V ČR dosud chybí strategický dokument tzv. Národní program vzdělávání, který vymezuje cíle, obsah a podmínky vzdělávání. Na tento dokument mají následně navazovat další materiály, kterými se řídí celý systém škol. Díky neexistenci Národního programu vzdělávání není shoda napříč politickým a odborným spektrem o způsobu naplňování vzdělávací politiky, která je tím pádem nestabilní a ve svém důsledku vede k propadu českého vzdělávacího systému.
- silná politická podpora shora, prezentace reformy jako jedné z priorit vlády,
- osvěta a systematická medializace reformy, tedy zajištění účasti a porozumění veřejnosti a postupné vypracovávání konsensu.
- politická neochota vyplývající z dlouhodobého nezájmu o téma vzdělávání,
- nejasnost, jak by měl takový materiál vzniknout a co přesně by měl obsahovat,
- bez existence tohoto zastřešujícího dokumentu lze jednoduše realizovat dílčí nesystémová opatření, která mohou vyhovovat různým zájmovým skupinám,
- nedostatečná znalost procesů vzdělávací politiky u řídících pracovníků MŠMT,
- neinformovanost veřejnosti o důsledcích absence zastřešujícího kurikulárního dokumentu.
- nenaplňování zákona řešit právní cestou a upozornit tak především politiky na tento závažný problém,
- medializovat srozumitelnou cestou neexistenci zastřešujícího strategického dokumentu a informovat tak laickou veřejnost o klíčových tématech spojených se vzdělávací politikou státu,
- podpořit diskusi a vznik podkladového materiálu pro tvorbu NPV mezi odbornou veřejností,
- zainteresovat politickou reprezentaci na problematice NPV.
- závazek MŠMT, popř. vlády k vytvoření NPV v souladu s podklady, které v rámci projektu vzniknou,
- politickou vůli k vytvoření kvalitního NPV,
- zájem ze strany odborné a laické veřejnosti.
3 komentářů:
Mám obavy, že k dalšímu propadu regionálního školství bude docházet díky snižování platů. Uživit rodinu bude znamenat mít minimálně dva úvazky.
Proč "bude"?
Abych vykryl výpadek příjmů způsobený klesajícím počtem žáků a z toho plynoucího poklesu prosředků školy na odměny a očesání přesčasových hodin na nulu, mám "živnosťák" a učím na třech školách už teď. (Naštěstí jedno z toho jsou občasná víkendová školení a pod.
Z mých kolegů má vedlejší úvazek či jinou činnost naprostá většina.
Pravda, již nyní chodím házet do míchačky a ani nevíte jaká je to pohodová práce. Vůbec nejste jednou nohou v kriminále a navíc peníze jsou skoro stejné. Pohoda.
Okomentovat