Včera večer jsme byli v přímém přenosu svědky hrdinského odchodu ministra školství Josefa Dobeše. Ve skutečnosti nešlo o hrdinství, ale poslední možnost jak se ctí z úřadu odejít. Dobešovi v úřadě totiž zbývalo jen osm dnů.
Z článku Tomáše Chalupy v Pravdu.cz vybíráme:
Dagmar Navrátilová má oproti Dobešovi jednu značnou výhodu. Je profesí pedagožka a ve školství dlouho pracovala.
Následuje osobní poznámka: Že to byla učitelka kvalitní, mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Dagmar Navrátilová (tehdy se ještě jmenovala Horáková), byla moji třídní učitelkou a svým způsobem přispěla k tomu, že jsem se stal novinářem. Proto s klidným svědomím říkám, že podle mého názoru horší než Dobeš jistě nebude.
Na druhou stranu opravdu nevím, jestli může ona, nebo kdokoliv jiný, uřídit chaos a zmatek, do kterého Dobeš české školství uvrhnul. Jak jsem si přečetl příspěvek jedné učitelky na Facebooku pod zprávou o Dobešově rezignaci, „Celou dobu, co tam je, si dávám bacha abych neřekla větu, že větší vůl už tam být nemůže. A raději ji neřeknu ani teď, protože další vývoj situace by mě zase usvědčil z omylu.“ K tomu bohužel celkem není co dodat.
Přečtěte si: Konec (Dobeše) dobrý, všechno dobré?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
31 komentářů:
Zajímavý je názor některých politiků na učitele. S tím, že byl Dobeš označen za nejlepšího ministra člověkem, který ve funkci regulérně neměl co dělat jsem se nikdy nesmířil, protože dvoumilionové úplatky za hlas poslance neuznávám. Docela zaujaly i názory nejlepšího ministra financí o líných učitelích. Šokoval však názor předsedy vlády, když prohlásil něco ve smyslu, nové úspory ve školství jsou přece jen 2,5 miliardy a školství je pro vládu prioritou. Tedy lež jako věž od lháře sedmilháře. Kvalitní manipulace směrem k veřejnosti, bohudík již málo účinná. Vládě prostě nevěřím.
Zajímavé, že proti Dobešovi soptilo učitelstvo, média i studenti, ačkoli (protože) se rozhodl podívat školám a žákům na zoubek a odkrýt příčiny trestuhodné neúspěšnosti vzdělávacích výsledků. Ačkoli se pokoušel učitelům pomoci stanovením standardů předmětů, zvýšením tlaku na spolupráci s rodiči problémových dětí.
Naproti tomu - proti Janouškovi nepadl ještě ani jeden meloun z okna, ani jedna soudní žaloba, ani jedna petice, ačkoli prohýřil a odklonil desítky ba stovky miliard.
Neni jasne, proc vsichni tak slavi. Samozrejme se vyhrala prvni bitva, ale vsichni jeho troubove tam jeste stale jsou: straznik Zaoralek, dlouholeta bordelmama Podubecka, lzipravnik Nantl a dalsi.
Názor, že jistým pozitivem ministra školství, mládeže a tělovýchovy je okolnost, že byl učitelem, má asi stejnou váhu jako požadavek, aby ministrem obchodu byl prodavač.
Mimochodem - učitelka jazyků na gymnáziu bude mít nepochybně (asi podobně jako Dobeš)zcela jasno o problematice sportu, výchovných ústavů, vysokých škol, o vědě nemluvě...
Tak, tak. Nic dobrého nás stejně nečeká, Dobeš Nedobeš.
Vymést ze škol důchodce a středoškoláky stejně nikdo nenajde odvahu. Přestože po ulicích běhá spousta absolventů učitelství od školy ke škole, kteří jsou bez práce.
Přitom by stačilo tak málo, aby se na to zaměřila ČSI. Dotaz: "Pane řediteli, co ještě pohledáváte na svém místě, když nejste schopen řádně personálně zabezpečit to, co je na škole halvní tedy výuku, v době, kdy je VŠ vzdělaných učitelů, kteří hledají práci, dostatek?" by byl jistě dost nepříjemný a v mnoha případech velmi relevantní.
