EDUin nabízí rozhovor s Martinou Václavíkovou z obecně prospěšné společnosti ABC Finančního vzdělávání. Jde o aktuální téma, protože finanční gramotnost by měla být začleněna do konce školního roku 2011/2012 do školních vzdělávacích programů středních škol, základní budou následovat. Přitom většině z nich chybí metodika vyučování a především v oboru informovaní učitelé. Je to o to složitější, že nároky standardu finanční gramotnosti jsou až nereálně vysoké.
Z rozhovoru Tomáše Feřteka s Martinou Václavíkovou v EDUin vybíráme:
Z čeho vyvozujete, že zavedení výuky finanční gramotnosti je nutné?
Po několika desetiletích celkem plynulého ekonomického růstu nastoupilo období finančních a ekonomických krizí. Proto je důležité, aby co největší počet lidí porozuměl základům finančního plánování svých osobních a rodinných financí. Je obtížné orientovat se ve stále větším množství stále komplikovanějších finančních produktů, které jsou nám často nabízeny velmi agresivně. Finančně gramotný občan se dokáže o sebe lépe postarat i v těžkých dobách, dokáže rozumně zajistit budoucnost svou i svých dětí, snáze se vyhne nebezpečí pádu do dluhové pasti.
Přečtěte si: Vznikne nový předmět Finanční gramotnost?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Nápad je to hezký, na naší škole už letos finanční gramotnost pilotně ověřujeme a od příštího roku nasadíme povinně. Ale je to taky o tom, že jsme si sami určili místo čeho nebo v rámci jakého předmětu budeme FG učit tak, aby to nebylo na úkor jiných předmětů. Souhlasím s názorem, že by FG měla být povinná, jen se děsím centrálních nápadů s nasazením do výuky (např. na úkor matematiky, češtiny apod.). A metodika? Tu si řada škol vytváří sama v rámci projektu EU PES (šablona VI/2 - Finanční gramotnost).
Zase jednou "objevení Ameriky". Nakladatelství Scientia vydalo učebnici a pracovní sešity
"Finanční a ekonomická gramotnost" už před 5 lety. Učebnice má k dispozici cca 4500 škol a na mnohých z nich se již předmět vyučuje - buď jako samostatný předmět, nebo volitelný/nepovinný seminář, nebo aspoň částečně v rámci matematiky nebo občanské nauky/základů společenských věd.
Hlavním problémem v současnosti je, že finanční gramotnost by se měla vyučovat jako součást občanské či rodinné výchovy. Bohužel kompetence učitelů těchto předmětů v této oblasti a jejich metodická schopnost tyto věci vyučovat je mizivá. A co budoucnost? Jestliže se zavede nový předmět, je jedinou rozumnou cestou, aby se na to vrhli matematici, kteří mají zkušenosti s metodikou takovéto výuky. Tyto zkušenosti prostě občankáři nemají a mít nikdy nebudou. Jenže matematici spolu s češtináři na školách jsou narozdíl od občankářů většinou dost vytížení (nemají problémy s naplněním úvazku, mají hromadu oprav, mají na starosti počítače apod.), takže se to vleze do úvazku stejně jenom těm občankářům, tělocvikářům či čerstvým absolventům s nesmyslnou aprobací výchova ke zdraví. To to zas bude vypadat!!! A změní se pak něco na finanční gramotnosti žáků? Mám oprávněné obavy, že vůbec nic.
Kromě finanční, čtenářské, etické, vlastenecké a sexuální gramotnosti bych ještě velmi doporučoval i gramotnost typografickou, daňovou, právní a občanskou.
Neboť ... dokumenty z klávesnice většiny uživatelů jsou na naprosto nevyhovující úrovni, obecně jsou problémy s přiznáními a přehledy všeho druhu, lid dělný mnohdy vůbec netuší o právech svých a povinnostech zaměstnavatelů a v neposlední řadě je nezbytné pěstovat povědomí, že zaměstnanec není hadr, do kterého si utře boty kdekdo, jmenovaný do vedoucí pozice v přímém rozporu se svými předpoklady pro její výkon.
Finanční gramotnost je stejná hloupost, jako výuka cizích jazyků od první třídy. K ničemu jinému, než destrukci vlastního názoru a osobní odpovědnosti neslouží. A to je to, co elita potřebuje. Pořád nám nedochází, že jsme otroci? Co vlastně chcete ve finanční gramotnosti učit, když centrální banky si tisknou tolik peněz, kolik potřebují a členům eurozóny se odpouštějí dluhy ve výši více než 80%? Vzpamatujte se už, opravdu. Žijete v kleci, jejíž stěny tvoří Česká televize, Nova, Dnes, Respekt a další lži generátory. Budete děti učit, jak se stát, či zůstat, otroky. To chcete?
Už jenom název Finanční gramotnost mně připadá nesmyslný. Gramotnost se přece neučí, děti se učí číst, psát, počítat - třeba i ty úroky a splátky a v rámci všeho učení se i baví s učitelem o tom, že si nemají brát půjčku na dovolenou. Ale učit finanční gramotnost a pak jejich znalosti testovat pomocí otázek, které jsou kdesi níže uvedené - jestli je lepší koupit si kilo rajčat nebo bedýnku s 10 kg - je pitomost. Jaké další gramotnosti ještě v našich švp chybí? Smutné na tom je, že navzdory výuce všech gramotností z našich škol začínají vycházet děti téměř negramotné, protože už nezbyl čas je učit číst, psát a počítat.
Závisí to na úhlu pohledu. My učíme vlastně finanční gramotnost ve škole už 20 let, začínáme s tím v matematice v 6. třídě, pokračujeme během celého II. stupně v různých předmětech (např. dějepis - průmyslová revoluce - je k tomu ideální atd.). Tam se děti např. dozvědí, co je RPSN, jak si spočítat náklady na provoz domácnosti, co jsou daně (různé)atd. Nevím, v čem je problém.
No jak říkám, především v tom, že občankáři sami většinou netuší, co je to RPSN, natož, aby to byli děckám schopni vysnětlit. Proto raději s děckama v občance sedí v kroužcích, což je dneska hrozně moderní, a tahají z nich rozumy typu, jestli tatínek říká mamince Bobiku nebo Drobiku. Kdyby v občance učili, to co mají, možná by ani s tou finanční gramotností nebyl až takový problém. Místo toho je občanka na většině škol předmět k ničemu a děcka tam dělají akorát b..... .
Navrhuji zavést předměty Matematická gramotnost, Čtenářská gramotnost a také Gramotnost.
Opravte mne, jestli se pletu, ale nebyla původně gramotnost výsledkem výuky předmětu Psaní?
Neplatí náhodou, že příslušná "gramotnost", volněji řečeno znalost, nebo chcete-li "kompetence", vzniká v důsledku zvládnutí příslušné části učiva?
Nebyly snad za tímto účelem kdysi pěstovány metodické semináře a mezipředmětové vazby?
To budeme vážně zavádět nové předměty za každou oblast, kde výzkum zjistí nedostatečné znalosti?
V tom případě navrhuji k návrhu kolegy Blahy doplnit také Tělesnou gramotnost, Brannou gramotnost, Zdravotní gramotnost, Ekologickou gramotnost, ....
... Pracovní gramotnost, Inteligenční gramotnost a pro zaměstnance ministerstva školství pak speciálně Čerpací gramotnost jako doškolovací kurz.
Připomínám též sexuální gramotnost, etickou gramotnost, a případně též náboženskou gramotnost, jo a taky drogově konzumační. Ať je to komplet...
Doufejme, že ne.
Okomentovat