Marcel Chládek: ČSSD v oblasti školství: Kvalitní vzdělávání dostupné všem

pondělí 2. dubna 2012 ·

Kvalitní systém vzdělávání má mimořádný vliv na budoucnost a konkurenceschopnost celé naší země a je naším největším bohatstvím. ČSSD si uvědomuje mimořádný význam této oblasti a považuje ji za svou prioritu. V poslední době, zejména vinou nekoncepčnosti pravicových vlád, se však školství dostalo na pokraj krize. Stále se snižující příspěvky na tuto oblast nutí školy a jejich zřizovatele k ústupkům a opatřením, na které však bohužel ve výsledku doplatí ti nejpotřebnější – děti a mládež.



Sociální demokracie představila svou vizi resortu školství s ústředním mottem: Kvalitní vzdělávání dostupné všem. Ve své zelené knize pro oblasti vzdělávání přicházíme se svými vizemi a návrhy, jak oblast školství zlepšit a pomoci tak zlepšit budoucí směřování České republiky.

Vzdělávání je pro rozvoj společnosti natolik důležité, že si zlepšení současného stavu bez široké diskuze nedovedeme představit. Stejně tak je tato problematika nadčasová. Nelze ji plánovat jen na čtyři roky dopředu, tedy na jedno funkční období politických stran. Vzdělávání musí být ušetřeno jakýchkoliv vlivů zvenčí. I proto upřednostňujeme jednání napříč politickým spektrem a všechny naše návrhy jsou připraveny za pomocí spolupráce odborníků.

Prakticky každá oblast školství má své specifické problémy. Nutno podotknout, že vedení odcházejícího ministra Josefa Dobeše se negativně odrazilo prakticky na všech úrovních vzdělávacího systému.

Do školství musíme zavést systém a říci si, k čemu slouží ten či onen vzdělávací stupeň. Základním kamenem vzdělávací soustavy je podle nás předškolní vzdělávání. To má klíčový význam při utváření osobnosti a úspěšném zařazení do společnosti. Podle ČSSD by tento stupeň vzdělávání měl být bezplatný a jeho poslední rok povinný.

Předškolní zařízení podle nás nelze brát jen jako pouhou hlídací či odkládací službu. Je rovněž potřeba tuto oblast financovat, kvůli tomu navrhujeme zřídit státní fond bezúročných půjček či státní investiční fond na budování a rekonstrukce vzdělávacích zařízení.

Co se týče základního a středního školství, tam se Josef Dobeš bohužel také příliš nevyznamenal. Spíše naopak. Hlavním problémem je jeho reforma financování regionálního školství, která hrozí zrušením až 80 % venkovských škol a je reálným podnětem pro vylidnění venkova. ČSSD je připravena vytvořit alternativní návrh ve spolupráci s kraji, kde by se přihlédlo ke specifikům jednotlivých regionů. Také je nutné zamyšlení nad plánovaným testováním žáků 5. a 9. tříd základních škol. Hrozí, že se žáci stanou otroky těchto testů a látka, která není jejich součástí, se bude při výuce zanedbávat, jak se stalo například v USA.

Kapitolou samou o sobě jsou pak státní maturity, kde – jak jsem varoval a jak nedávno potvrdil i Nejvyšší kontrolní úřad – se ukázalo, že jsou jak předražené, tak nesplnily své základní cíle.

Specifický problém představuje učňovské školství. To je třeba doslova vzkřísit.

Je jasné, že hlavním kritériem kvality výuky jsou pedagogové. V tomto souhlasíme s experty OECD, že je nutné připravit standardy pro učitelské povolání, a to v součinnosti s vysokými školami, pedagog by ale měl mít možnost se dále vzdělávat i v průběhu praxe. Je třeba připravit také kariérní řád. Platy vyučujících pak musíbýt kompetitivní s platy v ostatních sektorech hospodářství s cílem k roku 2020 dosáhnout průměrného platu učitele základní (střední) školy ve výši průměrného platu vysokoškoláka. Ve svých návrzích však myslíme i na nepedagogy – tedy další pracovníky škol, bez kterých by vzdělávací instituce nemohly fungovat. I jejich systém odměňování se musí zásadně přepracovat.

Co se týče vyšších odborných škol, ty mají ve vzdělávací soustavě své místo za předpokladu systémového zapojení do sítě škol. Zastavily se však podle nás někde uprostřed cesty. Řešením by bylo integrovat VOŠ do systému vysokého školství na bakalářském stupni.

