Pedagog Ondřej Hausenblas brojí proti biflování, učitelům by zakázal číst veřejně bulvární škvár a na školách by zavedl kulturu oblékání.
Víkendová Mladá fronta Dnes přinesla provokativní rozhovor s vysokoškolským pedagogem Ondřejem Hausenblasem
(57), jenž považuje testování školáků za hloupost, brojí proti
biflování, učitelům by zakázal nosit do sborovny bulvární škvár a
kultivoval je. Vadí mu také, že Češi neumějí řádně formulovat své
myšlenky.
„Informací a poznatků je prostě moc. Ale i vzdělaným lidem se často
stýská po jednodušším světě. A když to jinde nejde, snaží se to
zjednodušit aspoň ve školství. To jsou ti příznivci prostoduchých testů,
kteří říkají: Něco se přece testovat musí, něco musí vědět všichni,“
říká bohemista Hausenblas, který vyučuje na Pedagogické fakultě
Univerzity Karlovy.
Vynucené státní testy považuje za nesmysl, což prý platí i o tolik
diskutovaných srovnávacích testech žáků 5. a 9. tříd. „Ty jsou nejen
hloupé, ty jsou přímo škodlivé. Netestují vzdělanost, ale mechanické
školní vědomosti nebo nacvičenost v luštění testů... Z takových testů
vzejdou jen statistická čísla vyhodnocená na počítačích a nikdo neví, co
znamenají,“ říká lektor, dle nějž se dozvíme pouze to, že nějaké dítě
správně odpovědělo na víc otázek.
Z dalších bodů tištěného rozhovoru v Mladé frontě DNES, který již
skončil ve sběru starého papíru, vybírá ČESKÁ POZICE několik
Hausenblasových vět, jež by neměly zapadnout:
- „Vždyť ani vzdělanci se dnes neshodují, co je vzdělanost. Zda je to vysoká našprtanost, řekněme pilnost, což bylo v době, kdy byl svět jednoduchý, opodstatněné. Chováme se stále jako primitivní národ, který si jen potřebuje roztřídit děti na úředníky, vojáky – a sluhy. To tu ale bylo v 18. století a dál to nemůže obstát.“
16 komentářů:
Mohu jet autobusem v montérkách a číst přitom časopis ABC, když mě někteří spolucestující znají a ví, že jsem učitel?
Myšlenky autora článku nejsou jen pouhým názorem či dojmem, Hausenblas ví, co říká!
A já si k tomu myslím, (a přijděte na to, proč si to asi myslím) že nedostatek výchovného etického přístupu ve školách v minulých desetiletích má za následek dnešní tlak na tzv.celoživotní učení, které je ovšem chápáno pokřiveně, jako učení otestovatelené. Výsledky nedávné a současné školní bídy na sebe nedaly dlouho čekat, a "vyrobily" nám politiky a úředníky a některé "odborníky", jež dbají na vzdělanost národa, kterou indikuje maturita. Čím větší devastace lidských hodnot, tím větší bludy projdou politikou.
Už víte jak daleko jsme došli?
A už tušíte, jak blízko jsme ke konci?
(obyčejný člověk)
Soudruh doktor nám bude kázat, co si máme oblékat a co číst? Nevšiml si, že proběhl listopad 1989?
obycejny clovek:
A vy myslite, ze tu devastaci zpusobili a zase napravi ucitele?
Ano, jsou spolupodílníky, jako my všichni... rodiče, psychologové a jiní EDUodborníci. Podíl toho-koho neodhaluji a nesoudím. Jen odhaduji, že je později než pozdě. Jenže tento plátek je o školství, tak by se o tom tady mohlo mluvit. Horalé znající příběhy padajících lavin, si také musí sdělovat své hlubší zkušenosti, místo měření teploty své košile.
Tu devastaci hodnot, způsobla honba politiků za mamonem, iluze o svobodě člověka tak, jak ji žije tlupa spotřebitelů a partaj "výrobců". A také mýtus o převrácené hodnotě svědomí versus svoboda, tedy tom, že co tě netlačí, tě nedostihne.
