ČSSD důrazně odmítá plán vládní koalice snížit platy učitelům v průměru až o 560 korun a nepedagogických pracovníků o 310 korun.
Tyto škrty jsou v příkrém rozporu s programovým prohlášením vlády Petra Nečase, v němž je jako jedna z priorit uvedeno právě vzdělávání a školství. Navíc jsou v příkrém rozporu s dosavadním hospodařením ministerstva školství. S jeho obrovskými a předraženými zakázkami na státní maturity, poskytování právních služeb či nesmyslné srovnávací testy. Se ztrátou až 50 miliard korun z fondů Evropské unie. S dlouhodobou neschopností vedení ministerstva získat z těchto fondů pomocí kvalitních projektů dostatek peněz pro české školství.
Opakovaně jsme apelovali na premiéra Petra Nečase, aby proti kolabujícímu čerpání evropských peněz z fondů EU pro oblast školství zasáhl, opakovaně jsme vyzývali k odvolání neschopného ministra Dobeše. Namísto systémového řešení jsme však nyní svědky připravovaného seškrtání platů učitelů a učitelek, kterými chce vláda zalepit díry ve státním rozpočtu, jež svou chybnou politikou sama vytváří.
ČSSD představila několik návrhů, jak zoufalou situaci ohledně čerpání peněz z fondů EU řešit, nabídla spolupráci na záchraně peněz pro české školství. Vládní řešení – škrtat, ať to stojí, co to stojí – je pro sociální demokracii nepřijatelné.
ČSSD odmítá chybnou vládní politiku v oblasti školství akceptovat a vyjadřuje plnou podporu školským odborům, které s plošnými škrty zásadně nesouhlasí. Je zároveň připravena využít všech svých sil v Poslanecké sněmovně i Senátu k tomu, aby plošnému snižování platů učitelům zabránila.
Marcel Chládek: Snížením platů učitelů vláda jen prohlubuje krizi ve školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
To se to opozici kecá. Problém je v tom, že peníze z rozpočtu na tarify jsou úplně něco jiného než peníze z ESF, které se samozřejmě na platy do tarifů využít nedají. Moje zkušenosti z naší školy však bohužel hovoří o tom, že i když mají naši učitelé možnost přivydělat si na projektech z ESF, využívají ji jenom někteří. Další nedělají nic a jenom pomlouvají ty, kteří mají za práci na projektech zaplaceno, přestože mají k přivýdělku úplně stejnou možnost. Jenom by museli trošku navíc máknout. Ale oni budou radši chodit po škole pomlouvat a nadávat, že přijdou o pětikilo na tarifu.
Zajisté se i mezi učiteli najde "salámista". Pracovitost bych však nezaměňoval s hyperaktivitou a roztěkaností.
Stěžejní otázka totiž je:
Má si učitel "přivydělávat" vytvářením různých více či méně pofidérních projektů za evropské peníze, nebo má hlavně a především učit děti a zodpovědně se na to připravovat?
Snížit platy učitelům je špatné v souvislosti s tím, co se naslibovalo. Snížit už tak nízké platy správním zaměstnancům, to se pochopit už skoro nedá.
To se to opozici kecá
To se to opravdu kecá, protože vláda národního rozkrádání platy jen snižuje a snižuje a ceny stoupají a stoupají. Stačilo by těch 12 miliard z Mostecké uhelné, které se válí v bankách ve Švýcarsku, stamiliony z předraženého ozvučení Kongresového centra, které se válí kdesi na soukromých kontech v Rakousku,..těch kostlivců ve skříni má myslím současná vláda nadbytek. Jinak nejsem socan, jen se dívám okolo sebe.
No hlavně, že socani nemají své kostlivce ve skříni. Stačí vzpomenout na Grosse. Vláda ČSSD byla v letech ekonomického růstu, kdy snad zvyšovat platy šlo. Nevšiml jsem si, že by pro učitele byť hnula prstem. Teď zas jen melou hubou a až budou vládnout, tak se na učitele zase stejně vyprdnou.
Nevím, proč si učitelé kálí do vlastního hnízda? Který chudák včera nechal vyjít v novinách ten paskvil o víkendovém certifikačním semináři pro hodnotitele maturitních písemných prací? To už jsme takoví ubožáci, že bychom měli na semináři přespávat ve stanu a ohřívat si jídlo přivezené z domu na vařiči? Nemám slov!
V jiných profesích toto vůbec neřeší. Na služební jízdy létají bussines class letadlem, bydlí v kolika hvězdičkových hotelích, a jen český učitel si bude stěžovat, že ho nenechali přespat na nádraží na lavičce a dovolili si mu zaplatit čtyřhvězdičkový hotel s královskou snídaní. A pak se divíme, že nás společnost podle toho také hodnotí. Pak nám opravdu patří chodit po dědině a škemrat o jídlo a dříví na otop.
Jsem svými kolegy či kolegyněmi znechucena!!! Zřejmě si sami sebe nevážíte.
