Připomíná to skok z hořícího domu ve chvíli, kdy už plameny olizují krov. Josefa Dobeše, visícího už hodnou dobu v hořícím okně ministerstva školství, držel za jednu nohu s obdivuhodnou důsledností prezident Klaus a za druhou, nejspíš s jistým sebezapřením, premiér Nečas, závislý na vládních hlasech Věcí veřejných. Přes tuhle péči se Dobeš odhodlal ke skoku, když začal cítit, že začíná být opravdu horko. A s představou, že když dole trefí záchrannou síť, bude dokonce tak trochu za hrdinu.
Z článku Tomáše Feřtka v Blog.RESPEKT.cz vybíráme:
Josef Dobeš toho zcela nesporně mnoho roztlačil. Státní maturitu, přípravu standardů, reformu vysokých škol, plošné testy, reformu financování regionálního školství, reformu úřadu a jím přímo řízených organizací a ústavů, revizi vzdělávacích programů. V mnoha případech jde o důležité věci, nad nimiž jeho předchůdci váhali - nebo na ně raději „zapomněli“. Je ale těžké ho alespoň za něco z toho upřímně pochválit, protože prakticky ani v jednom případě věc nedotáhl do podoby, která by nevzbuzovala pocit, že způsobí víc škody než užitku. Stále stejná diagnóza: uspěchanost, nepřesné zadání, chaos v řízení, nenaslouchání ani odborníkům z vlastního úřadu, ignorování oponentů, permanentní sebechvála, pojetí funkce jako osobního adrenalinalinového zápasu a ministerstva jako feudálního léna.
Přečtěte si: Dobeš a šáteček - ministr neodchází kvůli škrtům
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Mezi tím co Dobeš "bojoval", tak po něm jako místopředsedovi VV vystartovaly špičky jeho vlastní strany. Jednak již byl neúnosný ve své funkci pro desítky kopanců, které stihl za 2 roky a jednak i další chrti z VV chtějí ke korýtkům. Že nerozumí školství je přitom naprosto netíží. "Po nás potopa,stejně nás v příštích volbách nikdo nezvolí". Tedy nečekejme zázraky. Jsem v tomto pesimistou.
Jen poznámka. Ministři nemusí rozumět odborné pronlematice svého ministerstva. Mají zcela jiné úkoly.
Ministři nemusí rozumět odborné pronlematice svého ministerstva.
Také tuto větu často slýchávám. Většinou od neschopných politiků.
Ministři by nemuseli rozumět řízené oblasti, kdyby zde platil zákon o státní službě a ministerstva řídil státní tajemník. Něco jako sir Humprey v Jistě, pane ministře.
Pak je totiž ministr jen figurou reprezentující resort na veřejnosti.
Jenže tak tomu není a ministr u nás činí skutečná rozhodnutí.
Když tomu pak někdo nerozumí tak dokonale, jak to předevedl ministr Dobeš, pak to prostě nemůže dopadnout dobře.
Myslím, že z chaosu, který způsobil, se budeme vzpamatovávat dlouho a některé škody - třeba zrušení věkového automatu, už napravit nepůjde.
poste.restante 19:33
Proč oplakáváte věkový automat? Když byl u všech ostatních skupin zaměstnanců ve státním sektoru zrušen, proč by měli mít učitelé výhody? Odměňovat by měl ředitel své zaměstnance podle práce a nasazení, ne za to, že někdo stárne.
Mimochodem, sám prosazujete kariérní řád pro pedagogy, tak buďte konzistentní v názorech.
Ale já neoplakávám věkový automat.
Ani si nemyslím, že to byl bůhvíjak správný a spravedlivý model.
Vadí mi to, že podle něj zřizovatel, minitr, státní rozpočet prostě MUSELI, podle struktury zaměstnanců, plánovat určitý objem peněz na mzdové náklady. Byla to pro všechny nároková položka.
Tím, že jej Dobeš zrušil, aniž by našel jiný způsob garance těchto prostředků, zaříznul školství těžce do živého masa a obrovsky zkomplikoval život všem svým nástupcům.
Nyní může nastat situace, kdy zbudou peníze sotva na základy a nikdo nedostane nic navíc.
To je podle Vás lepší?
Právě proto, že jsem v názorech konzistentní, prosazoval jsem NEJDŘÍVE zavedení kariérního řádu a až potom zrušení věkového automatu.
