorant
Já jsem se setkání inspekce s řediteli v Hradci Králové účastnila a musím říct, že i já jsem měla na testování, nebo spíše na jeho organizaci a připravované pojetí zcela jiný názor, který jsem změnila po velmi profesionálním a vstřícném semináře školní inspekce. Je to jenom o tom nepolemizovat s dojmy, ale znát fakta a realitu. Na generálku se těším. Jana
Jako rodič dítěte v 5.třídě napíšu řediteli dopis, že nesouhlasím s testováním svého dítěte, ten den kdy budu testy, budu požadovat, aby se mé dítě ve škole učilo, nesouhlasím s tím, že je povinné testování pro školy a pro děti, přeju si dítě vzdělávat jiným způsobem než srovnáváním s jinými dětmi. A jsem rád, že to vidí stejně i někteří ředitelé a učitelé škol
No vidíte a srovnávání v těch testech vůbec nebude. Dovíte se jen, jak vaše dítě uspělo vůči tomu, co by mělo dokázat, nikoliv, kdo všechno ho "porazil" ve skóre.
A jinak jako rodič máte povinnost zajistit, aby vaše dítě absolvovalo povinnou školní docházku, jejíž součástí je teď i testování stejně jako přestávky mezi hodinami, zpěv v hudební výchově nebo rýsování v matematice, ať se vám to líbí nebo si tu školu představujete jinak.
Srovnávání tu samozřejmě bude na úrovni třídy i školy a je tu reálné nebezpečí zneužití například zřizovateli.
Součástí povinné školní docházky ZATÍM testování NENÍ!
Vy jste se kromě odborníka na školství stal i právníkem?
Já to chápu tak, že velmi nepřesné a takřka nemožné srovnání na úrovni školy a třídy je plně v rukou učitele a ředitele. Už vůbec netuším, co s tím má společného zřizovatel. Opatřete si raději informace. V Hradci jsme všichni pochopili, jak funguje to vaše novinářství.
Právníka najímám, navíc někdy stačí i umět číst.
O jednání zřizovatelů jsme měli možnost se přesvědčit v rámci státní maturity: vznikly ministerské republikové i krajské žebříčky nejlepších i krajské žebříčky vzniklé díky příkazu školám k dodání podkladů, přestože všichni ujišťovali, že žebříčky nebudou a že takové srovnání je nemožné.
Byl jsem na na tiskové konferenci MŠMT, kde tehdejší 1. náměstek Němec v přímém přenosu řekl, že generálka testování není povinná díky nedostatku příslušné legislativy.
Na konferenci ČŠI k testování v Praze na dotaz, zda je testování povinné, náměstek ČŠI Andrys řekl, že neví, protože není právník,
No to je přesně ten váš styl...minule nás podvedli, tak už nikomu nikdy nic nevěříme. Upřímně pane Wagnere, lidi můžete za chyby kritizovat, až je udělají, nikoliv předem.
Já si s chutí počkám na výsledky a pak uvidíme.
Pokud si to dobře pamatuju...a ptala jsem se i kolegyně...a byly jsme asi na stejném semináři...tohle tam nikdy nezaznělo. Ten pán mluvil o tom, že pro ostrý provoz bude třeba některé procesy s tím spojené legislativně ukotvit, což chápu, protože je teď je v tom jistá volnost. Snad to pak nedopadne jako maturita.
Pane Wagnere, já jsem na tom semináři v Praze, kde jsem vás zahlídl, byl taky. A můžu zodpovědně říct, že zástupci inspekce naopak otevřeně celému plénu do mikrofonu říkali, že bude velmi vhodné, aby ostré testování od roku 2014 už jednoznačně zákon ošetřil, aby se vyvrátili všechny pochybnosti o tom, jaké povinnosti mají ředitelé, žáci i rodiče. A zároveň tam přede všemi zaznělo, že testování z pohledu inspekce povinné pro žáky je, ale že relevantní právní výklady dokáží poskytnout jen lidi s právním vzděláním. Já osobně testování podporuju, ale zároveň doufám, že žebříčky nebudou. Pokud by byly, pak by to celé bylo špatně. Osobně si myslím, že největší chaos a nejistotu do všeho vnesl pan Dobeš svými prohlášeními. Vladimír Š.
1. "minule nás podvedli, tak už nikomu nikdy nic nevěříme" - to není otázkou stylu, ale jde o fakta. Ty vám vadí?
2. "tohle tam nikdy nezaznělo" - šlo o přímý dotaz po skončení semináře.
3. Re Vladimír Š.: S pány Melichárkem a Andrysem jsem mluvil ještě po skončení semináře, protože jsem diskusi prošvihl díky telefonátu. Tedy jestli ty dva dotazy z pléna lze nazvat diskuzí. Dobešova role je samozřejmě tristní. Proč ale ČŠI či MŠMT právní rozklad povinnosti nepředloží? Proč 1. náměstek povinnost na TK popřel?
Dva dotazy v diskuzi, u které jste nebyl a diskrétní zpověď náměstka ČŠI určená jen vám o tom, že tomu nerozumí...to mají být důvěryhodná a ověřitelná fakta? :)
Mimochodem už vás vyslyšeli, najměte právníka...
http://www.csicr.cz/getattachment/650cd94f-530c-43ff-b09f-3a14d099130c
Proč je většina zastánců plošného testování tak agrsivní když je jich taková většina, nechápu? Proč si většina zastánců plošného testování bere osobně, že existuje na věc jiný názor? Jsem rodič a svoje dítě prostě testovat tímto způsobem nenechám. Nevěřím vám ...
Víte lidi, že k vyzkoušení žáka formou písemnou či ústní budete muset mít předem souhlas obou rodičů?
