Žáci základních škol dnes mají poslední příležitost poslat přihlášky na střední školy. Do prvního kola přijímacích zkoušek, které školy chystají v posledním dubnovém týdnu, mohou letos podávat přihlášky dvě. Žáci volí ve velkém měřítku gymnázia, zatímco technické školy o studenty musejí bojovat.
Z článku Petry Benešové a Jana Pokorného v Rozhlas.cz vybíráme:
„Ta jednoduchost dostat se na střední školu může způsobit pokles kvality, protože žáci základních škol se nebudou ve druhém pololetí namáhat dělat prakticky vůbec nic, protože ve chvíli, kdy získají pololetní vysvědčení, tak už v podstatě mají jisté, že budou přijatí na některou střední školu,“ konstatoval s politováním v Ranním interview Radiožurnálu Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací.
Přečtěte si: Žáci základních škol nemají představu o technických oborech, říká odborník
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
A co tak povinné přijímací zkoušky na střední školy ? Chápu, ono by rychle ubylo studentů gymnázií, protože tam nyní lezou i trojkaři, kteří by přijímačky nezvládli.
Na základních školách se už neučí předměty technické a pěstitelské práce?
Proč nechodí žáci na exkurze do výrobních firem jako tomu bývalo kdysi za totality, že jsme všichni navštěvovali velké výrobní továrny, abychom si udělali lepší představu o tom, jaká práce by nás bavila a zajímala?
BP
se už neučí předměty technické a pěstitelské práce?
Místo toho mají výchovu etickou a k vlastenectví.
Povinné přijímací zkoušky nic neřeší. Zlínský kraj je zavedl, ale volných míst je mnohem více než žáků, školy se o ně "rvou", na výsledcích zkoušek nezáleží..
exkurze do výrobních firem
A ony ještě nějaké v majetku státu jsou ? Do soukromého podniku Vás nikdo nepustí.
na exkurze jezdím se žáky každoročně, není problém se domluvit s majitelem firmy, je rád, že se může pochlubit (pokud má čím), žáci jezdí rádi.
Do soukromého podniku Vás nikdo nepustí.
Naše deváťáky pustí a většina z nich je otřesena tím, jaká je práce na výrobní lince (hluk, monotónní práce atd.). Zase slyším, že něco nejde. Zkusili jste to? Vždyť přece nejsou lidi. Podniky by se měli snažit nalákat šikovné učně. Jirka
Vrátím se k tématu výuky technických prací. Ono to opravdu v posledních dvaceti letech s jejich výukou šlo dost z kopce. Kdo neví, co se děcka v tomto předmětu dřív učili, měl by si vzít starou učebnici a ručím mu za to, že se mu budou protáčet panenky. Jsou tam základy práce se všemi materiály, technické rýsování a dost rozsáhlá elektrotechnika. Dřív jsem jako fyzikář měl v tomto předmětu praktickou oporu. Fyzika byla více teorie, technické práce pak praxe. Staří kantoři, kteří to učili byli výborní praktici. Dnes se v technických pracích zametají chodníky kolem školy, protože jeden školník to místo bývalých dvou nestíhá. A učitelé na to s odpuštěním kašlou, protože jim to RVP umožňuje a sami jsou podělaní intelektuálové, kteří neumí vzít šrubovák do ruky. Děcka jdou pak na sš technikou nepolíbené a musí mít zákonitě problémy. Fyzikář to nezachrání, protože k tomu nemá v rámci své výuky fyziky časový prostor. To by na to dopláceli pak ti, kteří jdou na gymnázia, protože by jim chyběl zase ten teoretický základ. V našem školství je bohužel i v tomto směru nedozírný brajgl.
Přiznejme si otevřeně, že jen sklízíme plody období, kdy MŠMT povolovalo "maturitní" obory bývalým učilištím jak na běžícím páse, víceletá gymnázia rostla, jako houby po dešti a vše se dělo ve jménu Dohnat a Předehnat země OECD v procentech VŠ vzdělaných v populaci.
Bylo nás tenkrát jen pár, kteří měli drzost říci, že je to kravina.
Dnes je o to těžší do systému říznout.
Povinné přijímačky by samozřejmě byly přínosem, ale pouze pokud budou jednotné pro celou republiku.
Některé kraje vyhlásily přece povinné přijímačky už v minulých letech, ale k ničemu to nebylo.
Školám totiž nikdo nemůže (zatím) nařídit jak vysoko má být laťka. A protože hlavním cílem na střední škole dnes je NABRAT A PŘEŽÍT, pak jsou často v přijímačkách testovány znalosti šesté třídy a všichni jsou "spokojeni".
Pokud se spolupráce škol a průmyslu týče, pro většinu středních odborných škol je to naprostá samozřejmost. Vždyť organizují každoroční praxe žáků a mnozí vyučující z průmyslu přišli.
Ale jak chcete motivovat rodiče, aby dali dítě na strojírenský obor, když všichni denně slyší a vidí,
jak nezbytné je mít vysokou,
že diplom získáte snadno, stačí jen zaplatit (někde)
a většina společnosti je neustále přesvědčená, že přípravou na vysokou je jedině gymnázium?
To není jenom školou. Dílny na nich jsou vesměs zrušeny. Je to také tím, že to nemají doma od koho odkoukat a sami si to nemůžou vyzkoušet. Moje děti dostaly do ruky sekyrku, jakmile měly ramena nad špalkem. Párkrát se praštily, nějaké třísky byly v prstech, ale naučily se k práci postavit. Evropská sociálka by se asi zbláznila a děti mi odebrala.
Jo,jo a pracovat kolegové v těch dílnách budou s čím ? To si každý žák donese z kuchyně židličku a v dílnách se ji bude učit řezat ? Ono kolegové nejsou peníze na učebnice, natož na materiál do dílen.
A jsme u toho:
soukromé firmy pláčou po vyučencích, ale zaplatit si jejich výuku ve státním školství nehodlají. Do základních škol nedodají nějaký zbývající materiál, který je už u nich považován za odpad. Já jsem před 27 lety začínala jako kantorka na ZŠ na půl úvazku coby učitelka PP a TP, přestože jsem vystudovala filozofickou fakultu v oboru čeština - němčina a sama jsem měla celkem chabé povědomí o nějakém řezání či vrtání dřeva, kovů nebo tvarování plastů, ale do dílen jsem s žáky chodila. Bylo to na vesnici, a tak děcka už stejně všechno znala z domu, kolikrát mi sami žáci předváděli, jak se něco dělá. V PP to bylo lepší, protože jsme zahradu měli a od dětství jsem na ní musela pomáhat, tak mi dokonce přišlo, že ač já sama z města, umím víc než děcka z vesnice.
BP
Okomentovat