V ostatních oblastech státního sektoru existují kritéria, pravidla pro platový postup.
Mají je učitelé?
A spoléhat na osvícenost ředitele? Děláte si legraci, že?
I kdyby byl ředitel opravdu slušný až téměř svatý.(Kolik takových znáte?) Odkud má brát na odměny, když peníze se odvíjejí od klesajícího počtu žáků?
Dobeš vzal učitelům jedinou jistotu, kterou měli.
jedinou jistotu, kterou měli
S prominutím, trochu zavtipkuji: já cítím svoji jistotu někde jinde. Že musím pozítří zase ráno do rachoty. A fakt mě to vůbec netěší. Automat neautomat.
Poste.restante
Souhlasím s Vámi. Problém nastane v roce 2013. Škola dostane jen peníze "na třídu" ( nemyslím si, že by to nový ministr z VV zrušil ), což bude u převážné většiny regionálních škol znamenat snížení peněz až o 1/3. Tedy ve výsledku 20 000,- ( možná ) všichni, nadtarify žádné ( Kalouskovo šetření ) na přechodnou dobu 3 let ( navěky ? ). Ignorant
Pro poste.restatnte 24. března 2012 22:39
Zase zde šíříte levičácké bláboly. Pokud tvrdíte, že někdo někomu musí garantovat platy, tak jdete ještě dál, to je čistá komunistická demagogie. Ostatně vidíte, že nemusí.
Plat si sjednává každý za sebe. Jestli se někomu z učitelů nelíbí jeho stávající plat, tak ať si s ředitelem dohodne jiný. Když se mu to nepodaří, tak může jít pracovat jinam. Co je na tom špatného?
17:11
Lidé do 50 let věku mohou dostávat podporu po dobu pěti měsíců, lidé od 50 do 55 let ji mohou pobírat osm měsíců a lidé nad 55 let až jedenáct měsíců. Jde o takzvanou podpůrčí dobu.
První dva měsíce dostanou nezaměstnaní 65 procent průměrného čistého měsíčního výdělku z předchozího zaměstnání. Za měsíc mohou dostat maximálně 0,58 násobek průměrné mzdy v České republice, tedy 13 280 korun.
Další dva měsíce klesne podpora na 50 procent dřívějšího výdělku a zbytek podpůrčí doby pak uchazeč dostane jen 45 procent.
Při rekvalifikaci se podpora zvyšuje na 60 procent dřívějšího výdělku, maximem je 14 883 korun měsíčně...
Těch 14 883 je bez 100 korun totéž, co beru teď, při plném úvazku!
25.3 17:11
Takže kurs četby s porozuměním:
Psal jsem, že zřizovatel musel
"podle struktury zaměstnanců, plánovat určitý objem peněz na mzdové náklady.
kde v tom, proboha, čtete
někdo někomu musí garantovat platy ?
...může jít pracovat jinam
Ty fráze čtete z nějaké fasované příručky?
Kde ve škole to takhle funguje, že můžete zajít za ředitelem a on Vám může přidat na platu?
Prosím Vás, z čeho?
Copak jsme podnikatelský subjekt, kde může větší nasazení pracovníků zvýšit zisky?
Jsem propagátorem kariérního řádu. Kritérií a pravidel, podle kterých lze práci učitele hodnotit.
Co je na tom, probůh, levičáckého?
Zaplatit za odvedenou práci, to by snad měl být tržní, tedy "pravicový" princip, ne?
25. března 2012 17:11
Takový blábol jsem skutečně už dlouho nečetl. Jmenujte zemi kde toto platí. Srovnávat továrnu s prací lékařů, učitelů, hasičů,..Takový Vámi normovaný přístup nelze použít. A takové sociální inženýrství je absolutní nesmysl. Už vidím jak by při Vašem přemýšlení byl sestaven rozpočet MŠMT, rozpočty krajů a obcí.
25. března 2012 17:46
To je normálka, Vy si myslíte, že ostatní berou o mnoho více. Nyní Vám z toho Kalousek ukrojí další část, protože když se na Vás dívám, "ještě máte boty".
Ke všem debatám o přidání peněz: Úplná škola v roce 2011 148 žáků, v roce 2012 141 žáků.
Rozpočet na mzdy (bez odvodů a nerozdělený na ped a neped):
2011 7 385 000, ONIV 123 000
2012 6 589 000, ONIV 77 000. A kde je to přidání?
Okomentovat