Doufám, že je to apríl, ale když to tak tady pročítám, stejně to tam tak nějak spěje.
"minule nás podvedli, tak už nikomu nikdy nic nevěříme"
Nepodvedli nás "minule", ale "nejmíň pětkrát".
Když mne někdo podvede, už mu nevěřím a chci záruky. Co je na tom nepochopitelného?
Také nechápu, proč je pro některé diskutující tak nepřijatelný sám fakt, že někdo může mít na testování jiný názor.
Ale hlavně opakuji svou největší výhradu. Kde je záruka, že výsledků testů žáků nebude zneužito proti učitelům, školám a vlastně i žákům samotným?
Osobně se domnívám, že ČŠI jen plní zadání a vcelku se i snaží činit tak dobře.
To ale, bohužel, znamená dnes příliš málo, aby to zmenšilo mé obavy. Právě proto, že už mám zkušenosti s jinými akcemi tohoto typu.
Přiznejme si otevřeně, že cílem je utratit další peníze z EU a nikoliv získat opravdu hodnověrné výsledky o průběhu vzdělávání. To by totiž celý projekt musel být organizován úplně jinak.
Re: "Dva dotazy v diskuzi, u které jste nebyl a diskrétní zpověď náměstka ČŠI určená jen vám o tom, že tomu nerozumí...to mají být důvěryhodná a ověřitelná fakta? :)"
1. Na semináři jsme byli ve dvou, takže i o průběhu diskuse mám přesnou informaci.
2. Zpověď náměstka nebyla diskrétní, šlo totiž o odpověď NA přímý dotaz ředitelky ZŠ.
Mohu vám kdykoliv poskytnout přímou výpověď účastníků diskuse i následného vyjádření náměstka, pokud vystoupíte z anonymity.
Stále Vám opakuji, nevěřte nikomu nad dvacet let. Za dva roky bude vymeten Augiášův (Dobešův)chlév a vše zase bude jinak. Tedy žádná nervozita, jen je potřeba reagovat na stále klesající platy a nesmyslné úspory.
11. května 2012 21:30
Vesměs to samé Vám mohu potvrdit ze semináře v Olomouci. Ignorant
Byl jsem na semináři inspekce v Jihlavě. Ať už si o testování myslíme cokoli (a já rozhodně nepatřím mezi fanatické stoupence plošného testování), musím říct, že oba zástupci ČŠI, co byli v Jihlavě, byli opravdu profesionální a jejich vystoupení na mě i kolegy, s nimiž jsem mluvil, udělalo fakt dobrý dojem. Nehráli si na vševědoucí, naprosto otevřeně upozorňovali na různé chyby (i na ty, co sami udělali) a nedostatky toho systému a vyrátili řadu (ale rozhodně ne všechny!) mých pochybností ve vztahu testování a inspekce (nikoli testování a zřizovatelé třeba). A co považuju za nejpodstatnější - testování žáků má být pro inspekci jednou z metod pro celkové hodnocení školy, ne metodou jedinou. A konkrétní příklady, které v Jihlavě inspektoři uváděli, byly naprosto přesvědčivé. Myslím, že se s tím testováním dost spěchalo a mohlo se to celé asi více promyslet, ale oceňuji práci inspekce a jejich korektní přístup.
Už jsem to psal v jiné diskuzi, takže kopíruju i sem, protože opět se tu objevují zkušenosti z Olomouce: Anonym přede mnou psal, že "vesměs to samé může potvrdit ze semináře v Olomouci". Jsem ředitelem ZŠ z Olomouce a můžu říct, že k testování v Olomouci žádný seminář NEBYL, byl společný pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj a konal se v OSTRAVĚ. Takže zase účelový lži v diskuzích na České škole...
Anonymní řekl(a)...
Víte lidi, že k vyzkoušení žáka formou písemnou či ústní budete muset mít předem souhlas obou rodičů?
Doufám, že je to apríl, ale když to tak tady pročítám, stejně to tam tak nějak spěje.
11. května 2012 21:17,
Jsem rodič, která má svůj názor a občanský postoj, v rámci kterého nesouhlasím s TÍMTO způsobem testování. Abych byla přesná, myslím POVINNÉ PLOŠNÉ testování. Vážím si pedagogů, kteří vnímají rodiče jako partnery vzdělávacího procesu dětí, kteří nezesměšňují názory rodičů a vítají jejich aktivní zájem o SPOLEČNÉ cíle vzdělávání ve škole.
Chápu a respektuju potřebu učitelů ověřit si, do jaké míry děti porozuměli jejich výkladu školní látky. Chápu, že si učitel potřebuje ověřit, jak efektivní jsou jím (případně školou) zvolené pedagogické metody k rozvíjení dalších kompetencí dětí (třeba domácí práce, analýza výstupů školních projektů apod.)
Důvěřuju kompetenci učitelů svých dětí toto si ověřit, vyhodnotit, pojmenovat. Věřím jejich profesionalitě, tedy že znají vzdělávací cíle, že znají standardy (ať už ty ministerské jsou dokončené nebo ne, jasné nebo ne, prostě cokoliv), a že také dokáží posoudit, v jakém vztahu (třeba i procentuelním) k nim je jaké dítě.Opravdu mě zatím nikdo nepřesvědčil o tom, že by výsledky povinných plošných testů mohly dát dětem, rodičům a učitelům jakékoliv nové informace! Opravdu mě nikdo nevysvětlil oprávněnost takto vynaložených finančních prostředků. Opravdu mě nikdo nevysvětlil oprávněnost dalšího zatěžování dětí a škol. A zejména mi ještě nikdo nevysvětlil oprávněnost POVINNÉHO charakteru tohoto testování.
Okomentovat