Národní ústav pro vzdělávání nedávno dokončil závěrečnou zprávu
zachycující hodnocení situace škol v oblasti využívání informačních a komunikačních technologií (ICT). Zpráva vychází z dat 585 škol, které od
října 2010 do konce roku 2011 využily nástroj Profil Škola21. Jedná se o unikátní zjištění, které rozsahem pokryté oblasti (integrace ICT do
celého života školy) supluje neexistující informace zjišťované jinými
výzkumy a šetřeními v ČR.
Zpráva vychází z informací od škol, které v roce 2011 využily on-line nástroj Profil Škola21 a nabízí tak jedinečný pohled na situaci očima učitelů.
Ačkoli se tedy nejedná o objektivní zjištění nezávislým výzkumníkem
(poslední zveřejněná tematická zpráva České školní inspekce zaměřená na
ICT vychází z dat získaných v prvním pololetí roku 2009 na základních
školách), lze se zřetelem k charakteru získaných dat, který reflektuje
vnímaný, resp. deklarovaný momentální stav na škole, tato data
interpretovat. A možná právě jistá subjektivita reportovaných informací
může napomoci k pochopení situace, která na základních a středních
školách v této oblasti aktuálně panuje.
Volně dostupný Profil Škola21na Metodickém portálu RVP.CZ na adrese http://skola21.rvp.cz/lze charakterizovat jako nástroj strategického řízení rozvoje školy v oblasti ICT,
někdy se též označuje jako evaluační a plánovací nástroj, který pomáhá
škole nastoupit cestu proměny do podoby moderní organizace připravující
žáky na život v 21. století. Konkrétně umožňuje zhodnocení aktuálního
stavu a naplánování dalších kroků v rozvoji a zdokonalování školy v pěti
oblastech využití ICT: Řízení a plánování, ICT ve školním vzdělávacím programu, Profesní rozvoj, Integrace ICT do života školy, ICT infrastruktura. Jednotlivé oblasti jsou popsány v celkem 29 indikátorech. Každý indikátor je rozpracován do čtyř fází vývoje školy (Začínáme, Máme první zkušenosti, Nabýváme sebejistoty, Jsme příkladem ostatním).
Zařazením do některé z těchto čtyř fází u každého indikátoru si škola
ujasní, v jakém stadiu se nachází a kam by měl vývoj školy dále
směřovat.
Největší problémy škol
Obrázek 1 zobrazuje graf, na kterém je sestupně řazené zprůměrované hodnocení jednotlivých indikátorů všemi zúčastněnými školami zahrnutými do analýzy (562). Čím kratší je sloupec u daného kritéria, tím větší problémy v dané oblasti školy pociťují. Již z prvotního pohledu na zjištěné hodnoty v grafu lze usuzovat, že školy vnímají v začleňování ICT do života školy ještě mnoho prostoru, kam své aktivity směrovat – ideálním stavem by podle výzkumníků měla být u každého indikátoru poslední fáze, tedy hodnota 4. Ve třetině indikátorů nedosahují průměrně školy ani druhé fáze na čtyřstavové stupnici.Největší problémy školy vykazují v těchto oblastech začleňování ICT:
- individualizace výuky a uspokojování specifických vzdělávacích potřeb žáků s využitím moderních prostředků ICT převládající většinou učitelů;
- zavádění online aktivit a e-learningu, používání ICT dovolujících kombinovat prezenční a distanční formy výuky;
- využívání moderních prostředků ICT ke spojení školy s vnějším světem, ke komunikaci s rodiči, zřizovatelem apod., využívání sociálních sítí;
- tvorba komplexního moderního ICT plánu integrovaného do celého ŠVP;
- využívání nejvhodnějších aktuálních ICT nástrojů pro školní projekty, integraci ICT do mezipředmětových aktivit a větších rozsáhlejších projektů.
