Když se napsal maturitní test společné části z matematiky, rychle jsem si okopírovala zadání vyšší verze a s chutí se dala do řešení. Vždycky říkám svým studentům: „Žádný jiný předmět vám nedá pocit tak čiré radosti z dobře vykonané práce jako vyřešení matematického příkladu.“ A je to tak.
Přistupujete k něčemu od začátku neznámému, není to jen „něco, co lze vytáhnout z pasivní paměti na svět“. Proč? Protože zadání téhož příkladu může znít velmi různě, a přiznejme si, sbírky, jež se tvoří od věků, jsou si v mnohém podobné jako vejce vejci ve svém „Řešte rovnici…“ , apod.
Tak jsem si příklady vyřešila, ne na čas, přiznám se, nejsem natolik pánem svého času, abych mohla se stopkami usednout a „jet“, ale zato s velkou chutí a zájmem. U většiny z nich jsem si říkala- hezky řečeno, vida, jak jinak a zajímavě se dá nastolit tolik známá úloha. U některých jsem musela trochu podumat, ale celkově, jako už každoročně, jsem byla s dílem CERMATu navýsost spokojena. I když…..přiznala jsem si hned, že naše studentstvo vyžadující jednoznačné šablonovité úlohy, z něj asi rozjásané nebude.
Odpoledne téhož dne jsem náhodou vyslechla rozhovor dvou středoškolských učitelek matematiky. Horlily tak strašně proti onomu testu, že jsem se s omluvou vložila do debaty. „No ten první příklad, jak to ty ubohé děti mají vědět?“ pravila jedna, a pompézně zarecitovala zcela konsternovaně zadání. Když jsem jí řekla hned výsledek a zdůvodnila ho, dívala se na mě téměř s odporem a s tou druhou se divily, jak to VÍM. Na mé sdělení, že základní věta aritmetiky, prvočíselný rozklad a mocniny čísel se učí v prvním ročníku, jedna s druhou souhlasně dokladovaly, že „teda u nich to zcela určitě TAKHLE neučí nikdo“. Pak mě ještě „vyzkoušely“ ze základního příkladu na geometrickou posloupnost, a na závěr se mě zeptaly, co znamená, že 25% vzdělaných lidí je bohatých. Odešly s pohoršením, že jsem zřejmě nějak zvlášť potrefená onou vědou, již obě vyučují na rozdíl ode mě „normálně“.
Sedět konsternovaně jsem ale v důsledku zůstala já. Snad bych jim, ano, přiznala i méně tradiční zadání některých příkladů, možná i obě kružnice dotýkající se osy x bych uvedla v potaz, že jde o logiku správně si vyložit geometrickou úlohu, ale jmenovat jako problematické příklady, jež považuji za zcela základní, to mě trochu „vykolejilo“. A okamžitě mi bylo jasné, že se pravděpodobně chystá nějaké „drama“ okolo této maturity, jež ale nemá kořeny ani v CERMATu, ani ve studentech samých obecně, ale, a těžko se mi to říká, v nás, učitelích, z nichž někteří zřejmě nedosahují plošně úrovně studenta prvního ročníku běžné střední školy.
A vrací nás to k původní myšlence. O co tu vlastně jde?
Matematika je nádherný předmět. V ní podle slov docenta Caldy, „Neexistuje sice zvláštní cesta pro krále, ale zase se na ní nesetkáš s žádným blbcem.“ Dnes se ale asi na místech výsostně podstatných, těch, která mají nejblíže k žákům, nevyskytují vždy ti praví. Jak potom mají naše děti pobrat ten zásadní důvod, proč matematika, a nic jiného, je právě tou nejčastěji evaluovanou, zkoušenou, vědní disciplínou zařazenou v menší či větší k míře do téměř každého typu studia? Vždyť oč v ní jde? Jistě, jednak o matematické „řemeslo“, abychom něco uměli spočítat, a něco prostě věděli a nemuseli se zdržovat důkazy, ale jde hlavně o systematizaci , algoritmizaci, analogii, prostě kázeň v myšlení, jde o cesty myšlení samého. Střední škola má vychovávat studenty v myslící bytosti, analyzující problém a nasazující jistou adekvátní metodu řešení. Nejde o totéž v životě, ve společnosti, ve všech vědních disciplínách? Úkol matematiky je výsostný právě v tom. Často slýchám od běžných rodičů: „Matematika je základ“, je to pro ně věta automatická, jakýsi axiom, chovají k matematice úctu a nediskutují o její důležitosti. Protože ji z nějakých dávných důvodů v našem povědomí má. A nejsou ty důvody právě ten styl myšlení?
