Gymnaziální učitel francouzského jazyka a literatury nalíčil na internetu past, aby poznal, kolik z žáků opíše domácí práci z internetu. Jednalo se o „commentaire composé“ v literatuře (z toho se ve Francii maturuje), tedy o práci, kde má žák okomentovat literární dílo. Je to práce, která se teoreticky nedá nikde opsat – nejsou k ní potřeba faktografické znalosti, jedná se víceméně o žákův prožitek z četby, který má vyjádřit psanou formou. Přesto 51 z 65 žáků práci opsalo z internetu – někteří si ji dokonce zakoupili za 1,95 EUR již hotovou na stránkách, které nabízejí vypracování domácích úkolů. Jak učitel postupoval?
Podrobné svědectví je na této adrese:
http://www.rue89.com/2012/03/22/jai-piege-le-net-pour-donner-une-lecon-mes-eleves-230452
Nabízím zde zkrácený překlad (v 1. osobě):
Proč jsem nalíčil past?
První rok mého působení na gymnáziu jsem si při opravování domácích
prací z literatury uvědomil, že některé nešikovné formulace se objevují
stále dokola. Velmi rychle jsem je našel pomocí Googlu. O pár měsíců
později jsem zadal stejný typ práce v hodině. Nijak zvlášť jsem žáky
nehlídal a při opravě jsem si uvědomil, že jeden z nich naťukal pomocí
Smartphonu pár klíčových slov do Googlu a velmi neobratně opsal první
text, který našel na internetu. Rozhodl jsem se proto podniknout malý
pedagogický experiment: v létě jsem ve své knihovně našel barokní báseň
ze 17. století, která nebyla nikde na internetu. Jejím autorem je
Charles de Vion d’Alibray, datum básně je neznámé.
1. etapa: Wikipedia
Vytvořil jsem si účet a abych se zapsal jako seriózní přispěvatel,
doplnil jsem pár literárních článků. Poté jsem přidal k biografii autora
básně na Wikipedii (článek byl velmi krátký) tuto poznámku: „Jeho
zklamaná láska ke slečně de Beaunais dává jeho poezii, od roku 1636,
lyrický a smutný nádech.“
2. etapa: vydávat se za odborníka
Vydával jsem se za žáka a poslal jsem na různá internetová fóra
otázky ohledně interpretace této básně. Potom jsem se znovu připojil
jako „odborník“ a poslal jsem odpovědi, které vypadaly na první pohled
učeně, ale při troše přemýšlení se dalo přijít na to, že byly přitažené
za vlasy.
3. etapa: vypracování „vzorového“ komentáře
Vypracoval jsem pseudokomentář, kam jsem nenápadně zapracoval
pravopisné a stylistické chyby. Na první pohled vše vypadalo věrohodně,
ale schválně jsem se dopustil metodických chyb, které dělají nejčastěji
studenti předposledního ročníku gymnázia. Poté jsem se zapsal jako Lucas
Ciarlatano (to jméno musí každého trknout…) na stránky, které žákům
prodávají hotové domácí práce (Oodoc.com a Oboulo.com). Jejich odborná
rada odsouhlasila můj text bez mrknutí oka – je tedy zřejmé, že jim
nejde až tak o kvalitu jejich příspěvků, ale hlavně o ekonomickou
stránku věci. Ani se neobtěžovali tím, že by si ošetřili otázku
autorských práv a oba nabídli k prodeji úplně stejný text – na stránkách
zveřejnili úvod, závěr a osnovu, zbytek si žáci mohli dokoupit za pár
eur.
4. etapa: zlepšit zařazení všech těchto internetových stránek
Skoro všude jsem poslal odkazy na tyto stránky, aby se zlepšilo jejich zařazení v Googlu před začátkem školního roku.
