Iniciativa rodičů "Stop plošné testování žáků 5. a 9. ročníků" plánuje panelovou diskusi rodičů, škol, odborníků, Ministerstva školství a České školní inspekce s účastí veřejnosti. Dopis ke 13. 5. podepsalo 370 lidí a z toho 50 ředitelů škol, které tímto srdečně zveme na panelovou diskusi s rodiči.
V úterý 15. května, 17:00 – 18:30, divadlo Kampa, Nosticova 2, Praha 1
Účast v panelu: zástupci inciativy rodičů, ředitelé škol (Zdeněk Bělecký), zástupci SKAV (Ivan Smolka), EDUin, odborníci (Jana Straková, Ondřej Hausenblas a další), Nina Rutová (Rodina a škola), Tomáš Houška (Česká pedagogická komora) a další.
Téma: "Diskuse rodičů, škol, zřizovatelů, MŠMT, ČŠI, odborníků a institucí o zavádění povinného plošného testování žáků 5. a 9. ročníků"
Organizátor: Iniciativa rodičů, kteří poslali a podepsali dopis stopplosnetestovani.webnode.cz.
Účast otevřená všem: rodiče, učitelé, ředitelé škol, odborníci, státní správa, veřejnost.
Otázky do panelu:
- O co usilují rodiče, kteří nesouhlasí s otestováním svého dítěte?
- Jakou zpětnou vazbu o výsledcích vzdělávání potřebujeme?
- Jsou učitelé a školy schopni posoudit výsledky žáků v 5 a 9. třídě i bez jednotného celostátního testu?
- Jaká jsou rizika povinného plošného testování žáků?
- Jak připravené testování změnit na zcela jiné zjišťování výsledků vzdělávání?
Přidáváme několik dalších možných otázek:
Chceme školu, kde nebudou naše děti jen trénovat na testy? Chceme aby byla rozvíjena celá jejich osobnost? Je"povinnost" testování a "plošné" srovnávání dětí mezi sebou nejlepší způsob zjišťování výsledků vzdělávání? Je oprávněný tlak na ředitele a rodiče, kteří nechtějí účast v testech? Jsou možnosti, jak změnit toto plošné povinné testování například na výzkumné zjišťování na vzorcích populace, jako PISA? Jak můžeme dosáhnout 21.5. nespouštění testování a otevřít novou diskusi o výběrovém výzkumném testování, které bude dodržovat všechna etická pravidla výzkumu? Lze připravené testování nechat i jako jednu z mnoha dobrovolných možností testování, které školy již dnes využívají? Budeme znát přesná pravidla pro citlivé využívání výsledků všech takových srovnávacích testů? Kde jsou stanovená pravidla pro organizátory testů, pro školy a učitele, která zajistí, že nikdo jiný než konkrétní dítě a rodič, bez souhlasu rodiče, se výsledky jakéhokoli srovnávacího testu nedozví? Jak bezpečně se zachází s údaji o našich dětech - stejně jako s nimi musí zacházet lékaři nebo psychologové? Není projekt v rozporu s evropskými trendy ve vzdělávání, ví o této skutečnosti Evropská komise? A mnoho dalších otázek, které si přinesou jednotliví účastníci diskuse.
Více zde: stopplosnetestovani.webnode.cz/news/planujeme-panelovou-diskusi-rodicu-skol-msmt-a-csi
25 komentářů:
Proč zase v centru Prahy ve všední den. To se to diskutuje, když se tam nemá vštšina zájemců možnost dostat.
To je běžné. Odborníci z VŠ a státních úřadů si zorganizují diskuzi. Proč ji neuděláte veřejně přes internet. A´t máte názory. Pokud vám jde jen o zrušení testování, tak to děláte dobře.Účel světí prostředky. V tom případě ale zrušte všechny testy. I státní maturitu. Protože bez kontroly vstupů nemá smysl kontrolovat výstupy. Nechte školství volný vývoj. Zaveďte školné na všech stupních škol, protože když stát nemá možnost kontrolovat výstupy pak je nesmysl, aby to platil.
Dnes jsou žáci po ZŠ zakrnělí a nevzdělaní. Reforma nefunguje. Výsledky jsou katastrofální. Pokud kvalitu vzdělání neudrží rodinné prostředí, tedy rodiče neopraví selhání školství, pak se o vzdělání žáků ZŠ nedá hovořit. Dnes to odnáší děti znevýhodněné. Kterým nikdo nepomůže, jen si na nich spousta institucí mastí kapsu.Bohužel těch si nikdo nevšímá, protože na gymnázia nejdou, ani VŠ je zatím nepotřebují a krachující učiliště des nikoho nezajímají. Počkejte za pár let, až vám tyto produkty českého školství začnou dělat starosti.
