První setkání zástupců čtrnácti profesních asociací pojmenovalo hlavní problémy vzdělávacího systému a v memorandu navrhují jejich řešení.
První setkání zástupců pedagogických asociací se konalo 23. února na Pedagogické fakultě UK v Praze. Jeho cílem bylo sjednotit názory asociací všech stupňů škol na současnou kvalitu vzdělávání. Odborná veřejnost vnímá stav školství jako alarmující a kroky politického vedení resortu jako nepřipravené, chaotické a nekoncepční. Proto nabízí svoje odborné síly ke zlepšení situace.
Účastníci setkání podepsali na závěr memorandum, v němž se konstatuje, že řízení národní vzdělávací soustavy dlouhodobě vykazuje řadu nekoncepčních, nesystémových, až chaotických prvků a kroků. Důsledkem toho je pokles úrovně vzdělání. Za nejzávažnější problémy účastníci považují:
- neujasněnou státní koncepci vzdělávání danou také absencí Národního programu vzdělávání,
- nedostatečné nebo chybějící normy, kritéria a nástroje vedoucí k nastavení požadované kvality vzdělávání a celého školského systému (maturitní zkoušky, standard kvality učitele, kariérní řád aj.),
- destabilizaci školského systému (nejasný stav školské reformy, nekvalitní a často měněné právní normy),
- podfinancování celého školského systému a dílčí neefektivnost ve využívání zdrojů,
- demotivaci pracovníků škol a školských zařízení.
Účastníci setkání vstřícně nabízejí ministerstvu i zákonodárné sféře svoje odborné kapacity a zkušenosti pro tvorbu, oponování a připomínkování návrhů.
Účastníci setkání:
Asociace děkanů pedagogických fakult
Asociace pedagogů základního školství ČR
Asociace profese učitelství ČR
Asociace předškolní výchovy
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Asociace ředitelů hotelových škol
Asociace ředitelů základních škol ČR
Asociace středních průmyslových škol ČR
Asociace školní psychologie ČR
Asociace waldorfských škol
Asociace základních uměleckých škol ČR
Asociace ředitelů zdravotnických škol
Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska
Sdružení učňovských zařízení
Unii školských asociací ČR - CZESHA
Jan Korda, prezident Asociace profese učitelství ČR, řekl: „První společné setkání znamená první krok na cestě za zvýšením kvality vzdělávání. Lze jen doufat, že memorandum vezme ministerstvo školství minimálně na vědomí. Ti, kdo se pod něj podepsali, nechtějí jen kritizovat, ale nabízejí ve prospěch školství své odborné znalosti a zkušenosti. Za důležité považuji, že většina přítomných by přivítala vznik zastřešující organizace, která by jednotlivým asociacím ponechala jejich autonomii a zároveň jim pomohla prosazovat názory, na nichž se shodnou.“
10 komentářů:
A co dál?
"podfinancování celého školského systému"....
Až Kalousek sebere školství další skoro 4 miliardy a bude propuštěno 16 920 učitelů regionálního školství, tak se z úst vlády dozvíme, že "školství je pro ODS, TOP09 a VV prioritou prvního řádu a dojde k maximálnímu zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu".
"demotivaci pracovníků škol a školských zařízení".
Pravda, nadšeného a spokojeného kantora nenajdete. Zřejmě je něco hodně špatně.
Pedagogické asociace kritizují stav školství a nabízejí pomoc
Spíš snad ředitelské asociace kritizují.
A co to vlastně kritizují? Co vlastně je to školství? To je asi taková pecka, jako kdyby ředitelé divadel, kulturních domů, galerií a já nevím čeho ještě plakali, že v Česku stojí kultura za prd, protože ministr nemá rád vážnou hudbu.
Školství je, s dovolením, tvořeno školami a za všechno, co se ve školách děje nesou odpovědnost ředitelé.
1. To se jako netuší, co je smyslem existence jedné každé školy? Do konkurzu se chodí s nejméně dvěma stránkami Koncepce rozvoje školy. To se ale tato musí aspoň zveřejnit, aby se vědělo, co se má díti.
Pokud se ovšem smyslem existence školy stává její existence sama o sobě jako zdroj obživy ředitele a spřáteleného týmu ...
2. To se neví, jak má vypadat řádná maturitní zkouška? Vždyť i kvůli dlouhodbě zpackávaným maturitám se zavádí ty státní.
Jestliže se do funkce předsedů komisí delegují lidičky jejichž jedinou kvalifkací je postradatelnost v době maturit a kteří neznají ani základní legislativu, pak se není čemu divit.
Chybí standard kvality učitele? A podle čeho se doposud přiděluje osobní hodnocení a odměny. Až se dámy a pánové sejdou podruhé, mohli by to hodit na papír.
3. No, tak tady nezbývá nic jiného než postávat ve sněmovních kuloárech a lobovat, lobovat, lobovat ...
4. Tak to je taky oříšek. Leda obsadit ministerstvo financí.
Mimochodem, od které úrovně státní správy a samosprávy začíná ta dílčí neefektivnost při realizaci zakázek pro školy.
5. Tento bod mne vyloženě pobavil a všem zúčastněným asociacím za něj usilovně děkuji. O mojí motivaci pro ještě kvalitnější práci učitele v průběhu posledních deseti, dvanácti let bych mohl vyprávět celé hodiny. Jednou ty složky lejter a poznámek z různých štěpných jednání vydám knižně.
V každém případě jsem si nevšiml, že by ministr na mne číhal každé ráno před školou s propracovaným systém mojí demotivace.
Máme takové pěkné rčení, milé pedagogické asociace:
"Já nic, já muzikant."
nebo také jak
"Zloděj křičí, chyťte zloděje."
"Školství je, s dovolením, tvořeno školami a za všechno, co se ve školách děje nesou odpovědnost ředitelé."
Ne, ze bych musel reditele, ale to je demagogie.
Bud se maminka pana Blahy v tehotenstvi lekla nejakeho skolniho reditele, nebo po nem musi jeho reditel fakt hodne jit.
se maminka pana Blahy v tehotenstvi lekla
Je to možné. Musím se na to, pane řediteli, maminky zeptat.
Ale tohle bude spíš výchovou a geneticky po otci.
za všechno, co se ve školách děje ...
... to je demagogie
Děkuji za upozornění a opravuji na
"za to, jak škola funguje a přispívá ke vzdělanosti národa".
Reditel muze za to, jestli bude skolu "prasit" nebo ne, ale v dobe, kdy treba my nemame ani korunu na ucebnice a skola zivori uz nektere veci z fungovani jdou IMHO mimo nej.
Odpovednost reditele bych prirovnal k ridici vezoucimu zajezd autobusem s 10 let propadlou technickou. Neco ovlivni, neco ne, ale jestli dojedou do cile...
(analogie je i v tom, kolik ridicu ma odvahu s tim, stejne, jako kolik rozumnych lidi chce dnes delat reditele skol)
dodatek:
vypadlo "...s tim jet,..
Okomentovat