Přečtěte si: Kalousek to spočítal, Dobeš vyvrací: Učitele nevyhodím, odejdou sami

neděle 4. března 2012 ·

Do roku 2014 doprovodí deset tisíc policistů na odchodu také sedmnáct tisíc učitelů, to je tedy zhruba každý sedmý. Tato skutečnost vyplývá z materiálu ministerstva financí. Školští odboráři a opozice, podle nichž se propouštění dotkne každé školy, už chystají protesty a nevylučují ani stávku.

Z článku Pavla Kozdera v ParlamentníListy.cz vybíráme:

Tato informace doslova vytočila stínovou ministryni školství Vlastu Bohdalovou (ČSSD): „Ráno se probudím, protřu oko, podívám se do zpráv a jsem z toho naprosto v šoku,“ reagovala velmi emotivně poslankyně. ČSSD měla prý indicie, že ministr chystá další škrty, ale sama Bohdalová je nečekala v takovém rozsahu. „Vláda chce mít z lidí tupý dav, se kterým by manipulovala, ale ten dav by se také mohl otočit proti vládě. Je to zvěrstvo, co připravují. Hlavně, že se všechny strany koalice dušovaly před volbami, že chtějí podporu vzdělání. Dobeš neumí čerpat z EU a peníze, které dal učitelům, jen sebral z jiných kapitol resortu školství. To číslo 17 tisíc je prostě neuvěřitelné,“ hrozí se Bohdalová.(...)


Ministr školství Josef Dobeš ovšem existenci analýzy, kterou má deník Právo k dispozici, zpochybnil. „Nesmysl, neexistuje žádná analýza, dětí je sice méně a tento problém musíme řešit, ale není žádný fundovaný odhad. Je tu přirozené řešení, máme hodně učitelů důchodového věku,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Dobeš.

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 9:08  

Nyní je podle toho grafu ve školství cca 4 000 učitelů ve věku nad 66 let? A co tam proboha dělají, když po ulicích běhají zoufale absolventi učitelství bez práce?

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 9:17  

Když sečteme učitele ( "důchodce" ), kteří současně pobírají důchod + plat a připočteme k tomu učící středoškoláky, kteří nebyli schopni si dodělat VŠ, pak dostáváme podobné číslo jako Kalousek.
Musím se jen usmát tomu, že učitelé - důchodci kolem sebe šíří názory, že za ně není náhrada. Toto samozřejmě není pravda. V celé ČR totiž v současné době není ani jedno volné učitelské místo. K nám na průmyslovku dojíždí učitelé ze vzdálenosti až 50 km.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 9:20  

Kdyby jen absolventi, ale práci zoufale hledají i aprobovaní s praxí. Po mateřské se nemáte kam vrátit, úbytek žáků...

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 9:24  

Dobeš má tentokrát opravdu pravdu, on učitele nevyhodí. Vyhodit je budou muset ředitelé škol.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 9:35  

Nemyslím si, že by Dobeš šel proti Kalouskovi. Spíše je to taková habaďura na ještě nechápající učitele.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 11:24  

Souhlas s názorem z 9:17.

Napřed by měli mazat ti, kteří nemají dodělané vzdělání včetně družinářek, které na mnoha školách učí kopu hodin za vyskoškolské peníze. A po nich důchodci. A tento ordung by se měl ve školách udělat i v případě, že se propouštět nebude. První, co by měla ČŠI na řediteli hodnotit, je to, jakým způsobem je schopen zajistit personáloní složení učitelského sboru na škole. Na výmluvy, že tu a tu aprobaci nemohou sehnat, by v dněšní situaci vůbec něměli brát ohled. Ze škol se totiž mnohde stávají "rodinné" podniky, když ředitel drží na místech známé a známé známých, bohužel ke škodě dětí.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 13:14  

4. března 2012 11:24

Souhlasím. Tento proces bych uspíšil lehkou novelizací zákona, či vyhláškou. Ta by přiměla ředitele rychle jednat. Za branami přece nemůžou zůstávat tisíce nezaměstnaných absolventů VŠ.To je plýtvání peněz daňových poplatníků. Tedy tento "pracovní trh" trošku regulovat.Pokud chce někdo pobírat plat a důchod, tak mu přece nikdo nebrání nastoupit do soukromé firmy a makat dále.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2012 v 13:16  

Ono je to jako vždy trochu složitější.
Obecně se dá říci, že v současnosti nastává převis zájemců o učitelská místa. Je to logické, protože školy se slučují, zavírají a hlavně ekonomický tlak nutí ředitele například nedělit výuku, rušit cvičení v menších skupinách atd.

Ale nevylučuje to možnost lokálních problémů s obsazením konkrétních míst.
Sám jsem byl během posledního roku svědkem tří situací na dvou různých školách, kdy ředitel měl sice plnou mailovou schránku uchazečů o místo, ale žádný nenabízel tu konkrétní aprobaci, nebo kombinaci, kterou potřeboval.
Přitom vcelku logicky se snaží přednostně vybírat aprobované učitele - nemá zájem o zbytečné výhrady ČŠI.

Pokud se zaměstnávání středoškoláků v učitelských profesích týče, souhlasím, že už dávno měla platit jasná pravidla o požadovaném vzdělání. Ale prozatím jsme byli svědky neustálého odkládání účinnosti příslušné zákona.
Jen si myslím, že by měla být kodifikována i možnost výjimek. Znám učitele s dlouhou praxí, které považuji za velmi dobré, jen měli smůlu, že studovali v době, kdy diplom si ještě museli ve škole skutečné odpracovat i ti nejlepší, zatímco dnes se rozdávají pomalu každému, kdo má dost v prkenici.
Studovat při zaměstnání není tak jednoduché a mnohým zkušeným učitelům by některé pedagogické fakulty ani neměly co nového dát.

Čili vyžadujme kvalifikovanost s rozumem, abychom při "plení zahrádky" nevyházeli také užitečnou zeleninu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. března 2012 v 13:27  

co by měla ČŠI na řediteli hodnotit

Čši nechť si hodnotí, co uzná za vhodné v rámci školské legislativy. Nakonec prvotním smyslem její existence zdá se býti prokázání smyslu její existence samotné.
Stav konkrétní školy je snad v zájmu příslušného zřizovale a místní veřejnosti. Pokud zřizovatele zajímá pouze to, jestli jej někdo nebo něco obtěžuje a rodiče jen hezoučké vysvědčení potomků, pak se vývoj ovšem ubírá žádoucím směrem.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 13:39  

.., abychom při "plení zahrádky" nevyházeli také užitečnou zeleninu.

V podstatě souhlasím, ale odchod pracujících důchodců by při klesajícím počtu žáků a studentů systému prospěl. Pobyt tisíců studentů na pracovních úřadech není přínosem pro nikoho.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 14:27  

Ta užitečná zelenina už měla mít potřebné vzdělání dávno dodělané. Jinde než ve školství by byla už dávno vypletá.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 15:21  

Souhlas, tohle je možné jen ve školství. Neumím si představit, že by někde dělala práci stomatologa zdravotní sestra s odůvodněním, že školu nepotřebuje, když několik let dělala instrumentářku, tudíž vše potřebné zná z praxe.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2012 v 15:22  

Jinde než ve školství se především hodnotí výkon a přínos pro firmu a až sekundárně "papír" anebo věk.

Ale pokud to z předchozího příspěvku nevyplynulo dostatečně jasně, tak já jednoznačně souhlasím s požadavkem na kvalifikovanost učitele a to především u nově nastupujících.
Přece když chci dělat taxikáře, tak také musím mít řidičák a když chci operovat, tak musím mít atestaci z chirurgie. Nestačí slíbit, že si je do dvou let dodělám a pak ani nezačít studovat.
A hrubě se mi nelíbilo, když byla snad popáté odložena účinnost příslušné části zákona, která právě doplnění VŠ studia vyžadovala.
Jen jsem chtěl upozornit, že existují zkušení a dobří kantoři bez diplomu, kteří mohou mít větší přínos, nežli "aprobovaný" začátečník s papírem ze soukromé pseudoškoly.

Pokud se důchodců týče, opět souhlas.
Jen bych doporučil nezapomínat, že mnohdy jsou nám ti důchodci velice užiteční. Třeba když uprostřed pololetí přijde kolegyně s rizikovým těhotenstvím, anebo si kolega komplikovaně zlomí nohu na náledí.
Důchodci jsou ochotní vzít i pětihodinové úvazky, kvůli kterým se jiným nevyplatí ani sednout do autobusu a jet do školy.

Zkrátka přistupujme k problematice věcně a nikoliv se "svatým nadšením" udělat pořádek.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 15:56  

Pokud vím tak na soukroumých pseudoškolách se učitelské obory nevyučují. Většinou pouze vychovatelství a andragogika. Učitelů sš a zš stále 99,9 % vychází z filozofických a přírodovědeckých fakult. Učitelé 1. stupně pak z fakult pedagogických.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 16:15  

Zaměstnávání důchodců:
Důchodci dochází na venkovskou školu, která je zde svého druhu jediná, třeba 3x týdně, aby si zde odučili svých 4-5 hodin v jednom předmětu. Tyto hodiny nemá ředitel komu přidělit, protože nemůže jednomu dalšímu kmenovému kantorovi dát tolik hodin přesčasů a jednoho mladého nelze vzít na takový úvazek do zaměstnání, protože by si nic nevydělal. Jak to chcete, Vy moudří, řešit?
Důchodce je šťasten, že si ke svému mizernému důchodu trochu přilepší (je mu teprve 62 let nebo o trochu víc. Mě konkrétně čeká důchod nejdříve od 64 let, Vás možná ještě ve vyšším věku, tak co tu pořád řešíte?).
Má někdo nějaké lepší řešení, jak to ošetřit, aby učili jen aprobovaní učitelé? Jinak bychom se museli připravovat na vysokých školách nejméně ze čtyř předmětů, aby měli ředitelé usnadněnou práci.
Pak tedy nechápu, že se v této době studují jednooborové učitelské aprobace. Kam s takovými učiteli?