Obrázek 1 - Seřazené zprůměrované hodnocení jednotlivých indikátorů všemi školami |
Velký potenciál dalšího rozvoje skrývá oblast indikátoru č. 20 – e-learning. Pro školu vede v oblasti e-learningu cesta od předávání jednotlivých materiálů aktuálně použitých ve výuce žákům prostřednictvím Internetu přes využití vhodného LMS (např. Moodle) a budování systémové online podpory prezenčně vyučovaných předmětů až k převedení části výuky do formy distanční. Pouze 15 % škol používá specializovaný systém řízení výuky (LMS) dovolující kombinovat prezenční a distanční formy výuky. Nejlépe se daří e-learning realizovat dle očekávání VOŠ (1,83), gymnáziím (1,66) a SOŠ (1,61).
Další z nejníže hodnocených oblastí je spojení školy s vnějším světem, indikátor č. 21. V dnešní době jsou již moderní výukové postupy nepředstavitelné bez komunikace s širším okolím školy. Cílem školy musí být vyvolat aktivní zájem o dění ve škole a zapojení do výukových aktivit. Za základní nástroje lze kromě e-mailu považovat například Skype, webové stránky, textové zprávy (SMS). Pouze každá desátá škola (9,73 %) zapojuje do komunikace s vnějším světem i učitele, např. formou osobních či třídních blogů. Nejnovější nástroje internetové komunikace, za které jsou považovány například sociální sítě, používá pouze 1,45 % škol. Nejlépe tuto oblast zvládají gymnázia (1,69).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
3 komentářů:
Systematické využítí ICT ve výuce na našich školách je i po dvaceti letech teprve v plenkách. Důvody? Ty jsou různorodé, ale vše začíná u financí. Školy nemají peníze ani na základní učebnice. Pokud chtějí školy peníze na smysluplné ICT vybavení po stránce hardware i software, musí mít buď velmi dobré vztahy se zřizovatelem nebo psát projekty. Bohužel ale ani dostatek financí školu nezachrání. Dalším problémem je kvalita výukových programů. Programy Terasoft jsou po metodické stránce dobré, ale firma vyvíjí spíše jen programy pro 1. stupeň. Další firmou je Silcom, zde už je možné mít k programům větší metodické výhrady, např. u nového programu vyjmenovaná slova, který žáky spíše doplete než něco naučí. Programy pro 2. stupeň např. do matematiky skoro nejsou. Leta je na našem trhu nejvyužívanější matik6-9. Terasoft slibuje programy do matematiky pro 2. stupeň už 10 let. I zde za vším stojí finance. Jak mohou formy vyvíjet dobrý software, když školy nemají za co nakupovat, nemohou ani firmy vymýšlet bůhvíco a přitom prosperovat. v poslední době se objevují tzv. interaktivní učebnice. Ovšem z pohledu zkušeného kantora nic moc. Málo videí a animací, u firmy Nová škola tecnické problémy s jejich spouštěním, u firmy Fraus nepřehledné spouštění interaktivních cvičení. Zajímalo, by mne jestli vůbec autoři učebnic, někdy stáli ve třídě před žáky. Přitom interaktivní učebnice stojí nekřesťanské peníze a řada učitelů z nich prožila zklamání.
Nic z výše uvedeného však neomlouvá přístup kantorů k dané problematice. Většina z nich se o tuto oblast vůbec nezajímá a po metodické stránce nejsou mnozí z nich schopni využívat ani ty dobré progranmy. Vím o čem mluvím. dělám ICt koordinátora na škole s velmi dobrým vybavením, máme za sebou celou řadu projektů ny využití ICt ve výuce , a přesto se i u nás najdou kantoři, kterým dělá problém s ICT ve výuce pracovat. A to byste museli vidět to množství školení, které už absolvovali. Koneckonců, když se člověk podívá na DUMY, které nekteří učitelé po celé republice tvoří, vidí ICT úroveň učitelů v plné nahotě.
Ano. Už jen ten úžasný počet dalších komentářů jasně napovídá, že ICT ve školství je každému putna.
Tak já třeba v předmětu Informační a komunikační technologie využívám informační a komunikační technologie poměrně dost často.
Trošku mi to vázne v tělocviku. Zatím mne napadlo akorát tak házet noutbůkem jako diskem.
Okomentovat