Pomocí vyhledávačů se dají nalézt obrázky všeho druhu. Při jejich použití v DUM sice musíme respektovat autorská práva, pokud je ale obrázek online, můžeme v DUM použít jen odkaz.
Nejdříve si zkusíme najít obrázek lva ve vyhledávači Microsoft Bing:
Vlevo je nabídka umožňující upřesnit požadavky na obrázek: velikost, orientaci, barevné pojetí a další. Pokud si vybereme například kresbu, výběr vypadá takto:
Dalším vyhledávačem obrázků může být Google, opět budeme hledat lva:
Ve vyhledávači Google můžeme s úspěchem využít Rozšířené vyhledávání, kde můžeme výsledky hledání filtrovat podle typu licence:
Ale i když vyhledaný obrázek neumožňuje volné užívání, můžeme využít v DUM jen odkaz a vlastní obrázek si otevřít až ve výuce.
8 komentářů:
„…pokud je ale obrázek online, můžeme v DUM použít jen odkaz.“
To samozřejmě není pravda, stačí nahlédnout do autorského zákona, kde je jasně uvedeno, že musí být uveden autor, název díla a jeho zdroj.
Pane kolego, autorský zákon se na odkazy samozřejmě nevztahuje ;-)
"...můžeme využít v DUM jen odkaz a vlastní obrázek si otevřít až ve výuce..."
A doufat, že tam stále bude, že budete v učebně s připojením, ...
Pokud potřebujete jistotu, používáte otevřené galerie s licencí nejlépe Creative Commons, případně Wikimedia Commons. Jsou ale oblasti, kde mnoho zdrojů není. Některé vyhledávače mají archiv, řadu věcí najdete v dalších archivech a princip vyhledávače umožňuje najít i náhradu.
A možná zkusit zapojit vlastní tvorbu. Nějak se nemohu zbavit dojmu, že by každý chtěl vytvořit DUM rychle, lehce a bez zbytečných starostí. Chápu, že vše nafotit nejde, pak tu máme právě zmíněné otevřené galerie. Mnohdy také pomůže přímý kontakt autora fotografie a jeho výslovný souhlas.
Když ale jde něco najít lehce, tak proč to dávat do nového učebního materiálu? Neměl by DUM být trochu něco víc, než jen sbírka věcí nalezených na internetu?
Možná se pletu, nebo jsem jen příliš kritický, ale spousta DUMů mi přijde jako naprostá zbytečnost.
Spousta DUMů JE naprostá zbytečnost.
Řekněme si otevřeně, že jde jen o způsob, jak si trochu vylepšit platové poměry a částečně i vybavení škol, z prostředků EU.
Je přece nelogické, aby byly vytvářeny materiály poloamatérským způsobem jen tam, kde ve škole byli schopni sepsat projekt.
Umím si představit, že jinde ve škole sedí skrytý talent učitel, který ale své materiály nemůže nikde "prodat", leda zadarmo poskytnout na internetu.
A současně vznikají paralelně desítky DUMů na téma Národní obrození a pod., často velmi rozdílné úrovně, ale honorované naprosto stejnou sazbou.
Posouzení odborné úrovně a zpracování pak fakticky neprovádí vůbec nikdo.
Mnozí učitelé tak "konečně" dostanou zaplaceno za materiály, které v minulosti vytvářeli pro vlastní potřebu a de facto nad rámec svých pracovních povinností.
Ale o smysluplnosti takto postaveného projektu bychom mohli vést dlouhé diskuse.
Na druhou stranu, proč toho nevyužít?
Když ale jde něco najít lehce, tak proč to dávat do nového učebního materiálu?
Učitel už dnes není nositelem informace. Proto také nemusí jezdit do Egypta fotit pyramidy. Má ukazovat žákům cestu. Souhlasím také s poste.restante, že vzniká spousta hlušiny, ale já tvořím DUMy jako podporu své výuky, a tím, že dokáži z legálních zdrojů poskládat ucelený materiál, získám oporu pro svou výuku. Pak mi zbyde čas, abych děti vyprovokoval k myšlení, hledání, třídění a utváření si vlastního názoru. V tom jsou DUMy inovativní. Kdyby tomu tak nebylo, určitě bych tuto činnost přenechal profesionálům. Jejich honorář ale bude zřejmě v jiném řádu. Jirka
Pane kolego, autorský zákon se na odkazy samozřejmě nevztahuje ;-)
Aha, já to pochopil tak, že online obrázek stačí stáhnout a uvést jen odkaz, odkud byl stažen, což je samozřejmě špatně. Ale pokud myslíte přímo odkázat na obrázek, pak ano, to samozřejmě v pořádku. Je ale také pravda, že celá řada serverů přímé odkazování na obrázky zakazuje. ;)
Okomentovat