V roce 2002 jsem na semináři "Aktuální problémy výuky fyziky na gymnáziu", který pořádala Jednota českých matematiků a fyziků, přednesl příspěvek o tom, jak by výuka fyziky podle mého názoru měla vypadat. Nemyslím, že jsem nadchnul většinu přítomných, v diskusi se na mou stranu postavilo jen pár nejmladších učitelů, kteří tam byli. Ostatní, většinou starší pánové (mí vrstevníci) se mnou nesouhlasili a setrvali na stanovisku, že fyzika se na našich školách učí správně, jen studenti jsou horší a horší, a že abychom s tím něco udělali, musíme pro fyziku prosadit víc hodin týdně.
Nedávno jsem na tento svůj starý text náhodou narazil a se zájmem
jsem si ho znovu přečetl. Myslím, že způsoby výuky fyziky (a ostatně i
jiných předmětů) se od té doby nezměnily tolik, aby myšlenky v článku
obsažené bylo možno považovat za překonané vývojem. A protože tou dobou v
Aktuálně.cz vyšel zajímavý blog Ondřeje Šteffla, protože vzbudil velkou
debatu, protože s Ondřejem v mnoha věcech souhlasím, ale také protože
si myslím, že nestačí jen kritizovat a že je třeba přijít s konkrétními
návrhy, navrhl jsem panu Stejskalovi, že svůj starý text rozdělím do tří
částí, aktualizuji a lehce upravím, aby byl srozumitelný i mimo okruh
učitelů fyziky, a předám mu k publikování. Pan Stejskal byl tak laskav,
že s tím souhlasil, a tak dnes uveřejňuji první část tohoto blogu,
kritický pohled na současný stav.
Máme-li na výuce fyziky něco zlepšit, musíme si především uvědomit, jaké
by měly být cíle této výuky, co od ní chceme. Svou odpověď na tuto
otázku nabídnu ve druhé části blogu.
A konečně ve třetí části navrhnu konkrétní prostředky, postupy, které by se podle mého názoru měly k těmto cílům vést.
Ve svém trojdílném blogu sice mluvím o fyzice, ale formulace problémů a
návrhy na jejich řešení jsou aplikovatelné i na výuku v jiných oborech.
Například při výuce cizího jazyka není podstatné, jak žák umí odříkávat
slovíčka a časovat slovesa, ale jak se domluví s rodilým mluvčím.
Jsem povahou a vzděláním teoretik (vystudoval jsem teoretickou fyziku),
ale uvědomuji si přitom pravdivost známého Marxova výroku "Teorie se
stane materiální silou, ovládne-li masy". Proto jsem od roku 1989 napsal
řadu učebnic fyziky pro 6. až 9. ročník základní školy, k tomu
Astrofyziku pro gymnázia, fyzikální tabulky pro střední školy a také
učebnice pro žáky se speciálními potřebami. Nakolik se mi přitom
podařilo své vzletné teoretické proklamace přetavit v praktické učební
materiály, to musí posoudit jejich uživatelé, učitelé a žáci. A jestli
moje teorie zrovna "ovládly masy" ... no, asi ne.
A teď, po rozvláčném úvodu, konečně ten starý příspěvek na semináři o výuce fyziky.
Před lety jsem se účastnil natáčení videa o „nové maturitě“. Natáčelo se
mimo jiné i na besedě se studenty na gymnáziu ve Slaném. Zeptal jsem se
tam jedné náhodně vybrané dívky, na co působí větší vztlaková síla: na
míč, nebo na přesně stejně velký kulatý kámen, když je oba ponoříme pod
vodu? Jak se dalo čekat, řekla, že větší vztlaková síla působí na míč.
Pak jsem se jí zeptal na Archimedův zákon. Jak se opět dalo čekat,
odříkala ho naprosto dokonale. Vůbec ji při tom nenapadlo, že podle
toho, co tak dobře uměla nazpaměť ("vztlaková síla se rovná tíze
kapaliny tělesem vytlačené"), musí na míč i na kámen působit stejná
vztlaková síla: kámen i míč mají stejný objem, proto vytlačí stejné
množství vody.
