Lekce ze Sudbury Valley: Po čtyřicet let se děti v této škole vzdělávaly samy.
Děti se vzdělávají samy IV: Lekce ze Sudbury Valley
Po čtyřicet let se děti v této škole vzdělávaly samy.
Škola Sudbury Valley byla po čtyřicet
let nejlépe střeženým tajemstvím amerického vzdělávání. Většina studentů
pedagogiky o ní nikdy neslyšelo. Profesoři pedagogiky ji ignorují, ne
ze zlého úmyslu, ale proto, že ji nedokáží absorbovat do rámce svých
názorů na vzdělávání. Model vzdělávání této školy není variací
standardního vzdělávání. Není progresivní verzí tradiční školní
docházky. Není to Montessoriho škola, Deweyho škola ani Piagetova
kontruktivistická škola. Je to něco úplně jiného. Pochopení této školy
vyžaduje kompletně odlišný způsob myšlení než ten, který převládá v
současném vzdělávacím systému. Musíme začít s touto myšlenkou: Dospělí
nekontrolují vzdělávání dětí; děti se vzdělávají samy.
Toto tajemství se ale dostává na povrch,
šířeno zejména studenty a ostatními, kteří školu Sudbury Valley přímo
zažili. V současné době alespoň dva tucty škol po celém světě fungují na
stejném principu jako Sudbury Valley. Předpovídám, že za 50 let, ne-li
dříve, bude model školy Sudbury Valley prezentován v každé standardní
pedagogické učebnici a bude zaveden v mnoha systémech veřejného
školství.
Předpovídám, že za 50 let bude současný přístup ke vzdělávání považován mnohými, ne-li všemi, pedagogy za barbarský pozůstatek minulosti. Lidé se budou divit, proč světu trvalo tak dlouho pochopit tak jednoduchou a evidentní myšlenku, na které je postavena škola Sudbury Valley: Děti se vzdělávají samy; nemusíme to za ně dělat.
Předpovídám, že za 50 let bude současný přístup ke vzdělávání považován mnohými, ne-li všemi, pedagogy za barbarský pozůstatek minulosti. Lidé se budou divit, proč světu trvalo tak dlouho pochopit tak jednoduchou a evidentní myšlenku, na které je postavena škola Sudbury Valley: Děti se vzdělávají samy; nemusíme to za ně dělat.
V předchozí eseji jsem shrnul důkazy o
tom, že děti lovců a sběračů se naučí mimořádné množství vědomostí,
které potřebují, aby se z nich stali úspěšní dospělí, prostřednictvím
sebe-řízených her a prozkoumávání. Ještě předtím jsem podotkl, že děti
se v naší kultuře naučí ty nejtěžší lekce, které se kdy naučí, ještě
předtím, než nastoupí do školy, výhradně pomocí vlastní iniciativy, bez
řízení a povzbuzovaní dospělými. A nyní budu na základě zkušeností ze
školy Sudbury Valley tvrdit, že samovzdělávání funguje v naší kultuře
stejně dobře jak pro děti ve školním věku tak i pro dospívající. Stejně
jako funguje pro předškoláky a lovce a sběrače.
Po mnoho let jsem měl příležitost
pozorovat školu Sudbury Valley, jednak jako otec studenta, který ji
navštěvoval, a jako akademik, který ji používal jako zdroj studia her a
sebe-řízeného vzdělávání. Nyní vám něco o této škole povím.
Nejprve nějaká základní fakta. Škola
byla založena před 40 lety a od té doby funguje nepřetržitě. Jedná se o
soukromou denní školu ve Framinghamu ve státě Massachusetts, která je
určena pro studenty od čtyř let až do středoškolského věku. Škola není v
žádném smyslu elitářská. Přijímá studenty bez jakéhokoliv hodnocení a
operuje s téměř polovičními náklady na studenta než okolní státní školy.
V současné době má okolo 200 studentů a zaměstnává deset dospělých.
Nachází se ve viktoriánském sídle a v rekonstruované stodole, které leží
na pozemku o velikosti 10 akrů, který se nachází v části města, která
byla v době, kdy byla škola založena, převážně zemědělská. Nyní ta
pozoruhodná fakta o fungování této školy:
Škola funguje jako participativní demokracie
Škola Sudbury Valley je především
komunitou, ve které děti a dospívající přímo zažívají privilegia a
zodpovědnosti demokratického řízení. Základním správním orgánem je
Školní rada, která se skládá ze všech studentů a personálu. Tato rada,
která se schází jednou týdně, vytváří systémem jeden člověk, jeden hlas
všechna pravidla, rozhoduje o školních nákupech, zřizuje výbory, které
dohlíží na každodenní chod školy, a najímá a propouští členy personálu.
