Ministerstvo školství zveřejnilo ve středu slíbený seznam 34 připravovaných Individuálních projektů národních v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Na realizaci projektů je k dispozici necelých 6,2 miliardy korun, součet rozpočtů projektů je ale téměř 7,7 miliardy korun, některé projekty tedy zřejmě neprojdou schvalovacím procesem nebo budou redukovány. Podívejme se na kritická místa známých projektů a na projekty, které vzbuzují značné pochybnosti.
V následující tabulce s přehledem ohlášených Individuálních projektů národních (IPn) jsme zeleně označili pět projektů, které prošly hodnotícím procesem a jsou ve stádiu zahájení, žlutě pak ty, které jsou dlouhodobě kritizovány a u kterých můžeme očekávat negativní ohlas v Bruselu:
3D ZDRAVÍ | 150 872 066 Kč | Zdravý a bezpečný občan, stabilní rodina, silná společnost |
FINGRAM | 580 000 000 Kč | Základy finanční, občanské a právní gramotnosti |
PRAXE | 800 000 000 Kč | Stáže ve firmách - vzdělávání praxí |
antiKOR | 150 000 000 Kč | Rozvoj kompetencí občanů pro boj s korupcí |
DV TECH | 499 722 640 Kč | Podpora systému dalšího vzdělávání v rámci budování konkurenceschopnosti České Republiky |
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ | 179 315 300 Kč | Kariérové poradenství = podpora dalšího vzdělávání |
PŘEKVAP | 100 000 000 Kč | Předvídání kvalifikačních potřeb trhu práce |
UNIV3 | 454 257 830 Kč | Podpora procesů uznávání |
E-LEARNING | 60 000 000 Kč | Brána do světa E-learningu. |
PDEV | 28 491 080 Kč | Program dalšího environmentálního vzdělávání |
ČEŠI V EU | 79 000 000 Kč | Češi Evropě |
NEDIR | 649 998 020 Kč | Integrovaný registr vdělávací soustavy ČR |
GRAMOTNOSTI | 84 765 900 Kč | Gramotnosti |
SIV | 248 806 016 Kč | Systém inkluzívního vzdělávání |
K2 | 64 606 607 Kč | K2 - Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání |
KARIÉRA | 30 000 000 Kč | Kariérní systém |
KREDO | 1 495 878 148 Kč | Kvalita, relevance, efektivita, diverzifikace a otevřenost vysokého školství v ČR |
METODIKA | 111 980 333 Kč | Efektivní systém hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací |
NZZ_2 | 69 226 805 Kč | Nová závěrečná zkouška 2 |
PODPORA MŠ | 84 929 900 Kč | Podpora pedagogů mateřských škol |
PROROK | 129 571 900 Kč | Profesní podpora učitele |
PTPV | 129 540 130 Kč | Podpora odborného vzdělávání |
RAMPS-VIP III | 257 244 528 Kč | Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb – VIP III |
ROZVOJ VOŠ | 118 330 557 Kč | Rozvoj vyšších odborných škol (VOŠ), Transformace do struktur vysokého školství & stabilizace sektoru |
ETO | 65 000 000 Kč | ETO (Etická a občanská výchova) - dříve Výchova k občanství |
Škola hrou | 100 000 000 Kč | Škola hrou |
SRVaŠ | 200 000 000 Kč | Spolupráce rodičů, veřejnosti a školy |
Activa | 29 990 581 Kč | Aktivační centra |
SysTV | 200 000 000 Kč | Systémový rámec technického vzdělávání v rezortu MPO |
Ředitel21 | 90 000 000 Kč | Kariéra ředitele školy |
Středisko | 30 000 000 Kč | Podpora rozvoje preventivních služeb |
SciencePoint | 326 000 000 Kč | Brána do světa vědění |
Pospolu | 70 000 000 Kč | Podpora spolupráce škol a firem |
Aktivní pohyb a zdravá výživa | 30 000 000 Kč | Aktivní pohyb a zdravá výživa |
Projekt NEDIR, který by mělo realizovat MŠMT s ČŠI, byl kritizován na kulatém stole podobně jako další projekt NVDD, který je nově přejmenován na SciencePoint a bude opět projednáván na dalším kulatém stole 14. března. Kulatý stůl k projednání IPn Škola hrou byl v lednu odložen a bude uspořádán již tento týden v pátek, stejně jako projekt Ředitel21.
Celý proces přípravy IPn trpí neuvěřitelnou netransparentností. Vznik řady projektů je zcela nejasný, projekty tvoří pro veřejnost anonymní týmy a často nejsou vysvětleny ani role některých známých tváří. V některých projektech se náhle bez vysvětlení objevují či mizí noví partneři (například v NVDD), projekty jsou přejmenovávány a na některých vedení MŠMT přes opakovanou kritiku z neznámých důvodů lpí.