U vysokých škol pak ČSSD navrhuje připravit alternativní návrh vysokoškolského zákona, a to opět napříč politickým spektrem a s využitím odborníků. Důraz klademe zejména na autonomii vysokých škol, tedy odstranění závislosti rozpočtů veřejných vysokých škol na každoročním sestavování rozpočtu státního, která velmi omezuje strategický rozvoj škol. Prosazujeme také naprostou nezávislost Akreditační komise ČR na ministerstvu školství a politických vlivech.

Důležitou otázkou je také školné na veřejných vysokých školách, které ČSSD zásadně odmítá, a to v jakékoliv podobě. Neexistují totiž žádné studie, které by dokazovaly validitu těchto představ podporovatelů školného. Podle nás zvýšilo sociální bariéry pro studující z nízko a středně příjmových skupin, což je nepřípustné.

Kapitolou, která je dlouhodobě zanedbávaná, je další vzdělávání po opuštění páteřní školské soustavy. Podle našeho názoru by tato oblast měla být v gesci MŠMT, které by mělo vytvořit koordinovaný systém celoživotního vzdělávání. Mělo by také garantovat celostátní certifikační systém lektorů, kteří se v současné době pohybují ve vzdělávání dospělých bez jakéhokoliv omezení. V této oblasti navíc vidíme příležitost pro střední a vysoké školy, které takto mohou vyrovnat volné kapacity, jež vznikly poklesem počtu žáků a studentů.

ČSSD chce rozvíjet oblast školství jako moderní flexibilní systém, který bude zajišťovat kvalitní vzdělávání od předškolního přes základní, střední a vysoké školství až po další vzdělávání tak, abychom dosáhli uceleného procesu celoživotního učení. Pouze celoživotní učení usnadní obyvatelům pružně reagovat na měnící se trh práce. Věříme, že je to jedna z cest, jak pomoci České republice a jejím občanům.

Zdroj: ČSSD.cz

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
2. dubna 2012 v 17:12  

Co to tu mele ten nešťastník? Jak někdo ze socanů začne mluvit o školství, tak by si měl sám nafackovat.

Anonymní řekl(a)...
2. dubna 2012 v 21:08  

Jsou to bohužel jen obecné fráze a kecy. Ministr Dobeš kousl do mnoha problémů a byl trochu slonem v porcelánu, ale státní maturity jsou dnes hodnoceny spíše jako úspěch. Nebo jsme je měli zase odložit?

Anonymní řekl(a)...
2. dubna 2012 v 22:27  

" Úspěch " ?

V této podobě ? Vždyť to bylo tak drahé, že hanba mluvit.Něco tak nekvalitního? Dobeš udělal tolik seků, že by již nebylo záhodno jeho jméno vůbec zmiňovat. Jednoduše pos..na co šáhl.

poste.restante řekl(a)...
2. dubna 2012 v 23:40  

Je objektivní říci, že problémy se SM, včetně předraženého průběhu přípravy a smluv, Dobeš z větší části zdědil.

Jestli je mu možno v tomto ohledu něco vyčítat,
pak jednak to, že mohl celou tuto mašinerii ještě v poslední chvíli pozastavit a neudělal to,
jednak to, že nedokázal celý proces manažersky ukočírovat ze strany CERMATu a ještě do něj vnesl vlastní chaotické nápady a příkazy.

Jestli lze SM hodnotit jako úspěch, tak nikoliv zásluhou ministra Dobeše, ale díky neúměrnému úsilí všech těch učitelů, kteří na úkor vlastního času, rodin a nervů zachraňovali na poslední chvíli to, co nadřízené složky nezvládly, či rovnou zpackaly.

Z hlediska posouzení role ministra a ministerstva lze označit první rok SM jako totálně nezvládnutý a letošní příprava se prozatím jeví jako "trochu lepší, ale pořád chaotická".

Označením "slon v porcelánu" lze pak působení exministra charakterizovat vcelku přesně.
Jen to slůvko "trochu" je prostě motivováno osobním postojem.
Myslím, že většina lidí by jej nahradila slovem "úplně".

Anonymní řekl(a)...
3. dubna 2012 v 21:24  

2. dubna 2012 17:12

Pane řediteli, nepřehánějte. Vy máte peněz jako želez, ale co ti učitelé na školách.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.