Tomáš Hajzler: Škola 1950 vs. 2050

čtvrtek 19. dubna 2012 ·

Přátelé, prosím zamysleme se spolu nad tím, jak by mohla vypadat škola v roce 2050. Potřebuju to, pro knížku na které dělám a třeba to přihodí něco málo k diskuzi o budoucnosti naše vzdělávacího systému. Děkuji předem za všechny komentáře. Nechme stranou otázku, zda bude školní budova budoucnosti vůbec školní. Zaměřme se pouze na to, v čem bychom měli vzdělávat budoucí generace. Začněme minulostí. A protože současnost dnešní školy se do velké míry rovná minulosti, podívejme se nejprve na současnost.

Čím více se snažím přijít na kloub, jak škola funguje, tím více vidím, že je to především servis pro zaměstnavatele, kterým má vyprodukovat správný počet správných zaměstnanců. To je cílem školy a obsah se tomuto cíli podřizuje.

Seth Godin si ve své knize Nepostradatelní sepsal zajímavý seznam toho, co nás učí tradiční škola. Inspiroval jsem se tím a původní seznam krapet rozšířil. Zde to je:

Zapadnout
Nosit si práci domů (domácí úkoly)
Dodržovat pokyny
Psát si důkladně to, co říká autorita
Chodit každý den na stejné místo
Dívat se na hodinky a snažit se život “stihnout”
Biflovat se na zkoušky
Mít hezký rukopis
Používat interpunkci
Kupovat si věci, které si kupují ostatní žáci
Neklást otázky a jinak nezpochybňovat autoritu
Odvádět minimum požadovaného objemu práce
Jít na nejprve na gymnázium a pak na vysokou
Mít dobrý životopis
Neselhat
Neříct nic, čím by se člověk mohl ztrapnit
Tolik k „přípravce dělníků“. Ke škole, která produkuje závislé zaměstnance a konzumenty.Je něco, co byste dodali? Přidali? Ubrali? Díky.

Co by to bylo, pokud bychom se zkusili podívat do budoucnosti a zkusili se zamyslet nad trendy, které formují náš svět – viz například v článku „Školy s nejlepšími výsledky„. Předpokládám, že smysl školy se snad již v brzké době začne od servisu pro firmy měnit v místa, která vychovávají svobodné a šťastné bytosti, které ze sebe umí dostat to nejlepší ku prospěchu nás všech. Pokud by to tak bylo, můj první návrh na školní osnovy by byl tento:


Základy sebepoznání – “Kdo já vlastně jsem?”
Základní principy šťastného svobodného života
Nalezení a využití svého talentu a vášně
Umění (sebe) motivace
Umění sebe-řízení
Leadership aneb umění rozvinout svou přirozenou autoritu
Základy podnikatelství
Peníze a my – Základy finanční gramotnosti
Veřejný přednes – umění prezentace
Umění koncensu vč. aktivního naslouchání
Základy rozhodování
Umění spolupráce (vč. virtuální a napříč kulturami)
Základy práce s novými médii a novými technologiemi
Základy přírodních věd
Základy společenských věd
Jazyky (rodný a jiné)
Tolik k budoucnosti. Těším se, že to spolu rozvineme. Děkuju vám.

P.S.: Fotka v úvodu je ze třídy mé babičky – Učitelský ústav, krátce před druhou světovou válkou. Je tam proto, že se moje babička tenkrát učila do velké míry stejné věci stejným způsobem jako dnešní děti.

Převzato s laskavým souhlasem autora z Blog.Peoplecomm.cz

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
19. dubna 2012 v 13:14  

Předpokládám, že smysl školy se snad již v brzké době začne od servisu pro firmy měnit v místa, která vychovávají svobodné a šťastné bytosti ...

Jen si nejsem jist, čím se ty bytosti budou živit. Mým zaměstnavatelům nestačí že jsem šťastný, svobodný a kupodivu jim nestačí ani to, že ze sebe dostávám maximum svých schopností. Oni chtějí maximum svých představ!

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. dubna 2012 v 15:06  

Nedávno jsem si začal sepisovat přehled toho, jak by v roce 2050 měla vypadat moje partnerka.
Nakonec mi z toho vyšlo, že by bylo ale úplně nejlepší, kdyby vypadala alespoň jako v roce 2030.

Anonymní řekl(a)...
19. dubna 2012 v 21:17  

Moderní technologie postupně vytlačí lidskou pracovní sílu, ta se dříve uchytila třeba ve službách,.. Protože "lidí je jak sraček", tak se nám tady nahromadí obrovské množství lidí bez práce a životní perspektivy. Bude mezi nimi i velké množství absolventů SŠ a VŠ, lidí nad 40 let. Nebude tedy opět stačit, aby škola vypadala jako v roce 1774. Tehdy na triviální škole učili třeba vysloužilí vojáci, či jinak světem prošlí řemeslníci číst, psát a počítat. Pan kardinál Duka to doplní ranní modlitbou v rozhlase. Tím jsem jen chtěl říci to, že ve školství nemusí jít vývoj jen dopředu.

Jan Hučín řekl(a)...
19. dubna 2012 v 22:55  

Promiňte, ale to co pan Godin píše, je podle mého názoru v mnoha bodech demagogie. (Přitom je mi jasné, že se názory autora nemusí shodovat s názory pana Godina.) Zkusme projevit trochu kritického myšlení (to je teď vcelku "in", že?) a podívejme se na to.