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 16:28  

to 15:56

"Učitelů sš a zš stále 99,9 % vychází z filozofických a přírodovědeckých fakult. Učitelé 1. stupně pak z fakult pedagogických."

to je hloupost. Nevím, jestli je v Česku nějaká pedagogická fakulta, která má pouze 1. stupeň, pokud vím tak se na všech vyučuje učitelství pro ZŠ, tedy pro 1. a 2. stupeň, a většina oborů na PedF má akreditaci i pro učitelství SŠ.

poste.restante řekl(a)...
4. března 2012 v 16:29  

Učitelů sš a zš stále 99,9 % vychází z filozofických a přírodovědeckých fakult.

Zapomínáte, že nejsou pouze základní školy a gymnázia.

Učitelé z praxe většinou nestudují prezenčně, ale v distančních formách studia a tam je situace poněkud odlišná.

Kromě toho mezi neaprobované jsou započítáváni také učitelé s VŠ vzděláním, ale bez pedagogické kvalifikace.
Doplňující pedagogické studium pak nabízí také mnohé soukromé školy.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 17:57  

"Zaměstnávání důchodců:
Důchodci dochází na venkovskou školu, která je zde svého druhu jediná, třeba 3x týdně, aby si zde odučili svých 4-5 hodin v jednom předmětu."
Jsou ale případy, kdy důchodce učí celý úvazek, 0,75 úvazku ap., k tomu celý důchod, do práce nedojíždí, neb je to škola v místě bydliště. Nejedná se o nedostatkové aprobace. A na každé toto místo je fronta. Mluvím ze zkušenosti.
Spíše o těchto případech je zde řeč.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 18:36  

ke svému mizernému důchodu

4. března 2012 16:15

No nezlobte se, protože Vy máte aspoň bídný důchod, ale já jako absolvent nemám vůbec nic, ani podporu. Aprobovanost - 3 předměty, dobrá znalost práce na PC a slušná znalost dvou světových jazyků. Jsem klidně ochoten vzít jakoukoliv práci ve školství do vzdálenosti 20 km. Nevydělám sice skoro vůbec nic, ale aspoň zaplatím podnájem a inkaso.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2012 v 20:25  

Jste naivní, dojíždím do školy 33km vzdálené a projezdím týdně kolem 600,- Kč, když k tomu přičtu ještě sumu za stravenky- dělá to týdně už téměř 1000,-Kč včetně jízdného po našem městě. Takže za pár hodin, které by vám někdo nabídl někde na venkově, dáte víc peněz, než vyděláte a ještě ztratíte spoustu času.
Při vašem vzdělání, dovednostech a schopnost utíkejte rychle pryč od školství!!!
A neslibujte si, že aspoň zaplatíte za výdělek nájem a inkaso, kde to žijete?

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. března 2012 v 20:40  

Nic lepšího na prací nemaje, učinil jsem si drobný propočet, spíše odhad.

Máme tu asi pět a půl tisíce středních a základních škol. Obdobný počet škol mateřských škol jsem vůbec nezapočítával.
Pak jsem si řekl, že průměrně by mohl být na každé škole jeden celoúvazkový důchodce s důchodem, a to vůbec nevím, tak řekněme, deset tisíc korun. Za deset měsíců je to, pozor!!!
pět set milionů, slovy pět set.
Tak jsem se vylekal, že jsem odhady snížil na půl důchodce na školu a důchod na osm tisíc. To mi vyšlo už přijatelných dvěstě milionů mrhání.
To tedy kdyby platilo, že dokud člověk pracuje ve státní službě, nemá na důchod nárok.

Kdyby se to vzalo z druhé strany, to jest za každého z dvou a půl tisiců důchodců jeden začínající učitel, ušetří se při stávajícím zařazení do platových stupňů sto milionů na platech. O úsporách na podpoře v nezaměstnanosti nevím taky zhola nic. Třeba mne někdo doplní.

Ještě mne napadlo, kolik milionů se ušetřilo snížením dávek invalidům a dalším potřebným?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2012 v 12:34  

Somálsko náš vzor!
Pod prostou stříškou s klackem v ruce zvládne každý vyspělý "učitel" 60 až 80 dětí. Vyučováním v teplých dnech ušetříme vytápění, zdi budov nebudou také potřebné, další ušetřené prachy, Nábytek? Sednout se dá i na zem, ušetříme...
Bylo by dobré si uvědomit, že stále patříme k ekonomicky vyspělým zemím. Tak nemůžeme myslet jak po jaderné válce.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.