Přečtěte si: Nadání jako možný zdroj problémů

neděle 22. dubna 2012 ·

Asi 20 procent velmi nadaných dětí (IQ vyšší než 160) má emoční a sociální problémy, zatímco v celé populaci se tyto potíže projeví u méně než 10 %. Nadané děti se specifickým talentem s IQ od 125 do 145 mají méně problémů s adaptací na okolní prostředí.

Z článku Jitky Novákové v Časopis.Mensa.cz vybíráme:

Výchova učitelů vyškolených k poznání nadání u dětí a jejich vedení správným směrem má zásadní význam. Přesto neexistuje ve většině zemí strategický přístup k tomuto tématu a to se odráží ve výchovném „přehlížení“ nadaných dětí od samého počátku základního vzdělávání. V některých zemích je tendence vyvažovat třídy, což má v zásadě tento následek: představíme-li si zhruba 100 nových žáků, budou mezi nimi dvě nadané děti, které budou ve dvou různých třídách. V jiných zemích však dávají přednost umístění nadaných dětí k sobě, aby se jejich potenciál rozvíjel rychleji. Navíc mohou zvýšit celkový výkon dalších dětí ve svých třídách. Srovnáme-li to se světem sportu, je zřejmé, že druhé řešení je mnohem lepší: například dítě nadané na fotbal se nebude dobře rozvíjet, když si hraje samo nebo s mírně nadanými dětmi. Je daleko lepší, když hraje s dalším talentovaným dítětem nebo se stane součástí týmu s více talentovanými dětmi.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
22. dubna 2012 v 14:11  

Tak tak. S nadanými dětmi se u nás vůbec nepracuje. Situace v našem školství mi připomíná známe Žáčkovo: Hlavy se setnou těm, co přeční, za to průměrní jsou věční. Skuteně průměrujeme. Slabé děti táhneme nahoru až mnohdy nesmyslně, protože stejně jinak než rukama se živit nebudou. Nadané děti do průměru srážíme.

A na závěr zkušenost z praxe. Potřebovali jsme na škole vyšetřit jednoho žáka ohledeně jeho mimořádného nadání. V krajské pedagogické poradně nám sdělili, že nám ho nevyšetří, protože s těmito vyšetřeními nemají zkušenosti a odkázali nás na další pracoviště kdesi v tramtárii. Vypovídá to o mnohém.

Pytlik Blaha řekl(a)...
23. dubna 2012 v 16:16  

Nadání jako možný zdroj problémů

První věty článku nesou asi takovou informaci, jako že z těch lidí, kteří jezdí autem asi tak dva denně umřou při havárii, zatímco ti co autem nejezdí mohou být sraženi na přechodu pro chodce.

Mám velmi intenzivní pocit, že většina doopravdy nadaných dětí svoji inteligenci úzkostlivě tají, protože v opačném případě jim učitelé naloží, co unesou, a ze strany spolužáků jsou i cílem posměšků až šikany. Pohodlnější je býti ditětem nepřizpůsobivým.
Třeba já jsem se asi tak před třiceti lety někde prokecl nebo co, a veze se to se mnou dodnes.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.