Dokument z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který zveřejňujeme jako ukázku jeho práce.
Dokument ke stažení ve formátu RTF nebo PDF.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Zápis z jednání pracovní skupiny - „hraniční děti „ 29.3.2012, Karmelitská 7, budova A, zrcadlový sál
Přítomni: viz. prezenční listina
Omluveni: Mgr. Klára Laurenčíková, Mgr. Iva Tormová
Nový člen - z pedagogické asociace - J.Novák (ředitel, psycholog PPP, Nový Jičín)
Bernardová
Sekce speciální pedag. - nikdo nebyl za ně pozván (pozvánka byla předána panu Pilařovy)
Definice, způsob, jak děti zařadit nebo dát nějak do zákonu.
Obsah učiva se nemůže měnit.
Do § 16 se musí dostat tyto hraniční děti. Do kategorie žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Do té doby dokut se to neudělá - bude se stále poškozovat obor.
1) Hloubka zásahu do systému
- inspekce navrhovala - nesmí se zasahovat
- dnes už je to prý možné
- každé dva roky se mění
Kam až můžeme zasahovat my?
- důslednější překopání paragrafů
2) Oblast aktivity a participace
- děti tady selhávají
- specifikovat domény, určení stupně podpory
3) Přehledný systém, který lze vložit do legislativy
- v rámci vyhlášek
- definování stupně podpory vzdělávání
- zde by se dali uchopit hraniční žáci - kdyby byli přímo tyto definice stanovené
- další diskuze napříč asociace, MŠMT, akademiky, pilotní školy
Mgr. M. Gerdová
Jaký je tedy náš úkol na příště?
- školský zákon změnit nelze
- novelizaci vyhlášek můžeme
Pojdmě se podívat co se dá udělat ve vyhlášce v rámci § 16
- pracuje se s tou tezí, kde je potřeba ten zásah začít systémově dělat
- co by se mělo ve vyhlášce objevit!
Hraniční žáci
- kdo to je?
- kam nám můžou spadnout?
Jsme skupina, která se tím může zabývat?
Ředitel PPP:
- organizační opatření: praktické školy, běžné školy
- problémy přes zajištění asistenta pedagog.
- speciální třídy, které budou pracovat na zákl. st. nikdo nezruší
- organizačně se to bude muset řešit
- inkluze se stává politickou silou
Zapotřebí je vydefinovat žáka - název pro žáka - charatk., kdo to ten žák je.
Sociálně znevýhodněné romy - bylo by fajn, kdyby si na to mohli šáhnout i jiné děti.
Skupinová integrace
- nezvládají to děti ani ředitelé
Hraniční děti
- děti, které mají deficity omezeny ve školním výkonu, nedosahují jasná LMP
- mají špatný výkon ve škole, selhávají
- selhávají dlouhodobě, špatné rodinné zázemí, poruchy chování, přidružené obtíže -psychické, snížení rozumových schopností
Úkol:
- Je možné na příště přizvat někoho z legislativy?
- Zjistit jak inkluze funguje venku - předejít chybám
Sociální adaptabilitu nemáme jak uchopit
- Opatření na škole, diagnóza (opatření ve smyslu podhryže ta ve škole mentálního nálepkování)
Testy PPP - po roce si děti pamatují testy, zmoudří
PPP - zatajení školní docházky je špatné nemorální (30% odložených děti)
Úkoly na příští setkání:
- Má smysl, abychom dál pokračovali?
- Ověřit možnosti změn v ŠZ § 16
- Přizvat někoho z legislat.
- § 16: - rozdělit sociálně znevýhodněné a děti s mentální retardací (opustit systém diagnostikování)
- Pozvat pana Martina
- Projekt RAMS
- Zjistit v jaké fázi je (projekt r. 2006/07 - plán hlavních úkolů, na starosti Kupcová, Zelen)
- Zajistit 1 - 2 do roka setkání ředitelů (SPC, PPP) na MŠMT - informační schůzka
19 komentářů:
Protestovat a udělat žebříček!!!
Ale přece jen - všimněte si věty: "Testy PPP - po roce si děti pamatují testy, zmoudří" - tady se odkrývá "smysl" testování!
Zapotřebí je vydefinovat žáka
Když tak:
"Zapotřebí je provést vydefinování žáka"
Mně se žáci zatím jen vyprofilovávají.
