Učitelé se bouří. Ostrá vlna kritiky se snesla na hlavu Miroslava Kalouska. Otevřený dopis z Valašska proti neuváženému výroku ministra financí nyní koluje po celé republice.
Z článku Ivety Barabášové ve ValašskýDeník.cz vybíráme:
„Plně se s ním ztotožňuji. Ještě bych přidala, že lezu po střeše s kominíkem, přitápím v kotlích, skládám za pomoci žactva dřevo, jezdím v zimě se starostou traktorem pro děti ze zavátých samot a v létě pro změnu vyháním uprchlé krávy ze školní zahrady, kde budujeme svépomocně v rámci komunitních programů dětské hřiště. (…) Představa, že jsem líná, mě skutečně uráží,“ odpověděla například ředitelka školy ve Staré Vsi v Jeseníkách.
Přečtěte si: Otevřený dopis ředitele školy z Valašska zburcoval učitele po celé republice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Taky jsem už od narození líný jako veš, ono těch v průměru 9 hodin práce pro školu a školství je opravdu málo. Asi to hulím. Takový normální učitel pracuje přes 10 hodin, to aby měl čisté svědomí.
Pan ředitel je jistě dost vytížen, jenže si neuvědomuje, že mimo něho pracuje ve školství mnoho kantorů, u kterých nelze, než dát Kalouskovi za pravdu. Když jim to dovolí rozvrh, chodí do práce až na velkou přestávku a domů mažou v jednu. A pokud neučí matiku angličtinu a češtinu, tak ani těch oprav moc nemají, takže sešity si domů rozhodně nenosí. Na každé škole se takoví dva tři bohužel najdou. Ruku na srdce a přiznejme si to. Náhled veřejnosti se pak na všechny kantory utváří i podle těchto jedinců. Dokud si v pedagogických sborech ředitelé neudělají pořádek, lepší to nebude.
to 11. dubna 2012 12:51
Pár připomínek si dovolím. Můj úvazek (a tiše předpokládám, že většina učitelů má stejný) je 22 hodin. Mám sice v pondělí od devíti, ale v úterý a středu do půl čtvrté, zato ve čtvrtek do půl dvanácté. No a co?
Tipnu si, že většina menších škol zaměstnává učitele, kteří učí víc než jen svou vystudovanou aprobaci (M, F, Ch, IT, Pč, Tv) a divili byste se, i na blbý pracák se musíte dokonale připravit.
Doporučuji vyzkoušet.
Nebo jinak. Pokud nechcete být za blbce, musíte se na každou hodinu připravit. A věřte tomu, že nestačí jen vzít knihu a vyrazit. Možná i proto mám úvazek jen 22 hodin.
Přeji příjemný zbytek dne.
Ale no tak. Ruku na srdce. Proč si to vztahujete na sebe? Veřejnost není slepá a vidí, že někteří kantoři nastaveného systému zneužívají. Koneckonců, když půjdete v jiném zaměstnání do práce každý den na 7:30 budete tam do 15:30, a to zdůrazňuji každý den. Žádného kantora s takovouto pracovní dobou neznám. Pojďte si to zkusit jinam a bez dvou měsíců prázdnin a za podstatně menší plat!!
Přiznejte si, že kromě Vás ve školství pracuje i tak asi 10 % flákačů. Je to prostě tak.
Omlouvám se všem kantorům, kteří opravdu pracují alespoň těch 8 hodin denně.
Pro anonymní 13:38
Mám obrácený návrh. Pojďte si tu flákárnu do školství zkusit Vy. Za ty prachy a ještě budete mít prázdniny!
Pavel
Blbě učim, v jednu mám padla, celej den v teple a spoustu prázdnin. A to všechno z vašich daní.
Neni fakt lepší šolich.
Neni fakt lepší šolich.
Mlčte, Vy tlučhubo!
Ještě se to rozkřikne a co pak?
Možná vás to překvapí, ale jsem také učitel!!!!
A víc než nicnedělající žáci mne rozčiluje pár nicnedělajících kolegů. A čím víc jsou nicnedělající, tím víc nadávají na nicnedělající žáky a na Kalouska. No to víte - "Potrefená husa nejvíc kejhá".
To je praštěná diskuse. Ten anonym 13:38 asi ztratil paměť. Už si nepamatuje jak se snažili kantora vyvést z míry, jak se snažili, aby se hodina změnila na nezávazné povídání.