Čtyřleté děti mají v těchto všech oblastech stejný hlas jako starší
studenti nebo dospělí členové personálu.
Nikdo z personálu nemá na škole
definitivu. Všichni mají jednoroční smlouvu, která musí být každým rokem
obnovena prostřednictvím tajného hlasování. Jelikož studenti v počtu
převyšují dospělé poměrem 20:1, personál, který tento proces přežije a
je každým rokem znovuzvolen, je ten, který studenti nejvíce obdivují.
Jsou to lidé, kteří jsou milí, morální a kompetentní a kteří významně a
pozitivně pomáhají školnímu prostředí. Jsou to dospělí, které se
studenti snaží nějakým způsobem napodobovat.
Školní pravidla jsou vymáhána Soudní
komisí, jejíž členové se pravidelně mění, ale vždy zahrnuje člena
personálu a studenty, kteří reprezentují celou věkovou strukturu. Když
je student či člen personálu obviněn z porušení některého z pravidel,
obžalovaný i žalobce se musí dostavit před Soudní komisi, která rozhodne
o vině či nevině, a v prvním případě vynese přiměřený rozsudek. Ve
všech těchto záležitostech je k členům personálu přistupováno stejně
jako ke studentům. Nikdo není nad zákonem.
Škola nezasahuje do aktivit studentů
Studenti mají po celý den volnost dělat
si, co chtějí, pokud neporušují některé ze školních pravidel. Pravidla
vytvořená Školní radou mají za cíl ochránit školu a příležitosti
studentů následovat své vlastní zájmy nenarušované ostatními. Členové
školy nesmí dělat hluk na vyznačených „tichých místech“, zneužívat
školní vybavení, ničit školní majetek, užívat nelegální drogy na území
školy a chovat se k ostatním tak, aby se daná osoba cítila obtěžovaná.
Především těmito záležitostmi se Soudní komise zabývá.
Žádné ze školních pravidel se nezabývá
učením. Ve škole neexistují testy. Nikdo studenty nehodnotí ani jim
nedává známky. [1] Není zde plán výuky a ani snaha motivovat studenty k
učení. Kurzy se pořádají jen tehdy, pokud si je studenti sami
zorganizují, a trvají pouze tak dlouho, dokud si to studenti přejí.
Mnoho studentů se do těchto kurzů nikdy nezapojí a škola s tím nemá
nejmenší problém. Členové personálu sami sebe nepovažují za učitele.
Místo toho to jsou dospělí členové komunity, která poskytuje širokou
paletu služeb, zahrnující trocha výuky, která je z velké části stejná
jako v každém jiném prostředí s lidmi; zahrnuje odpovídání na upřímné
otázky a prezentování myšlenek a názorů v kontextu reálné diskuze.
Škola je bohatým prostředím pro hry a prozkoumávání, a tedy i pro učení
Učení je v Sudbury Valley z velké části
náhodné. Vzniká jako vedlejší účinek sebe-řízených her a zkoumání
studentů. Škola je nádherné místo pro hry a zkoumání. Poskytuje pro tyto
aktivity prostor a čas. Poskytuje také vybavení - zahrnující počítače,
plně vybavenou kuchyň, místnost na obrábění dřeva, uměleckou místnost,
vybavené hřiště, hračky a hry nejrůznějších druhů a mnoho knih. Studenti
mají dále přístup k rybníku, k poli a k nedalekému lesu, kde si mohou
hrát a prozkoumávat. Studenti, kteří se zajímají o něco speciálního, co
vyžaduje nové vybavení, mohou přesvědčit Školní radu, aby to koupila,
nebo mohou vydělat peníze sami prostřednictvím různých způsobů, jako je
prodávání sušenek.
Nejdůležitějším zdrojem na škole jsou
pro většinu studentů ostatní studenti, kteří disponují obrovskou škálou
zájmů a schopností. Studenti jsou díky volnému pohybu neustále vystaveni
aktivitám a myšlenkám ostatních, kteří jsou starší nebo mladší. Věkově
promíchané hry poskytují mladším dětem nepřetržité možnosti učit se od
starších dětí. Například mnoho studentů se naučilo číst díky tomu, že
hráli hry, které zahrnovaly psaní slov (včetně počítačových her), se
studenty, kteří již číst uměli. Naučili se číst, aniž by o tom věděli.
