Již celý týden od 12. března 2012 je modul DUM otevřen pro materiály ze všech oblastí, včetně vzniklých v projektu EU peníze školám. Aktuálně naleznete na DUM.RVP.CZ 7458 učebních materiálů a nejstahovanější DUM Vyjmenovaná slova - příbuzná slova od Lubomíra Šáry byl zhlédnut již 48599×.
DUM.RVP.CZ je národním úložištěm projektu European Schoolnet (www.eun.org) za podpory ministerstev školství EU s názvem Learning Resource Exchange for schools, kde nyní naleznete přes 170 000 DUM.
Informace pro autory Digitálních učebních materiálů DUM naleznete na těchto stránkách:
- Registrace
- Vstup do editačního prostředí DUM
- Příručka pro autory DUM
- Popis DUM
- Příspěvky – obsahové požadavky
- Otevřené galerie
- Desatero
- Typografická pravidla DUM
- Bibliografické citace DUM
- Software ke stažení
- Šablony dokumentů
22 komentářů:
Ještě by mohl někdo vymyslet národní uložiště na vytvořené materiály v EU peníze školám. Je s podivem, že toto uložiště není automatickou součástí projektu. Učitelé vytváření mraky materiálů a mnozí i velmi kvalitních. Je to škoda.
Vy asi neumíte číst, úložiště DUM.RVP.CZ je určeno i pro výstupy z EU peníze školám. Dokonce je DUM.RVP.CZ jmenován v Příručce projektu!
Je zajímavé, že se na České škole neobjevila informace o novém úložišti na adrese www.dumy.cz . Tam je možné vkládat výstupy EU PES.
Proč by měl někdo propagovat parazitický plagiát, který nemůže garantovat prakticky nic? DUM.RVP.CZ je skutečně národní úložiště celoevropského projektu garantované MŠMT.
Netuším zda je parazitické, ale jako alternativa není špatné i vzhledem k tomu, že DUM.RVP.CZ může letos přijmout pouze 1000 DUM a to ještě negarantovaně. V EU PES vznikne několi stovek tisíc DUM! Navíc dle informací na stránkách nepřijímají DUM pro ZV, což je vzhledem k EU PES docela problém, nemyslíte?
Nevím, jak je to doopravdy, ale pravda je, že je snažší bořit, než tvořit. Ať na dumy.cz koukám, jak koukám, žádného parazita nevidím.
Každá, i sebemenší škola, může využívat ihned pro uložení a sdílení DUM bezplatně MS Skydrive nebo během krátké doby MS Office 365, které jim poskytnou určitě vyšší garanci zabezpečení než DUMy.cz.
Jestlipak někdo zjišťuje efektivitu vynaložené práce na DUMech a jejich využívání dalšími uživateli? Občas totiž žáci vytvoří lepší materiály než jejich učitelé, to vidím na naší škole dost často. Ovšem zaplaceno nedostanou...
vznikne několik stovek tisíc DUM
Stáváme se zemí s největším počtem digitálních učebních materiálů na
občana, žáka i učitele.
Než v té záplavě najdu, co by se mi hodilo, radši si to udělám sám.
A zadarmo!!!
žáci vytvoří lepší materiály než jejich učitelé
A tak to ma byt, tak je to spravne.
Nepříjemné je, pokud se tak děje už mateřské škole.
Koneckonců takové slunce se marně snažíme napodobit už přes 50 let. Taky to dělá lépe než my;-)
Z dum.rvp.cz jsem zatím nenašel nic, co bych na střední škole opravdu využil. Diplomové práce na KDM MFF UK přetrvají výrazně déle.
Dobrý den Patriku, také Vás trápil otázka, proč jsou někteří lidé zlí?
@Anonymní 19. března 2012 11:08: Zajímalo by mě, kde jste přišel k Vámi uvedenému číslu ve spojení "může letos přijmout pouze 1 000 DUM a to ještě negarantovaně". Mám tomu rozumět tak, že někdo určil, že víc než 1 000 DUM NESMÍ dum.rvp.cz přijmout a že NESMÍ garantovat jejich kvalitu?
