Na rozhovor s ředitelem Asociace ředitelů gymnázií Jiřím Kuhnem, který byl publikován v Lidových novinách a převzat na web eduin.cz, reaguje ředitel Gymnázia Písek Petr Pícha. Oponuje názoru, že malé školy žijí na úkor gymnázií a vzdělávacímu systému by pomohlo, kdybychom je zrušili.
Z článku v EDUin.cz vybíráme:
„Studenti jsou paraziti na naší společnosti“ – prohlásil nedávno jeden náš vrcholný představitel. „Malé školy si přilepšují na náš úkor“ – prohlásil v rozhovoru v Lidových novinách 6. března ředitel Gymnázia Nymburk a předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn. Jsem také ředitel gymnázia a nemám pocit, že by malé školy žily na náš úkor. Ony jsou většinou rády, že vůbec žijí. Nechci akceptovat reformu, která říká, že se jako škola budeme mít lépe, když se zruší ty ostatní. To je hloupé a nefér. Vždycky se můžeme mít lépe, když z jedné hromádky vyplatíme méně subjektů. Učitelé mohou mít větší plat, když zrušíme školníky a kuchařky. Ti se zase mohou mít lépe, když nedáme odměny učitelům. A všichni budou mít větší plat, když prodáme školní budovu a budeme učit v parku. V Akadémově háji to asi šlo, tam bylo teplo. U nás by to mohl být problém. Je třeba si říci, proč je teď ta hromádka tak malá, že už pro všechny nestačí.
Co to znamená optimalizace
Nejčastější objektivní odpověď je ta, že klesá počet dětí. To je demografický fakt, s tím nic neuděláme. Tedy můžeme s tím něco udělat, nemusí to být ani tak nepříjemné, ale projeví se to v základních školách za šest, na středních za patnáct let. To je dost dlouhá doba. Jenže pokles počtu dětí nemůže být příčinou zmenšující se hromádky peněz. Děti tyto prostředky nevytváří, ale spotřebovávají. To, že jsme si vytvořili normu zvanou normativ na žáka, to je jen ekonomická pomůcka k rozdělování toho, co se v té hromádce nachází. Ne k jejímu vytváření. Takže pokles dětí v populaci by měl znamenat, že konečně můžeme učit v méně naplněných třídách, učitelé se můžou více individuálně věnovat jednotlivým žákům a tak dále. Ale toto se neděje. Žádné individuální vzdělávání. Pěkně to setřeseme do velkých škol s optimálně naplněnými třídami, říká pan nejlepší ministr. Optimálně pro koho?
Přečtěte si: Pícha odpovídá Kuhnovi: Když se dva perou, nemusí se smát ani ten třetí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Učitelé mohou mít větší plat, když zrušíme školníky a kuchařky.
Kuchaky bych až tak moc nerušil. Ačkoli...
Kdybych jim třeba započítal průměrnou odměnu asi tak dvanáct tisíc na zaměstnance školy za rok 2011 a pak jim k tomu rozpočítal svoji průměrnou neodměnu, přijdou si mimo hlavní prázdniny na pěkných čtrnáct set měsíčně k platu.
A řekněte mi, dámy a pánové, kdo to dneska má?
Je pravda, že by si děti mohly do školy nosit z domova sendviče či saláty a ušetřilo by se za energie, pracovní síly, nádobí do jídelny... To není úplně špatný nápad! Problém ovšem je, že pro některé děti je to jediná záruka jednoho teplého jídla za den :(
No a panu učiteli by přitom děti mohly nosit obědy také. Tu chleba se salámem, tu švestičky ze zahrádky...
Kdo přinese domácí zabijačku, má jedničku jistou.
Nebo takové plato domácích vajíček. Jářku, to dá zanedlouho víc, nežli půldenní plat!
Mně už děti dávají ze svých svačin, když si tu svou zapomenu udělat :)!
Okomentovat