Většina zkoumání se odehrává
prostřednictvím konverzací, které vedou zejména dospívající. Diskutují o
všem možném, jak mezi sebou tak i s členy personálu, a díky těmto
diskuzím jsou vystaveni obrovské škále myšlenek a argumentů. Poněvadž
nikdo není oficiální autoritou, vše, co je řečeno a slyšeno, je
považováno za námět k přemýšlení a ne za nějaké dogma, které se musí
studenti naučit a napsat do testu. Konverzace narozdíl od pouhého
memorování stimulují intelekt. Významný ruský psycholog Lev Vygotsky
kdysi tvrdil, že konverzace je základem vyššího myšlení; a mé pozorování
studentů v Sudbury Valley mě přesvědčilo o tom, že měl pravdu. Myšlenka
je internalizovanou konverzací; vnější konverzací s ostatními lidmi to
začíná.
Stovky absolventů potvrzují vzdělávací efektivnost této školy
Můj první výzkum školy Sudbury Valley
byl výzkumem absolventů. Od té doby provedla škola mnoho podobných
výzkumů, které byly vydány knižně. [2] Všechny tyto výzkumy ukazují, že
škola funguje jako vzdělávací instituce velmi dobře.
Absolventi ze Sudbury Valley se dnes
nachází v celém spektru kariér, které si naše kultura cení. Stali se z
nich kvalifikovaní řemeslníci, podnikatelé, umělci, muzikanti, vědci,
sociální pracovníci, sestřičky, doktoři a tak dále. Ti, kteří se
rozhodli pro vyšší vzdělání, neměli prakticky žádný problém se na
univerzity dostat, včetně těch vysoce výběrových, a také na nich bez
problémů studovat. Mnoho ostatních se stalo úspěšnými bez vysoké školy. A
co je nejdůležitější, bývalí studenti říkají, že jsou v jejich životech
šťastní. Téměř jednomyslně říkají, že jsou rádi, že navštěvovali
Sudbury Valley a že jsou přesvědčeni o tom, že je tato škola připravila
na dospělý život mnohem lépe, než by kdy dokázala tradiční škola. Z
velké části si v dospělosti zachovávají hravý (což znamená jak
soustředěný a intenzivní, tak i radostný) přístup k práci a k životu,
který si na škole vyvinuli a vypilovali.
Pokud byste se chtěli dozvědět o škole Sudbury Valley něco více, dobrým začátkem je jejich webová stránka (www.sudval.org).
Vedoucí školní filozof a také jeden ze zakladatelů se jmenuje Daniel
Greenberg. Jeho knihy, ale i jiné knihy o škole je možné nalézt na
školních stránkách. Greenbergova poslední kniha, jejímž spoluautorem je
profesor a inovátor Russel Ackoff a kterou doporučuji, se nazývá
„Turning Learning Right Side Up.“
Mým zájmem v tomto blogu není prosazovat
školu Sudbury Valley jako instituci, ale jde mi o vytvoření dialogu o
hře, zvědavosti, lidské povaze a vzdělávání, která je částečně
inspirovaná zkušenostmi z této školy. Zatím jsem se ani nedostal pod
povrch. Jsem si jist, že to, co jsem zde napsal, vzneslo pro mnoho
čtenářů mnohem více otázek, než jich odpovědělo.
[1] Existuje pouze jedna výjimka. Studenti, kteří si přejí získat
středoškolský diplom, musí napsat práci, ve které dokazují, že jsou
dobře připraveni na zodpovědný dospělý život. Tato práce je následně
ústně obhajována před komisí, která je složena ze členů personálu z
různých škol se stejným modelem.
[2] Moje studie, napsaná spolu s Davidem Chanoffem, byla vydána zde:
American Journal of Education, Volume 94, str. 182-213. Novější studie
provedené školou byly vydány prostřednictvím Sudbury Valley School Press
a jsou k nalezení na webových stránkách školy (www.sudval.org/).
Pozn. překl.: Pokud vás tato škola zaujala a chtěli byste se dozvědět
více, zde jsou dvě videa, ke kterým jsem vytvořil české titulky: Škola Sudbury Valley - Zaměření a intenzita a Školní rada ve škole Sudbury Valley.
Převzato z Mises.cz, přeložil Jiří Košárek.
Převzato z Mises.cz, přeložil Jiří Košárek.
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Ludwig von Mises Institut, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Unported .
0 komentářů:
Okomentovat