Jak se děti lovců a sběračů vzdělávají bez škol.
Děti se vzdělávají samy III: Moudrost lovců a sběračů
Jak se děti lovců a sběračů vzdělávají bez škol.
Po statisíce let, do doby, než bylo
vynalezeno zemědělství (před pouhými 10 tisíci lety), jsme všichni byli
lovci a sběrači. Naše lidské instinkty, včetně instinktivních způsobů
učení, jsme získali v kontextu tohoto způsobu života. A proto je
přirozené se v této sérii o způsobech dětského samovzdělávání zeptat na
otázku: Jak se děti lovců a sběračů učí to, co potřebují, aby se z nich v
rámci jejich kultury stali platní dospělí?
V druhé polovině 20. století
antropologové objevili a pozorovali mnoho skupin lidí - v odlehlých
částech Afriky, Asie, Austrálie, Nového Zélandu, Jižní Ameriky a jinde -
kteří udržovali způsob života lovců a sběračů, téměř nedotčeni
moderními způsoby. Ačkoliv měla každá studovaná skupina jiný jazyk a
jiné kulturní tradice, tyto různé skupiny byly v mnoha základních
ohledech podobné, což nám umožňuje mluvit o „způsobu života lovců a
sběračů“ v jednotném čísle. Kdekoliv se vyskytovali, lovci a sběrači
žili v malých kočovných skupinách (v počtu 25 - 50 lidí), rozhodovali
demokraticky, měli etický systém, který byl založen na rovnostářských
hodnotách a na sdílení, a měli bohaté kulturní tradice, které zahrnovaly
hudbu, umění, hry, tance a příběhy.
Abychom doplnili to, co jsme našli v
antropologické literatuře, před několika lety jsme spolu s Johnatanem
Ogasem (tehdy ještě studentem) kontaktovali několik antropologů, kteří
žili s lovci a sběrači, a požádali jsme je, aby vyplnili dotazník o
jejich pozorováních života dětí. Devět z nich ochotně náš dotazník
vyplnilo. Studovali celkem šest různých kultur lovců a sběračů - tři v
Africe, jednu v Malajsii, jednu na Filipínách a jednu na Nové Guineji.
To, co jsem se z mého studia i z našeho
dotazníku dozvěděl, bylo překvapující svou konzistencí. Zde se pokusím
shrnout čtyři závěry, které jsou podle mého názoru nejvíce relevantní z
hlediska samovzdělávání. Při popisu budu používat přítomný čas, přestože
mnoho činností i celých kultur bylo v posledních letech kvůli narušením
z „vyvinutějšího“ světa v jejich okolí zničeno.
Bylo by chybou si myslet, že vzdělávání
není pro lovce a sběrače příliš důležité, neboť se toho nemusí moc učit.
Ve skutečnosti se toho musí naučit obrovské množství.
Aby se z chlapců stali úspěšní lovci,
musí se naučit zvyky dvou až tří set různých druhů savců a ptáků, které
jejich skupina musí lovit; musí se naučit, jak tuto zvěř vystopovat
podle těch nejmenších stop; musí být schopni perfektně vyrobit náčiní
pro lov, jako jsou luky a šípy, foukací šipky, smyčky nebo sítě; a musí
být v používání tohoto náčiní neskutečně zdatní.
Aby se z dívek staly úspěšné sběračky,
musí se naučit, který z nespočtu nejrůznějších kořenů, hlíz, ořechů,
semen, ovoce a porostů jsou v jejich okolí jedlé a výživné, kdy a kde je
najít, jak je vykopat (v případě kořenů a hlíz), jak efektivně získat
jedlé porce (v případě obilí, ořechů a různých rostlinných vláken) a v
některých případech jak je zpracovat tak, aby se staly jedlé a výživově
hodnotné. Tyto schopnosti zahrnují jak fyzické dovednosti, zdokonalené
po letech tréninku, ale také kapacitu pamatovat si, používat, přidávat a
měnit obrovskou zásobu kulturně sdílených, slovně předávaných vědomostí
o jídle.
Ještě k tomu se děti lovců a sběračů
musí naučit, jak se pohybovat po obrovských lovištích, jak stavět chýše,
rozdělávat oheň, vařit, odrážet predátory, předpovídat změny počasí,
ošetřit zranění, léčit nemoci, asistovat při porodu, starat se o malé
děti, udržovat v jejich skupině harmonii, vyjednávat se sousedními
skupinami, vyprávět příběhy, skládat hudbu a angažovat se v různých
tancích a rituálech jejich kultury. Jelikož je zde velmi málo
specializace nad rámec mužů jako lovců a žen jako sběraček, každý člověk
musí nabýt značnou část celkových vědomostí a schopností dané kultury.