Je s tím doopravdy třeba něco dělat, než nám je začne policie vytěžovat.
Pardon. Opravuji:
Než nám začne docházet k vytěžení žáků policií.
Dokud budou tyto pologramotné kreatury, které ani nepředstírají, že dokážou vyrobit zápis z jednání na ministerstvech, ve školství dobře nebude. A to nemluvím už vůbec o odborné stránce. Příšerné!!!
hiroshi mifune
Plně souhlasím s tvůrcem toho skvostu, že "Sociální adaptabilitu nemáme jak uchopit" (což je ostatně jasně patrné i na samotném autorovi), a moc držím palce, aby jim klapla ta "opatření ve smyslu podhryže ta ve škole mentálního nálepkování". Jak správně zdůraznil jeden z komentátorů - než nám začne docházet k vytěžování žáků policií. Neboli: "bylo by fajn, kdyby si na to mohli šáhnout i jiné děti."
Dařbuján Pandrhola
Ad) "Do § 16 se musí dostat tyto hraniční děti. Do kategorie žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Do té doby dokut se to neudělá - bude se stále poškozovat obor."
Mám podnět pro nového ministra: do nějakého paragrafu by se měli dostat i hraniční úředníci. Do kategorie úředníci se speciálními vzdělávacími potřebami. Odůvodnění: Do té doby dokut se to neudělá - bude se stále poškozovat obor.
Dr. Faustroll
Měla bych pár otázek k bodu, který mi není úplně jasný:
"zatajení školní docházky je špatné nemorální (30% odložených děti)".
1. Znamená to snad, že některé školy zatajují rodičům školní docházku jejich potomků?
2. Je 30% odložených dětí důsledkem zatajení školní docházky?
3. Pochází výrok o špatnosti a nemorálnosti zatajení školní docházky od 30% odložených dětí?
4. Pokud ano, znamená to, že 70% odložených dětí zatajení školní docházky za špatné a nemorální nepovažuje?
Děkuji autorům za vysvětlení.
Anežka Hodinová-Spurná
Podle mě je hlavní problém v tom, že tam nebyl pan Martin. Až se dostaví na příští setkání, vše bude dokonalé! Nebudou tam žádné překlepy a problém se vyřeší...
Myslím, že se úřednicím co zápis psaly křivdí. Již matějček říkal, že dítě pod své možnosti výkon podat může, ale nad své možnosti ne a není dobře mu to zazlívat. Ani úřednicím nelze zazlívat, že nepracují nad své možnosti. prostě pologramotu gramotně psát a ani myslet naučit v dospělosti těžko lze. Spíš bych se otázal jak je na tom s gramotností jejich šéfová paní Ježková, která se zatím projevuje negramotností v oboru, který vystudovala - sociální pedagogiku. Zkrátka, když je hlupák šéf, těžko lze čekat inteligentní podřízené. pikantní je, že jsou na ministerstvu školství. No ale zase vrána k vráně sedá, že... pane Martine, vulgo Mertine.
Speciální docent Kepken
Já vám nevim, ...
Zkoušel jsem najít odkaz na originál, ale bezvýsledně.
Docela by mě zajímalo, zda jde opravdu o oficiální záznam, nebo jen něčí poznámky.
Víte, já když si někdy po sobě čtu své vlastní poznámky, v rychlosti psané třeba na poradě, taky se občas nestačím divit. ;-)
V tomto ohledu bych byl tedy trochu shovívavý.
(Ale dokuT mi bude fungovat mozek, tak PilařovY nikdy nic předávat nebudu a podobné gramatické zhůvěřilosti mou propisku ani při rychlopsaní neopustí.)
Bez ohledu na výše uvedené platí, že pokuT pracuje na MŠMT "něco takového", pak už mi některé intelektuální perly, které odtamtud v minulosti vypadly, začínají dávat konečně smysl. Bohužel.
Včera mi napsala přímá účastnice porady, že se poté, co obdržela zápis elektronicky a "rozdýchala" jeho formu i obsah, dotázala na MŠMT, co že to mělo znamenat. Z odpovědi citovala: "....paní, která dělala zápis je nová, snaží se a snad se zlepší."