Teď se to bude dohánět projektem o občanské etice a zkoušet na českém zdevastovaném učiteli, jestli mu zbylo dost intrapsychických sil, aby zvládl sám sebe a sebezkušenostně to předal žákům.
Toho projektu by se měli účastnit spolu s učiteli i rodiče, aby poznali jak učitel převzal do svého chování model skupiny, kterou učí, a učitelé by mohli poznat, jak deprivopvané jsou vztahy v rodinách, kde se píšou i nepíšou domácí úkoly.
To vše ale bude marnost, dokud se do společnosti nevrátí nejen vědomí existence Boha, ale i kontakt s NÍM.
Mám jedinou jistotu, že lidé v koncích svých sil HO vždy začínají hledat. Takže se bojím jen o ty, kteří to nestihnou.
(obyčejný člověk)
Jsem také věřící, ale nemyslím, že je možné stavět rovnítko (nebo implikaci) mezi víru a etiku.
Zkusím proto uvést příklad, který by mohl být stravitelný i pro zapřísáhlé ateisty.
Když jsem v osmdesátých letech chodil na gymnázium, přicházeli VŠICHNI profesoři (muži) na hodinu v obleku. Maximálně měli bílý plášť, ale i pod ním kravatu. Dokonce i tělocvikáři se na svůj druhý předmět převlékali a bylo nemyslitelné, že by tělocvikář přišel např. na svou hodinu českého jazyka v teplákách, nebo džínách.
Pro nechápavé.
Nejde ani tak o ten oděv, jako spíše o určité povědomí, znak prostředí, o jakýsi vnější projev étosu, o kterém, jestli mu dobře rozumím, píše obyčejný člověk.
Ano, ani u nás nechodili učitelé v džínách. Ty se prodávaly v Tuzexu, já byla ráda, že mám české texasky. Později jsme na džíny jezdili do Polska. To byl konec 70. a počátek 80. let...
Jana
Žádné rovnítko tam nedávám, vždyť píšu .. "To vše ale bude marnost, ...", neboť etika je jen berličkou ... Ale díky Bože za to.
Když byste poznali, co dokáže DUCH, (podle toho jaký), pro materiáolního člověka neviditelný a přesto existující, třásli byste se pokorou nebo strahy. Takže zatím budeme člověky lehce kultivovat alespoň občanskou etikou.
Připomíná mi to "Stranu mírného pokroku v mezích zákona" :-))
(obyčený člověk)
pane obyčejný člověče,
všechna bída dnešní doby začíná mizernou výchovou/nevýchovou/antivýchovou dětí v rodinách, ještě před vstupem do školy a v prvních letech školní docházky. Tam ani dříve platící (a dnes ubohá) autorita učitelky moc nezmůže.
Kéž by šlo Vaše dobře míněné rady nasměrovat do rodin a do hlav rodičů. My učitelé už tu prachbídu vážně nemáme šanci zachránit...i když se o to pořád, my blbci, snažíme.
Šaty dělaj člověka. Ale znám Bídu v obleku a Filozofy ve svetru. Navíc jsem myslel, že to bude první oblast, kde ušetříme, abychom mohli dopřát našim dětem, budoucnosti národa. Oba totiž učíme. Babička říkala, že chudoba cti netratí. Jirka
Problém pana Hausenblase je v tom, že není učitel, ale pedagog.
Naši poslanci, senátoři, ministři a lobbisté chodí také všichni v oblecích a rozhodně v jejich případě nelze hovořit o morálce a etice. Řekl bych, že ve způsobu oblékání to nebude.
Zkuste pana Hausenblase postavit na půl roku za katedru v libovolném učňáku. Důvodně se domnívám, že kdyby tam uskutečňoval své fantasmagorie, asi by nepřežil.
