EDUin zveřejňuje seznam akutních problémů, které by mělo řešit nové vedení ministerstva školství.
Vedení Věcí veřejných dnes diskutuje o výběru nástupce na post ministra školství. Jedním z hledisek výběru by mělo být to, jaké úkoly na nového ministra či ministryni čekají. Nabízíme stručný přehled problémů, které je třeba řešit.
Před seznam úkolů je třeba vytknout dva problémy. Tím prvním je čerpání evropských fondů, tady je rychlá náprava v tuto chvíli nad síly jakéhokoli sebelepšího ministra. Je třeba ve spolupráci s ministerstvy financí a místního rozvoje realisticky posoudit, kolik peněz opravdu jsme schopní pro školství čerpat, a zbytek převést do jiných operačních programů.
Druhým problémem velkého rozsahu je personální situace na ministerstvu školství. Za dvacet měsíců působení Josefa Dobeše se podařilo rozprášit podstatnou část odborných složek ministerstva a náprava tohoto stavu je práce na dlouhou dobu. Nelze čekat, že nový ministr či ministryně mohou situaci zlepšit obratem.
Dále je třeba ihned řešit:
- Stav reformy vysokého školství. Pokud nezíská nová ministryně jasnou důvěru rektorů a mandát k provedení „velké“ reformy, je třeba postupovat minimální cestou prozatímních řešení. Tedy ujasnit pozici a autoritu Akreditační komise, vyřešit problematiku finanční pomoci studentům i bez zavedení školného, jít cestou kontraktového financování vysokých škol.
- V oblasti základního školství zvážit zavedení plošných testů v pátých a devátých třídách. Dopracovat standardy tak, aby obsahovaly všechny žádoucí znalosti, dovednosti a kompetence žáků, a zavést pravidelné a systematické zjišťování výsledků vzdělávání prostřednictvím výběrových šetření.
- Po druhém ročníku státní maturity nechat udělat nezávislý audit celého projektu a zvážit nutné změny, které by umožnily dělat středoškolskou zkoušku efektivněji a levněji.
- Na všech typech škol se zaměřit na metodickou podporu učitelů, kterým je třeba systematicky pomáhat při práci s méně nadanými žáky. Tady jim chybí kvalitní hodnotící nástroje i návody, jak postupovat, aby se výsledky žáků zlepšovaly.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je srozumitelné, že Věci veřejné poté, co musel ministerstvo vnitra opustit předseda Radek John a byl nahrazen nestraníkem, nejsou nakloněny ke stejnému řešení i na ministerstvu školství. Je to škoda, protože vystavit některého z nepříliš zkušených straníků z čtyřlístku Navrátilová, Šťovíček, Klasnová, Drastichová zostřené kritice médií a aktuálním problémům s reformou vysokých škol a čerpáním evropských fondů, to hrozí dalším poklesem popularity strany. Jakýkoli nástupce to nebude mít lehké a odborné renomé těchto potenciálních nástupců je spíše nízké. Nestraník s veřejnou autoritou by Věcem veřejným rozhodně posloužil lépe.“
15 komentářů:
1. Testování NIQES v 5. a 9. třídách prostě bude. Zde není co zvažovat, bo je to placené z ESF a pokud testování neuskutečníme, prachy vrátíme.
2. Se standardy by to bylo jednoduché. Kdybychom se od rozeštělovaných ŠVP, kde si mnozí vysvětlili svobodu po své bez ohledu na zájmy žáků, honem rychle vrátili k původním osnovám. Ani by se ministr nenadřel. Realizace by byla rychlá a učitelé by ji jen uvítali.
3. I tu metodickou podporu bychom uvítali. Ta je skutečně velmi mizivá. S tím jak fungovala před 20 lety se to nedá srovnat. A to prosím tehdy nebyl internet. Dnes máme mraky nekvalitních školení sice mnohdy zadarmo, ale k ničemu. Většinou jsou dobrá jen jako přivýdělek pro lektory DVVP. Já už se pomalu na školení bojím vyjíždět, abych zase nějakého vyčuraného lektora neposlal někam, protože kvalitní školení je tak možná jedno z deseti.
Co by měla nová ministryně udělat hned po nástupu do funkce?
Jednoduché.
"Hodit si mašli"
Ostatní aktivity jsou totiž daleko bolestivější.
Metodická podpora učitelů je bezva věc, ale "zaměřit se" na ni moc nepomůže.
Ony totiž prostě chybějí peníze.
Nejen na kvalitní školení (viz oprávněná stížnost výše), ale i na veškerý "support" (jak se v jiných šťastnějších oborech říká) - vybavení, pomůcky, služby, atd. atd.
Co taky chcete např. v celém regionálním školství pořídit za ONIV, které činí po odečtení nákladů na vyplácení prvních dnů nemocenské, které do nich byly od r. 2009 za účelem Potěmkinského zvýšení zahrnuty (co dělá NKÚ?), letos něco málo přes 400 mil. Kč. (V roce 2007 to bylo 1,6 miliardy.)
A bohužel tomu nijak nepomůžou "evropské" projektové peníze. Ty jsou prostě nastavené jinak - na financování systémových změn, případně jednorázových zlepšení (které musejí být kvalitně a účelně naplánované) - a když se s nimi zkoušejí "látat" nezbytné pravidelné výdaje (začala s tím mimochodem už paní Kopicová), vede to ke skoro stejné neefektivnosti, jako když ty peníze Dobešovská squadra rovnou "odklání" do médií na volební kampaň a bůhvíkam ještě.
