Asi 20 procent velmi nadaných dětí (IQ vyšší než 160) má emoční a sociální problémy, zatímco v celé populaci se tyto potíže projeví u méně než 10 %. Nadané děti se specifickým talentem s IQ od 125 do 145 mají méně problémů s adaptací na okolní prostředí.
Z článku Jitky Novákové v Časopis.Mensa.cz vybíráme:
Výchova učitelů vyškolených k poznání nadání u dětí a jejich vedení správným směrem má zásadní význam. Přesto neexistuje ve většině zemí strategický přístup k tomuto tématu a to se odráží ve výchovném „přehlížení“ nadaných dětí od samého počátku základního vzdělávání. V některých zemích je tendence vyvažovat třídy, což má v zásadě tento následek: představíme-li si zhruba 100 nových žáků, budou mezi nimi dvě nadané děti, které budou ve dvou různých třídách. V jiných zemích však dávají přednost umístění nadaných dětí k sobě, aby se jejich potenciál rozvíjel rychleji. Navíc mohou zvýšit celkový výkon dalších dětí ve svých třídách. Srovnáme-li to se světem sportu, je zřejmé, že druhé řešení je mnohem lepší: například dítě nadané na fotbal se nebude dobře rozvíjet, když si hraje samo nebo s mírně nadanými dětmi. Je daleko lepší, když hraje s dalším talentovaným dítětem nebo se stane součástí týmu s více talentovanými dětmi.
Přečtěte si: Nadání jako možný zdroj problémů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Tak tak. S nadanými dětmi se u nás vůbec nepracuje. Situace v našem školství mi připomíná známe Žáčkovo: Hlavy se setnou těm, co přeční, za to průměrní jsou věční. Skuteně průměrujeme. Slabé děti táhneme nahoru až mnohdy nesmyslně, protože stejně jinak než rukama se živit nebudou. Nadané děti do průměru srážíme.
A na závěr zkušenost z praxe. Potřebovali jsme na škole vyšetřit jednoho žáka ohledeně jeho mimořádného nadání. V krajské pedagogické poradně nám sdělili, že nám ho nevyšetří, protože s těmito vyšetřeními nemají zkušenosti a odkázali nás na další pracoviště kdesi v tramtárii. Vypovídá to o mnohém.
Nadání jako možný zdroj problémů
První věty článku nesou asi takovou informaci, jako že z těch lidí, kteří jezdí autem asi tak dva denně umřou při havárii, zatímco ti co autem nejezdí mohou být sraženi na přechodu pro chodce.
Mám velmi intenzivní pocit, že většina doopravdy nadaných dětí svoji inteligenci úzkostlivě tají, protože v opačném případě jim učitelé naloží, co unesou, a ze strany spolužáků jsou i cílem posměšků až šikany. Pohodlnější je býti ditětem nepřizpůsobivým.
Třeba já jsem se asi tak před třiceti lety někde prokecl nebo co, a veze se to se mnou dodnes.
Okomentovat