Nevím jak kdo, já tedy vysoce oceňuji snahu ministerstva se po rušení těch hnusných zvláštních škol takto postarat alespoň o některé jejich absolventy...
Dařbuján Pandrhola
Jako zápis z pracovní skupiny "hraničních žáků" je to docela dobré, ne? Asi byli vzděláváni ikluzivně...
No, nemůžou přece na místo zapisovatelky přijmout někoho, kdo je chytřejší než oni; to by se mohlo brzy stát, že by je začala opravovat a kdo ví, co ještě...
(A možná je to příbuzná a s těmi je třeba jednat slušně.)
Promiňte, ale po tolika letech studia SPP praxe a dalších zkuenostech asi nechápu oč komu jde. Asi jsem retardovaná. :/(
A vy učíte své žáky, jak se správně píše zápis z porady? Paní zapisovatelka je typickým produktem našeho školství!
Ano, učím!Zapisují průběh diskuzí včetně závěrů.
OU
Bohužel se domnívám, že s kvalitou referentů, kteří mají být koncepčními a metodickými pracovníky a přitom jsou bez potřebného vzdělání a představ co vlastně mají rozvíjet nic nenaděláme, dokud budou mít i takové šéfy. Ale zase je vidět, že se soudruzi na ministerstvu snaží vytvářet inkluzivní prostředí a zaměstnávají skutečně všechny neškodné. Evropsští soudci pro lidská práva a naše ombudsmanská parta by jistě měli radost.
AŤ žije vláda (j)elit.
Po 6 letech se má dcera, jíž pscholog otestoval jako dívku s nadprůměrným intelektem dostala do stavu školní fobie, kdy 4x denně zvracela a nebyla schopna chodit do školy. Důsledkem přístpu učitelů byla ve většině školních oborů na 4, v tom, v čem se vzdělávala z vlatního zájhmu a sama, excelovala - scio testy - mat 30%, čj 30% - angličitna (odposlechznuto z videí a samostatné vyhledávání slovíček, čte knihy v 8. třídě) - 96%. Dívka je od 12 let na úprovni profesionáloního animátora, v 15 ví přesně co chce a především co nechce. Ve škole nebyla většina předmětů takka vyučována, jen nonsensově testována, v řadě předmětů nebyly opravené púísemky než zapůjčoány na 2 minuty a nikdy domů. Na třídní schůzky se nedostavují učitelé jednotlvých předmětů, pouze se s třídní (která učí jen jednu půlku jeden jazyk) řeší, na co je třeba vybrat peníze, či zda se podaří někam jet. Dívka je evidentně hraniční, sleduje nás sociálka, tož choíme s terénními pracovníky na kafe a já, máma s dcerou se domlouváme, kdy se půjde nebo nepéůjde do školy a proč. Poté, co dívka svůj problém vyřešila u psychiatričky, začala být poněkud ochotnější se někdy do školy dostavovat a když chc, sbírá jedničky. Někteří učitelé ji i nadále enormně unavují, není schopná se jejich předměty učit ani doma. Cukr jako motivační prostředek nebyl u těchto učitelů použit nikdy. Její pokorné,čestné a dospělé vystupování bylo poniožováno.
Anonymní 15:08
Chápu Vás, ale nehledejte v tom zlý úmysl.
Naše školství je konstruováno na průměr. S odchylkami neumíme pracovat. Ale není to proto, že by učitelé nechtěli.
Jenže pokračuje další díl tragikomedie na téma "rádobyreformy zadarmo".
Nikdo neučil učitele vytvářet koncepční materiály. Prostě jim jednoho dne nařídili: Všichni vytvoříte ŠVP.
Teď se totéž opakuje s inkluzí.
Zrušíme specializovaná pracoviště a naženeme děti, vyžadující speciální potřeby do běžných základních škol. Kterým přitom seberem peníze.
Můj nejmenší se sám naučil číst, ale zaostává v řeči a jemné motorice. Asi si s ním docela užijeme - my, rodiče i jeho budoucí třídní. Skvělá holka, vystudovaná speciální pedagožka.
Jenže kvůli financování neotevřou dvě třídy a místo toho jich bude v první třídě kolem třiceti.
Umí si někdo představit, jaké peklo to bude pro třídní učitelku a kolik úsilí ji to bude stát?
A jaké to bude pro děti?
Okomentovat