Pokud to opravdu tak myslíte, pak je Vaše informace zcela zcestná.
Prohlédla jsem si několik materiálů na DUMy.cz a musím říct, že je to bída. Prosím Vás, k čemu dnes PowerPointy na ZŠ? To je nějaké dynamické, interaktivní učení? To už je lepší rovnou interaktivní e-učebnice, dobře udělaná, s přímými vstupy na žákovské aktivity. Tohle je vážně docela ubohost.
Nevíte někdo o úložišti v programu SmartNotebook? A pokud možno s recenzovanými produkty, ne s výtvory patlalů.
Prohlédla jsem si několik materiálů na DUMy.cz a musím říct, že je to bída. Prosím Vás, k čemu dnes PowerPointy na ZŠ? To je nějaké dynamické, interaktivní učení? To už je lepší rovnou interaktivní e-učebnice, dobře udělaná, s přímými vstupy na žákovské aktivity. Tohle je vážně docela ubohost.
Nevíte někdo o úložišti v programu SmartNotebook? A pokud možno s recenzovanými produkty, ne s výtvory patlalů.
Tak já nevím, jak Vy, ale já jsem jen hloupý učitel. Já si myslím, že nejsem ve škole proto, abych vymýšlel učební materiály nebo psal učebnice. Na to abych inovativně vykládal učivo, na to taky nemám. Nejak si nedovedu představit, že budu učit rovnice jinak než přes ekvivalentní úpravy a slovní úlohy přes inteligentní rozbor a zápis. Pokud mi žáci v hodině pracují, nedej bože to některé i baví, tak jsem asi udělal, co jsem mohl (jo a PowerPointovské prezentace si dělám taky, jako podporu svého výkladu, řešení příkladů, zadání - proč ne?)
Nevím kdo je ochoten pustit do oběhu své přípravy na hodiny. Ale já ne.
"Prohlédla jsem si několik materiálů na DUMy.cz a musím říct, že je to bída. Prosím Vás, k čemu dnes PowerPointy na ZŠ? To je nějaké dynamické, interaktivní učení? To už je lepší rovnou interaktivní e-učebnice, dobře udělaná, s přímými vstupy na žákovské aktivity. Tohle je vážně docela ubohost." - jen naprostý debil soudí DUM podle použitého autorského nástroje. V čem jsou, proboha, e-učebnice lepší?
"Nevíte někdo o úložišti v programu SmartNotebook? A pokud možno s recenzovanými produkty, ne s výtvory patlalů." - DUM.RVP.CZ je možná jediné recenzované úložiště.
Ostatně myslíte, že použití Smart Notebooku zachrání učitele jako vy? Když si ani to úložiště neumíte najít...
Tohle je vážně docela ubohost. ...
ne s výtvory patlalů
Je osvěžující vědět, že jsou mezi námi také kolegové, kteří vědí, jak má taková moderní výuka vypadat a jaké mají být pro ni připraveny interaktivní materiály.
Těší mne vědomí, že jen co najdeme těch trapných pár (set) milionů na vybavení všech učeben tou, tak potřebnou, interaktivní technikou, budou tu lidé, kteří ukáží cestu správným směrem.
Pak budeme všichni SMART a IN.