Ad 3. dubna 2012 14:49:
Od roku 1998 do roku 2006 se platy učitelů zhruba zdvojnásobily.
A teď už šestým rokem přešlapujeme na místě.
Vím, o čem mluvím. Daňová přiznání si od roku 1997 dělám sama, a tak vidím, že dokonce v posledních třech letech mé příjmy klesají dolů. A to měl Dobeš plnou hubu toho, kolik nám nepřidá!
Ale bude ještě hůř!!!
Už tu budeme mít taky Řecko!
Ad 3. dubna 2012 16:56
Článek, který zmiňujete, jsem sice nečetl, ale asi mohu na Váš komentář reagovat.
Je pravda, že učitelé jsou z minulých let zvyklí spíše na školící akce a semináře, kde se přespávalo na spartakiádních lehátkách někde v tělocvičně a snídala paštika s rohlíkem.
Prostředků na vzdělávání učitelů bylo vždy málo a právě v této kapitole rozpočtu se nejsnadněji škrtá.
Bylo a je to pod úroveň, o tom není třeba diskutovat.
To co se ale děje nyní je do nebe volající šlendrián a plýtvání.
Zdá se, že hlavním cílem všech vzdělávacích akcí, které jen trochu souvisí s ESF, je utratit co nejrychleji a co nejvíce peněz.
Účastníci jsou přemlouváni, aby bydleli v hotelu, "občerstvení" má charakter opulentních rautů a smlouvy na dodávky "propagačních předmětů" bych snad raději nechtěl ani vidět.
Vzteknul bych se, když si uvědomím, jak musím ve škole škemrat o balík papíru do tiskárny a pitomou červenou propisku jsem naposled fasoval před cca 5 lety.
Čili nejde o to, že by učitelé měli přespávat na nádraží.
Ale číst o nutnosti škrtů, propouštění, o plánovaném snížení platů a současně být svědkem neskutečného mrhání peněz na absolutně neužitečné a v ničem nepřínosné činnosti, to jednomu pěkně pohne žlučí.
P.S.: Komerční sféra si na čyřhvězdičkové hotely musí vydělat.
Pracoval jsem v ní a také jsem na semináři zapíjel kaviár šampusem, takže vím, že zadarmo to nikdy nebylo.
Jako učitel se klidně vyspím i v dvouhvězdičkovém hotelu, když budu vědět, že akce, které se účastním má pro mne a mé žáky smysl.
Když už ale někdo musí utrácet peníze z ESF na pitomosti, tak hernajs ať nakoupí pitomé kalkulačky po 100 Kč bez grafického displeje, ať je můžeme rozdat žákům u maturit a nemusíme jak pitomci kontrolovat, jestli žáci používají jen povolené prostředky.
(Potisk s logem ESF ať nechá klidně ABL vytisknout ve "své" tiskárně a pokud nebude celá ta legrace stát víc než 250 Kč za kus, snad mě to ani tak moc nevztekne.)
Reaguji na předchozího kolegu:
Raut, který popisujete, se nekonal. Dostali jsme kávu nebo čaj, perlivou nebo neperlivou vodu a malý koláček ke svačině. Obědy a večeře byly zajištěny ve VŠ-menze, dopravu jsme hradili ze svého a ubytování se snídaní bylo ve všech hotelích za jednotně smluvenou cenu cca 680,- Kč. Celodenní opravování písemek probíhalo ve školních budovách.
Tak co na tom chcete ještě ušetřit?
K příspěvku z 16:56.
Také by mne zajímalo, kdo navrhoval rozdělení finančních prostředků mezi jednotlivými oblastmi podpory. Zde je totiž právě zakopaný pes.
Do oblasti podpory 1.3, která je určená právě na vzdělávání směřuje nesmyslně mnoho finančních prodtředků v porovnání s oblastmi 1.1 a 1.2, odkud proudí více peněz přímo k dětem na skutečné vzdělávání. Ve všech krajích mají problém tyto peníze udat a proto se vypisují nová a nová kola výzev a schvalují i projekty, které vysloveně plýtvají. Podobně tomu asi bude i projektů celonárodních, řízených přímo ministerstvem. Měli by se především popohnat k zodpovědnosti lidé, kteří tuto nereálnou výši pro oblast 1.3 navrhli a schválili, zde je totiž původ všeho. Dělali to nějací patláci bez reálného uvažování.
Nevím, jestli byla v průběhu programového období 2007-2013 možnost tyto prostředky převést třeba do oblasti 1.1, kde by byly smysluplněnji využity, protože právě zde je nejvíce odmítnutých solidních peojektů. Pokud však tato možnost byla, tak už se to zřejmě prošvihlo. Dělat něco takového v roce 2012 je asi pozdě. Celá situace se vyvinula v to, že kantory honí na školení zdarma, není z čeho zaplatit suplování a navíc kvalitní je tak každé desáté školení.
Oni totiž socani mají v šuplíku miliardy, kterými budou dotovat státní rozpočet. Ten, který vlády ČSSD v minulosti vytunelovaly a projedly na své megalomanské a populistické nápady.
Ad 3. dubna 2012 18:17
Asi máte smůlu, že Váš seminář se financoval z té "nesprávné" kapitoly.
Známý ředitel se vrátil z akce, kde dávali ještě balíček zákusků jako výslužku sebou. ;-) :-(
Jinak já rozhodně nejsem z těch, kdo by chtěli na učitelích šetřit.
3. dubna 2012 18:58
Máte pravdu - takové ProMoPro, Mostecká uhelná, Drobilova aféra - za posledních šest let vlády - "samí socani". Je potřeba se oprostit od fanatismu a příslušné "odkloňovače" ze všech politických stran zavřít až zčernají.
Ad 3. dubna 2012 19:51 - poste.restante
To bylo na tomto víkendovém kritizovaném dýchánku. což některého z účastníků tak pobouřilo, že o tom musel psát hned do novin, jak se mrhá evropskými penězi.
Samozřejmě, že za své bídné peníze bych si takové ubytování nedopřála, ale nevím, proč bych si nemohla připadat jako člověk. Ve stejném hotelu byl zrovna ubytován rovněž pan Miroslav Donutil a oč je on lepší člověk než učitelé?
4. dubna 2012 0:12
A co ti ostatní kolegové, kteří jsou nuceni si třeba takové cesťáky na některých školách platit ze svého ? Spíše však zaujala jiná událost. MŠMT bude zpětně kontrolovat kvalitu digitálních materiálů a brát školám peníze v případě, když se jim DUM nebude zdát. To proto i možná z důvodů kvalitních seminařů pro některé vyvolené. Je přece třeba uspořené korunky "nějak smysluplně použít".
Ještě k onomu školení hodnotitelů: školení bylo určené pro ty, kteří se přihlásili, protože chtějí za finanční odměnu opravovat písemné práce. Obvyklé bývá, že školení, kterým si chci zvýšit příjmy, si také zaplatím. Navíc nocleh v pražských hotelích se nabízel zcela zbytečně i těm, kteří bydlí v Praze. A|le především: bavíme se o školství, kde chybí peníze i na platy a základní pomůcky, nikoli o soukromé firmě, kde mi skutečně nezáleží na tom, za co své peníze utrácí.
V komerční sféře jde člověk na školení zpravidla:
1. protože musí, třeba když to předepisuje zákon - např. různá školení řidičů, elektrikářů, kvalifikační školení a pod.
2. protože očekává, že mu (firmě)školení poskytne nějaký přínos - např. pro mzdovou účetní je efektivnější jet na školení, než si problematiku složitě studovat, atd.
Lektora či firmu bývá zvykem pečlivě vybírat a hodnotit poměr cena/přínos.
Z tohoto pohledu pro řadového učitele (který není ani žádným metodikem, koordinátorem, poradcem a spol.) je většina školení naprosto zbytečná.
- Na plat to nemá absolutně vliv a ředitel mne nepropustí, jen proto, že jsem nebyl na letní škole informatiků. ;-)
(Už samotný tento fakt by měl být pro vedení resortu důvodem k zamyšlení.)
A kdyby si měli jazykáři platit všechny absolvované semináře o opravování didaktických testů ze svého, musel by CERMAT jako soukromá firma okamžitě zkrachovat.
Podruhé by na školení k takové firmě nikdo nejel.
Pokud jde o zmiňované školící akce, nemohu nevzpomenout naprosto zbytečné úvodní setkání v rámci školení lektorů dospělých projektu UNIV 2 Kraje, kdy po deseti kusech z každé školy vyrazili většinou do krajského města, aby během cca 2,5 - 3 hodin vyslechli informaci, která se dala shrnout do 20 minut anebo poslat mailem.
Náklady obrovské - přínos nula.
Kdyby se podobná akce konala nyní, nejspíš by to byl víkendový seminář s ubytováním v hotelu. S naprosto stejným efektem.
A to je podstatou výhrad.
Ne kvalita ubytování, nebo občerstvení.
Ale zřejmá motivace k marnotratnému utrácení peněz, které jinde setsakramentsky chybí.
Do háje borového, kdyby nějakého chytráka na MŠMT třeba napadlo zorganizovat pro všechny učitele v republice víkendový kurs první pomoci, bylo by to určitě přínosnější a užitečnější pro bezpečnost ve školách, nežli promrhávat peníze na rautové stoly.
I když v hloubi duše si sice říkám: "Alespoň se někteří kolegové budou jednou za x let praxe mít trochu dobře. :-)
P.S.: Nevím, zda je pan Donutil "lepší člověk", nežli běžný učitel.
Ale nevím ani, v čem jsou jedni učitelé "lepší lidé" nežli jiní učitelé.
Když jedni budou zdarma ubytováni v hotelu se saunou a vířivkou v ceně a druzí v místní sokolovně, budu mít pocit, že něco není v pořádku.
Okomentovat