Nebo to byla jenom hloupá provokace?
Také učitel? Nechtěl jste napsat takéučitel?
KAŽDÁ práce se dá dělat poctivě, anebo flákat.
Ve VĚTŠINĚ profesí se za flákání vyhazuje a poctivá práce odměňuje.
A jak je tomu ve školství?
pro anonymní 13.38-otéto chvíle můžete říct, že znáte kantora s touto prac. dobou -já 6.45 -15.40, denně.Jinak ještě na okraj, buďte té lásky a přestaňte nás tu krmit bajkami o tom, že v každém zaměstnání se chudácí dřou od 7.30 -15.30,víte- přivydělávala jsem si dlouhá léta jako korektor a překladatel v továrně, dřev. firmě a u soukromníka,takže o jejich nástupech do práce a z práce něco vím a jen dělníci dělali za menší plat než já.Ano, máte pravdu, určité procento učitelů to jasně zneužívá, o tom žádná,ale pohleďte na naše udatné úředníky a jejich dodržování prac. doby.A ještě douška -dnes musím-bohužel-navštěvovat véce lékařů než dříve a možná byste se divil. jakou ti mají prac. dobu.Moje zubařka denně 7.30 -12.15.Paráda,s takovou prac. dobou bych se mohla jít rovnou pást.A ještě připomínka -máme 6 týdnů dovolené, pozor na čísla, je to sice bezva,ale zase nemůžu jet k jořu třeba v dubnu a levněji.Jinými slovy-není všechno zlato, co se třpytí a o školství to platí dvojnásob.
přeji hezký večer
k moři omlouvám se
11. dubna 2012 13:38
"nadávají na nicnedělající žáky a na Kalouska"
A Vy se těm kritikům Kalouska divíte ? Na těch padácích, které řešil na ministerstvu obrany jako náměstek bych opravdu skákat nechtěl.Ty padáky pro armádu opravdu nebyly zadara. Ignorant
11. dubna 2012 13:38
Jsem jeden z milionu živnostníků. Do práce jdu, když potřebují a nebo když si domluvím zakázku. Z práce jsem dnes šel o půl dvanácté, pač jsem byl již s prací hotov a dále se mi nechtělo. Zlaté odpisy = zlatý Kalousek. Já určitě státní pokladnu nenaplním, spíše z ní ještě něco kápne. Takovou pohodičku státní zaměstnanci opravdu nemají. Exučitel - živnostník.
Nechci soudit, kdo má ve sporu pravdu. Ale chci využít této příležitosti a obrátit se na Vás, diskutující.
Jsem absolventem pedagogické fakulty, aprobaci mám Český jazyk -výtvarná výchova pro základní školy. Školu jsem absolvoval v loňském roce, doposud se mně nepodařilo najít zaměstnání. Jsem ochotný si případně doplnit kvalifikaci o další aprobaci. Zaměstnání mohu příjmout v rámci Zlínského kraje. Prosím, pokud máte možnost mne zaměstnat na plný pracovní úvazek, ozvěte se mi na kontaktní mail cechovicp@seznam.cz
Nechci soudit, kdo má ve sporu pravdu. Ale chci využít této příležitosti a obrátit se na Vás, diskutující.
Jsem absolventem pedagogické fakulty, aprobaci mám Český jazyk -výtvarná výchova pro základní školy. Školu jsem absolvoval v loňském roce, doposud se mně nepodařilo najít zaměstnání. Jsem ochotný si případně doplnit kvalifikaci o další aprobaci. Zaměstnání mohu příjmout v rámci Zlínského kraje. Prosím, pokud máte možnost mne zaměstnat na plný pracovní úvazek, ozvěte se mi na kontaktní mail cechovicp@seznam.cz
Je to škoda, ale posledního absolventa jsme přijali před 7 lety. Od té doby se jen a jen propouští. Naposledy to byla mladá učitelka s aprobací Čj + D. Já mám sám trojkombinaci a všechny možné kurzy, školení,.. a jsem rád, že jsem rád. Doba je hrozná. Kdybych na něco narazil, tak se ozvu, ale příliš na to nespoléhejte. Ignorant
Dnes jsem potkal bývalou kolegyni ze základní školy. Předpokládají, že během dvou let přijdou o práci čtyři kolegové.
Dcera kolegyně na současném pracovišti dokončila ped. fakultu před rokem. Je ochotná vzít i čtvrtinový úvazek. - Bez šancí.