:-)
závěr č. 1:
namátkou stažených pár DUM z portálu DUMy.cz - to je vážně bída... DUMy vytvořené v roce 2005... jiné nesplňují u citací naprosto žádná doporučení (neexistující odkazy, odkazy na obrázky přebalů knih z e-shopů...)... no chraň Bůh ty, na které přijde kontrola do takových materiálů... nebo spíš nechraň, ať působí raději jako odstrašující příklad. A to se autoři webu kasají, jak vše kontrolují... prdlačku kontrolují...
závěr č.2:
zdejší přispěvovatelka, která navádí k používání SMART, která ani neví, že samotný prodejce těchto tabulí má poměrně rozsáhlé uložiště materiálů ve vlastním SW vytvořených, vážně není ani SMART a ani IN, spíše čeká na SW s názvem STUPID.
závěr č.3:
použití sebelepšího "interaktivního" SW nebrání (opět namátkou stažené DUMy) vytvoření naprosto děsivých "DUMů", které navíc lze v zcela stejné podobě vytvořit právě v PowerPointu a řekl bych, že možná i rychleji a jednodušeji.
závěr č.4:
nejméně SMART a IN jsou snahy jistých skupin portál RVP odstřelit (snížení rozpočtu atp.) a jeho provoz nahradit jakýmsi brakem, za kterým stojí společnost, která je nechvalně známá svými nekalými praktikami... v člověku to vyvolává ve spojení s všeobecným vědomím o obsazení nejlepčího ministerstva a dnes zveřejněných plánech na snížení mezd pedagogických pracovníků už jen křečovitý úsměv a sebevražedné ambice.
spíše čeká na SW s názvem STUPID
jo, máte pravdu, ten by mně možná objasnil Vámi proklamované výhody PP. Nejsem technický typ a ovládám pouze základy technologií, o nichž píšete. Ale zkusila jsem si jednoduchou prezentaci učiva (opakování s výkladem nové látky, rozsah asi 10´) udělat v SN a pak totéž v PP. Druhý postup byl pro mě složitější a delší - asi jsem podle vás natvrdlá. Mnohé funkcionality, které jdou v SN, se mi v PP vůbec nezdařily (flexibilita při práci se zvuky, videi, přímé odkazy na internet a např. youtube, Tools Activities, nejde seskupování vybraných objektů, nastavení pořadí odkrývání objektů, a mn. d.) V SN jsem začátečník a užívám jej jen na malé části výukových hodin, pro vizualizaci, názornost ukázek, procvičování pojmů a jejich správné přiřazování. O lepších možnostech PP byste mě ale musel přesvědčit - zatím neberu.
Moje kritika (včera 19:28) směřovala k didakticky nevhodnému užití prezentací na www.DUMy.cz - a to jako pouhé sledy obrázků a textů. To jsou výukové prezentace pro VŠ nebo pro distributora výrobků, ale ne pro učitele žáků ZŠ.
Milostpaní, pokud neznáte PowerPoint 2010, tak se radši nezesměšňujte:
1. PowerPoint je nejrozšířenější autorský nástroj pro prezentace a většina učitelů s ním umí pracovat.
2. Argument s dobou přípravy tím samozřejmě padá, vy s ním evidentně neumíte.
3. "flexibilita při práci se zvuky, videi, přímé odkazy na internet a např. youtube" - odkazy i vložení YouTube v PP snad zvládne každý, u videí je možné nastavit začátek a konec přehrávání a breakpointy, co potřebujete víc?
4. SMART Notebook je specializovaný autorský nástroj, část možností skutečně v PP není, ale na naší škole s ním všichni vystačí.
Nejsem učitel, jsem téměř laik v oblasti DUM. A ani se k tomu nechci vyjadřovat. K tomuto komentáři mě přimělo něco jiného. A nemůžu si to odpustit. Předpokládám, že se v této diskuzi vyjadřují páni (a dámy) učitelé/učitelky...rádoby elita našeho národa. A proto mě velmi zaráží "tón", jakým vedou nekteří z nich polemiku. Osočování, řekla bych až urážení... Opravdu si myslíte, že je vás to hodno? Pak se ale nedivím, že lidé neumí spolu hovořit, diskutovat, vyjadřovat se k tématu ve vší slušnosti s úctou k druhému. Když to neumí ani učitelé.
Osočování, řekla bych až urážení...
To jsme chytli od žáků a jejich rodičů.
Hovadství je velmi nakažlivé, paní.
Okomentovat