Jak ukazuje tento jednoduchý pokus (a s nejméně 90 % pravděpodobností by
dopadl stejně i s jinými studenty), znát nazpaměť definice, poučky a
vzorce není k ničemu, neumíme-li je aplikovat na praktické situace.
Fyzika totiž není žádná sbírka pouček a definic, fyzika je ve
skutečnosti metoda řešení problémů. Jak umí žák fyziku, poznáme
podle toho, jak řeší přiměřené problémy, ne podle toho, co umí nazpaměť.
Na požádání odříkat například definici napětí nebo definici voltu
dokáže i papoušek, na to není ještě potřeba znát fyziku. Ale jestliže
někdo vyřeší problém, ať už teoretický, nebo experimentální, v kterém se
vyskytuje napětí, a výsledek vyjádří ve voltech, pak asi pojmu „napětí“
opravdu rozumí. Prostě otázky typu „Jak je definováno napětí?“ nebo
„Jak zní ten-a-ten zákon?“ by při zkoušení fyziky vůbec neměly padat,
protože dobré porozumění fyzice není pro jejich zodpovězení podmínkou
nutnou (tj. můžu na ně správně odpovědět, i když fyzice nerozumím -
stačí se odpověď nabiflovat), a dokonce ani postačující (tj. můžu fyzice
dobře rozumět, a přesto nedokážu dobře zformulovat znění nějakého
zákona, třeba proto, že nemám dobré vyjadřovací schopnosti).
V tradici našeho školství je přitom vyžadovat od žáků především tyto
reproduktivní vědomosti, tedy odříkávání definic, pouček, popisů atd.
Jako jeden z dokladů pro toto tvrzení můžeme uvést první návrh katalogu
požadavků ke „státní maturitě“ z fyziky z února 2000. Velká většina
požadavků tam měla podobu jako „vysvětlit vztah mezi tlakovou silou a
tlakem“, „definovat magnetický indukční tok a jeho jednotku“,
„charakterizovat infrazvuk a ultrazvuk z hlediska frekvence“ atd. — tedy
vesměs to, co se pilný student víceméně snadno naučí nazpaměť i bez
toho, že by věci jakkoliv rozuměl. Naproti tomu požadavky, aby student
uměl vyřešit nějaký fyzikální problém, tam byly zastoupeny velmi málo.
Uvedu jednu analogii. Ve své knize Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891–1924 píše britský historik Orlando Figes o stavu ruské armády před první světovou válkou:
Velmi málo ruských vojáků obdrželo výcvik pro zákopovou válku. Starší
generálové stále věřili, že v každé nadcházející válce bude hrát
klíčovou úlohu kavalerie tak jako kdysi v osmnáctém století. Brusilovovu
snahu cvičit vojáky na simulovaných dělostřeleckých bitvách odmítali
jako zbytečné mrhání municí. Výcvik podle jejich představ bylo nekonečné
pochodování na přehlídkách. Hezky se na to dívalo a vyvolávalo to dojem
vojenské disciplíny a dokonalosti, ale příprava na moderní válku to
byla nulová.
Připadá mi, že zkoušení definic, pouček a vzorců před tabulí je jako to
pochodování na přehlídkách: Hezky se na to dívá a vyvolává to dojem
disciplíny a dokonalosti, ale příprava na moderní technologickou dobu je
to nulová. Dovednosti, které budou studenti potřebovat v praxi, se v
hodinách fyziky učí možná tak málo, jako v ruské carské armádě
dělostřelecké bitvy.
A nejde jen o biflování definic. Všichni jsme se asi učili, že nitro
Země se dělí na kůru, plášť a jádro. Všichni také víme, že zemská
atmosféra se dělí na troposféru, stratosféru a tak dále. Kdo ale ví, čím se liší třeba kůra od pláště Země? Čím je určena hranice
mezi nimi? Prostě informace, že Země se dělí na kůru, plášť a jádro, je
naprosto k ničemu, není-li doprovázena vysvětlením toho, co tyto pojmy znamenají a jak to víme, že právě tam a tam je hranice. Možná to, proč
se Země dělí na tyto slupky, neví ani učitel, je to třeba příliš
speciální informace, než aby bylo třeba o tom učit na gymnáziu. Vůbec by
mi nevadilo, kdyby se to studenti neučili. Co mi vadí, je, že se učí právě jen odpapouškovat „Země se dělí na ...“, a přitom vůbec nevědí, co to znamená.