Ačkoliv se toho děti lovců a sběračů
musí naučit ohromné množství, lovci a sběrači nemají žádné školy.
Dospělí nestanovují žádné osnovy, ani se nesnaží děti k učení motivovat,
dávat jim lekce nebo sledovat jejich pokrok. Když se jich zeptáte, jak
se děti učí to, co potřebují znát, dospělí lovců a sběračů vždy odpoví
slovy, které v podstatě znamenají toto: „Učí se samy díky jejich
pozorování, hrám a prozkoumávání.“ Občas může dospělý nabídnout radu
nebo předvést, jak něco dělat lépe, jako je ostření šípů, ale tato pomoc
je poskytnuta jen tehdy, pokud si ji dítě jasně přeje. Dospělí
neiniciují, neřídí ani nezasahují do dětských aktivit. Dospělí
neprojevují nejmenší starosti o vzdělání svých dětí; milénia zkušeností
jim dokázala, že děti jsou experti v samovzdělávání. [1]
V odpovědích v našem dotazníku ohledně
času, který děti stráví hraním, byli antropologové, kterých jsme se
ptali, jednotní. Naznačovali, že děti lovců a sběračů, které pozorovali,
měly volnost na hraní téměř celý, ne-li úplně celý den. Typické
odpovědi byly následující:
- „Děti z kmene Batek měly volnost hrát si téměř celý den; nikdo od nich neočekával vážnou práci, dokud nebyly plnoleté.“ (Karen Endicott)
- „Chlapci i děvčata z kmene Nharo měli celý den a každý den volnost na hraní.“ (Alan Barnard)
- „Chlapci z kmene Efé měli volnost hrát si téměř celou dobu do věku 15-17 let; dívky, kromě několika málo záležitostí a starání se o malé děti, strávily hraním téměř celý den.“ (Robert Bailey)
- „Děti z kmene Kung si hrály od úsvitu do soumraku.“ (Nancy Howell)
Svobodu následovat své vlastní zájmy,
kterou si děti lovců a sběračů užívají, pochází hlavně z porozumění
dospělých, že tato snaha je nejjistější cestou ke vzdělání. Pochází také
z všeobecného duchu rovnostářství a osobní nezávislosti, který převládá
v kulturách lovců a sběračů a který je aplikován stejně jak pro děti
tak i pro dospělé. [2] Dospělí vnímají děti jako kompletní jedince, s
právy srovnatelnými s dospělými. Jejich předpokladem je, že děti se samy
začnou zapojovat do ekonomiky skupiny, až budou vývojově připraveny.
Není potřeba dětem nutit něco, co dělat nechtějí. Je pozoruhodné si
myslet, že naše instinkty učit se a přispívat komunitě se vyvinuly ve
světě, kde bylo našim instinktům důvěřováno!
Děti lovců a sběračů nejsou izolovány od
aktivit dospělých. Přímo pozorují vše, co se kolem nich děje - přípravy
na stěhování, stavění chýší, výrobu a opravy nástrojů a jiných výrobků,
přípravu a vaření jídla, péči o malé děti, dělaní předběžných opatření
vůči predátorům, diskuze o politice, tance a oslavy. Někdy doprovázejí
dospělé při cestách za jídlem a chlapci od věku 10 let někdy doprovázejí
muže při lovu.
Děti nejenomže tyto aktivity pozorují,
ale také je začleňují do svých her, a díky těmto hrám se v nich stávají
zdatní. Jak rostou, jejich hry se postupem času stávají reálnou věcí.
Neexistuje ostrá hranice mezi hravou a reálnou účastí ve skupinou
ceněných aktivitách.
Například chlapci, kteří jeden den hravě
chytají motýly pomocí svých malých luků a šípů, další den hravě loví
malé savce, které přinášejí domů na jídlo, a ještě další den se
připojují k mužům při jejich lovu, stále v duchu hry. Dalším příkladem
může být, když chlapci nebo děvčata běžně staví chýše na hraní podle
reálných chýší, které staví jejich rodiče. V odpovědi z našeho dotazníku
Nancy Howellová podotkla, že děti z kmene Kung běžně staví celou
vesnici chýší na hraní několik stovek metrů od reálné vesnice. Vesnice
na hraní se poté stává místem, kde mohou děti předvádět scény, které
pozorují mezi dospělými.