Není pravda, že učitelstvo bylo proti Dobešovi. Měl zdaleka největši podporu ze všech ministrů minimálně deset let zpátky až do okamžiku, kdy se vyhrotily fondy EU. Další ránu si pak zasadil právnickou fakultou ZČU, ale škol, kde slavili jeho odchod, moc nebude. Účastníci diskusí na české škole rozhodně nejsou reprezentativní skupinou učitelů.
Čím větší podpora učitelů Dobešovi, tím výraznější signál, že naše školství je v hodně velké bídě - včetně bídy personální.
Účastníci diskusí na České škole vskutku nejsou reprezentativní skupinou učitelů, ale stačí být v učiteli v kontaktu na školeních a konferencích, případně na některé škole pracovat.
22:29
"Přitom by stačilo tak málo..."
Ano, stačilo by málo, ale když se inspekce spokojí s tvrzením ředitele, že je o kvalifikované nouze... Roky jsme krmeni názorem, že jsou kvalifikovaní učitelé nedostatkovým zbožím, mladí do školství nejdou kvůli nízkým platům a nebýt důchodců, školství by padlo. Neustálé novely zákona, které umožňují středoškolákům učit.
Také jsem toho názoru, že by stačilo málo. Na nejrůznějších odborech školství sedí zástupy úředníků, proč v dnešní elektronické době neexistuje cosi jako registr APROBOVANÝCH žadatelů o místo v daném okrese? Několik kliknutí a inspekce by měla hned jasno, zda dotyčný ředitel skutečně aprobovaného učitele "nemohl" sehnat.
Škoda, že s Josefem Dobešem pomalu odchází i ti jeho placení apologetové, kteří na ČS hájili jeho mediální bullshity. Věčná škoda, pročítat některé diskuzní příspěvky na České škole - to byla neskutečná sranda. Byl to můj každodenní ranní rituál před vstupem do třídy. Teď už, Vás, Josefe, Vaši kortešové nepochválí, mají jiné starosti: balí kufry a hledají jiné anály. Dovolte tedy, abych se Vaší beatifikace ujal sám: souhlasím s prezidentem, byl jste dosud nejlepším českým ministrem školství. Jen bych to poněkud poopravil: byl jste nejlepším hanswurstem v křesle ministra školství. Přeju Vám vše dobré:-)
Fajn. Ministr Dobeš skončil a za rok skončí i president Klaus. Vsaďte se, že za jejich nástupců budete nadávat daleko šťavnatěji a s mnohem, ale opravdu s mnohem větším a oprávněnějším prožitkem. Bohatí se kamarádí s bohatými, vrána k vráně sedá a co neukradnou dnes, nebudou zítra mít. A tak se snaží a daří se jim evidentně, za zištného dohledu tzv. nezávislé justice. Místo sjednocení výkladu práva, místo odsouzení podvodníků a špatných správců majetku dle platných zákonů, místo rušení zbytečných institucí, se zvyšují daně a provádějí škrty ve státním rozpočtu.
Přežívat půjde stále hůř. Arogance nevychované mládeže na straně jedné a faktická bezmoc a nerovnoprávná role učitelů na straně druhé, dává zanedbatelnou šanci na zachování psychického i fyzického zdraví učitelstva ve střednědobém horizontu. A vzdělaný, schopný, na šanci čekající mladý učitel? Promiňte, ale to je až na zanedbatelné čestné výjimky, dávno vyhynulý druh. Hledat vinu marasmu ve školství a v ekonomice v důchodcích, díky jejihž práci dosáhlo Česko nejlepší životní úrovně v historii je hnusné, odporné a zhovadilé, ale začíná to být běžné. Na druhé straně, lidem, kteří v životě nepracovali a kteří neumí hospodařit se vyplácí štědré sociální dávky. Spravedlnost v Česku je v předsmrtných křečích.
"Účastníci diskusí na české škole rozhodně nejsou reprezentativní skupinou učitelů."