Zapadnout
Ok, připouštím, že učitel (jako každý vedoucí kolektivu, např. lektor na školení) má méně práce, pokud mají členové podobné potřeby, reakce a kladené otázky. Přirozené chování je ekonomické, minimalizuje námahu. Ale to možná není vina tradiční školy, jako spíš postoj učitelů.

Nosit si práci domů (domácí úkoly)
Nebo se to dá nazvat pobídkou k tomu, aby své dovednosti člověk rozvíjel i mimo školu. To je žádoucí, ne? Btw sportovec, hudebník či tanečník si nenosí práci domů?

Dodržovat pokyny
To je snad špatně? Je pravda, že není nad vlastní zkušenost, ale dospět k některým dovednostem způsobem pokus-omyl je značně nákladné. Jo a dodržování pravidel neboli kázeň je jedna z věcí, která se ze života viditelně vytrácí.

Psát si důkladně to, co říká autorita
Neznám aktuální školní praxi, ale myslím, že s výjimkou nejnižších ročníků ZŠ, kde jde o vytvoření návyků, se na tom už tolik nebazíruje.

Chodit každý den na stejné místo
Neboli naučit se přijmout řád. O kázni už byla řeč výš.

Dívat se na hodinky a snažit se život “stihnout”
Neboli naučit se rozvrhnout si čas a umět si stanovit priority.

Biflovat se na zkoušky
Možná autor místo "zkoušky" myslí "zkoušení" nebo "písemky". Dobře, tady uznávám, že může mít pravdu.

Mít hezký rukopis
Opět případ od případu. Já jsem byl za (ne)úpravu peskovaný, ale moje dcera ve 2. třídě mastí písmenka podobně jako tehdy já a paní učitelce to vůbec nevadí. Jinak myslím, že důraz na rukopis v 1. třídě je vlastně trénink jemné motoriky, což je v tom věku žádoucí, ale nejsem dětský psycholog.

Používat interpunkci
No jasně, k čemu interpunkce, když si to každý nějak domyslí a beatnici se bez ní obešli. Představte si, že jeden ředitel měl tu drzost, že interpunkci vyžadoval od své asistentky. Vlastně nás tradiční škola zcela zbytečně mučí gramatikou, dyk se ňák dorozumíme, vole ne?

Kupovat si věci, které si kupují ostatní žáci
A jak za tohle prosím může škola? To je normální dynamika dětského kolektivu.

Neklást otázky a jinak nezpochybňovat autoritu
To je něco podobného jako úplně první teze, něco na tom je, ale je to podle mě věc učitelů, ne školy.

Odvádět minimum požadovaného objemu práce
Neboli chovat se ekonomicky, jak je v lidské přirozenosti. Dovolím si pochybovat, že bychom mohli lidské bytosti předělat v anděly.

Jít nejprve na gymnázium a pak na vysokou
Co je na tom špatně, pokud k tomu člověk má předpoklady? Jestliže v jiných bodech peskujeme tradiční školu za to, že vychovává dělníky, jak to, že najednou vadí trend k poskytování všeobecného vzdělání co nejvíc žákům?
Mimochodem nedávno jsem pracoval na průzkumu, podle něhož 61 % žáků střední školy chce jít v posledním ročníku na jiný typ oboru VŠ než chtěli v prvním ročníku; kolik procent žákyň a žáků SOŠ během střední školy lituje, jaký obor si zvolili v 15 letech?

Mít dobrý životopis
Jak za to může škola?

Neselhat
To možná platí u jedničkářů, ale u žáků s dvojkami a trojkami by mi spíš vadilo, že současná škola vzbuzuje dojem, že každý hrozící průšvih se nějak zahladí, stačí se na konci pololetí nechat přezkoušet a nakonec projde každý.

Neříct nic, čím by se člověk mohl ztrapnit
To opět podle mě není vina školy, ale konkrétních učitelů (pokud žáka ztrapní oni), případně normální dynamika teenagerského kolektivu.

Jan Hučín řekl(a)...
19. dubna 2012 v 22:57  

A vidím, že jsem hned v první větě udělal chybu v interpunkci, ale budu dělat, že to je teď moderní :o)

Anonymní řekl(a)...
21. dubna 2012 v 8:40  

že to je teď moderní :o)

Toho moderního je mnohem více. Nikdy v historii našeho národa se nekradlo s takovou intenzitou jako nyní.Pojmy tunelovat, odklánět, ... jsou taky nové. Máme si snad zvyknout ?

Kalashnikoff řekl(a)...
21. dubna 2012 v 10:57  

Jsem sice jen starej ruskej vysloužilej kvér, ale když už redakce ČŠ vešla s autorem v kontakt, mohla jej imho upozornit na takový ošklivý a skoro bych řekl zlý, zlý, pane řediteli, nepěkná věc,a tou je "Umění koncensu". Neškodilo by mu nahlédnout do SCS, SSČ či PČP.
Přiznávám se, že mě autor také irituje, neřku-li sejří svým "leadershipem". Zřejmě je pro něj čéštyn zložitá nepržíjemný lengvyč.
A nejvíce se těším na základy podnikatelství ve škole. To bude minimálně skvělé průřezové téma. Jako případná učebnice mohou sloužit paměti Viktora Koženého, Tomáše Pitra nebo Radovana Krejčíře.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.