No ano, v testech jde i o validitu, jde o situaci, jde o nastavení, jde o přiměřenost úloh. Možná se můžeme točit na jednotlivých úlohách, nakolik byly náročné na čas či úvahu. Ale věřte nebo ne, jsou to nádherné, precizně vytvořené i hodnotitelné příklady, jež by skutečně dobrého středoškolského matematika v maturitním ročníku zaskočit neměly. Samozřejmě se teď každý, kdo umí trochu počítat, může vyřádit na „méně či více odpovídajícím zadání. Jenže kde je tatáž otevřenost jiných, např. Národních srovnávacích zkoušek, kdo validuje je, která komise jim ukazuje kostrbatost zadání, již jsem mnohdy měla možnost vidět?. Jak to, že tým skutečných státem stanovených odborníků, se musí zodpovídat za každé slovo veřejnosti a jiná testování přímo odpovědná za přijetí na vysoké školy jsou vysoce netransparentní?
Ale ano, jsem pro transparentnost všeho, ale prosím, nesrážejme tu naši krásnou středoškolskou matematiku na kolena šablonovitosti a memorování. Potřebujeme ji takovou, jaká je, nezávislou, samostatnou, logickou. Takovou, jaké studenty nám vychovává.
Možná by stálo za úvahu v dnešním nepříliš jednoduchém školství se za jednoznačné podmínky dostatečného počtu hodin matematiky s menším počtem žáků ve třídě pokusit nejen probrat systematické celky podle ŠVP, ale věnovat se i úlohám netradičně zadaným, učit je studenty i vyhledávat. Pomozme, milí kolegové, svým žákům překonat bariéru jednostejných sbírkových úloh. Prostě, buďme svým žákům ne zadavateli rozsahu učiva, ale jeho propagátory, manažery, iniciátory. A ti studenti, kteří na to prostě nestačí, a jdou po rovněž velmi důležité cestě za zlatým dnem českého řemesla, přece nemusí maturovat z vyšší úrovně matematiky.
Blanka Suriaková: Vyšší matematika na pranýři aneb maturitní klání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Děkuji. A podepisuji. V tomto směru mám štěstí, že ač učím na "méně náročné" střední škole, kolegové a kolegyně v převážné míře rozhodně nepreferují biflování nad přemýšlením. A netradiční úlohy jsou vždy vítány. Včetně těch z vyšší verze písemky z matematiky.
Děkuji. Konečně hlas středoškolského pedagoga a ne těch věčných českých kverulantů, médii počínaje.
Souhlasím s tím, že žáci by spíše měli prokázat svoji schopnost přemýšlet než odrecitovat nabiflované. Stačí se ale podívat na ostatní testy, kde Cermat v tomto směru totálně selhal. Skutečně ověřuje žákovy ekonomické znalosti otázka, zda-li je taxislužba koncesovaná živnost nebo jaký je minimální základní kapitál v s.r.o. - obě informace platí pouze do nejbližší novelizace přílohy živnostenského zákona nebo obchodního zákoníku. S přemýšlením nemají otázky tohoto druhu absolutně nic společného a ekonomii degradují na pouhou znalost paragrafů.
Test se mi velmi líbil a je škoda, že ho dost lidí tak kritizuje. Chtělo se po maturantech, aby mysleli bez nalinkovaných kolejí? Někteří to budou dělat celý život a rozhodně na to nebudou s tímto přístupem připraveni. A je smutné, že se proti tomuto tomuto testu staví i někteří učitelé matematiky. Je jejich výuka opravdu fundovaná nebo jsou to jen milovníci typových příkladů?
Žádný jiný předmět vám nedá pocit tak čiré radosti
Drobné orgasmy prožívám i u skriptíků všelijakých.
O povedené zelňačce ani nemluvě.
jde hlavně o systematizaci, algoritmizaci, analogii, prostě kázeň v myšlení
Nebudeme ve sporu, ale tohle snad platí pro všechny lidské, smysluplné činnosti. Matematika tím není nikterak vyjímečná.
Dokonce i politik se musí mentálně ukáznit, pokud nechce být před televizní kamerou za úplného pitomce.
Na celé té štrapáci mi vadí zejména dvě věci:
1. Prohlášení ředitele Zeleného, že zadání nebylo náročné, ale bylo na něj málo času.
To se fakt mohl ukáznit.
