Náš nedávný článek o tom, jak v aplikacích Word nebo PowerPoint vytvořit křížovku získal velký ohlas a stal se jedním z nejčtenějších článků v historii portálu Moderní výuka.
Děkujeme vám také za několik děkovných emailů. Inspirovaly nás a proto
jsme se rozhodli ukázat vám návod na tvorbu dalšího zajímavého a
pokročilého DUMu: Jak vytvořit v aplikaci PowerPoint interaktivní soutěž ve stylu známé soutěže Riskuj (v zahraničí známé pod názvem Jeopardy).
Pusťme se do toho! Začneme tím, že si vložíme do
nové prezentace na první snímek (v případě, že začínáte na jiném než
prvním snímku, musíte si všechny postupy lehce upravit) tabulku a to na
kartě Vložení – Tabulka s tím, že
počet sloupců odpovídá počtu kategorií, počet řádků pak počtu otázek pro
každou kategorii + 1. Vytvořme si tedy pro ukázku soutěž o pěti
kategoriích a pěti odpovědích u každé kategorie. Pak tedy potřebujeme
mít tabulku o šesti řádcích a pěti sloupcích. Tabulku můžete nechat
naformátovanou tak jak je nebo jí přizpůsobit grafickému vzhledu vašich
prezentací, tyto úpravy se provádí po klepnutí do tabulky na posledních
kontextových kartách Návrh a Rozložení, popř. je možné změnit celý grafický vzhled prezentace a to na třetí kartě Návrh.
Karel Klatovský: Jak vytvořit DUM ve formě soutěže Riskuj
Co je však téměř nutné provést z důvodu
čitelnosti, je změnit velikost tabulky a roztáhnout jí na celý snímek.
To nejsnáze provedete za pomocí rohových úchopných bodů, správnou pozici
poznáte podle toho, že se ikona myši změní na dvojšipku ve směru
úhlopříčky.
Nyní máme připravenou tabulku a dopíšeme do ní
názvy kategorií a bodové ohodnocení jednotlivých otázek. Po vepsání
těchto údajů je vhodné zvětšit a naformátovat písmo následujícím
způsobem:
V záhlaví tabulky, kde se nachází názvy kategorií,
upravte nadpisy tak, aby byly co největší (ale aby se vešly se do jedné
buňky) a zároveň byly zarovnány vodorovně i svisle na střed. To
provedete po klepnutí do dané buňky (nebo po označení celého prvního
řádku s názvy kategorií) a na kontextové kartě Rozložení ve skupině příkazů Zarovnání vybereme příkaz Zarovnat na střed (pro vodorovný směr) a Na střed svisle (pro směr svislý).
Texty buňky s bodovým ohodnocením otázek upravte
tak, aby byly co největší, zarovnané vodorovně doleva a svisle na střed a
aby svou velikostí ideálně nepřekračovaly levou polovinu buňky.
Po těchto úpravách by vaše tabulka měla vypadat zhruba následovně:
Nyní nezbývá nic jiného, než si do prezentace
vložit další nové snímky, jejich počet je roven počtu otázek. Pro náš
případ je to tedy 25 dalších snímků. Zde se budou pro jednotlivé
kategorie a obtížnosti nacházet samotné otázky a odpovědi. A nezapomeňte
pochopitelně ani na nadpis samotného snímku např. ve formě Zeměpis – 100,
usnadní vám to hodně práce v dalších úpravách. Je možné pokládat
pochopitelně jak otázky textové, tak i např. formou obrázku, u kterého
mají žáci uhádnout, o co se jedná apod. Napište tedy do připraveného
textového pole otázku, pak několikrát stiskněte klávesu Enter a
napište odpověď na otázku. Vaší fantazii se pochopitelně meze nekladou.
Ukažme si tedy, jak by mohl takový vzorový otázkový snímek vypadat:
Na těchto snímcích je nutné navíc upravit to, aby
se nezobrazovala společně s otázkou i odpověď. U textových otázek je to
velice snadné, u grafických velice obdobné. Stačí, když klepnete do
textového pole, ve kterém máte otázku i odpověď a na kartě Animace si vyberete efekt Přilétnutí.
Ten zajistí to, že po zobrazení snímku s otázkou se po prvním kliknutí
zobrazí otázka a po dalším i samotná odpověď. Učitel tak má nad průběhem
soutěže neustálou kontrolu.
