Zpráva o mimořádně zajímavém americkém učiteli, který má co říci k problematice standardizace a ověřování výsledků výukového procesu. Jeho myšlenky jsou pro náš současný proces nastavování školské politiky velmi důležité.
S pozoruhodným učitelem Michigan State University Ira David Socolem,
specialistou na vzdělávací technologie a speciální pedagogiku, jsme
měli tu čest se seznámit, když jsme koncem roku 2010 začali zkoumat až
nápadnou podobnost současného vývoje amerického a našeho školství (Strategie skutečné reformy školství). Od té doby ho stále sleduji a musím konstatovat, že se s jeho názory ztotožňuji stále více.
Už už jsem chtěl prostřednictvím Spomocníka naši učitelskou veřejnost informovat, když se na jaře 2011 ve svém blogu SpeEdChange
zabýval tím, do jaké míry mohou být výsledky vzdělávání předmětem
měření. Jeho tehdejší seriál článků na toto téma se nazývá Velké lži (The Big Lies).
Snaží se v něm ukázat, jak škodlivá je představa o tom, že vzdělání
(podobně jako třeba zdraví) je zboží, s nímž se dá obchodovat, i o tom,
že soutěž mezi žáky i školami zlepšuje výsledky. Podle těchto představ
je pak škola chápána jako firma zřizovaná za účelem zisku. Takový
přístup vede ke snaze definovat, kolik by měl měřitelný výsledek
vzdělávacího procesu stát a kdo je vlastně zákazníkem, který by měl za
služby platit. Zda jsou to rodiče, stát či společnost. V posledním dílu dospívá Socol k závěru, že jediným skutečným vlastníkem poznatků je student sám. [1]
Jasným důsledkem soutěže je to, že někdo sice vyhraje, ale většina
prohrává. Chceme-li dát všem stejnou příležitost získat vzdělání, pak
nesmíme školství stavět na soutěži, v níž dochází k rozdělování – navíc
k rozdělování na základě znalostně orientovaných standardizovaných
testů. Zatím nikdo ze zastánců tohoto i u nás teď prosazovaného přístupu
nevymyslel, co budeme dělat s lidmi, které takto odsoudíme do role
outsiderů zavrhujících celý systém.
Nedávno se Socol k tomuto problému oklikou vrátil rozborem snahy
amerického ministerstva školství o aplikaci „výsledky řízených postupů“
do výukového procesu. Jde o metodu převzatou z medicíny, kde se nové
postupy ověřují pomocí tzv. „slepých pokusů“
(používá se i v jiných oborech) [2]. To se prostě zajistí, aby při
realizaci experimentu nevěděl pacient, zda dostal zkoumaný lék či
placebo, lékař zase neví, kterou látku pacientovi dal, případně
i výzkumník vyhodnocující data, který konkrétní účastník patří do které
skupiny. Nic z toho ve školství nelze použít. Žák ví, zda je ve skupině
experimentální či kontrolní, učitel ví, kterou skupinu učí a výzkumník
také většinou ví, který vzorek zkoumá.
Je mimořádně obtížné aplikovat postupy platné v mnohem exaktnějších
oborech na vzdělávání. Zrovna tak nelze použít ani model převzatý
z industriálního procesu výroby určitého produktu, kde je jeden výrobek
jako druhý. Zvláště aplikace vzdělávacích technologií vyvolává často
dojem, že lze výukový proces zautomatizovat a dospět u každého
k měřitelným výsledkům (viz Vize daty řízeného školství).
Ve skutečnosti však vůbec nelze zajistit, aby podmínky, v nichž výuka
probíhá, byly u všech žáků stejné. Přesto americké ministerstvo školství
žádá, aby byla úspěšnost výukových aktivit škol ověřována pomocí
standardizovaných testů, jež za ideál považují stejné standardizované
znalosti u všech žáků. Socol se ve svém negativním postoji k této
skutečnosti ztotožňuje s názory profesora University of Georgia Petera Smagorinskeho, který ve svém nedávném článku v blogu The Washington Post říká:
„Plošné testování glajchšaltuje nejen žáky, ale i učitele, jejichž
hlavním úkolem pak je produkovat uniformní národní znalosti. Je obtížné
dospět k vyšším formám inovativního myšlení, když je obsah výuky
formován vzdálenými byrokraty sedícími ve Washingtonu.“
„Jedině decentralizace a osobní zodpovědnost dovoluje učitelům
využívat vlastní úsudek a pomáhá formovat podnětný vzdělávací systém,
v němž má smysl aplikovat inovativní nápady a učitelé mohou být vnímáni
společností jako něco významného a cenného. Většina učitelů si vybírá
povolání proto, aby mohli měnit svět k lepšímu. V systému, který
odměňuje za stejnost, to není možné.“
„Federální ministerstvo školství USA provádí velmi chybný experiment.
Existuje stále více důkazů o tom, že prosazovaná metodika pro všechny
stejné na standardy orientované výuky likviduje osobní nasazení žáků
i učitelů a redukuje výukové aktivity na procvičování schopnosti správně
odpovídat na testové otázky.“
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Problémy standardizace podle Socola
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat