Článek se snaží poutavou formou desatera doporučení shrnout hlavní pravidla pro pořádání úspěšných soutěží učitelů v tvorbě výukových materiálů. Zároveň předkládá desatero doporučení pro účastníky, kteří se takových soutěží účastní.
Digitální učební materiály jsou fenoménem, který postupně a masivně
proniká do regionálního školství. Termín, který dal světu v roce 2008 Metodický portál RVP.CZ
se postupně stal synonymem pro výukový materiál, který vytváří učitel v
elektronické podobě a je určen pro žáky, které by měl aktivizovat.
Zkratka DUM se dostala do projektu EU peníze školám, kde se stala
skutečným šlágrem. Tisíce učitelů po celé republice vytvářejí stovky
tisíc DUMů. Aktivní ředitelé, zřizovatelé, firmy či dokonce samotné ministerstvo školství pořádají soutěže a přehlídky nejlepších DUMů a snaží se tím podpořit výměnu pedagogických zkušeností a růst kvality učitelů.
Jakožto zaměstnanec Výzkumného ústavu pedagogického, autor konceptu
DUM a spoluautor tohoto názvu jsem byl v minulosti mnohokrát přítomen
přehlídkám, kde učitelé přijali roli prezentujících a mezi sebou
soutěžili o nejlepší DUM. Aby byla tato zkušenost užitečná všem, pokusil
jsem se sepsat doporučení, kterými je vhodné se řídit při organizování
takových soutěží. Ve skutečnosti je možné tato doporučení použít i
na jiné typy soutěží (výukové projekty, webové stránky škol atd.) a to
nejen pro učitele. Hlavním cílem takových soutěží by nemělo být výsledné
pořadí účastníků, hlavní potenciál takových aktivit je skryt v možnosti
vzájemného učení se a inspirace, výměny pedagogické zkušenosti mezi
učiteli.
Desatero doporučení pro organizátory soutěží
-
Vytvořte web soutěže, kde srozumitelně celou soutěž i s detaily představíte. Například soutěž DOMINO představuje na svých stránkách i po ukončení soutěže všechny DUMy, které byly do soutěže zařazeny, soutěž ORIGIN umístila na samostatný web
interaktivní sborník se všemi příspěvky. Kdokoli si je může stáhnout a
používat. V průběhu soutěže pořizujte fotodokumentaci, kterou pak můžete
umístit na web soutěže. Například z finále soutěže Partners in Learning Forum zveřejnili její organizátoři v roce 2012 celou reportáž.
-
Zveřejněte dopředu kritéria hodnocení a zaměření
soutěže. Koncept DUM je v ČR sice všeobecně sdílen, přesto existují
rozdíly, jak jsou DUMy jednotlivými pořadateli soutěží pojímány. Pro
zajímavost si můžete přečíst původní specifika DUM
z Metodického portálu. Zveřejněním kritérií předejdete možnému
rozčarování účastníků i organizátorů. Důležité je například upřesnění,
zda se v případě prezentace výukových objektů jejich autory hodnotí
pouze samotný výukový objekt nebo i vystupování prezentujícího a dojem z
prezentace. Součástí kritérií by mělo být i vybídnutí k respektování
autorských práv, nejlépe i s odkazem na informace, kde se mohou zájemci
dozvědět více, viz např. rubrika Informace pro autory.
-
Stanovte vhodné soutěžní kategorie. Je to jedna z
možností, jak objektivizovat hodnocení. Srovnávat např. DUMy pro žáky
praktické školy s DUMy pro nadané žáky gymnázia je značně obtížné.
-
Zajistěte pestrou porotu, odborníky teoretiky,
praktiky ze škol a třeba i zástupce politiků – jen tak se rodí
spolupráce, která může být užitečná všem. Porota by měla být odborná, to
je základ, nicméně vzděláváním se může zabývat i člen zastupitelstva a
právě přibližováním učitelského povolání lidem vně školství je možné
bojovat o zlepšení postavení vzdělání ve společnosti. Ideální je takový
postup, kdy je porota dopředu seznámena s kritérii hodnocení,
organizačními pravidly a má možnost se k soutěžícím DUMům dostat před
prezentací, tedy zpravidla on-line. Nikdy ale nespoléhejte, že toho
všichni porotci využijí.
