Nejsou chytré „na matematiku“, ale „na češtinu“ a „na dějepis“. Nebo si to aspoň myslí. V Česku vyrůstá generace dětí, které jsou líné přemýšlet, a školy i rodiče je v tom podporují.
Z článku Miloše Čermáka v Reflex.cz vybíráme:
Šteffl tvrdí, že společnost – a to nejen v kdysi socialistickém Česku, ale i na Západě – prošla v posledních několika desítkách let dramatickým vývojem. Žáci a studenti se už prostě nenechají učiteli nutit k učení. Despotický přístup přestal fungovat. „Dnes je ideálem člověka v západní civilizaci práce, která má smysl, má ho bavit a v níž se seberealizuje. Nic proti tomu, já se to snažím umožnit i svým podřízeným. Ale jak v této atmosféře chcete nutit děti do matematiky?“ říká.
Ve zhoršování znalostí matematiky (a taky v negativním vztahu k tomuto předmětu) není Česko nijak osamoceno. Podle Šteffla donucovací systém selhává. Pomohlo by, kdyby byla zavedena povinná maturita z matematiky? Učily by se ji děti víc, protože by nad sebou měly hrozbu, že nedokončí středoškolská studia? Ondřej Šteffl je přesvědčen, že nikoliv.
„Učitelé nedokáží žákům vysvětlit, proč by se měli matematiku učit. Hlavně však výuka matematiky nedělá to, co by měla. Necvičí mozek, nekultivuje, nestrukturuje myšlení. Ale vy to neopravíte tím, že zavedete povinnou zkoušku.“
Přečtěte si: Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
20 komentářů:
Příliš paušální komentář.
Dokonce bych si troufl říci, že například vůči těm necelým 10 % učitelů, kteří dokážou na prvním stupni při výuce matematiky kvalifikovaně používat metodiku prof. Hejného, takřka urážlivý.
Jinými slovy - řešení existuje (ne jedno, to výše zmíněné je příklad) a není používáno, protože jednak nejsou peníze na kvalitní učitele, jednak dokonce už nejsou ani ty (o dva řády nižší) peníze na potřebné pomůcky. (Skutečně už existují i situace, kdy přes mizerný plat kvalitní učitel, který by metodiku zvládal, na škole ještě je, ale škola už nemá ani na to, aby mu k tomu koupila učebnice).
Článek si zoufá, ale obecně si nemyslím, že by matematika plnila cíle, které jsou jí v článku přisuzovány. Na prvním stupni je opravdu tělocvičnou mozku, a má své nezastupitelné místo, ale na druhém stupni, kdy žáci začnou řešit složitější operace je už mozek vynechán a je nahrazen tupým naučením se postupu. Kdyby chtěla být matematika, tím, co popisuje, musel by se změnit způsob její výuky, ale zkuste luvit z matematikářem o tom, že učí špatně :-).
On je totiž celý ten pasystém úplně naruby. Cíl "dostat jedničku" už je většinově zaměněn za cíl "nedostat pětku". Známkování už totálně selhává, jakákoli zodpovědnost za sebe sama je vlivem školského zákona tatam. Co je to za blbost, že žák, který je na konci roku hodnocen pětkou, opakuje (za trest?) znova celý ročník, všechny předměty?
Kolik dětí se těší do první třídy, ve druhé to jde, a ve třetí už školu nenávidí?
Co je to za systém, kde žáci dostávají od shora dolů na vysvědčení čtyřky, a všichni se tváříme, jako že nic?
A naši "machři", místo aby se zajeli podívat do libovolné školy na západ od nás, vymýšlí RVP a revize RVP a kontroly ŠVP.
A jen tak mimochodem - přečtěte si kompetence žáka sedmé třídy, a tipněte si, jestli by je OPRAVDU
zvládnul každý maturant.
"tupé se naučení postupu"
Ale pozor matematika je i o tom, že se musím naučit nějaké uznávané postupy. nemohu přece ztrácet čas tím ,že budu vymýšlet něco, co už vymysleli jiní. I to mnohými opovrhované procvičování má své výhody. když nebudu jako osel přemýšlet nad tím , jak převést zlomky na splolečného jmenovatele, ale budu to mít zautomatizované, dám mozku prostor přemýšlet nad složitějšími souvislostmi příkladu. pokud budu dumat nad tím převáděním, nikam dál se nedostanu.