Pokud tedy máte prezentaci připravenou tak, že je
hotový úvodní snímek ve formě tabulky kategorií a obtížností a jsou
připraveny další snímky s jednotlivými otázkami, odpověďmi a nastavenými
animacemi, pojďme se vrhnout na samotnou tvorbu interaktivity.
Nejprve je nutné se na chvíli oprostit od zažité
formy prezentování ve stylu, že prezentace probíhá tak, že promítáte za
sebou jednotlivé snímky. PowerPoint totiž obsahuje mnoho prvků, které
dávají této teorii na frak a některé z nich tedy použijeme a to zejména
tzv. Tlačítka akcí.
Tlačítka akcí jsou speciální
objekty, u kterých je možné nastavit, co se stane po kliknutí na ně a to
zejména na jaký snímek se přejde po kliknutí na dané tlačítko. Asi už
většina z vás tuší, jakým směrem se tedy následující úpravy budou
pohybovat. Pojďme si ale znovu nejprve zrekapitulovat, jak jsme na tom
s tvorbou materiálu.
Máme kompletně připravenou prezentaci ve formě textu a animací, chybí nám ale dvě podstatné věci:
Asi už tušíte, pokud si představíte průběh takové
prezentace, že ty podstatné věci nebudou dvě, ale tři. Chybí nám totiž
ještě funkce-vlastnost-objekt, který zajistí, že bude vidět, která
otázka již byla vybrána. To už je ale opravdu vše, co potřebujete pro
vytvoření této soutěže, slibuji.
Začněme od toho nejjednoduššího a tím je vrátit se
z každého snímku s otázkou na snímek s přehledem otázek a tím si i
zároveň ukážeme i funkci a práci s tlačítky akcí. Přepněte se tedy na
první snímek s otázkou, v našem příkladu se bude jednat celkově o druhý
snímek prezentace. Tlačítka akcí se nachází na kartě Vložení pod položkou Obrazce a
to až na posledním řádku nabídky. To je možná i ten důvod, proč jste si
jich předtím nevšimli. V nabídce je několik jejich grafických
zpracování, pro návrat na seznam otázek nám může například posloužit
tlačítko s ikonou domečku, který bude symbolizovat návrat na hlavní
rozcestník. Klikněte tedy na něj, kurzor myši se změní v černý kříž a vy
jej za neustálého stisknutí levého tlačítka myši objekt nakreslete a
tlačítko myši uvolněte. Ihned po jeho uvolnění se zobrazí okno Nastavení akce, ve kterém právě můžete nastavit, co se stane po klepnutí na toto tlačítko.
My tedy vybereme volbu (resp. ji ponecháme) – Přejít na cíl hypertextového odkazu: První snímek. Pokud máte ve své prezentaci ještě navíc snímek úvodní, budete muset z nabídky vybrat příkaz Snímek…
a nastavit, že se má přejít na snímek druhý. Když si představíte, že
toto je zapotřebí opakovat ještě 24krát, asi se vám z toho dělají mžitky
před očima, ale nebojte, známá kombinace Ctrl+C a Ctrl+V
nám to velice usnadní a to z toho důvodu, že tato ikona i její funkce
bude pro všechny snímky stejná, protože se přece z každé otázky chceme
vrátit na snímek s přehledem otázek. Bonusem navíc je, že pomocí příkazů
Kopírovat a Vložit (tj. zmiňované Ctrl+C a Ctrl+V)
se zachová nejenom funkce, ale i tvar a hlavně pozice objektu na
snímku. Než tedy začnete toto tlačítko kopírovat na ostatní snímky
s otázkami, ujistěte se, že je správně nastaveno, co má dělat, má
vhodnou velikost a pozici (ideálně blízko dolnímu okraji). Jednu ze tří
interaktivních funkcí nutných pro vytvoření soutěže tak máme za sebou.
Druhou funkcí je možnost přechodu z přehledu otázek
na snímky se samotnou otázkou (a odpovědí). To provedeme tak, že
využijeme opět tlačítka akcí, ale tentokrát např. to s ikonou šipky a
nakreslíme jej vedle označení obtížnosti první otázky v první kategorii.
Po nakreslení se opět zobrazí okno, ve kterém je možné definovat, na
který snímek se má přejít. Zde si musíte vybrat volbu Snímek… a
z další nabídky vybrat, na jaký snímek se má přejít. Zde vidíte
zmiňované usnadnění práce, pokud je již zadaný název snímku, dá se
orientovat podle názvu kategorie a bodové obtížnosti otázky.
Pokud máte první tlačítko vytvořené, můžeme použít opět metodu Ctrl+C a Ctrl+V?
Bohužel v tomto případě už ne (nebo alespoň ne stoprocentně), protože
každé tlačítko se bude nacházet na jiné pozici v matici buněk a tím
pádem po klepnutí na něj se musí přejít pokaždé na jiný snímek. Varianty
jsou tedy dvě:
Ještě než začnete 24krát vyvolávat klávesové zkratky Ctrl+C (resp. ta stačí jen jednou) a Ctrl+V, musím vás zarazit. A to z toho důvodu, že tlačítka se v PowerPointu pojmenovávají jako: Tlačítko akce
+ číslo. Protože těch objektů budeme mít 25 a budeme tyto názvy
potřebovat pro nastavení posledního prvku interaktivity – zobrazení
(resp. skrytí) toho, co již bylo zodpovězeno – doporučuji udělat toto
kopírování pouze pro následující 4 otázky v dané kategorii a přesouvat
je na pozice u označení obtížnosti ve stejném pořadí, v jakém jste je
kopírovali. Poté, co budete mít takto připraveno pět tlačítek, je vhodné
nastavit skrytí již zodpovězených otázek a pak teprve pokračovat na
další kategorii.
Pojďme se opět podívat, na již poslední funkci, a tou je právě zajištění skrytí zodpovězených otázek.
Možností, jak toto provést je několik:
Asi sami tušíte, že nejsnazší a pro žáky
nejvhodnější volbou bude třetí varianta. Jak tedy postupovat? Klepněte
na tlačítko pro přechod na otázku u první obtížnosti a první kategorie.
Na kartě Animace z nabídky animací vyberte ve skupině Závěrečné animaci Zmizení.
Ta zajistí, jak z názvu vyplývá, zmizení daného tlačítka a tím pádem
nemožnost opakovaného výběru otázky. Některým z vás ale opět něco
nehraje a máte pravdu. Jak animace pozná, že má zmizet právě toto
tlačítko, když jich ve výsledku na snímku bude 25. Je tedy nutné
nastavit, co vyvolá tuto animaci (resp. skrytí). Tím "spouštěčem" skrytí
objektu bude kliknutí na ten samý objekt. To provedete tak, že
kliknete na tlačítko s již nastavenou animací Zmizení a na kartě Animace vyberete v nabídce Aktivační událost – Při kliknutí
– název tlačítka, které se má skrýt. Tady vidíte, proč bylo nutné
kopírovat těchto tlačítek pouze několik a ne všech 25 najednou. Pokud
byste totiž v kopírování neměli systém, těžko byste zjistili, jaký název
má tlačítko např. ve třetí kategorii a třetí obtížnosti. Tlačítka se
sice pojmenovávají postupně tak, jak je kopírujete a vkládáte, ale
většina uživatelů nedává pak při jejich rozmísťování do matice už pozor,
v jakém pořadí je umístila.
No a to je celé, nyní stačí tento postup opakovat
pro další tlačítka a kategorie a vaše první interaktivní prezentace ve
formě soutěže a zároveň i velice atraktivní DUM pro projekt EU Peníze školám je hotov. Gratulujeme a pro ty z vás, kterým se něco z tohoto návodu nedaří, máme připravený i jedinečný videonávod.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Moc děkuji za opětovnou inspiraci. Podbné soutěže tvořím s dětmi již delší dobu, avšak...
Avšak vždy skončíme, když zjistíme že by to chtělo ještě nějaké to bodování. Neporadíte někdo prosím ?
Moc děkuji za nápady.
D.P.
Udělejte si testy v Adobe Captivate, otázky jsou náhodné a lze jich nastavit nepřeberné množství. Vyhodnocení i chybné odpovědi tam je samozřejmě také. Jen ten program je dražší.
Můžete sem prosím dat okdaz na stažení? Díky.
Okomentovat