Článek blíže popisuje metodiku převrácené třídy a dává ji do souvislosti s Bloomovou taxonomií. To vše na základě Khan Academy, projektu FIZZ vedeného Dr. Lodgem McCammonem z North Carolina State University a aktivitou kalifornského učitele Erica Marcose Mathtrain.
Z převrácené třídy se pomalu, hlavně díky Khan Academy, stává celosvětový hit. Základní informace o ní najdete v článku Khan Academy a „převrácená“ třída.
Vzhledem k tomu, že problematika je přece jen trochu složitější
a převrácená třída má i své kritiky, bude dobré se k tématu ještě
vrátit.
Kritika Khanovy výuky založené na instruktážních video-tutoriálech
doplněných online procvičováním se záznamem výsledků, jež jsou
uspořádány podle standardů pokrývajících plošně celé předměty, je
nejčastěji založena na tvrzení, že se zde vlastně jedná o postupy ryze
tradiční, které mají pouze jinou formu. Videa totiž obsahují klasický
výklad založený na přenosu informací od učitele k žákovi. Rozdíl proti
tradičním metodám je v tom, že se přenos většinou neuskutečňuje během
výuky ve škole, ale kdekoli jinde, nejčastěji samozřejmě doma. Žák má
možnost si video kdykoli zastavit a vrátit. Kromě toho, že případné
odpovědi na otázky nedostane okamžitě, je na tom lépe, než kdyby při
klasické frontální výuce seděl v první lavici a měl přímý kontakt
s učitelem. Model převrácené třídy pak dovoluje čas prezenčně strávený
ve škole věnovat upevňování znalosti pod přímým osobním vedením učitele.
Aby bylo převrácení dokonáno, mohou se k tomu použít třeba cvičení ne
nepodobná těm, jaké bývaly dříve zadávány za domácí úkol. Učitel sleduje
práci žáků, koriguje chyby, odpovídá na otázky a věnuje čas aktivitám
zaměřeným na budování vyšších stupňů výukových cílů.
Pokud bychom zůstali na úrovni prosté aplikace volně dostupné Khan Academy,
pohybujeme se v oblasti instruktivních výukových aktivit orientovaných
hlavně na faktické znalosti a úspěch v plošných testech. Proti
tradičnímu pojetí má tato technologiemi podporovaná výuka mnoho výhod.
Přestože všichni procházejí vlastně stejnou cestou, lze výukový proces
individualizovat alespoň co do tempa (viz Čtyři fáze personalizace výuky).
Každý žák si může výklad pouštět a látku procvičovat tak dlouho, jak
potřebuje. Dost velký problém je ale pořád v tom, že nelze zaručit, aby
to každý opravdu udělal. Proto se i zde výukový proces bez zapojení
učitelů a rodičů neobejde. Užitečnou pomoc při kontrole postupu
poskytují v Khan Academy
nástroje analýzy výukových výsledků, které průběžně ukazují aktuální
výsledky snažení každého studujícího a dávají učiteli možnost okamžitě
zjistit, že někdo něco nezvládl.
Podíváme-li se na to, jak je metodika převrácené třídy implementována
v praxi, zjistíme, že se již experimentováním v této oblasti zabývá
značné množství učitelů. Za zdroj zajímavých informací lze považovat
třeba blog Flipped Learning
Jona Bergmanna, koordinátora technologií z Illinois, který se snaží
zorganizovat spojení amerických učitelů tuto metodu aplikujících [1].
Mimořádně pozoruhodnou osobností je Dr. Lodge McCammon, jenž působí na North Carolina State University a na tamním ústavu vzdělávajícím učitele The Friday Institute (FI) vede projekt FIZZ, který rozpracovává teorii převrácené třídy teoreticky a organizuje školení učitelů ze základních a středních škol.
Dr. Lodge, jak si zkráceně říká, převrácenou třídu chápe trochu jinak, než bychom ovlivněni nadšením z Khan Academy
očekávali. Tvrdí, že nejdůležitějším principem, na němž je třeba
převrácenou třídu stavět, je osobní vztah mezi učitelem a žákem [2].
Úkolem učitele je dovést svého žáka k úspěchu. Aby toho mohl dosáhnout,
musí dokonale pochopit strategické postupy, kudy se poznávání ubírá, a
musí je umět aplikovat ve své práci. Optimálního stavu nelze dosáhnout
bez přímé vzájemné vazby založené na důvěře. A ta by měla zahrnovat
i rodinu žáka.
Proto Dr. Lodge příliš nedoporučuje používat instruktážní videa
vytvořená někým, koho žáci vůbec neznají. Navrhuje, aby se každý učitel
snažil realizovat převrácenou třídu tak, že natočí své vlastní výklady
a dá je svým žákům k dispozici. V rámci projektu FIZZ vyvinul
jednoduchou metodiku, která nevyžaduje mimořádné technické schopnosti
ani příliš velké časové nároky na dodatečné zásahy v podobě střihu videa
nebo upravování zvuku, a tu předává v rámci školení učitelům. Na
následující ukázce učitelka matematiky Katie Gimbar,
která patří k nejúspěšnějším implementátorům převrácené třídy v Severní
Karolíně, vysvětluje, proč začala tuto metodiku používat.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Převrácená třída podle Dr. Lodge
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat