Před pěti lety to vypadalo na velký projekt s obrovskou budoucností. Levné počítače OLPC měly změnit výuku ve školách chudých zemí a později i v těch západních. Projekt ale selhal.
Z článku Petra Krčmáře v TECH.iHNED.cz vybíráme:
Známe to konec konců i z našich českých škol. Pokud jsou počítače pořizovány jen proto, aby ve škole byly, promění se v drahé psací stroje. Dokud na nich budou děti jen opisovat zadané úkoly a vyplňovat připravené testy, nikam jsme se vlastně neposunuli. Učitelé si totiž neuvědomují, že přejít od papíru k displeji nestačí. Je třeba přijít na to, že s displejem přichází i nové možnosti, jak děti učit, jak rozvíjet jejich představivost a myšlení. V tomto směru jsou na tom jihoameričtí a středoevropští učitelé naprosto stejně.
Na tomto bodě selhává jak projekt OLPC, tak i mnoho podobných projektů v zemích, kterým říkáme vyspělé. U nás je například v poslední době moderní pořizovat do škol interaktivní tabule. Šikovné zařízení s prakticky neomezenými možnostmi ale obvykle skončí jako klasická tabule a Pepíček na ni stejně jen z lavice přijde elektronickou tužkou napsat, že dvě plus tři je pět.
Přečtěte si: Počítače OLPC dětem nepomáhají, selhávají především učitelé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Je videt, ze se to asi moc ve svete nelisi - vsude za vsechno muzou ucitele :-)
Je to fakt strašné.
Onehdy jsem se bavil se známým majitelem stavební firmy. Z rozhovoru vyplynulo, že technologie se hodně změnily. Místo plných cihel se staví z porobetonu. Míchačka je zařízení používané minimálně. Buďto se doveze betonový mix, nebo se lepidla a samonivelační směsi rozmíchávají v kýblu jen v potřebném množství. Taky olovnice už nahradily velké vodováhy a lasery. ...
Ale kupodivu výsledek je trapně stejný. Barák.
Zas jenom čtyři stěny, okna, dveře,...
Jako kdyby nešlo všechny ty inovativní technologie využít nějak kreativněji.
Osobně si myslím, že za to můžou zedníci.
Prostě nejsou schopní využít nových prostředků nějak jinak, nověji, lépe.
Ale možná, že kdyby se pro ně uspořádaly nějaké vzdělávací projekty, e-learningové kursy, kulaté stoly.
A nejlépe financované z fondů EU...
Už jsem o tom tady psal několikrát. Hardware je jedna věc a software vhodný pro výuku druhý. Bez softu, tedy šťávy, jsou počítače ve školách k ničemu.
Podívejte se, jaký je stav výukového software u nás. Terasoft - dobré programy pro 1. stupeň. Silcom - průměrné programy pro 1. a 2. stupeň. Pro střední školy téměř nic. Pak jsou zde interaktivní učebnice Nová škola, kde je problém s funkčností - myslím tím pomalost i na výkonných PC a problémy se spouštěním animací a videí. U interaktivních učebnic Fraus je zase chaotické řešení spouštění interaktivních cvičení. Myslím si, že interaktivní učebnice už zklamaly mnoho učitelů, kterým se dostaly do rukou. Nicméně si přiznejme, že i učitelé jsou problémem, protože 90 % z nich není schopno ve výuce využívat ani ty programy, které jsou dobré, jelikož se o tuto oblast a o tyto možnosti výuky vůbec nezajímají.
Takže tedy nic moc, a to máme za sebou dvacet let PC ve školách.
Jasně! Už to mám! Pustíme dětem v etické výchově interaktivní program, prstíkem sem a prstíkem tam a hned se budou chovat jinak, tak nějak líp...
K anonymovi z 16:21:
Plně s Vámi souhlasím a děkuji také za ocenění našich titulů. Jenom je třeba říci si i důvod proč nevznikají nové kvalitní výukové materiály. Od roku 2000 stouply náklady na vývoj (především mzdy programátorů, grafiků apod.) několikanásobně. Koncové ceny za které se prodává školám se prakticky nezměnily, protože školy na pomůcky nedostávají více peněz ale kupodivu podstatně méně. Prostředky z EU jde většinou použít jen na zcela nesmyslné projekty, nic užitečného se z nich vytvořit nedá. Za současné EU peníze tvoří školy DUMy, které často ani nepotřebují, ale jde o důležité přilepšení k platům (což plně chápu).
Většina dobrých materiálů vznikla v letech 2003-2005, kdy bylo k dispozici financování z MŠMT na software v řádu cca 100 mil. Kč (za všechny tyto roky). Ve srovnání s tím, co se dnes vyhazuje za naprosto pochybné projekty je to v podstatě nic.
Vývoj nových kvalitních titulů se dnes již skoro nemůže zaplatit...
My se v současnosti čím dál tím více věnujeme vývoji výukových aplikací na mobilní zařízení pro anglicky mluvící trh a touto činností částečně i dotujeme české tituly.
Bohumil Vošický, Terasoft, a.s.
pro anglicky mluvící trh
Nezbývá než počkat, až bude anglicky štěbetat i to naše tržiště.
Možná by pro začátek stačilo ustanovit do funkce ministra školství nějakého rodilého mluvčího
S panem Vošickým nelze než souhlasit. Firmy jsou závislé na tom, zda školy kupují či ne. V minulosti spíše instalovaly na černo. Dnes možná z EU peníze školám něco koupí. Ovšem potom zase zdechl pes.
Přesně tak.
Kvalitní profesionální výukový obsah je běh na dlouhou trať. Minimálně pět let vývoje, a minimálně pětiletá návratnost. To už jsou skoro tři volební období, během kterých se kromě dvou "reforem" stihnou také několikrát pokrátit peníze na školství, v nich speciálně ONIV, ze kterých se výukový obsah nakupuje, takřka zlikvidovat na částku blízkou nule.
Znáte blázna, který za těchto okolností bude do vývoje profesionálního výukového obsahu investovat?
Takže vážení učitelé, pěkně zpátky do "prvobytně pospolného" vzdělávání. Co si za bohatého dotování z EU, které za pár let také skončí, každý sám "zboucháte" na koleně v podobě DUMů, to budete mít, na ostatní zapomeňte. Leda až se u nás bude už od kolébky mluvit jen anglicky a bude možno vše potřebné dovážet. Otázka je, zda na ty dovážené materiály v tomto Banánistánu budeme mít peníze, ať už veřejné nebo soukromé.
Všichni mi tady mluvíte z duše:
Ráda bych učila moderně, ale hotové výukové programy nám nikdo nezaplatí, leda bych do nich musela investovat sama osobně z vlastní děravé kapsy. A když se po nás chtějí nějaké DUMy, trpím frustrací, že budu trávit zbytečný čas nad výrobou něčeho, co ve výsledku bude v praxi zcela nepoužitelné, protože jsem amatér, který neprošel žádnou profesionální přípravou k zhotovování tak náročných programů.
Cítím to tak: kdybych se tomu měla odpovědně věnovat a vyrábět si programy do výuky, nemohu pak ve škole vůbec učit, protože veškerou pracovní dobu budu plně vytížena programováním.
to budete mít, na ostatní zapomeňte
Mám to! A ZADARMO!!!!!
Bouchal jsem si vždycky sám. Ještě před vstupem do Únie. A jako erclíný učitel bouchám a bouchati i budu. Vždyť to dělám pro sebe.
Opájím se představou, jak se pedagogičtí historici probírají mojí pozůstalostí a pozdě Bycha honíce, doceňují zneuznaného Pytlikova genia.
Okomentovat