Sociální sítě představují nesporně jeden z největších sociálních, ekonomických i kulturních a komunikačních fenoménů dnešní společnosti. Téměř všude se o nich mluví, píše a diskutuje. Přesto má jistě smysl se podívat na to, co to vlastně sociální síť je, či na několik konkrétních příkladů.
Tímto článkem otvíráme
sérii textů, které se budou sociálním sítím věnovat ze všech stran. Jde o
mimořádně důležité a frekventované téma, ve kterém by měli mít žáci i
pedagogové jasno. Současná situace je často paradoxní v tom, že řada
pedagogů má teoretickou představu o tom, jak sociální sítě fungují, a
žáci naopak nedisponují žádnou teorií, ale mají velice dobrou zkušenost s
jednou konkrétní aplikací. Dnešní článek je tak spíše úvodem do celé
problematiky, na který budeme navazovat dalšími tématy, jako je
bezpečnost sociálních sítí, jejich rizika či možnost měření vlivu na
těchto platformách.
Samostatný článek budeme věnovat tomu, jak mění
sociální sítě komunikaci a sociální interakci mladých lidí.Zřejmě největším problémem, se kterým se všechny
úvody do této problematiky setkávají, je nabídnutí nějaké uspokojivé
definice toho, co to sociální síť vlastně je. Ostatně termín není zcela
správný a do určité míry koreluje s představou určitého sociální
zabezpečení. Běžně se můžeme setkat ještě s označením komunitní web.
Osobně se domnívám, že skutečnost nejlépe vystihuje anglický termín
„social network“ čili společenská síť. Tento termín se ale v našem
prostředí téměř nepoužívá.
Jde o druh služby, který umožňuje komunikaci a
sdílení informací, a to více méně trvalým způsobem, čímž se odlišuje od
chatu či telefonu. V současné době se nejčastěji užívá pro jejich
budování Internetu, ale principiálně si lze představit například firemní
sociální síť založenou na nástěnkách, obálkách a dalších prvcích
neelektronické formy. Dalším charakteristickým rysem je existence
profilů, které prezentují osoby. Ty by (podle většiny obecných
ustanovení) měly odpovídat reálným osobám či firmám, což ale nemusí být
nutně pravda.
„Social network“ je obvykle spojena s existencí
přátel či jiných odběratelů obsahu, kteří mají k osobě určitý vztah. V
současné době ale již existují projekty, kde se tyto skupiny dynamicky
mění, například na základě toho, kde se osoba s mobilním telefonem
aktuálně nachází (př. Color). Jde tedy o dosti různorodou skupinu
služeb. Právě proto je tak obtížné nabídnout nějakou všeobjímající
definici. Je třeba mít na paměti, že sociální síť není jen známý
Facebook či Twitter, ale patří sem také Google Plus, Orkut, LinkedIn a
řada menších projektů, jako je již zmíněný Color, Spolužáci, Lidé,
LíbimSeTi a řada dalších.
V tomto kontextu je třeba si také uvědomit silné
lokální rozdíly v užívání společenských sítích. Například v Brazílii
byla až donedávna nejrozšířenější sítí Orkut, která je u nás téměř
neznámá (je oblíbená také třeba v Indii a některých dalších oblastech). V
Rusku je populární Vkontakte, ve Španělsku Tuenti atd. Také se silně
mění obliba těchto projektů. Dříve neotřesitelná jednička trhu MySpace
měl více než sto miliónů aktivních členů, ale dnes jde o spíše menší
síť, která je zaměřená na hudbu a hudební fanoušky.
Pokud jde o možná dělení, pak lze mluvit o lokálních
projektech (již zmíněné Vkontakte, Lidé či Tuenti) a těch celosvětových
(Facebook, Twitter, Plus, LinkedIn). Někde na pomezí se pak nacházejí
weby, které jsou úspěšné v několika málo zemích, ale mají obecně
globální záběr (Orkut, H5). Dále je možné je dělit na základě toho, zda
je dominantním obsahem text (Facebook), video (YouTube) či fotografie
(Flickr, Color). Podobných členění by mohlo být ale mnohem více – třeba
podle témat (všeobecné, výtvarné, hudební, knižní, ...), využití
lokalizace, míry integrace s mobilním telefonem atp.
Existuje řada služeb, které se nacházejí někde na
pomezí mezi sociální sítí a klasickou webovou službou. Příkladem může
být Blogger, který nabízí možnost tvorby blogů, ale současně je možné
určitým jiným blogům fandit, být pravidelným čtenářem a mít na síti
vlastní profil. Osobně bych jej ale do kategorie „social network“
neřadil, neboť primární zde není sociální interakce, ale jednosměrná
publikace informací na blogu.
Spektrum sociálních sítí je tedy velice široké a není
možné říci, že jde jen o Facebook, který je sice nejpoužívanější, ale
rozhodně ne jediný. Současné trendy jsou takové, že stále více lidí bude
užívat větší množství sociálních sítí. Ať již kvůli rozdílným službám,
zaměření nebo míře ochrany soukromí.
V rámci různých sociálních sítí je možné rozlišit
také diference v oblasti komunikace a míry uchovávání soukromí.