Systém školství je před zhroucením a reformátory je třeba poslat učit.
Diskutovat si můžeme kolik chceme. Projekt Niqes je hrazený z prostředků ESF, je už v realizaci, značné miliony firmě, která vyvíjela testovací prostředí jsou utraceny a pokud tento projekt nedotáhneme do konce budou to jen další miliony, které nám Evropská komise odmítne proplatit. Diskutovat se mělo před začátkem projektu či vlastně už před jeho sepsáním.
A to se i diskutovalo. Projekt se připravoval 2 roky a kladné stanovisko odborných asociací mluví za vše a mě přesvědčilo rozhodně víc, než hrstka negativistů ohánějících se pořád dokola tím, co už bylo vysvětleno. Zejména když jsou to většinově lidé, kteří připravili tuhle nefunkční reformu bez pravidel a kteří se velmi dobře živí svým bádáním bez výsledků právě na tom, že tu nic nefunguje, což sami způsobili...Hausenblazen, Straková, Rýdl...první dva se živí i testováním, které odmítají
My pořádající rodiče zveme všechny, i případně do panelu nebo mezi diskutující diváky - 15.5. od 17hod - do divadla Kampa. Těšíme se zejména na rodiče, i na zástupce MSMT, i na média, i na místní hatery, těšíme se na diskusi - více o akci neleznete na: http://stopplosnetestovani.webnode.cz
kladné stanovisko odborných asociací mluví za vše a mě přesvědčilo rozhodně víc, než hrstka negativistů ohánějících se pořád dokola tím, co už bylo vysvětleno.
Předně, pochybuji, že odborné asociace řešily ve svém kladném stanovisku třeba takový "detail", že testování deváťáků probíhá v květnu po přijímačkách.
Krom toho, pokud vím, k projektu zazněly i kritcké hlasy a připomínky. Některé i závažné.
Obecně pak jen metodická poznámka. To, že je názor menšinový, ještě neznamená, že nemůže být správný. Bližší informace poskytne Giordano Bruno.
To, že je názor odborný, také neznamená, že musí být správný.
Viz názor pařížské akademie věd, že kameny z nebe padat nemohou.
Jednou ze zásad vědecké práce je právě i neustálé zpochybňování a ověřování již prokázaných faktů a závěrů.
K testování deváťáků v květnu: na semináři v Hradci Králové, kde jsem byl, jasně od ČŠI zaznělo, že ví, že testovat žáky 9. třídy v květnu je blbost, ale že to s ohledem na jiné termíny vývoje a požadavek MŠMT stihnout generálku ještě v letošním školním roce, jinak nešlo. A stejně tak lidi z ČŠI veřejně říkali, že nejpozději od spuštění v roce 2014 musí být deváťáci testovaní jindy, např. v pololetí, aby byla ještě motivace. Takže tak, k takovým "detailům" se nemusíte nijak výrazně scházet :-)
Ty deváťáky na regionální panelech vysvětlili dost jasně. Navíc je to pilot bez důsledků proboha.
Myslím, že na řádnou diskuzi to bude až po té generálce. My jsem tu takoví experti, že radši jen diskutujeme a nic neuděláme. Jako s maturitou, která pak byla asi přediskutovaná. Ať už jdou do háje akademici. V prvé řadě by se měli ptát, jestli někdo chce platit je a měli by skládat účty za svou práci.
Po generálce si můžeme říct, co byly dojmy a strašení a co se vyplnilo. Jinak se to rozsoudit nedá. Tohle už stejně nikdo nezastaví. A je to dobře.
Obecně pak jen metodická poznámka. To, že je názor menšinový, ještě neznamená, že nemůže být správný. Bližší informace poskytne Giordano Bruno.
Pěkné, takové polopatické. Jen se bojím, že v některých hlavách zdravý selský rozum dávno umřel, takže nebudou rozumět ani tehdy, když jim to dáváte v dávkách - po lopatě. Jirka
Tak ale já už fakt nevím. V projektu ČŠI NIQUES žádné plošné testování 5. a 9. tříd obsaženo NENÍ! Jsou tam jen výběrová šetření výsledků žáků pro potřeby ČŠI. Protože ten testovací systém umožní i plošné testování čehokoli a vláda to má v prohlášení, nařídil Dobeš vyvíjet testy pro plošné páté a deváté třídy v tomto systému! Není to součást projektu, takže na to nemá vliv EU a pro plošné testování nemusí být žádná udržitelnost. Není to tedy věcí ČŠI, musíte přemluvit ministra vládu. Je to politické rozhodnutí.Mně je testování úplně jedno, mé děti to zvládnou a pokud ne, budou se prostě víc učit. Ale je mi úplně jedno, jestli to pak bude povinné nebo to skončí po těch generálkách. Takže žádný strach a jen se snažit.