5. etapa: zadat studentům domácí práci
Zadal jsem žákům vypracovat komentář této básně – měli na to dva
týdny. Řekl jsem jim, jak postupovat a upřesnil jsem, že očekávám osobní
práci. Jedna žákyně se přišla omluvit, že se stěhují a že nebude mít
přístup na internet – jen jsem se usmál…
Po vybrání prací jsem velmi lehce zjistil, kdo co opsal a odkud. Na
Wikipedii jsem například psal o „Slečně de Beaunais“, zatímco stránky
Oodoc a Oboulo byly přesnější – mluvily o Anne de Beaunais. Tuto osobu
jsem si samozřejmě vymyslel – když se tato slova převrátí, vznikne
„bonnet d’âne“ (ve francouzštině „oslí čepice“), ale žáky to netrklo.
6. etapa: žáci v pasti
Většina žáků opsala, v různé míře, svůj komentář z internetu. Ani se
nenamáhali propojit informace z různých zdrojů. Nejčastější chybou bylo
použití informací z Wikipedie – nic nenaznačovalo, že by byla báseň
složena pro „slečnu de Beaunais“, bylo tedy vidět, že si žáci tuto
informaci neověřili u jiného zdroje. Nejvážnější chybou ale bylo, že
žáci opsali z internetu celé věty a někdy i odstavce, které nedávaly
smysl a ukázali tak naprostou absenci vlastního přemýšlení.
Tuto práci jsem samozřejmě neznámkoval – žáci byli nejdřív velmi
překvapeni, když jsem jim vše vysvětlil, nakonec se ale smáli. Když jsem
jim ale vracel práce, bylo vidět, že se stydí.
Závěr: k čemu to všechno bylo dobré?
Učitel má žákům dát základy informatických technologií. To se mi
myslím povedlo a zároveň jsem také dokázal, že pro výuku literatury žáci
předposledního ročníku gymnázia nejsou dost vyspělí, aby mohli
smysluplně využít internetové zdroje. Většina z nich jsou otroci
internetu a tato závislost potlačuje jejich vlastní kritické uvažování.
Chtěl jsem také ukázat žákům, že jejich učitelé mohou nové technologie ovládat lépe než oni.
Chtěl jsem dokázat, že vše, co najdou na internetu, nemusí být správné.
Chtěl jsem žákům ukázat, že problém není v lenosti, ale v nedostatku
sebedůvěry – ten je vede k tomu, že opíšou, co najdou jinde. Schovávat
se za myšlenky jiných znamená, že já sám neexistuji…
Jsem zastáncem názoru, že žáci budou schopni plně využít výhod nových technologií teprve až se naučí přemýšlet bez nich.
Převzato z RVP.cz
Zuzana Loubet del Bayle: Internetová past na plagiátory: 3/4 studentů se chytily
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Když jsem jim ale vracel práce, bylo vidět, že se stydí.
Tak to u nás by se tedy nestyděli.
Spíš by si stěžovali vedení školy, že je učitel ztrapňoval a zadával jim záměrně nesmyslné úkoly.
Tupě opisovat z internetu se nemá, o tom není sporu. Ale milý pan učitel IMHO překročil hranici etiky tím, že do článku na Wikipedii přidal úmyslně nesprávné údaje. To se taky nedělá. Wikipedia dokonce požaduje ověřitelnost. Pokud mu pak někdo zablokuje účet, ať se nediví.
Pomocí x týdnů vlastní práce si pan učitel složitě ověřil, že děti jsou líné. Stejně bychom mohli vynaložit spoustu úsilí a kontrolovat lékaře, který si na nás píše výkony, které neprovedl nebo policisty, kteří porušují sami předpisy, za jejichž nedodržování nás buzerují. No kde to ty děti asi viděly, že se uchýlily k podvodům? Že by v Plzni na právech? Nebo snad u Klavody? Co tady tedy brečíme,když jsme horší?
Tak oni ve Francii žáci na gymnáziu pořád ještě práce odevzdávají?!
Okomentovat