Změny státní maturity většinou neškodí, ale mnoho nepomohou

středa 11. dubna 2012 ·

EDUin komentuje změny maturitního modelu, které dnes představil CERMAT


Změny v maturitním kalendáři jsou prospěšné, byť jedna z nich, posunutí termínu vydání maturitního vysvědčení o týden, je velmi malá a sama o sobě nezpůsobí, že se začnou vysoké školy o výsledky státní maturity zajímat. A snaha nově objektivizovat vyhodnocování písemných prací je typickým velmi komplikovaným a nákladným opatřením s problematickými výsledky.

Začít didaktickými testy a písemnými pracemi,umožnit studentům opakování jen té části maturity, v níž neuspěli, i změny maturitního kalendáře, to jsou všechno změny k lepšímu. Přesto neřeší hlavní problém. Maturita je pořád složitá a z hlediska investovaných peněz velmi neefektivní.

Jestliže si například letos zvolilo vyšší úroveň maturity jen 4 % studentů, znamená to, že příprava testůve vyšší úrovni je zcela neefektivní činnost s prakticky nulovým výsledkem, protože z takto nízkého čísla vyplývá,že ani letos nevezmou vysoké školy výsledky státní maturity při přijímacím řízení v úvahu.

Podobně snaha centralizovat vyhodnocování písemných prací z českého a cizího jazyka (CERMAT za tím účelem vyškolil 800 učitelů) je sice pochopitelná, ale ve výsledku velmi pravděpodobně neúčinná snaha zvýšit kvalitu maturity. Navíc přinese zvýšené náklady a další organizační komplikace. Problém je v samotném zadání písemné maturitní práce, především té z českého jazyka, protože „písemka nasto padesát slov“ u dobrých škol jednoznačně snižuje laťku kvality.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl:„Bylo by na místě uvažovat o zásadnější proměněmaturitního modelu ve smyslu připravené novely, kterou hodlápředložit v Poslanecké sněmovně předsedkyně školskéhovýboru Anna Putnová z TOP 09. Ta předpokládá redukci státnímaturity jen na jednu úroveň a jen na didaktické testy z českéhojazyka a volitelně z cizího jazyka a matematiky. Stát by takhlídal maturitní minimum a zbytek by byl ponechán na školách. Toby mohl být výrazně levnější a funkčnější model.“in komentuje změny maturitního modelu, které dnes představil CERMAT.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2012 v 17:56  

To, co zde v článku "objevuje" pan Feřtek a s čím honí politické body paní Putnová, ví většina učitelů už dávno, ale CERMATu je to putna.

Chcete snad, aby se CERMATi a jejich zelený Napoleon dobrovolně vzdali 300 miliónů ročně?

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. dubna 2012 v 14:50  

A kdy už konečně budou i ty informační technologie?

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2012 v 14:51  

Ještě že my ty kucí a holčí bEDUjinský máme. Fakt. Takovýto komentář je roven prohlášení - nebude-li pršet, nezmoknem.
"Podobně snaha centralizovat vyhodnocování písemných prací z českého a cizího jazyka (CERMAT za tím účelem vyškolil 800 učitelů) je sice pochopitelná, ale ve výsledku velmi pravděpodobně neúčinná snaha zvýšit kvalitu maturity. Navíc přinese zvýšené náklady a další organizační komplikace." - oč opíráte, chlapci a děvčata, toto své tvrzení? Máte v rukou nějaké analýzy? Jaké vyšší náklady a organizační komplikace nastanou, když hodnotitelé dostávají stejných 100,- Kč za opravenou práci jako loni? Nebude navíc žádný svoz prací ze škol - na tom se tedy ušetří nemalé prostředky. Tak z čeho - kromě svého zavilého odporu vůči státním maturitám - vychází vaše predikce? Kde jsou nějaká tvrdá data? Nejsou nikde, tedy jen žvaníte.
Ředitel Zelený nemůže otevřeně říct jednu věc - že na mnoha školách se loni při opravách písemek brutálně podvádělo. Letos se prostor pro čecháčkovskou malou domů rapidně snížil - a bude to zřejmě vidět.
Jestli někdo čekal, že po prvním ročníku nové maturity VŠ okamžitě hrábnou po jejích výsledcích, pak neví o fungování školství a autonomii VŠ vůbec nic. Existují cíle douhodobé a krátkodobé - vyšší úroveň maturity co vstupenka na VŠ byl jistě cílem dlouhodobým.
Samotné testy jsou - řečeno lapidárně - ku hovnu. Nepomohou ničemu. Jestliže dojde k vytvoření onoho paskvilu, za nějž lobuje rozpočtově odpovědná mme Putnová (a v němž si smočil i Kolibřík Cepínovič Čumulangma Bém), povede to jen k další devalvaci vzdělávání u nás, o kterou zřejmě současné vládnoucí kvazipravicové zlodějské chátře jde.

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. dubna 2012 v 15:56  

na mnoha školách se loni při opravách písemek brutálně podvádělo

Kde jsou nějaká tvrdá data?

Anonymní řekl(a)...
12. dubna 2012 v 17:25  

Ne CERMATu, pane Pytlíku, na CERMATu. Statistické hodnoty, resp. rozložení známek a bodů to ukazují dosti transparentně. A co budeme říkat - při hodnocení práce studenta své školy či dokonce toho, kterého jsem učil, mohu být i při nejlepší vůli tolerantní více, než by se slušelo. To letos odpadá.

Anonymní řekl(a)...
13. dubna 2012 v 8:25  

Pokud má Cermat "tvrdá data",která to navíc "transparentně ukazují", byl povinnen to řešit a minimálně poslat ČŠI na tyto školy. Místo toho se vydala inspekce na školy s horšími výsledky, tedy na odborné školy a učiliště, kde se navíc slabší úroveň dala očekávat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.