Uvedu k tomu ještě jednu historku ze života. Česká televize před časem vysílala vynikající seriál BBC Lidské tělo.
Závěrečný díl byl „filmem o filmu“: popisoval, jak se ty skutečně
mimořádné záběry z předchozích dílů natáčely. Jedním ze záběrů bylo
dělení lidského vajíčka po oplodnění. Zatímco jsme na obrazovce viděli
aparaturu, komentátor četl: „Mikroskop je uložen v Perspexově boxu ...“
Perspexův box? Aha, anglické slovo Perspex znamená plexisklo,
píše se s velkým P, protože to byla původně obchodní značka, která se
až později stala obecným pojmem, asi jako naše slovo "lux" pro vysavač.
Anglické Perspex box je tedy prostě plexisklová skříňka, a na obrazovce opravdu bylo vidět, že mikroskop je uložen v plexisklové skříňce.
Tématu tohoto semináře se vymykají úvahy o neprofesionalitě štábu České
televize, který neumí ani pořádně přeložit skvělý britský dokument. Ale
měli bychom se zamyslet nad tímto: Český překlad komentáře přece četla a
slyšela spousta lidí. Proč nikdo z nich neřekl „tak moment, co je to
ten Perspexův box? Toto je pořad pro širokou vzdělanou veřejnost, já k
ní patřím, proto bych mu měl taky rozumět.“ Vždyť se tak mohl zeptat i
herec, který komentář četl! Místo toho všichni bezmyšlenkovitě
papouškují nějaká slova, o jejichž významu nemají ponětí. Právě v tom
vidím velmi špatné důsledky dnešního systému vzděláváni, nejen ve
fyzice, ale ovšem také ve fyzice. Jak procházejí školou, setkávají se
studenti s nekonečným přívalem nových slov, která jsou pro ně stejně
nesmyslná jako „Perspexův box“. Patří k nim „plášť Země“, „druhohory“,
„troposféra“ a konec konců i „Archimedův zákon“. Nikdo je neučí
kriticky uvažovat, ptát se „co to znamená“, „jak to víme“, „jaké to má
důsledky“. Zvyknou si bezmyšlenkovitě přijímat a papouškovat informace.
Člověk, který se naučil odříkávat „troposféra, stratosféra, termosféra,
exosféra“, ale neví, co tato slova znamenají, není vzdělanec, ale
polovzdělanec. Malér může nastat, když do takto polovzdělaných myslí
začnou vkládat informace různí populisté i prachobyčejní šejdíři s
různými zázračnými vodičkami a televizními anténami, které chytají vlny
„přímo ze vzduchu“ (cituji z jedné reklamy). Ostatně hysterie okolo
jaderné energetiky je toho přímo ukázkovým příkladem (a mimochodem
ukazuje, že nejen naše školy mají problémy s výchovou ke kritickému
myšlení).
Nechtěl bych, aby můj kritický pohled na současný stav výuky fyziky
vyzněl jako paušální odsudek učitelů. Jsou dobří učitelé a jsou špatní
učitelé, to je stejné jako v jiných profesích. Učitel však je, podobně
jako herec nebo muzikant, interpretem určitého scénáře. Špatný herec
pokazí i dobrý scénář; na dobrého herce může být radost podívat se, i
když hraje podle špatného scénáře, ale opravdu jen výjimečný herec,
takový Werich, dokáže „vzít scénář do svých rukou“ a udělat ze špatného
dobrý.