O, jak bych rad ucil tupy postup pri vypoctu tlaku, jenze misto toho resim se zakem 7. rocniku, jak prevede metry ctverecni na centimetry ctverecni (tedy spise opacne) a az na to prijdeme, jak se deli deseti tisici a kam ze se to ma posunout desetinna carka...
PN
To je přesně ono. Místo, aby se soustředili na pochopení nového učiva tedy v tomto případě tlaku, dumají nad věcmi, které už by měli mít tak zautomatizované, že nad nimi nemusí moc přemýšlet. A stejné je to přece i v češtině či angličtině. Mám-li psát např. jako novinář obsáhlejší článek a přemýšlím nad každým i/y místo, abych to tam sázel automaticky, jaký paskvil slohový a stylistický asi tak nutně musím vytvořit? A překladatel z angličtiny? Když bude přemýšlet nad každým slovíčkem, přeloží něco? A nejde jen o matematiku, fyziku, angličtinu nebo češtinu. Platí to obecně pro jakýkoliv obor lidské činnosti. Kupodivu i dobrý fotbalista nepřemýšlí, jestli má přihrávku zpracovat levou či pravou, ale udělá to automaticky a má prostor k přemýšlení, co udělat s balónem dál. Já tomu říkám "leta praxe a odříkání". Nebo si snad někdo myslí, že to je jinak?
Už jsme to tady řešili mnohokrát.
Proč fotbalisté v žákovské přípravce pořád trénují přihrávky a nesoustředí se na "strategii hry"?
Proč karatisté pořád "do zblbnutí" opakují stejný úder karate, místo aby začali dělat rovnou "zábavné" přerážečky a "atraktivní" kata sestavy?
A proč si pořád někdo myslí, že "trénink" mozku má probíhat jinak?
Přesně tak. Mnozí dokonce i tady na serveru nazývají jakýkoli trénink mozku, tedy nacvičování a procvičování základních, k automatizaci určených a nutných postupů - cvičením opiček. Je to naprosto zcestné. Napřed se musí v prvních ročnících zautomatizovat nejzákladnější postupy a úkony, pak se může vytvářet nadstavba - logická úvaha, dedukce, atd. Jenže žáčkové se dnes zuby nehty brání cokoli pojmout do hlaviček (až na ojedinělé výjimky), neboť nejsou vedeny k tomu, že bez práce nejsou koláče. S tupým a nerozvinutým myšlením pak nenadělá nic ani sebe lepší metoda...a schopný, tudíž snad dobře zaplatitelný učitel, ze školství spíš prchne. Jediný cíl je snížit své nároky na absolutní minimum a nehrotit tlak na žáky - stejně s tím nic nenaděláte. Ale takhle to přece nemůže jít dál!!!
Šéf Scia asi přece jen rozumí pocitům a přístupu středoškoláků
To je právě to. Jenže na SŠ už toho moc nevyřešíte - špatně rozjetý vlak se nedá rozjet v půli kopce. Když žák nezíská pořádné základy na ZŠ, už to nedožene. Ani zázračnými emerickými metodami.
Kvalitní učitel žáky matematiku naučí, zatímco nekvalitní hudruje, že se žáci neučí...
10. dubna 2012 20:52
Záleží jedině na "materiálu", který před toho učitele postavíte. Jak se říká : Kde nic není, ani čert nebere. Někdy mám ten pocit.
V první řadě by to chtělo masivní tlak na rodiče - prostřednictvím všech dostupných prostředků, ředitelů škol a vedení resortu. Aby pochopili, že cílem školy je naučit co nejlépe učivo a naučit žáky samostatnosti v myšlení, a ne jim pohlídat děti a zajistit jim bezpracné získání vysvědčení a diplomů. Dokud nebudou rodiče jasně vidět kolem sebe, že žák, který kašle na školu a má špatné výsledky nebude mít šanci dělat to, co by chtěl nebo si prostě vybrat školu či obor, potud se nic nezmění. Školnímu vzdělávání je naprosto nezbytné vrátit ztracenou vážnost a serióznost, a to celospolečensky, nikoli pouze formálně v předvolebních proklamacích. Jinak jdeme do úpadku, a to kompletně.