Je mi líto milý začínající kolego, ale doba je momentálně pro čerstvé absolventy hodně špatná. Známá ředitelka má v mailové schránce každý měsíc i desítky uchazečů.
Vše je odvislé od systému finacování.
Mnozí ředitelé by rádi otevřeli dvě třídy, ale nemohou si to z finančních důvodů dovolit. Místo toho musí táhnout "na výjimku" třídy s 34 žáky.
Končí některé projekty z evropských peněz, zřizovatelé rozpočty škol spíše osekávají.
Paradoxně absolventům ublížilo Dobešovo navýšení platů začínajících učitelů. Ředitel raději sáhne po člověku s praxí, za téměř stejné peníze.
Nezbývá, nežli tlačit na politiky, aby:
1. Skutečně udělali ze školství prioritu.
2. Přestali odkládat účinnost výjimky ze zákona o pedagogických pracovnících, která zatím stále umožňuje zaměstnávat lidi nekvalifikované.
Na téma "lenosti učitelů" si mi pobrečela kamarádka do mailu, cituju z něj: "Napadané dřívější odchody ze školy mají u učitelů své dohry doma. Po nocích (rodina chce taky své, zvlášť když jsou děti malé) a o víkendech, včetně téměř všech prázdnin, většina učitelů opravuje praktické práce, písemky, seminární práce, projekty, apod. Chystají si výuku, protože ve všech předmětech jsou nějaké změny, odborné nebo metodické. Papírují, zejm. třídní (ale nejen oni), protože množství papírů se s příchodem počítačů nezmenšilo, spíš naopak... Takže oni sice ti učitelé jdou třebas brzy domů (ale taky jak kdo a jak kdy), ale že si nesou domů práci na několik hodin, to už nikdo nevidí... Každé povolání má své výhody a nevýhody, jako každé, ale většina lidí vidí na kantořině jen ty výhody (aniž by si to někdy zkusili), a nechce vidět tu druhou stránku, včetně psychickeho naporu. A to všechno říkám jako člověk, který své povolání miluje."
"Pojďte si to zkusit jinam a bez dvou měsíců prázdnin"
Nejedná se o prázdniny, ale o řádnou dovolenou, ve které např. zpracováváte projekty z EU (vytváříte DUMy), vyrábíte pomůcky (financujete si je), jezdíte se školit (a sami si školení platíte), vytváříte pro děti webovou podporu s cvičeními....
Nevypadá vaše dovolená trošku jinak?
Určitě zde diskutující nezpochybňují snahu a pracovitost řady učitelů. Ale je pravdou že vaši řádnou dovolenóu považuji za nadstandardní a nepřiměřenou. Povolání lékaře je jistě nejméně stejně stresové a dovolenou vašeho rozsahu s dalšími týdny studijního volna (kdy nedocházíte do školy), ředitelskými volny, jarními prázdninami, prázdninami před Velikonocemi, Vánocemi...apod. nemá obdobu v žádném povolání. Pozor - nezávidím, konstatuji.
Jestliže píšete, že vytváříte DUMy v průběhu řádné dovolené, a připustím že to tak je, můžu se jen usmát. Kdy byste to chtěl dělat, když za jejich zpracování máte samostatně zaplaceno. Informace o tom není zase až tak složité dohledat. Samofinancování pomůcek a školení - nedokáži posoudit váš osobní případ, já znám případy opačné, ale připouštím, že to tak může být, je jen otázka jestli to není o vaší neschopnosti komunikovat.
Vytváření webové podpory s cvičeními považuji spíš za problém než přednost. Každá škola zaplněna interaktivními tabulemi a projektory. Výsledek - spustí se prezentace nebo video (mnohdy stažené nebo zkopírované) a je hotovo. Takže učitel není mnohdy učitel ale promítač.
Nicméně zdůrazňuji: Osobně bych si dovedl představit, že část učitelů bude mít plat zvýšený na 40 tisíc a část půjde na plat 12 tisíc korun, část učitelů odejde (vždyť stejně nikdo učit podle diskusí nechce). Ale tahle diferenciace ve školství nemůže nikdy projít. A bohužel nejen ve školství, ale v celé státní správě.
O čem to, probůh, plácáte?
Jaké zaplacené DUMy?
Jen poslední dva roky dostávají učitelé zaplaceno za jejich tvorbu, a to jen tehdy, pokud se na jejich škole našel někdo, kdo dokázal zorganizovat projekt z fondů EU.