14. května 2012 12:00
Myslím, že jste ve funkci příliš dlouho. Přimlouvám se za těch 6 let 2x a dost.
Navíc je to pilot bez důsledků proboha.
Co Vám proboha říká motivace žáka přijatého na střední školu a plošný test na začátku června. Zamyslete se. Jste absolutně mimo mísu.
Co tak začít plošně testovat vládu, ČŠI, ředitele škol, učitele a nechte prosím 11 leté děti v klidu. Rodič
K předchozímu komentáři: můžete upřesnit informaci, že v evropském projektu ČŠI ke zjišťování výsledků vzdělávání není hlavní činností plošné testování? To znamená, že nedodržuje Česká republika cíle projektu? Můžete přijít zítra na diskusi do divadla Kampa? Pokud je to něco, co pouze přidal ministr Dobeš, a co odporuje hlavním cílům projektu, je možné a správné dále na to upozorňovat a projekt zastavit, hrozí i riziko zrušení financování ze strany Evropské komise a ztráta pro tak už hodně snižovaný rozpočet České republiky na školství.
Možná, že ani žádné testování nebude. Je pět pracovních dní před začátkem testování a žádná škola ještě nedostala pokyny, jak přesně bude testování probíhat. Jak se budou žáci přihlašovat - každý by měl mít svůj kód ke svému testu. Nejsou na počítačích nainstalované ostré verze testů. Lituji lidi, kteří zajišťují instalaci - zase na poslední chvíli na každý počítač stahovat balíček testů.
Na diskusi zítra srdečně zveme i rodiče, který navrhuje testovat nejdříve plošně vládu a úředníky třeba se povede připravované plošné testování takto přeorientovat a lépe tak využít již naplánovaných financí.
Pro 19:18: Ale jasně že dodržuje. V tom projektu je šetření výsledků žáků v rámci celého počátečního vzdělávání, to znamená v jakémkoli ročníku a z jakýchkoli předmětů. Jak říkali i zástupci inspekce na semináři v Ostravě a pouštěli k tomu dobrou prezentaci, ze které to jde snadno pochopit: inspekce potřebuje ověřovat výběrově, ne plošně. Ale ten systém, který se v rámci projektu vyvíjí dokáže samozřejmě testovat i plošně. Takže je to zcela v souladu s projektem. Ten systém se vyvíjí jednotně a umožní jak plošné, tak výběrové. Výběrové testování chce inspekce, plošné chce vláda a ministerstvo.
ke komentáři, že školy nemají dostatek praktických informací - rodiče mají ještě méně informací, myslím, že někteří rodiče vůbec netuší, že jejich děti takové testování čeká, pokud chcete jako rodiče i jako učitelé a ředitelé vědět více o různých aspektech testování, přijďte zítra na diskusi do divadla Kampa v 17hod. nebo sledujte informace na http://stopplosnetestovani.webnode.cz/
Tady jsem si našel plán hlavní činnosti inspekce: http://www.csicr.cz/getattachment/c3373e6f-e182-4cfc-afae-62b762da8da4
V bodě 10.4 se píše o vývoji a ověřování národních šetření pro 5. a 9. třídy, takže je to propojené. V projektu Niques vyvíjí technologie pro inspekční zjišťování výběrové a ministerstvem mají uloženo v tom plánu vyvíjet a ověřovat šetření v 5. a 9. třídách asi plošně.
Nevěřím vlastním očím. To co tady čtu, za to by se v každé firmě vyhazovalo, vážení páni učitelé!
Ze všech stran slyšet, že ze škol jdou zmetky, nedoučenci, co neumí nic přečíst a spočítat, anglicky žbleptnout je pro ně big problem.
Proč neřešíte, jak je vzít pořádně pod krkem, co dělat pro zlepšení morálky k učení, a místo toho koukáte, jak se ulejt a vykroutit? Jak může učitel, kterej myslí svou práci vážně, utíkat před bojem a křičet, že on tedy neee?? testovat a hodnotit se nenecháme?! Je mi líto, co máme za generaci kantorů, a proto nám taky ze státních škol leze to, co leze.
Josef
Cha, cha, chá..
Tohle opravdu nemůže dopadnout dobře.
Dnes v 16:30 dorazil na školu mail z ČŠI, že prý jsou publikovány jakési další informace k testování. Necelý týden před zahájením se tak dozvídáme, že jsou publikovány aktualizované verze příruček a testovacích programů, nová hesla pro postinstalační testy, že testy nebudou trvat 40 minut, ale že na každý je třeba vyhradit minimálně 70 až 90 minut a že v jazycích bude jakási poslechová část, kterou budeme muset hromadně pouštět z PC nebo z CD (lze vyzvednout na pobočkách ČŠI). První hesla pro ostrý přístup budou uvolněna až v pondělí po půlnoci, takže na školách, které si naivně naplánovaly první testy už v pondělí ráno si užijí pěkného ranního rozbřesku.