Máte pravdu, je to jen špička ledovce. Takto sdělovací prostředky na Slovensku tak dlouho popíraly Fica, až vyhrál volby. Vy si myslíte, že to "dole" mezi obyčejnými lidmi nevře ? Někdy to dosahuje až bodu varu a ona stačí ta pověstná jiskra a bude hořet.Nelze donekonečna tvrdit, že tupé škrty vyléčí českou ekonomiku. Doporučil bych panu ministrovi financí, aby si přečetl "Nový úděl".
Jedna vlaštovka jaro nedělá.
Nelze se tedy spoléhat na to, že ministrem školství se stane osoba osvícená, vysoce inteligentní a schopna postavit nemocné školství na nohy. VV totiž ani takovou vlaštovku ve svých řadách nemají. V ostatních partajích vládní koalice to vypadá stejně. Mezi ideologickými jestřáby by stejně neměla šanci.
Co lze vlastně čekat od vlády, jejíž ministr financí (dle Dobeše) prohlásil, že české školství má jeden obrovský problém - nejlínější učitele s nejmenším úvazkem a nejdelšími prázdninami v celé Evropě? Očekávejme navýšení úvazků, hned se ušetří, a možná další zhovadilé nápady z kuchyně ministra financí, kterému VV půjdou v rámci zachování svých vládních korýtek velmi rychle na ruku. Stále ještě nejs´me na úplném dně, ale snaha zhora nás tam dostat je více než zřejmá.
k nedostatku abrobovaných učitelů:
Moje kamarádka mi musela ukázat svůj platový výměr, protože jsem jí fakt nevěřil. Vážení učitelé, to snad ani nemůžete považovat za mzdu! Za tuhle almužnu bych bych před tu základoškolskou bandu ani nenastoupil, natož něco učil! Před dvěma lety měla prý o něco více, ale paní ředitelka udělala fintu, aby šli s platem dolů. Nevím, jestli to napíšu přesně (omluvte mě, ve vašem oboru jsem "omylem" strávil 1 rok ihned po škole). Prý těm, kteří učí na prvním stupni, přidělila druhý a opačně. Pak prý nejsou aprobovaní a musí jít o nějakou platovou třídu níž nebo něco v tom smyslu.
Ale i tak mi proboha vysvětlete, jak za tyhle peníze může většina (!) z vás přijít před katedru každý den s úsměvem a elánem, mít energii ukočírovat ty syčáku (vzpomenu-li jen sebe...) a ještě je něco naučit!
Opravdu jsem si myslel, že za těch 20 let, co jsem naposledy čichnul ke křídě a tabuli, se hlavně ty peníze výrazně zlepšily. Nechal jsem se skutečně oblbnout ohlasy z médií a jelikož nemám známé a kamarády ze školství, zjistli jsem až nyní na srazu, jak to skutečně je. Omlouvám se tímto všem učitelům za své nemístné poznámky.
Ale dovolte mi jednu dedukci: nadšení, kvůli kterému se povznese zaměstnanec i nad mizerný plat, netrvá věčně (cca 10 - 15 let maximálně!). Pak potřebuje zajistit rodinu finančně a s pouhého nadšení toho asi moc neuživí, co potom? Chodí do práce a dělá jen naoko a energii si schovává pro vedlejšáky nebo pro rodinu nebo změní práci.
Každopádně vás obdivuji a držím vám palce, ať s tímto stavem něco uděláte.
Richard
nejlínější učitele
Naši učitelé nejsou nejlínější, ale nejneefektivnější v Evropě. A to i ve srovnání s Polskem nebo Maďarskem, pokud vím.
Jestli se připravuju na hodiny nebo trávím pracovní dobu na chatu, pokud zrovna neučím, nikoho nezajímá. Co umí žáci v naší škole, víme v percentilech a je to bída. Ale aby se šlo do jednotlivců a ptalo se - proč máš už tři roky děsivé výsledky? - to ne. Hlavně že máme čárku za účast. Nejhorší je, že to ani jinak nejde, i kdyby se učitel rozkrájel, k práci ty ignoranty nepřinutí.