Roky předtím dělali nadšení snaživci tuto práci zcela zadarmo, jen pro vlastní pocit uspokojení a z lásky k profesi.
Je to podobné, jako kdyby si zedník měl nejdřív vypálit cihly a vyválcovat traverzy a železné pruty. Anebo kdyby chirurg měl nejdřív sám zkonstruovat a vyrobit skalpely, anestetika, jednotku podpory vitálních funkcí atd.
Srovnání s lékařem je také hezké. Jen nevím, jestli máte na mysli praktiky, kteří jsou vlastně podnikatelé, anebo lékaře v nemocnicích, z nichž většina kromě svého stresového povolání provozuje ještě privátní ambulanci. Jediná lékařská skupina, která by v tomto ohledu snesla srovnání s učitelem jsou čerství absolventi bez aprobace. Ti pracují opravdu v otrockých podmínkách.
Platy raději srovnávat nebudeme, protože jsem ještě neviděl lékaře, který by jezdil do práce starou škodovkou. (Leda by to byl ojetý Superb.)
Pozor, nezávidím, konstatuji.
K nadstandardní dovolené, která všem ostatním profesím tolik leží jako kámen v žaludku.
Trochu si pletete volno pro žáky s dovolenou učitele. To není totéž.
Ale je neoddiskutovatelným faktem, že jiné profese tolik volna nemají.
Jenže to volno si jaksi nevymysleli rozežraní učitelé. Ono je tu totiž kvůli Vašim dětem.
My bychom většinou klidně obětovali své dva týdny dovolené navíc, kdybychom si zbytek mohli vybrat po dohodě se zaměstnavatelem tehdy, když to vyhovuje nám. Leč poněkud nelze.
S náhradním volnem zrovna tak.
Sice jsem onehdá zkoušel ukecat žáky, že si potřebuji něco zařídit, tak jestli by nemohli přijít odpoledne až kolem páté, nebo v sobotu dopoledne. Ale nechtěli. :-)
Dovolená navíc pro učitele je každopádně skvělá věc. To víte, někdy musíme brigádami dohnat svůj deficit příjmů. :-)
Každá škola zaplněna interaktivními tabulemi a projektory.
Vy jste asi z nějakého většího města, viďte?
Na základce, kam docházelo ještě loni moje dítko mají datový projektor jeden. A v PC učebně 8 let staré počítače, nakoupené před časem jako vyřazené z banky. Sám jsem je zapojoval.
O pomůckách raději nemluvím. Mnoho lidí je dodnes převědčeno, že učitelé by je měli vyrábět ve svém volném čase. Těm je pak těžko vysvětlovat, že i tu červenou propisku a barevné fixy si kupuju za své.
A že jsou mezi námi i lemplové a flákači?
Prosím pěkně, a v které profesi tomu tak není?
Teď už nám jen zkuste vysvětlit, jak se pozná ten skvělý učitel, který si zaslouží těch 40 tisíc.
Učitelé se nyní pohybují v rozpětí cca 20 000 - 27 000).
To je, pro představu, méně nežli má sestra na pediatrii (27 800) nebo staniční sestra (32 000).
Přibližně srovnatelné s instalatéry ústředního topení (20 800), řidiči autobusů a tramvají (22 000), s úředníky na přepážce (kolem 25 000) nebo zdravotnickými laboranty (25 000).
Mimochodem, Vašich 12 000, to je přibližně průměrný příjem profesí jako je vrátný, pomocník v kuchyni, nebo uklízeč.
(http://www.ispv.cz/cz/Vysledky-setreni/Aktualni.aspx#8969)
Při vší úctě ke všem zmiňovaným profesím, řekl bych, že si práce učitele moc nevážíte.
Koneckonců, nejste sám.
pro vlastní pocit uspokojení a z lásky k profesi
Tak to tedy ani náhodou.
Dycinky jen a právě proto, abych si jako řádně líný učitel ulehčil práci.
Před lety jsem si vytvořil nadčasové přípravy a při současných trendech, abych dětičky nepřetěžoval, už jenom redukuji.
Jen si musím dávat pozor, abych neučil moc postaru, protože pak bývám peskován za ty svoje moderní metody.
Máte samozřejmě pravdu, kolego Blaho.
Na tu motivaci vlastní leností jsem v noci zapomněl.
:-)
Okomentovat