Scénářem je v této analogii naše celková tradice výuky vůbec a výuky
fyziky zvlášť. Jejím vyjádřením jsou učebnice nebo osnovy, ale
samozřejmě tradice je něco víc — osnovy můžete změnit ze dne na den,
tradici nejdřív z generace na generaci. Jen totalitní režim může lámat
tradice rychleji, a právě to se mu povedlo, když v sedmdesátých letech
zaváděl svou nešťastnou reformu učiva. Bylo to v prostředí izolace od
světových trendů, v době centralizovaného rozhodování, kdy se myšlenky
neutkávaly ve volné konkurenci, ale na stranických výborech. Bohužel,
většina dnešních učitelů vystudovala už takto „reformovanou“ střední
školu; a tradice výuky se udržuje především tím, že učitel učí tak, jak
byl sám učen.
Specifickou součástí naší tradice je přesvědčení, že české školství je
lepší než jakékoliv jiné a že na něm není, až na platy, co měnit. Takové
přesvědčení je škodlivé hlavně proto, že brání kritické sebereflexi.
Zda je oprávněné, nebo ne, záleží na kritériích, podle nichž
porovnáváme. Podle počtu faktů a vzorců, které si žáci před tabulí
pamatují, jsme asi opravdu dobří. Jsou však i praktičtější kritéria.
Podle http://www.epo.org/about-us/statistics/granted-patents.html udělil
Evropský patentový úřad v roce 2010 tyto počty patentů podle země
přihlašovatele (uvádím jen země se srovnatelným počtem obyvatel):
Rakousko 667, Belgie 642, Švýcarsko 2389, Dánsko 515, Finsko 679, Irsko
150, Nizozemí 1725, Norsko 183, Švédsko 1467 ... a Česká republika 45.
Připouštím, že v této statistice hraje roli i cena patentového řízení a
další faktory, ale i tak je to poměr katastrofální.
Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu na Blog.Aktuálně.cz
Martin Macháček: Fyzika nazpaměť, část 1: Stav a jeho příčiny
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Pravda je i ta, že počet narozených klesá. Ze vzorku 90 000 - 100 000 narozených se dobří žáci vybírají hůře než ze vzorku většího. Tím, že se na osmiletých gymnáziích objevují dvojkaři a skrytí trojkaři automaticky snižuje kvalitu. Zřejmě je těchto typů škol již nadbytek. Jsou známá gymnázia, kde je do primy přihlášeno 16 a na jednom dokonce 12 žáků. Budou to jistě vyjímky, ale kvalita skutečně klesá. Na druhou stranu s Vámi souhlasím,změna výuky je nutná. Výuka fyziky systémem " přečtěte si str. 45 až 67, budu to příště zkoušet" je bohužel u některých stále rozšířena.
Výuka fyziky systémem " přečtěte si str. 45 až 67, budu to příště zkoušet" je bohužel u některých stále rozšířena.
U kterých? Buďte konkrétní?
Dovolím si rýpnout. Cesta k pochopení fyziky podle mě vede přes pochopení pojmů a tady si bez jejich definic moc neužijeme.
Netvrdím, že žák nusí přesně zarecitovat definici tlaku, ale pokud smysluplně nevysvětlí, co to tlak je, tak o čem se budeme bavit?
Já mám spíš opravněné obavy, že fyziku nebude u nás za chvíli mít kdo učit. Např. na Ostravské univerzitě studuje obor výchova ke zdraví 90 studentů, češtinu cca 50 studentů, zeměpis cca 20 studentů, matematiku cca 10 studentů a fyziku 2 studenti. A ti dva stejně do školství nepůjdou. Už vidím, jak v zářné budoucnosti učí fyziku absolventi oboru výchova ke zdraví, což si nedovedu představit ani na základce natožpak na střední škole. To bude teprve nářez.
23. dubna 2012 16:13
Tak fyziku nahradíme výchovou ke zdraví ? Na jiných univerzitách je to podobné. Nás začalo matematiku 34 a dokončilo nás 7. Tedy potom přijdou na řadu ti vysloužilí vojáci a světa znalí řemeslníci. Studentům se nechce přemýšlet, mnohem snadnější je něco se naučit zpaměti. Ostatně, posledního absolventa jsem u nás na škole viděl před 7 lety, na průmyslovce si to již ani nepamatuji. Ubývá žáků, logicky ubývá učitelů a mladí absolventi si musí počkat, až v 65 a více starší generace odejde do důchodu. Tady perspektivu nevidím. Ignorant
Okomentovat