Téměř stovka podpisů se sešla pod peticí za zachování malotřídky v Přibyslavicích. Podepsali ji nejen obyvatelé samotné obce, ale i lidé z okolních vesnic, odkud děti do přibyslavické malotřídky dojíždějí.
Z článku Lenky Novotné v Třebíčský.Deník.cz vybíráme:
„Učím tady už sedmadvacet let, posledních pět let řediteluji,“ poznamenala Ilona Urbánková. „Děti tu mají neuvěřitelnou pohodu. Je pravdou, že pro vyučujícího je to poměrně náročné, když musí připravit materiál a věci pro několik tříd v jedné. Děti se daleko dřív naučí samostatnosti. Učí se dopředu se staršími spolužáky, naopak starší si opakují učivo s mladšími. Navíc všichni se tu znají, je tady domácí atmosféra,“ doplnila ředitelka.
Přečtěte si: Přibyslavice se malotřídky nevzdají. Posílají petici
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Kdyby se reforma týkala především malotřídek, jejichž počet je pro stát finančně neúnosný, vůbec bych se nezlobil. 1 200 škol do 50 žáků ze 4 000 základek je přece jenom dost, ať si to proboha uvědomí i zapřisáhlí zastánci malotřídek a zamyslí se nad tím. A uvědomme si, že každá tato škola má ředitele, který musí být placen jako vedoucí pracovník! I zde utíkají ve školství velké peníze. Zatímco jinde stačí na 40 i více učitelů jeden ředitel a dva zástupci, na malotřídkách se řediteluje dvěma lidem. A i když příplatek za vedení je menší než na velké škole, je to vcelku směšné.
Nicméně o rušení malotřídek se neuvažuje. Rušit se mají druhé stupně škol, které mají tak kolem cca 150 žáků a nadělají se další malotřídky. Zůstává nad tím rozum stát.
Vy asi budete z velkoměsta, že?
Nevím, jak jinak si vysvětlit, že vám připadá spravedlivé, že příspěvek na žáka bude různý podle toho, kolik žáků v dané obci bydlí a podle toho, zdali si tam mohou dovolit zřídit více tříd, případně škol, a optimalizovat počet dětí ve třídě, nebo ne.
Že ve škole musí taky někdo velet je celkem jasné, ale nevím, proč si myslíte, že se nemůže sama obec svobodně rozhodnout, že si to bude z peněz, které má, financovat (například proto, že její občani nechtějí, aby postupně zanikla), a proč by ji v tom rozhodování měl ovlivňovat stát tím, že jí z jednotného příspěvku na jednoho žáka něco ubere, aby to měla ještě horší.
Žák, který chodí do školy na vsi, má přesně stejné právo na financování vzdělání od státu, jako ten co chodí do školy ve velkoměstě (když už se stát rozhodl, že vzdělání je pro něj důležité a bude ho dětem financovat).
Kvalitu školy na venkově i ve městě má stát nastavit pomocí kritérií, která pak bude průběžně prověřovat, a ne pomocí pitomých, pokud ne rovnou protiústavních finančních "stimulů" či "penalizací".
Vůbec jste to nepochopil. Tento stát na to prostě nemá finance!!! Ať už na malotřídky půjdou peníze z MŠMT nebo si na ně budou doplácet obce. Jestliže si na ně budou obce doplácet ještě více než teď, nebudou mít šanci financovat další věci. Jsou to prostě spojené nádoby, jen se to přeleje z jedné do druhé. Navíc si Vás dovoluji upozornit na to, že mnohé městské děti dojíždějí do školy městskou dopravou podstatně delší dobu než by i po zrušení malotřídek dojížděly děti na vesnicích a pohybují se ve městě ve vcelku dosti husté dopravě a jsou vystaveny při cestě do školy daleko většímu nebezpečí než děti venkovské. Zase si prosím Vás nemyslete, že bydlet ve městě je pro dopspělé i děti bůhvíjaký med. Taky by se nám ve městech líbila malotřídka u každého většího paneláku. Ptám se proč tam nejsou a proč jsou děti ve městech diskriminovány docházkou do velkých škol. Taky by se jim jistě líbilo chodit do škol "rodinnějších".