9:18
k práci ty ignoranty nepřinutí"
Dokud NĚKDO nesníží počet středních škol a dokud na nich bude velký převis volných míst, dotud budeme dávat absolventům základních škol vysvědčení zadarmo. Ačkoli nezvládají ve velké části číst, psát ani počítat.
"Dokud někdo nesníží počet středních škol...dotud budeme dávat absolventům základních škol vysvědčení zadarmo"
Nezlobte se na mě, ale s tím, jako učitelka, nemohu souhlasit, mezi těmito dvěma fakty příčinnou souvislost nevidím, a to hned z několika důvodů:
1. mladí nežijí "v budoucnosti", ale v přítomnosti, tudíž páťák nepřemýšlí tak, že se teď musí učit, aby v padesáti měl dobrou práci;
2. základní škola nemá být malou vysokou a děti nejsou malí dospělí - nemůžeme je "motivovat" strachem z budoucnosti (ono ani ty dospělé, ale to je do jiné diskuze) a nemůžeme jim předkládat látku obsahově i formálně stejně, jako na SŠ či VŠ;
3. když budou učitelé laskaví, důstojní a autentičtí a když učivo bude smysluplné, životné, umělecké a méně abstraktní, budou se žáci učit rádi;
atd.
"Hledat vinu marasmu ve školství a v ekonomice v důchodcích, díky jejihž práci dosáhlo Česko nejlepší životní úrovně v historii je hnusné, odporné a zhovadilé, ale začíná to být běžné."
No tak by si snad po té namáhavé práci, která nás dotáhla k výšinám životní úrovně, měli odpočinout a dát šanci mladým. Jinak ta naše životní úroveň pošupuje pěkně dolů. Budeme mít kopu docela bohatých důchodců ve školství, kteří si budou užívat prázdnin u moře, ale také na druhé straně kopu mladých rodin, které budou žít z ruky do huby. Jestli v tomto někdo vidí nějaký smysl, tak proti gustu žádný dišputát.
No a kdo usiluje o prodloužení věku pro odchod do důchodu? Učitelé snad??? Ti asi až na posledním místě! Až se bude do důchodu odcházet v 75 letech, budeme učitele po šedesátce střílet, nebo co?
ahoj, přátelé, tak nám "zradili a zabili" ferdinanda, jak dojemné. Leč, neradujme se předčasně... mocnářství netvoří jediný člověk a jeho úpadek nezapříčinil jeden negramot s napoleónským syndromem nešťastnou náhodou u moci. tolik jen má připomínka obecná k této diskusi.
jinak mi udělal radost anonymní příspěvek z 23. 3., 23:10; taky jsem se tady setkával s řiťolezci. jakoby se školství úplně nadechlo a s tímto agresivním autokratem vyselektovalo do popředí tu nejhorší svoloč. věřím, že řada análních horolezců se už sbalila, ale to teprve uvidíme.
co dodat k příspěvku pana Richarda - ano, toto je a bude ohromný problém. a můžeme si za to my, učitelský stav, hodně sami. Jak dlouho se zde opakuje, že kde není sebevědomí, tam není respekt. kdo z ministrů, ale i z významných daňových plátců např. z řady soukromých korporací uzná, že učitelská práce je náročná a vyžaduje osobnosti (viz poslední příspěvek paní Spilkové v časopisu Rodina a škola); nebo po školství nemáme chtít víc, než (někdy) bezpečné hlídání dětí.
S tím souvisí to, že bych rád připodepsal příspěvek ze 24. 2., 10:22. Díky za tuto poznámku!
Petr Koubek, Černošice
Dobeš byl OK. Na boj s větrnými mlýny by měl sílu málokdo, tak skončil. Budoucnost vidím šeredně. Kolik ministrů ještě bude zapotřebí, aby se něco pohnulo.