Respondenti našeho výzkumu se zmiňovali o
mnoha dalších příkladech ceněných aktivit dospělých, které děti při
hrách napodobovaly. Vykopávání kořenů, rybaření, vykuřování dikobrazů z
nor, vaření, péči o malé děti, šplhání po stromech, stavění žebříků,
používání nožů a jiných nástrojů, vytváření nástrojů, nošení těžkých
předmětů, stavění raftů, zakládání ohně, obrana proti predátorům,
napodobování zvířat (způsob, jak zvířata identifikovat a naučit se
jejich zvyky), skládání hudby, tancování, vyprávění příběhů a hádání,
byly zmiňovány jedním či více respondenty. Jelikož se všechny tyto hry
odehrávají ve věkově promíchaném prostředí, malé děti se neustále učí od
starších.
Nikdo nemusí děti přesvědčovat, aby toto
všechno dělaly. Dělají to přirozeně, protože stejně jako každé dítě
netouží po ničem jiném více než vyrůst a být stejně úspěšné jako
dospělí, které vidí okolo sebe. Jejich touha vyrůst je silnou motivací,
která se spojuje s hnací silou hrát si a prozkoumávat a která zajišťuje,
pokud k tomu dostanou šanci, že děti budou nekonečně trénovat
schopnosti, které potřebují, aby se z nich stali úspěšní dospělí.
Naše kultura je samozřejmě velice
odlišná od lovců a sběračů. Můžete jistě pochybovat o tom, že lekce o
vzdělávání, které se naučíme od lovců a sběračů, mohou být efektivně
aplikovány v naší současné kultuře. Pro začátek, lovci a sběrači nemají
čtení, psaní ani aritmetiku; možná že přirozené, sebe-motivující způsoby
učení pro tyto tři věci nefungují. V naší kultuře je na rozdíl od lovců
a sběračů nespočet různých dovedností a vědomostí, které děti mohou
nabýt, a je nemožné, aby děti tyto dovednosti dospělých pozorovaly v
každodenním životě. V naší kultuře jsou děti z velké části segregovány
od pracovního světa dospělých, což snižuje jejich možnosti vidět, co
dospělí dělají, a začleňovat tyto aktivity do svých her.
Přesto se v následující eseji pokusím
ukázat, že ty stejné přirozené způsoby učení, které fungují tak dobře u
lovců a sběračů, opravdu fungují stejně dobře u našich dětí, pokud jim
poskytneme vzdělávací prostředí, které dovolí těmto způsobům fungovat.
Následující esej, kterou publikuji 13. srpna, bude o škole ve
Framinghamu ve státě Massachusetts, kde se za posledních 40 let děti a
dospívající vzdělávali sami díky samo-řízeným hrám a prozkoumávání s
neobyčejným úspěchem.
Zůstaňte na příjmu.[1] Viz například: Y. Gosso et al. (2005), „Play in hunter-gatherer societies.“ v A. D. Pellegrini & P. K. Smith (Eds.), The nature of play: great apes and humans. New York: Guilford.
[2] Viz například, S. Kent (1996), „Cultural diversity among African foragers: causes and implications.“ v S. Kent (Ed.), Cultural diversity among twentieth-century foragers: an African perspective. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Článek v originálním znění naleznete na blogu Petera Graye.
Přeložil Jiří Košárek, převzato z Mises.cz.
3 komentářů:
To jsem zvědavý, kam autor dospěje. Šíře profesí a dělba práce s sebou přinesly vznik školství.
A není pravda, že hranice mezi dětskou hrou a dospělou prací nebyla u sběračů oddělena - co inicializační obřady?
Krtek: "Šíře profesí a dělba práce s sebou přinesly vznik školství."
Pokud předávání řemesel nepokládáme za školství, což většinou nepokládáme, tak školství vzniklo až s průmyslovou revolucí, tedy dávno po hluboké dělbě práce. Školství naplňovalo zejména potřebu mít gramotného a poddajného dělníka a poslušného vojáka, schopného bojovat se složitějšími zbraněmi ve složitější armádní organizaci. Bylo třeba nahradit negramotného poddaného.
Myslím, že Peter Gray se nám především snaží vysvětlit, že škola (jak vznikla a stále existuje) není příliš v souladu s přirozeností člověka.
Nepochybně rozmach školství je spojen s průmyslovou revolucí.
Myslíte ale, že vzdělávání a školství lze úplně oddělit? Copak před Marií Terezií a povinnou školní docházkou nebyl Komenský? A nebyly školy? Copak klér neměl být vzdělaný a vzdělávaný? A - jdeme-li ještě hlouběji do historie - šamani neměli své pomocníky, které si sami vzdělávali a vychovávali?
Je-li přirozenější, že syn dělníka se nemůže stát lékařem, protože ho jeho otec/matka nemohou připravit, pak asi máte pravdu.
Vím, že to přeháním, ale vracet se zpátky na stromy se mi nechce.
Okomentovat