Když ti lidé, kteří podepsali petici, tu školu místo podepisování petice budou platit, tak tu školu mají.
Těm lidem totiž vůbec nedochází, že obce na to už teď nemají. A bude hůř.
Jinak malotřídka je dobrá pro dobré žáky. Potáhnou se se staršími, naučí se pomáhat mladším a jsou samostatnější. Jenže se tam dost vezou ti slabší. K nám na školu do 6. ročníku přicházejí slabší děti z malotřídek v zoufalém stavu. Učitelé se jim nestíhají věnovat. Ono to ani při třech ročnících ve třídě nejde.
Když slyším, na co všechno dnes nejsou finance, musím si klást otázku, kdy už konečně lidé pochopí, že oznámení korupce a podvodů není "udavačství", jak jsem onehdy někde četl.
A pak také, jak je možné, že není tak dávno doba, kdy na provoz malotřídek peníze byly?
K srovnání město kontra vesnice:
Je rozdíl dojíždět byť delší dobu i vzdálenost městskou dopravou, která jezdí v průměru každých 5 minut, anebo jednou za jednu, někdy i dvě hodiny.
Vždyť tu argumentaci lze obrátit. Pokud chce městský rodič, aby jeho děti chodily do malotřídky s "rodinnou" atmosférou, může se snadno přestěhovat na vesnici. :-)
Lidé bývají dost citliví, pokud někdo má pro sebe něco jako samozřejmost a přitom jim tvrdí, že pro ostatní na to nejsou peníze.
Zkusme si nedávat navzájem hraběcí rady, ale spíše postoj druhé strany respektovat.
Já nepatřím mezi zastánce malotřídek, ale postoj lidí na malých vesnicích chápu a myslím, že by to vždy mělo být věcí suverénního rozhodnutí místního zastupitelstva, zda chce dát přednost vlastní škole třeba před novými chodníky, nebo kanalizací.
A nemělo by k tomu být nuceno nátlakem.
Je tristní být svědkem toho, jak zaniká škola, kterou si místní zbudovali, udržovali někdy i od dob Marie Terezie, která přežila fašisty i komunisty a zanikne za "demokracie".
Bylo by také dobré, aby si městští bojovníci za "efektivitu využití financí" uvědomili, že prázdná budova v majetku obce nemá nulové provozní náklady, že škola na vesnici plní také funkce, pro které jsou ve městech úplně jiné instituce a že často je zrušení školy začátkem konce celé vesnice.
Saldo celkových nákladů už pak nemusí být tak jednoznačné.
Říká se tomu:
"Pro stromy nevidí les."
Osobně si myslím, že systém "school busů" a spádových škol má některé zřejmé výhody. Ale neměl by být pod praporem "úspor" násilně vnucován za každou cenu.
Ze nemuzeme platit malotridky je jasne, potrebujeme penize "jinde" - staci precist titulni stranky novin a je to jasne...
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-55453350-praha-stopla-platby-za-cast-blanky-ceka-na-zduvodneni-ceny-mostu-za-miliardu
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=737191
http://praha.idnes.cz/opencard-ma-funkci-za-miliony-kterou-ve-skutecnosti-vyuziva-par-lidi-121-/praha-zpravy.aspx?c=A120416_1764563_praha-zpravy_ab
http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=741077
http://zpravy.ihned.cz/svet-evropa/c1-55427300-nemecky-urednik-14-let-predstiral-praci-vydelal-si-tak-tri-ctvrte-milionu-eur
(posledni odkaz je z nemecka, ale neverim, ze u nas je to lepsi, spise naopak)
16. dubna 2012 20:02
Jo, vy jste určitě z velkoměsta, nejspíš z Prahy.
Nechápete ani rozdíl mezi autobusem, který jede jednou denně v šest ráno tam a jednou denně v šest večer zpátky, a pražskou MHD.
A nechápete ani, že stát, který nemá na vzdělávání dětí ani to, co v poměru k HDP dává ČR, a je s tím na chvostu všech zemí OECD, je prostě špatný stát a spěje k zániku.
Ty peníze jsou, resp. byly. O ty peníze různí vykukové, bohužel z většiny právě od vás z Prahy, naše děti okradli a okrádají dál. A okrádání malých dětí je hnus, chucpe, eklhaft...!
Okomentovat