2. Ty zdrcující grafy v úloze 19.
Kdyby třeba ministr Vondra přišel na rande s NATO v teplákovce s klepety, nebyla by to taková ostuda. Aspoň mám další exemplář ve sbírce digitálních produktů našich institucí.
Prý jsme v té informatice nějak pozadu. Či co.
Bože, už je to tu zas! Vždy se u každého nesmyslu z „vyšších míst“ vynoří adorující bytost plná nadšení a vášně pro úžasnou novinku. Třicet let sleduji ty „hořící“, třicet let to úžasné jde do kopru, ale ani jednou jsem se nesetkal s prostinkou větou: „Pepo, já se spletla!“ Ale také doufám v pokrok a tak neochvějně doufám.
Ta svatá žena vůbec nezaznamenala, že největší výhrady byly a jsou právě vůči časovému rozsahu, který si tak vtipně sama pro sebe nenastavila. Jistě by neméně radostně výskala, pokud by ji v autoškole podobně kreativně zkoušeli z řízení automobilu. Nechápu, jak je možné, že vystudovaná učitelka, učitel, nechápe, že čas je základní parametr každého testu.
Je to velmi typický článek, skvělého učitele, který ale odmítá respektovat realitu, i když ji má před očima. Podle všeho je paní Suriaková skvělá učitelka matematiky. Ale hned na začátku popisuje jiné dvě učitelky...
Dobře rozumím jejímu přání, aby základem testů z matematiky byly takové úlohy, jako byly ve vyšší verzi matematiky. Také bych si to přál. Ale k tomu musíte mít nejdřív učitele, kteří na to umí žáky připravit. A takových učitelů je málo! A těch, jako ty dvě zmiňované, je naopak dost. Jak by k tomu přišli žáci těhle učitelů? Maturanti nejsou pokusní králíci ani rukojmí ministerstva přes které je možné tlačit na učitele.
Omylem mnohých skvělých učitelů je, že implicitně předpokládají, že i ostatní učitelé jsou jako oni. A na tom stavějí svá doporučení pro celé školství.
Představa, že je možné začít věci měnit náročným testem je kontraproduktivní. Platí to pro vyšší matematiku - tu představu evidentně měly metodičky cermatu, ale i jinde: testování jako bič, testování jako nástroj zkvalitnění výuky, testování jako nástroj na líné učitele či líné žáky.
A nakonec: o validaci testů Scio si můžete přečíst zde: http://www.scio.cz/in/2vs/nsz/oponentura.asp (jmenovaný doc. Calda byl členem donedávna). Právě transparentností se Národní srovnávací zkoušky liší od maturit.
Čím se vlastně liší Ti skvělí učitelé matematiky od těch neskvělých? Pokud budeme hájit svobodu každého učitele učit si, jak chce, a hodnotit, jak chce, budou všichni skvělí. Každý si přece cvičí své děti v tom, v čem chce (nebo co se snadno zkouší). Nikdo pak nemá právo tvrdit o zmiňovaných dvou kolegyních, že nejsou skvělé. Kdyby maturitní písemku připravily ony, jejich žáci by určitě dopadli skvěle. V takovém případě je jakákoliv diskuse o kvalitě výuky zbytečná a ani pan Šteffl nemá nárok kritizovat školy za nemoderní výuku, protože žádná hodnotící kritéria prostě neexistují.
Pokud se dohodneme, že kompetence "umět matematiku" silně koreluje se schopností napsat dobře letošní vyšší maturitní písemku (a s tím já souhlasím), je situace jednodušší. Skvělý učitel bude schopen své žáky připravit tak, aby zkoušku udělali dobře (a ještě je úplně neznechutit), méně skvělý učitel ne. Pak získá smysl i debata o tom, jakým způsobem má člověk učit, aby se stal skvělým učitelem.
Testování jako bič i jako nástroj zkvalitnění výuky funguje. Jen do určité míry, ale funguje. Nejde jen o to, že díky maturitám ubylo poznámek "nás nezajímá proč, ale jak to máme udělat", že někteří učitelé shánění ty "jiné" příklady a že někteří studenti se najednou začali víc snažit. Konečně studenti vidí, že existuje nějaké bojiště, které opravňuje to "těžko na cvičišti". Konkrétní příklad mé bývalé studentky, která si po krachu v maturitní generálce vzala učebnice základní školy, které jsem ji nabízel, aby pak udělala státní maturitu (základní) za dobrou trojku a matematika ji začala bavit, protože konečně viděla, že je to vlastně docela logické, je jenom dokreslení.