1. absolutní souhlas s převisem nabídky SŠ - dokud nebude mít žák ZŠ potřebu motivace připravovat se na přijímačky a další studium, budou na základce kompetence a gramotnosti k ničemu
2. ČŠI žádného ředitele nepřinutí vymést sbory od středoškoláků a důchodců - nikde k tomu nemají uvedenou kompetenci
3. od nástupce Dobeše moc nic neočekávám, ale odvahu k "optimalizaci" sítě škol bych mu přál.
to 10:22
"3. když budou učitelé laskaví, důstojní a autentičtí a když učivo bude smysluplné, životné, umělecké"
Ano, taky to takhle zkouším každým začátkem školního roku. Vydržím to dva týdny, protože s tímhle přístupem mě puberťáci roznesou na kopytech. Zdá se, že učíte malé děti, tam to jde. Vyměňte si někdy výuku s kolegou ze sedmičky či osmičky, a budete chtít po týdnu odejít ze školství. Zaručuju.
Budoucnost vidím šeredně. Kolik ministrů ještě bude zapotřebí, aby se něco pohnulo.
Jíž jsem to tady někde napsal. Ministr financí je tady od toho, aby vybral daně. Pokud je vybere od neplatících ( a přitom prosperujících ) firem, ohlídá si převody do daňových rájů ( jako v Německu ), pak vůbec nebude muset nic škrtat, školství nebude podfinancované. Budu vulgární - "z hovna bič neupletu a ani s ním nezapráskám". Jak chcete přilákat mladé vysokoškoláky do školství, když učitelé mají tak mizerný plat, přičemž i zaměstnanci dopravního podniku ho mají vyšší.
"Dobeš byl OK."
Dobeš byl OK ??????
Napište pozitiva, já dopíši negativa a bude to tak poměr 1 : 10. Sám tomu ( pokud ovšem nejste z VV nebo školní inspekce, či ředitel )nevěříte.
pro 20:53
Učím i deváťáky...
Před dvaceti lety nebylo pro přijetí na střední školu rozhodující, kolik jich bylo, ale jak náročné byly přijímací zkoušky na střední školy.
Myslí si snad někdo, že učitelé gymnázií chtějí učit trojkaře ze základek? Byli by šťastní, kdyby mohli mít ve třídě třeba jen dvacet žáků, ale těch opravdu nadaných.
Jenže ředitelé středních škol přijímají každého, kdo se umí podepsat, aby naplnili třídu na 30 kusů. A tam, kde se to nedaří nastávají problémy.
Vše se odvíjí od systému financování a ne od počtu středních škol.
Stesky truchlících po "nejlepším ministrovi" nemíním komentovat. Pokud někdo nepochopil doposud, že tomu pánovi nešlo ani o učitele, ani o školství, teď už to nejspíš nepochopí.
"tomu pánovi nešlo ani o učitele, ani o školství"
Co se pořád čepýříte? :) Smiřte se s tím, že jediný, komu o Vás ještě jde, je Vaše žena.
Chlápkovi od Technických služeb tady pod okny taky nejde o můj lepší výhled z oken ani o rozvoj zahradnictví v městě. A přesto se raduju, že to konečně někdo prořezal, už nám to padalo na hlavu. I ty třísky a řev pily mu odpustím. A fakt nejsem véčkař.
Pyšný slepýš klopýtl o rozčepýřeného netopýra... :-)
Tahle říkanka na vyjmenovaná slova mi vytanula na mysl, když jsem si přečetl příspěvek z 23:45.
Nevím, proč by mělo jít exministrovi zrovna o mne osobně. Tu představu snad ani nechci domýšlet dál... ;-)
Ale když už někdo dělá ministra, tak by mu, sakra, o ten jeho pašalík trochu jít mohlo.
Každá práce se dá dělat jen pro prachy (nebo živobytí) a dá se dělat i pro něco víc.
I práce uklizečky nebo v technických službách.
Světe div se, znám automechanika, který tvrdí, že ho vlastně nejvíc těší ten pocit, když od něj odjíždí spravené auto a vědomí, že on tomu uměl pomoci.
24. března 2012 23:45
Chcete tím říci, že když se kácí les, tak létají třísky ? Tak na to lze odpovědět, že tím lesem je přírodní rezervace. A taky proč řezat, když není třeba a rezervace vypadá vcelku dobře. Vyřežete strom, přijde vichr a spadne Vám zbytek lesa. Tedy jednat rozumně. Modří svazáci nejsou záchrana ( viz. Janoušek). To není útok na Vás. Ignorant
Okomentovat