My si všechno raději necháme až na poslední týden, neboť je velmi reálná naděje, že do té doby se všechno ještě několikrát změní, zruší nebo spíš úplně zhroutí.
Předpokládám, že poslední otázka testu bude znít:
"Jaké je synonymum ke slovu FIASKO?"
Správná odpověď bude "NIQES".
Josef
Pojďte nám, prosím, vysvětlit, za co "by se v každé firmě vyhazovalo", vážený pane rodiči.
Pojďte nám názorně předvést, co máme udělat a jak žáky "vzít pořádně pod krkem, co dělat pro zlepšení morálky k učení.
Ale nejdřív si, laskavě, o celé akci něco zjistěte, nežli začnete učitele kritizovat, že se chtějí "ulejt a vykroutit".
Testovat se budou žáci, v době, kdy jim vše může být jedno.
Testovat se nebudou učitelé, ani "kvalita" jejich práce.
A pokud chcete výsledky žáků takto hodnotit, pak si uvědomte, že hodnotíte také "práci" rodičů a jejich podíl na těchto výsledcích.
Vzpomeňte si na všechny ty rodiče, kteří měli vtipné řeči o blbých učitelkách, nebo si rovnou "došlápli" na toho učitýlka, co jim nebude trápit jejich malého génia.
Kdyby všichni učitelé "utíkali před bojem", tak už si dávno učíte děti sami.
Pro začátek se postarejte Vy, rodiče, ať nám do škol "neleze to, co do nich leze". Pak budou i výsledky lepší.
Omlouvám se za příkrost, ale "nadzvednul" jste mne pěkně...
poste.restante:
Obdivuji vaši trpělivost a neutuchající snahu věcně argumentovat. Díky.
Já jsem už rezignoval a jsem už jenom sprostej.
Maximálně se snažím alespoň trochu chránit naše učitele, žáky i jejich rodiče před tou lavinou diletantských stupidit, která se na nás všechny poslední dobou z Karmelitské valí.
V "Džungli před tabulí" se hrdina sarkasticky přirovnává k deklu na žumpě, který brání, aby se splašky nevyvalily ven. Začínám mít pocit, že dnes je naše role podobná, pouze ten proud smrdutostí míří přesně opačným směrem.
Reeve
Díky. Uznání od Vás si cením dvojnásob.
Josef, Vy jste troll.
Troll je v internetovém slangu účastník online diskusních fór, chatů či blogů, který zasílá provokativní, hanlivé nebo irelevantní (off-topic) příspěvky k citlivým tématům, jejichž hlavním smyslem je vyprovokovat ostatní uživatele k vytoužené emotivní odezvě nebo jinak narušit normální věcnou diskusi. Nejlepší odpovědí je ignorace. Ignorant
Jsem rodič, která má svůj názor a občanský postoj, v rámci kterého nesouhlasím s TÍMTO způsobem testování. Abych byla přesná, myslím POVINNÉ PLOŠNÉ testování. Vážím si pedagogů, kteří vnímají rodiče jako partnery vzdělávacího procesu dětí, kteří nezesměšňují názory rodičů a vítají jejich aktivní zájem o SPOLEČNÉ cíle vzdělávání ve škole.
Chápu a respektuju potřebu učitelů ověřit si, do jaké míry děti porozuměly jejich výkladu školní látky. Chápu, že si učitel potřebuje ověřit, jak efektivní jsou jím (případně školou) zvolené pedagogické metody k rozvíjení dalších kompetencí dětí (třeba domácí práce, analýza výstupů školních projektů apod.)
Důvěřuju kompetenci učitelů svých dětí toto si ověřit, vyhodnotit, pojmenovat. Věřím jejich profesionalitě, tedy že znají vzdělávací cíle, že znají standardy (ať už ty ministerské jsou dokončené nebo ne, jasné nebo ne, prostě cokoliv), a že také dokáží posoudit, v jakém vztahu (třeba i procentuelním) k nim je jaké dítě.Opravdu mě zatím nikdo nepřesvědčil o tom, že by výsledky povinných plošných testů mohly dát dětem, rodičům a učitelům jakékoliv nové informace! Opravdu mě nikdo nevysvětlil oprávněnost takto vynaložených finančních prostředků. Opravdu mě nikdo nevysvětlil oprávněnost dalšího zatěžování dětí a škol. A zejména mi ještě nikdo nevysvětlil oprávněnost POVINNÉHO charakteru tohoto testování.
Okomentovat