Článek předkládá konkrétní doporučení Willa Richardsona na to, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit.
V návaznosti na Schönbergerovy a Dedeho vize o nutnosti zapomínat (viz Nezapomínejme zapomínat, Zapomeňte! vzkazuje Dede)
bych ještě rád doplnil, že někteří odborníci považují schopnost se
v dnešní době něco odnaučovat za kompetenci, jež je vlastně stejně
důležitá, jako učit se něco nového. Patří k nim například učitel učitelů
a známý bloger z New Jersey Will Richardson, který v článku The Steep “Unlearning Curve” z února 2007 předložil hned několik konkrétních doporučení, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit:
- Nejsme jedinými experty na výukový obsah ve třídě. Žákům jsou dnes kdykoli a kdekoli dostupná aktuální data a můžeme je tíž spojit s experty mimo školu.
- V mnoha případech nevíme víc, než naši žáci. Je celá řada věcí, které se můžeme učit my od nich.
- Učení není nezávislý samostatný proces. Je provázaný s jinými oblastmi života a nikdy nekončí.
- Nestačí naučit žáky spolupracovat v rámci třídy. Je třeba spolupráci rozšiřovat i mimo ni – např. v rámci mezinárodních výukových projektů.
- Není třeba, aby se každý žák naučil totéž. Skutečně nutné je jen to, aby se každý naučil správně nasměrovat své vlastní poznávání.
0 komentářů:
Okomentovat