-
Zvěte účastníky a hosty s dostatečným časovým předstihem.
Často jsou soutěže organizovány tak, že vybrané práce postoupí
do veřejného přehlídkového (prezenčního) kola, kdy ve stanoveném čase
musí autoři představit porotě a dalším účastníkům soutěže svůj výukový
objekt. Pozvánky na takové klání je vhodné posílat cca měsíc dopředu a
účast si nechat potvrdit.
-
Řiďte časování prezentací, udělejte delší přestávky,
které je v případě časové tísně možné zkrátit. Většina prezentujících
inklinuje k přesahování stanoveného časového prostoru (typicky 10-15
minut) a proto je vhodné mít domluvený signál, kterým prezentujícímu
dáte najevo, že mu zbývají poslední, např. 3 minuty času (semafor,
moderátor dojde do určitého prostoru vpředu, atp.). Na začátku přehlídky
je vhodné jmenovitě představit jednotlivé členy poroty, v ideálním
případě by před sebou na stole měl mít každý na cedulce své jméno.
Představit by se měl i každý soutěžící před přednesením svého příspěvku.
-
Na přehlídce jednotlivých prací zajistěte technickou podporu. Při
prezentacích vždy něco nefunguje, od ozvučení učebny či sálu
až po samotné spuštění prezentace. Dostatečně dopředu dejte účastníkům
vědět, jaký software mohou používat, případně, co mají dělat, pokud
hodlají používat jiný. Je-li soutěž závislá na připojení k Internetu
(např. soutěž o nejlepší webové stránky školy), zajistěte náhradní,
alespoň nouzové, připojení k Internetu. Např. přes mobilního operátora s
tarifem připojení na jeden den to nemusí být ani drahé.
-
Zapojte do soutěže diváky. Kromě účastníků soutěže
můžete pozvat i další diváky, typicky učitele školy, ve které
se přehlídka přihlášených prací odehrává. Opět tím pomůžete šířit
zkušenosti mezi pedagogy. Zapojte je do hodnocení, například samostatnou
cenou diváků. Vhodné je taktéž umožnit divákům klást každému
soutěžícímu po jeho prezentaci otázku. Bez kvalitního moderátora, který
celou soutěž řídí, se samozřejmě přehlídka neobejde.
-
Akreditujte akci v systému DVPP MŠMT. Výměna pedagogických zkušeností podporuje růst kvality učitelů, a není tudíž problém tuto akci akreditovat v systému Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Za absolvování akce pak můžete účastníkům nabídnout osvědčení o
absolvování akreditované akce. Pokud budete o akreditaci přemýšlet, je
vhodné zařadit na začátek přehlídky (nebo naopak na její konec, např.
na dobu, kdy porota rozhoduje o vítězi) příspěvek odborníka k dané
problematice, v případě DUMů třeba na téma autorského zákona. V soutěži Partners in Learning Forum
například organizátoři zajišťují krátký telemost s významným
zahraničním odborníkem nebo alespoň vzkaz soutěžícím od generálního
ředitele společnosti Microsoft pro Evropu.
-
Zajistěte ceny pro výherce. Tento
bod je asi nejméně důležitý, ale detaily dělají celek a i drobné dárečky
nebo upomínkové předměty mohou zájemcům udělat radost a soutěž dlouho
připomínat. V době realizace projektu EU peníze školám
je ochota participujících komerčních společností na vrcholu vstřícnosti
a byla by škoda nějaké sponzory nezkusit oslovit. Možná budete sami
překvapeni, jak vstřícní k vám budou.
0 komentářů:
Okomentovat