Je nepatrný rozdílek mezi přednášením několika zapáleným bohemistům a řešením problematiky příčestí minulého v 19. století na vysoké škole a učením na škole střední, neřkuli na základní.
No a biflování (mechanické učení se nazpaměť) je nejúčinnější metoda učení. Řadu věcí prostě musíte znát zpaměti, jinak to nejde. Nic lepšího zatím nikdo neobjevil. Výsledky vidíme na našich dětech. Čím méně se učí nazpaměť, tím horší výsledky v mezinárodním měřítku, navzdory neutuchající reformě a zkompetetňování, dosahují. Na první místa se posouvají Asiaté, kteří dřou jako koně.
V teoretické rovině, podepíšu úvahy p. Hausenblase. Ale použití v praxi - totální nesmysl. Pobyl pan pedagog vůbec v běžné škole v posledních letech? Ví, co se ve školách děje?
to 20:11
Perfektně řečeno.
obyčejný člověk
Netvrdím, že jste mezi víru a etiku dal rovnítko. Jen jsem chtěl zdůraznit, že tam není.
Už od dob farizejů.
Ostatní.
Není přece důležité, zda pan Hausenblas zná prostředí základních škol, ale zda na jeho myšlenkách něco je.
Já si stejně jako on nemyslím, že třeba věkový automat je správné řešení odměňování. Ale na rozdíl od něj tvrdím, že je pořád lepší, nežli ředitelská libovůle.
(A ještě z dalších důvodů, o kterých zde už byla řeč.)
Nemyslím, že by měl ředitel kontrolovat obsah učitelských tašek a házet jim Blesk do koše.
Ale že došlo v posledních letech k úpadku písemného i mluveného projevu a vlastně i celkové kulturnosti učitelské obce, to je viditelný fakt.
Když jsem psal o profesorech v saku, měl jsem na mysli určitou úroveň prostředí školy, kde se pěstovala vzdělanost a kulturnost budoucích elit, která byla podpořena i formálně oděvem. Přece i dnes mají mnohé firmy svůj dress code.
Ale nejde samozřejmě o tu kravatu. Protože jak už tu někdo naznačil, většina darebáků chodí v obleku a když premiér vztyčí v parlaramentu prostředníček, je to zkrátka hulvát a nepomohl by mu v tu chvíli ani frak.
Ještě pořád nám mnozí "experti" tvrdí, že škola má učit a nikoli vychovávat. Takže se ale nemůžeme divit, když jsou mladí nevychovaní, protože rodiče na výchovu "nemají čas" a škola to dělat "nesmí".
A tak by šlo pokračovat...
Fakt mne vždycky pobaví představa mnohých expertů, že naše poznání světa už dosáhlo takové úrovně, že můžeme ošéfovat ta tisíciletí příští.
S tou hlavou to bude asi tak, že samotné kvasnivce nám nebudou k čemu, bude-li káď prázdná. Aby mohlo v hlavě něco kvasit, musí tam mít co kvasit.
Samozřejmě pouhé memorování pouček mnoho nepomůže. Ale asi by bylo dobře si uvědomit, že mozek si vazby mezi informacemi vytváří jaksi sám, mimo naši vůli. Že bych si jako sedl ke kompu a řekl si, si vygůgluji souvislost mezi podmíněností výroku a obezitou obyvatelstva?
Asi se nám chce sdělit, že drtit se slovíčka není tak efektivní, jako na rok vycestovat. Což ale neznamená, že se domluvíme bez patřičné slovní zásoby.
Úžasné, opravdu úžasné, pane doktore. Znal jsem podobného, jako vy. Jeho spolupracovníci říkali, že na katedře se nic nezmění do té doby, dokud nezemře... zemřel... ale přišli další dementi...
Jak mám, pane dochtor, bez biflování naučit řemeslníky malou násobilku, Pythagorovu větu a goniometrické funkce, které bezpodmínečně potřebují v praxi? To, co propagujete, je destrukce národa. Kolik za to berete?
Okomentovat