Nepřeceňujte prosím význam metodiky. Už se mi z toho vážně dělá zle -pořád jen učitel, učitel, učitel. A co třeba takhle rodiče? Pokud nespolupracuje rodiny, naše snažení je často velice mizivé ... Jinak by snad nemohli vyrůstat davy neschopných a líných tupců, jako je to v současnosti.
Predevsim by mel(a) povyhazovat vsechny ty lemply, co mel Dobes okolo: Mestskeho straznika Zaoralka, dlouholetou bordelmama Podubeckou a lžiprávníka Nantla a dalsi. Kupodivu ten Nemec (1. namestek), ktery byl dobesovi nejblizsi, ten je docela solidni, co myslite?
Rodiče spolupracují většinou jen na 1. stupni. V momentě, kdy jejich miláček začne ve 4., 5. či nejpozději v 6. třídě vykazovat jiné výsledky než si oni sami představují anebo začne mít problémy výchovné, většinou rezignují a ve škole je moc neuvidíte. Jakmile začnou na své ratolesti slýchat něco jiného než chválu, začne jim to být nepříjemné a učitelé začínají být těmi zlými. Naši rodiče bohužel nejsou většinou psychicky natolik zralí, aby tuto situaci ustáli. Ono to totiž většinou je tak, že jejich potomek prostě po nich něco zdědil a oni slyší v podstatě výtky, které slýchavali u sebe. a většinou pochopí, že s většinou věcí se nedá prostě nic dělat. Geny prostě nepřečůráš.
No jeste tu Bartonovou, kterou chtel uz dobes vyhodit, ale ustala to...
Němec je stejný diletant a lempl jako Dobeš samotný. Ale už jako krysa stejně opouští loď: přihlásil se už dávno do konkursu na ředitele.
" Kdybychom se ...rychle vrátili k původním osnovám. ..učitelé by ji jen uvítali"
No, možná jsem jediná, ale já (a moji kolegové) rozhodně NE!
Opět největší odborník na vzdělávání u nás, pan Feřtek, nám prostřednictvím společnosti EDUIN říká, co potřebuje naše školství. Jeho neutuchající angažmá v médiích všeho druhu, naposled v MF Dnes, vyburcovaly k reakci v již zmíněném deníku, profesora UP Palackého O. Uličného. Myslím, že v podstatě velmi dobře vyjádřil, co české školství nepotřebuje. Angažmá taky odborníků na vzdělávání.
No tak jasně napište proč NE!
Kromě toho, že se na školách rozbordelil systém, osekala výuka matiky a češtiny na 4 hodiny týdně z původních pěti, zavedly nesmyslné povinně volitelvé předměty typu dramatická výchova, což by se mělo řešit spíše formou kroužku, přibylo hodin, kde se děcka jen flákají, RVP a ŠVP nic přínosného nepřinesl.
A pak se ještě divíme, že nemáme výsledky ve čtenářské a matematické gramotnosti v mezinárodních výzkumech. Dokud nevrátíme počet hodin češtiny a matiky tam, kde byl před převratnými změnami, ani žádně dobré výsledky mít nebudeme.
Děcka ztrácejí schopnost se něčemu naučit, něco logicky pochopit a systematicky na něčem pracovat s úsilím. Už docela chápu, proč se zvyšuje věk odchodu do důchodu. Protože vychováváme generaci neschopů, která bude mít problém se zařadit do pracovního procesu. Nebudou na to mít schopnosti ani patřičné úsilí.
Nemec zdaleka nedosahuje lemplovstvi Zaoralka, Podubecke nebo Nantla. Tito nemaji sanci nikde jinde, Zaoralek snad neumi psat. Nemec sice neni ideal, ale celkem to zvladal a asi by zvladl i ministerskou roli.
Jo, ministerskou roli ve smyslu zodpovedne a iniciativne plnit prikazy (kmotra) by jiste zvladl.
Ale asi se mu do role mourenina nechce, uz se prihlasil minimalne do jednoho konkursu na reditele.
Milí zlatí, vaše opěvované "osnovy" jsou zastaralé, je třeba jít dále. Zkuste se vrátit k pedagogické svobodě, přidat trochu tvořivosti a zdravého rozumu a ŠVP je vaše!
A nebylo by jednodušší ty "zastaralé osnovy" aktualizovat a modernizovat?
Sice nevím, co je zastaralého na malé násobilce,
ale stejně tak nevím, proč mají tisíce učitelů "tvořit" koncepční materiály?
Přijde mi to stejně logické, jako kdyby měli zedníci dělat práci architektů.
Proč nemohou být ŠVP jedním z alternativních programů?
Proč je musí sepisovat a "aktualizovat" všichni?
Tedy i ti, kteří o tuto činnost nestojí anebo ji neumí?
A hlavně proč je to nikdo neučil?
Myslím, že mnozí učitelé si vystačí se svobodou volby forem a metod výuky a ani necítí potřebu řešit, zda učit či neučit složené zlomky a v které třídě.
Ale jsem přímo přesvědčen, že většina učitelů netouží po večerech sepisovat stostránkové elaboráty, jejichž jediným účelem je následná buzerace ze strany ČŠI.
Okomentovat