V praxi, se kterou přicházím do styku já, se státní maturity ukázaly jako daleko produktivnější než všechny řeči o modernizaci výuky, tvorba ŠVP, portál www.rvp.cz a podobné aktivity. Bohužel si z jejich strany nemohu vzpomenout prakticky na nic, co by mě v mé práci pomohlo. Státní maturity alespoň trochu opravňují námahu, kvůli které si mé okolí myslí, že jsem hlupák, který se dře s něčím, na co se každý rozumný člověk už dávno vykašlal.
Martin Krynický www.realisticky.cz
To 16:46
Pane Krynický, skvěle napsáno, moc mě potěšilo, že to někdo cítí stejně. Děkuji Vám.
Ty časy, kdy tráva byla zelenější, obloha modřejší a matematika na gymnáziu byla matematikou, byly fakt hezké. Bylo by fajn se tam vrátit. Ale ono to nejde.
Kolegyně Suriaková zapomněla uvést, z jaké školy byly ony konsternované učitelky matematiky. Pokud z gymnázia, pak pak je její reakce namístě. Kde jinde by se měli studenti seznamovat s krásou matematiky, nežli tam.
Pokud šlo o učitelky z nějakého učiliště, kde se studují "takymaturitní obory", pak nechápu stav mysli autorky článku.
Vždy jsem rozlišoval mezi středoškolskou matematikou a středoškolskými "počty".
Pokud měl text článku být myšlen jako obhajoba letošního zadání vyšší úrovně matematiky, pak mohu souhlasit s tím, že takto by mohla (až na zmiňované chyby) státní maturita z gymnaziální matematiky vypadat.
Až na jeden "detail" a to délka času určeného na vypracování.
Proklatě důležitý detail, pokud si uvědomíme, že tady hazardujeme s životy tisíců mladých lidí.
ad Krynický.
Skvělý učitel není ten, který připravil žáky na vyšší úroveň matematiky.
Tak jako není lepším řemeslníkem zlatník oproti kováři jen proto, že jeden pracuje se zlatem a druhý se železem.
Mnozí učitelé se pyšní skvělými výsledky svých žáků. Přitom věci znalí lidé z jejich okolí vědí, že největší přínos onoho učitele spočíval v tom, že relativně nepřekážel žákovu samostudiu a pokazil toho vcelku málo.
Skvělý učitel matematiky může být také ten, který převezme ze základní školy pětkaře-čtverkaře a dokáže ho za 4 roky připravit na úspěšné vykonání základní úrovně státní maturity.
Státní maturita má nastavit společnou úroveň laťky. Situace, kdy každá škola má laťku jinde, je nepřijatelná. To ale nevyvolává automaticky potřebu testování. Společnou úroveň laťky lze hlídat i zajišťovat i jiným způsobem. (Ale to jen pro upřesnění.)
Jinak s Vaším příspěvkem v hrubých rysech souhlasím.
"Státní maturita má nastavit společnou úroveň laťky. Situace, kdy každá škola má laťku jinde, je nepřijatelná." Ale ona maturita na gymnáziu, na průmyslovce, na zdrávce atd. nikdy nebude stejná! I letos se děje to, že na některých gymnáziích maturují žáci např. pouze ze 3 předmětů, protože z některých - leckdy pod krycím názvem - maturují duplicitně ve společné i profilové části. Na odborných školách a učilištích maturují obvykle z 5 předmětů. I toto je nespravedlivě nastavená laťka, tentokrát vůči odborným školám. Pokud chceme stejnou úroveň maturit pro všechny, museli bychom zrušit veškeré odborné školy a všechny pěkně pojedou podle RVP gymnázií. Potom teprve můžeme usilovat o srobnatelnost maturit.
Anoynmní 23.5 8:22
Já to upřesním. Státní maturita má nastavit společnou úroveň laťky, v těch předmětech, ve kterých se "státně maturuje".
Já prostě chápu SM jako státem garantovanou v tom symslu, že pokud v ní maturant uspěl, pak zvládl minimálně takto danou úroveň, chcete-li rozsah, znalostí.
Profilová zkouška je školní. To nemá se SM nic společného.
Že nemůžeme srovnávat gymnázia s SOU, to je snad samozřejmé. Cílem odborných škol má být primárně příprava absolventa pro praxi a gymnázií pro další studium. Tomu odpovídá i předmětová skladba a hodinová dotace. To prostě nelze srovnávat a podobný nápad může mít leda ... Dobeš.
A mimochodem, podle mého názoru by na gymnáziích měla být automaticky vyšší úroveň SM a matematika povinná.
Okomentovat