Překvapuje také nepoměr ve výši rozpočtů řady IPN: zcela nečitelné a nedokladované projekty, jako jsou NEDIR, SciencePoint, E-learning, FINGRAM či Škola hrou, mají na první pohled nafouknuté rozpočty až v řádu stamilionů, a jejich smysluplnost není někdy ani po kulatém stole jasná, naproti tomu evidentně smysluplnější projekty jako Ředitel21, Kariéra nebo Podpora MŠ zůstávají v řádu desítek milionů.
Vyjadřujte se v komentářích k článku k jednotlivým projektům a navštivte kulaté stoly, kde se připravované IPn budou projednávat!
12 komentářů:
Člověk jen zírá! Zdá se, že jedinou koncepcí stojící za těmito projekty je "přemisťování" miliard. A to se děje v situaci, kdy se mluví o snižování počtu učitelů. Myslím, že autoři správně předpokládají, že nás nakonec unaví a přestaneme křičet.
Dojem, který z realizace těchto projektů zůstane, ale nebude tak snadno možné přejít. Zrovna jsem četl seriozní studii pojednávající o tom, že dnes již vše došlo tak daleko, že bohatství je přímo podmíněno neetickým chováním (http://goo.gl/BX8uc). Bude-li toto vnímání stále posilováno, možná stojíme u zárodku nápravy. Snad to není pouhé mé zbožné přání?
"Lidé, bděte" platí stále, ať to řekl kdo to řekl, a kdykoli se tak neděje, můžou si lidé, resp. občané za následky sami.
Teď se hodí k tomu dodat:
A UČITELÉ, ŘVĚTE! A vysvětlujte lidem okolo sebe, proč jste konečně začali řvát - že je to kvůli jejich dětem a jejich budoucím důchodům.
Připomíná mi to účtenku pátečního nákupu v Tescu.
Trochu si s kamarády o víkendu naplníme bříška.
Myslím, že ministerskému usilí je nutno zatleskat.
Mne osobně některé projekty zaujaly a mám k nim dotazy či poznámky - třeba:
AntiKOR - moc se těším na školení. A doufám, že pro politiky bude povinné.
http://www.youtube.com/watch?v=8UtnCM7aKyY
ETO - dříve Výchova k občanství
Bude možno z projektu uplatnit nákupy nových fotografií prezidenta do učeben po příštích volbách?
SRVaŠ - mohl být nazván rovnou SRPŠ - bylo by možno využít zažité zkratky. Jen netuším, co za těch 200 milionů s rodiči naspolupracujeme
SciencePoint - to je ta Brána vědění, kterou otevřeli na Slovensku, nebo je to jen shoda názvů? Každopádně za nějakých 320 milionů to musí být pořádná vrata
U ostatních si počkám na bližší informace.
P.S.: Ad poznámka pana Brdičky.
Pro ty, kdo nečtou anglicky, viz:
Bohatší lidé častěji podvádí, zjistili psychologové
http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=735108
Bohatší lidé častěji podvádí
a jsou větší skrblíci.
Proto jsou také bohatší. To dá rozum, přece.
Zatleskat určitě, alae hodila by se k tomu tvář ministra.
Tak to máme okolo 7 miliard. 53 - 7 = Josefe a kde je ten zbytek ?
No, má na mě ta tabulka podobný efekt, jako by mi místo ní nakreslili velkou zadnici a na ní namalovanou pěst se vztyčeným prostředníčkem.
To je teda fakt síla.
Není někde přístupný seznam podobných již ukončených projektů, že bych si uvědomil, jak mně a žákům pomohly při výuce?
že bych si uvědomil, jak mně a žákům pomohly
Vaše sklony k sebetrýznění jsou limitně patologické.
Jak rozházet miliardy, to je Dobešovo dilema. Řídit školství neumí, na platy učitelů a na pomůcky chybí peníze, ale na hlouposti rozházet miliardy není problém. Rozklíčovat, kdo se nakapsuje, možná by se z toho pár set milionů ušetřilo pro nás učitele a pro žáky.
Trošku mě zaráží, že projekt PRAXE je označen "jen" bíle, neboť kulatý stůl k tomuto projektu byla jedna velká fraška a ukázka naprostého amatérismu tvůrců, kteří balancují někde mezi MŠMT, MPSV a MV..a zdá se, že sami neví, čí jsou, natožpak, jak a pro koho ten "skvělý" projekt vlastně vytvořili.
Napakovat se mají kraje, Hospodářská komora a odboráři, aby podpořili krachující VV a pana ministra osobně v jeho další činnosti. Dále je pak nutné, aby se napakovala i média a podpořila VV ve volbách. Konečně i na VV musí zbýt - protože zatím jejich politický projekt je ztrátový (zřejmě). Na školy a učitele nezbude nic - protože nemají ani moc ani vliv ani peníze. Totéž platí i o studentech.
Okomentovat