"A proč si pořád někdo myslí, že "trénink" mozku má probíhat jinak?"
Protože mozek není sval! A fotbalisti trénují krátký reflexní oblouk, zatímco k matematice potřebujete úplně něco jiného.
zatímco k matematice potřebujete úplně něco jiného.
Tak on mozek není sval?
Neříkejte. Tak to jste mne vážně dostal. :-)
10. dubna 2012 23:21
Inovátore, doporučoval bych aspoň 1 + 1 bylo mechanicky zvládnuto.
Není tato debata zbytečná ? Chemik vede ministerstvo financí, školství vedl vězeňský psycholog, vládu řídí technik zkrachovalého podniku, ministerstvo dopravy v jistou dobu vedl pán, který o dopravě věděl jen to, že si v mládí hrával s vláčky, premiérem a ministrem vnitra byl strojvůdce ( zpočátku dokonce bez maturity ). Evidentně ryba smrdí od hlavy. Proto jsme asi nyní v takovém srabu. Když toto vidí naší studenti, jak nám učitelům mají věřit ?
Inu nemá cenu si něco nalhávat. Každá civilizace se vyvíjí po sinusoidě. Ta naše - evropská či euroamerická - se dostala do sestupné fáze. Analogii hledejme se starým Římem, jenže to, co tam trvalo několik století, my zvládneme během několika desetiletí. Chléb a hry, zbytek ať vezme čert. Vytrácí se common sense, nad rozumným hospodařením vítězí kořistnictví, nad dlouhodobými cíli prostý presentismus a hédonismus. Odtrhli jsme se od svých kořenů, nemáme k čemu směřovat, stále více poplatni marxistickým tezím o prioritě ekonomické základny a odvozenosti duchovní nadstavby. A není síly, která by to dokázala změnit...
Nemyslím, že by osoba ministra byla tím rozhodujícím vlivem při motivaci k výuce matematiky a spol.
Já si třeba z dětství vůbec nepamatuji, kdo byl ten hejhula, jehož projev nám 1. září pouštěli ze školního rozhlasu.
Jistěže koncepčně dokáže "hlava", tedy ministarstvo a vůbec celá vláda ovlivnit poměrně hodně. Minimálně to, jestli učitelům práci usnadňují, nebo naopak škodí. Ale jestli napíšu jednu písemku z matematiky týdně, nebo za měsíc, o tom naštěstí ministr nerozhoduje.
Problém je v celé společnosti a zde je vliv "těch nahoře" bohužel velmi významný.
A nejen politiků.
Pokud je učitel v postavění příživníka, kterého ostatní musí živit,
onuce, kterou si každý traktorista ve funkci starosty, nebo novodobý zbohatlík může otřít boty,
pokud se mediální hvězdy "chlubí" tím, jak jim matematika nešla a k ničemu jim pak stejně nebyla,
pokud i takový Jágr přesvědčuje národ v reklamě, že není potřebné denně poctivě makat, ale stačí si jen šikovně vsadit a "pak už jen dělat to, co vás baví",
tak to se potom může i sebelepší učitel stavět třeba na hlavu a se zpohodlnělým stádem zpovykovaných pubertálních flákačů nezmůže nic.
Pochopitelně ke škodě i těch žáků, kteří by se učit opravdu chtěli.
A tím pádem ke škodě nás všech.
Prosím o pomoc při vyplnění mého dotazníku v rámci bakalářské práce na téma:
"Vliv internetu na vzdělávání"
Vyplnění zabere několik málo minut a mne tím velmi pomůžete,
neboť potřebuji dotazník vyplnit právě od studentů a pedagogů.
Předem děkuji za Váš čas i ochotu.
Odkaz:
http://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/vliv-internetu-na-vzdelavani/
Hloupí lidé mi v zásadě nevadí. Stejně jako třeba lidé tlustí. Pokud mi ovšem nezačnou ze sousedního sedadla přetékat do mého života.
Učitel by se měl těšit na okamžik, kdy mu ředitel vytkne, že je náročný přespříliš, okamžitě zredukovat učivo na polovinu a najít si nějakého koníčka. Ani byste nevěřili, jak na zahrádce nebo v lese krásně.
Okomentovat