Například Google Plus si stále uchovává určitou úroveň v oblasti
odbornosti. Naleznete zde odhady růstu ultrabooků pro příští rok,
novinky ze světa webových služeb nebo odkazy na zajímavé články. Zcela
minoritní jsou ale informace velmi osobního charakteru. Naopak na
Facebooku hrají právě tyto informace prim a zpravodajství či odborné
názory hledají uživatelé obvykle jinde.
Pokud se chce člověk zapojit do některé sítě, je
třeba, aby se alespoň částečně seznámil s tím, jakým způsobem zde
probíhá komunikace, jaká témata se zde řeší atp. Rozdíly jsou skutečně
velice podstatné, stejně jako míra potvrzování přátelství či odběrů.
Zajímavé je také sledovat, jak jsou jednotlivé
sociální sítě využívány firmami. Zatímco u Spolužáci či Lidé je nějaký
potenciál pro firemní profily téměř nulový, u Twitteru či Facebooku jde o
velmi významné položky. Řada firem užívá sítě pro soutěže, propagaci
značky či reklamu. Může tak činit prostřednictvím různých fanouškovských
stánek, her, skrze profil a řadou dalších aktivit. Zvláště u Facebooku
znamená zúčastnění se podobných aktivit často také vlom do soukromí.
Právě otázka ochrany soukromí je jednou z klíčových
při hodnocení sociálních sítí jako takových. V dnešní době se velmi
aktivně diskutuje a my se jí budeme věnovat v některém z dalších článků
podrobněji.
Příklady sociálních sítí
V této části se pokusíme nabídnout určitou ukázku
různých sociálních sítí a doprovodíme je stručným komentářem. Těchto
služeb jsou stovky, takže není možné zde nabídnout ani zdaleka celkový
souhrn. Půjde nám spíše o zmínění těch nejznámějších nebo typově
zajímavých.
Facebook
Největší sociální síť současnosti má asi 900 miliónů
uživatelů, nabízí sdílení statusu (nějaké informace – např. Jak se mám
či cítím). Přikládat je možné také videa, obrázky či odkazy. Základem
celého projektu je zeď, na které se zobrazují informace o tom, co dělají
vaši přátelé. Síť není nijak tematicky vyhraněná a slouží především k
neformální komunikaci a zábavě. Velký význam zde mají také hry, do
kterých se zapojují milióny uživatelů.
Twitter
Byl založený v roce 2006, aktuálně má asi 200 miliónů
uživatelů. Jde o službu, která umožňuje uživatelům posílat a číst
příspěvky zaslané jinými uživateli (tweety). To jsou textové příspěvky
dlouhé nejvýše 140 znaků (nově je možné přikládat také obrázky), které
se zobrazují na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho
odběratelů (followers). Je silně spojený s mobilní platformou a je možné
na něm najít nejaktuálněji zprávy ze světa. Je podstatně rychlejší než
renomované agentury.
LinkedIn
Další zajímavou sociální sítí je LinkedIn, který je
určený pro budování profesní kariéry. Uživatelé zde mohou zveřejňovat
své životopisy, navzájem se doporučovat a získávat reference. Mimo to
jsou k dispozici také běžné diskuse či e-mailové korespondence. Také je
možné tvořit zájmové skupiny, ve kterých probíhá výměna názorů či
novinek z oboru.
Google Plus
Nejrychleji rostoucí sociální síť má asi 90 miliónů
uživatelů (leden 2012) a umožňuje sdílení fotografií, videí, textu,
odkazů či hraní her. Je silně integrovaná do dalších služeb Google a
propojená s mobilními telefony využívajícími Android. Má stále spíše
formálnější a odbornější charakter a není tak osobní. Funkčně se nachází
někde mezi Facebookem a Twitterem.
Spolužáci
Oblíbená česká sociální síť je založená na vazbách,
které vznikají ve škole. Je tak možné se zde „setkat“ s bývalými
spolužáky, snadno zorganizovat třídní sraz atp. Současně ale slouží pro
komunikaci aktivních tříd, probíhá zde sdílené studijních materiálů,
starších písemek atp.
Color
Představuje zajímavý koncept sociální sítě, který je
založený na sdílení fotografií pořízených mobilním telefonem.
Prostřednictvím klienta na mobilním telefonu se zobrazí vaše fotografie
všem, kdo mají aplikaci také nainstalovanou a pohybují se v okruhu asi
45 metrů.
Foursquare
Jde o tzv. geolokační službu založenou na tom, že
pomocí mobilního telefonu sdílíte s dalšími uživateli, jaké a kde
provozujete aktivity. Může být použit pro setkávání v restauraci, na
tipy na výlet atp. Systém je doplněn o celou řadu dalších prvků, jako je
hledání přátel se stejnými oblíbenými místy či získávání bodů.
Závěr
Jak je vidět, modelů v oblasti sociálních sítí může
být celá řada, a porovnáme-li například Twitter a Color, je možné najít
společných rysů jen velmi málo. Přesto je možné říci, že se stále
nacházíme v době, kdy se těmto službám velice daří a rostou jako houby
po dešti. Je proto vhodné, aby se v nich dokázal zorientovat žák i
pedagog.
Převzato z clanky.rvp.cz
Převzato z clanky.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat