Praktické zkušenosti oborové studentky KITTV UK PedF ze zaváděním mezipředmětových vztahů mezi matematikou a informatikou na víceletém gymnáziu.
V následujících řádcích se pokusím sloučit své dosavadní zkušenosti
s výukou grafických editorů v rámci hodin informatiky na Gymnáziu K.
Sladkovského v Praze a hodin matematiky, které jsem absolvovala v rámci
oborové praxe během studia na PedF UK.
Proč zrovna matematika a grafické editory? Současným trendem ve výuce
matematiky je důraz na konstruktivní vedení hodiny. Děti se učí
přemýšlet a pochybovat. Jsou vedeny k tomu, aby nevěřily, že pravidlo
dané vyučujícím je automaticky platné, ale že je nutné každé ověřovat a
vědět jak vznikají. Z hlediska výuky se tak stále důležitějším stává
názornost a s ní související modely.
Pro vytváření matematických modelů existuje specializovaný software –
např. Geogebra či Cabri, které lze s úspěchem využívat pro výuku
geometrických konstrukcí či pro modely funkcí, nebo Mathematica, která
umožňuje především vizualizaci prováděných výpočtů. Z těchto programů
lze, ale pouze Geogebru získat zdarma. Navíc existuje mnoho situací, kdy
je použití specializovaného SW nepraktické, nebo příliš složité. V tu
chvíli se použití grafických editorů pro matematické modelování jeví
jako vhodná alternativa.
Grafické editory, s nimiž pracuji se studenty já, jsou tři – Gimp, Inkscape a Google SketchUp.
Všechny patří mezi freewarové, což je vhodné z několika důvodů. Nelze
předpokládat, že by běžný učitel matematiky využíval grafické programy
natolik, aby se mu investice do nich vyplatily, u programů s nulovou
pořizovací cenou a freeware licencí nebývá zpravidla problém s jejich
instalací na školních počítačích a samotní studenti bývají ochotnější si
je pořizovat domů.
První jmenovaný Gimp
patří mezi bitmapové editory. Umožňuje vytvářet obrazy intuitivním
kreslením od ruky, upravovat fotografie, tvořit jednoduché animace, a
mnoho dalšího. Pro potřeby matematiky ale příliš vhodný není, neboť
matematické ilustrace vyžadují přesnost. Té lze v bitmapovém editoru
sice dosáhnout, ale ve vektorových editorech to jde snadněji
a efektivněji.
Mezi vektorové grafické editory patří dva další zmiňované programy. Jako první z nich bych ráda představila 2D editor Inkscape,
který patří k nejznámějším zástupcům této třídy programů. Kromě něj lze
připomenout existenci komerčních programů CorelDraw či Adobe
Ilustrator, pro potřeby matematiky by se daly jistě využít i CAD
systémy. Ale zpět k Inkscapu.
Těžiště jeho využití vidím v přípravě pracovních modelů pro
planimetrii a stereometrii, či ilustrací pro jiné oblasti matematiky
(množiny, číselné obory, kombinatorika). Využití Inkscapu žáky je
z hlediska matematiky v podstatě podobné jako u učitelů. Můžeme nechat
žáky vytvářet v editoru jednoduchá zadání pro spolužáky nebo
dopracovávat zadání vytvořená učitelem (např. cvičení z obr 2. mohou
žáci dodělávat jak na papíře, tak na počítači).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Jana Taušová: Grafické editory ve výuce matematiky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Nějak mi unikla pointa, kde je ta matematika v uvedených programech
Ono asi jde jen o to, že jde o uříznutý článek... on pokračuje jinde :-)
Zkušenosti ze zaváděním. Čárky tam, kde nemají být. Jdu se vyzvracet.
Okomentovat