Doporučující materiál Desatero pro rodiče dětí předškolního věku (dále Desatero pro rodiče) je určen rodičům dětí, kteří se zajímají o vzdělávání svého dítěte a vítají přehled základních dovedností, které má dítě mít před vstupem do základní školy.
Materiál Desatero pro rodiče vytvořila pracovní skupina, z řad odborníků na předškolní vzdělávání a pedagogů z praxe, která vytvářela materiál pro pedagogy mateřských škol s názvem Konkretizované očekávané výstupy. Obsah Desatera pro rodiče byl v rámci diskuse na metodickém portálu www.rvp.cz velmi podpořen nejen pedagogy MŠ, ale i rodiči předškolních dětí.
Ředitelům/kám mateřských škol doporučujeme materiál zveřejnit na veřejně přístupném místě.
Přílohy ke stažení:
Desatero pro rodiče.docx
DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
V rámci příprav materiálu Konkretizované
očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh
materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by
mohli využít rodiče.
Vstup do první třídy základní školy
představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí,
dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky.
Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů,
mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního
věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do
základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je
třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí
všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a
sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a
školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a
pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- pohybuje
se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč,
udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se
pohybuje bezpečně)
- svlékne
se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si
tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je
samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje
čistě, požívá ubrousek)
- zvládá
samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a
osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení,
uklidí po sobě)
- zvládá
drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené
místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará
se o své věci (udržuje v nich pořádek)
2. Dítě by mělo být relativně citově
samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá
odloučení od rodičů
- vystupuje
samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje
se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá
se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání
na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti
či situaci)
- je
si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje
dohodnutá pravidla
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové,
řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje
správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví
ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví
většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů,
slov, předložek aj.)
- rozumí
většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má
přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně
a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje
jeho pravidla
- pokouší
se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo
písmenem)
- používá
přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje
ve skupině
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a
oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
-
je
zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami
a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje,
skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
-
zvládá
činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
-
tužku
drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
-
vede
stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje,
v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
-
umí
napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník),
různé tvary, (popř. písmena)
-
rozlišuje
pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
-
řadí
zpravidla prvky zleva doprava
-
používá
pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde
se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či
levák)
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat
zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
·
rozlišuje
a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary,
materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
·
složí
slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
·
rozlišuje
zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních
nástrojů)
·
rozpozná
rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
·
sluchově
rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
·
najde
rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
·
rozlišuje
jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky
s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky,
piktogramy)
·
postřehne
změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
·
reaguje
správně na světelné a akustické signály
6. Dítě by mělo zvládat
jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se
v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má
představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na
prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje
se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet
prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává
počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu
do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o
kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná
základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje
a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí,
seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin
podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí,
vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- chápe
jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace,
slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí
časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve,
později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např.
dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou
záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí
pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“
se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které
nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně
si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto
po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje
si říkadla, básničky, písničky
- přijme
úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá
k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje
podle pokynů
- pracuje
samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně
samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve
skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje
základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje
kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla
bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se
kamarádí
- nebojí
se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je
ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry
se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí
se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje,
přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává
a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve
skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány
pokyny, je srozuměno se jimi řídit
- k ostatním
dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky,
pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je
schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se,
pomoci mladším)
9. Dítě by mělo
vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně
poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební
představení
- zaujme
je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické
zahrady, statku, farmy apod.
- je
schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí,
slavností, sportovních akcí
- svoje
zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co
bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá
se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná
celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá
jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na
bubínku)
- vytváří,
modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje
tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na
lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
10. Dítě by se mělo
orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
-
vyzná
se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí
(ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit
když je v nouzi apod.)
-
zvládá
běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např.
dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to,
co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a
čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se
starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
-
ví,
jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře,
v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání
s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
-
má
poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu
jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí
pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové
rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví,
k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších
živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé
technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím,
s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny
ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho
ochrana, nakládání s odpady)
-
přiměřeným
způsobem se zapojí do péče o potřebné
-
má
poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk,
kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o
rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
-
chová
se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti
(na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná
nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla
dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí
světelné signalizaci)
-
zná
faktory poškozující zdraví (kouření)
-
uvědomuje
si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
12 komentářů:
Nechutné. :(
A kolik občánků splňuje tyto "standardy"?
1) Ví ta pracovní skupina, že to mnohdy nezvládne ani deváťák?
2) Ví ta pracovní skupina, jaké prostředí a vztahy rodičů musí být, aby se projevil takový rodinný "výstup"?
3) Neměla by mít rodina své RVP?
4) Očekávají učitelé od dětí takovou vstupní kvalitu?
5) Bude to kontrolovat ČŠI?
6) Bude to ve smlouvě rodiny se školou?
7) Budou si rodiče doplácet za "nízkou kvalitu" svých dětí?
8) Jakou šanci má dnešní učitel, když 50% z toho děti nesplňují?
9) Stanovila ta skupina nějaké "kvalitní metodiky" pro učitele, které budou napravovat či kompenzovat nedosaženou úroveň?
10) Pojmenovala ta skupina důvody, proč děti takových "kosmických kvalit" nedosahují?
11) Ví ta skupina, co je to zraněné a frustrované dítě?
12) Zbyl na ministerstvu nějaký normální, empatický, praktický "odborník"?
13) Není to jen poplašná zpráva?
(obyčejný člověk)
Kvadrotero úředníků mšmt:
1. Neprošustrovává peníze.
2. Nepletichaří.
3. Negeneruje permanentní buzeraci učitelů.
4. Hledí si svého.
Je to hezky sepsané. Jen nevím, kolik rodičů se bude o tohle zajímat a něco pro výchovu udělá. Každý selským rozumem uvažující a středně snaživý rodič totiž toto vše, snad na výjimky, své dítě naučí nebo pro to vytvoří předpoklady. Bohužel většina dětí se o sebe nedovede skoro vůbec postarat a nemá ani nejzákladnější návyky chování v kolektivu, sebekontrolu, přizpůsobení se ostatním, atd.
Možná že je opravdu zapotřebí dnešní generaci rodičů neustále připomínat, co je jejich základní povinností a jak mají s dítětem jednat.
8:27
11) Ví ta h, co je to zraněné a frustrované dítě?
Kamarádka je učitelkou MŠ. Zraněná na duši a frustrovaná je už tak, že ji práce přestává bavit. Chápejte prosím, že dnes v době, kdy dítěti je od malička umožňováno, aby si dělalo co chce a jak to chce, a běda když mu nevyhovíte, je ohrožena spíše ta učitelka. Ovládat se celý den proti malým tyranům a ještě za ně nést odpovědnost - to už je nadlidský požadavek.
Zmíněné desatero se především nesmí dosat do rukou těm, kteří rodinu teprve plánují.
Třeba požadavek v bodě 10 mne vyloženě vyděsil:
"zná faktory poškozující zdraví (kouření)"
Věřme, že se ta nebožádka odnaučí kouřit ještě před vstupem do první třídy.
"Desatero" se především chápe jako stanovení deseti stručných pravidel - desatero přikázání, desatero bezpečného internetu pro děti. Když MŠMT vydá desatero, které vlastně vůbec žádným desaterem není, je to jen další argument, že je třeba tento úřad zrušit.
Desatero to opravdu není.
Navrhuji změnit název na "Standard kvality uchazeče o vstup do první třídy".
Teď bez ironie.
Tabulky vyspělosti a rozvoje dítěte lze nalézt v každé ordinaci dětského lékaře, pedagogicko-psychologické poradně či populární i odborné literatuře.
Smysl tohoto počinu z dílny MŠMT mi poněkud uniká.
Ale ničemu to neublíží, takže proč ne.
Jen s tím bodem 10. to autoři trochu přehnali. Některé body vyspělosti předškolního dítěte totiž nesplňují ani mnozí dospělí.
"je si vědomé zodpovědnosti za své chování" - ostatně česká vláda je toho zářným ne příkladem.
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
Jen přemýšlím, zda toto dodržuje naše udatná ředitelka-politička.
Ignorant
A spoustu z těch bodů nesplňují ani někteří dospělí, co znám. Troufám si říct, že mezi ně budou nejspíš patřit i členové oné pracovní skupiny.
Např:
- - má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- dodržuje dohodnutá pravidla
- vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
- zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a říkadel
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
Dlužno podotknout, že u celého "Desatera" se jaksi samosebou táhne červená nit implicitního předpokladu, vyjádřitelného slovy:
"... způsobem odpovídajícím svému věku."
No a že mnozí veřejní představitelé a vlastně vůbec někteří lidé jsou v některých oblastech poněkud "momentálně zaostalí", jako ten Otík z Vesničky střediskové, to už je jen smutný fakt.
Okomentovat