Zamyšlení nad tím, jaké problémy přináší použití vlastních technologií žáků na podporu aktivit spojených s výukou.
Jsou firmy, které kvůli snazší kontrole a vyšší bezpečnosti dat
trvají na tom, aby jejich zaměstnanci používali pouze služební
technologie, které jsou spravovány podnikovými IT administrátory.
Podobný tradiční přístup lze nejsnáze realizovat v podmínkách lokální
sítě, tj. u zaměstnanců sedících v kanceláři, pracujících na stolních
počítačích a dodržujících pevnou pracovní dobu. Jenže toto je model,
který je překonaný. Dnes je u mnoha pracovních činností naprostou
samozřejmostí, aby se zaměstnanec pohyboval z místa na místo nebo aby
podstatnou část své práce dělal z domova. Ke slovu tak přicházejí
mobilní technologie. I tyto je samozřejmě možné spravovat centrálně,
a snadněji tak zajistit bezpečnost dat. Stále častěji se však můžeme
setkat s tím, že zaměstnanci používají své vlastní přístroje a veškerá
firemní data jsou uložena v internetových mracích (viz článek Fiony
Graham z BBC News v Citacích - [1]).
Situace ve školství je nápadně podobná. Využití stolních
stacionárních počítačů má význam jen ve výjimečných případech, kdy
předmět výuky přímo souvisí s ICT nebo vyžaduje specializovaný software.
Jinak se též prosazuje přístup, kdy žák pracuje na úkolech kdykoli a
odkudkoli. Jak víme, jsou státy, kde jdou při vybavování žáků
technologiemi tak daleko, že nakupují přenosné počítače všem (Stane se Uruguay díky počítačům dalším Finskem?).
Někde se realizují všelijaké levnější hybridní programy, jejichž
součástí je třeba státní podpora chudým dětem, jinde dochází k plošnému
vybavování technologiemi pomocí grantů či rodičů jen na úrovni obvodů
nebo jednotlivých škol. Zřejmou výhodou takového centralizovaného řešení
je možnost zajištění úplné kompatibility všech používaných přístrojů.
Přístup, který se momentálně prosazuje třeba právě u nás, patří
k nejsnadnějším a nejlevnějším. Žádná koncepce se nevytváří a státní
rozpočet tudíž žádnou položku na vzdělávací technologie nepotřebuje.
Dlužno dodat, že v tomto jsme ve vyspělém světě raritou (viz Nový výzkum politiky v oblasti vzdělávacích technologií). Důsledkem je zcela neřízený průběh zavádění technologií do výukového procesu a naprosto nevyhovující systém přípravy učitelů.
Asi bych neměl zapomenout, že teoreticky může existovat ještě jeden
model využití technologií ve vzdělávání. Mám na mysli záměrné bránění
zavádění technologií do škol zdůvodněné skutečně existujícími riziky,
které bez znalosti věci neumíme odstranit. O podobném přístupu, jenž by
jistě pro budoucnost našich dětí nebyl nejvhodnější, raději ani nebudu
dále uvažovat.
Podle posledních údajů Českého statistického úřadu jsou dnes u nás
(a nejen u nás) již vlastně všichni mladí lidé uživateli mobilů
i internetu (viz Využívání vybraných ICT jednotlivci).
Navíc zjevně dochází k velkému boomu ve vybavování dětí tablety. Proto
je zcela na místě i při neexistenci jednotné koncepce uvažovat o tom,
jak této skutečností využít ke zlepšení výukových výsledků našich žáků.
Paralela s využitím vlastních přístrojů pro práci v podnikové sféře se
přímo nabízí. Naše čtenáře jistě nepřekvapí, budu-li konstatovat, že se
ve světě řešením této problematiky zabývá již značné množství lidí.
Akronym BYOT (Bring Your Own Technology) se rychle zabydluje i v oblasti
školství. Určitě stojí za to se blíže seznámit s tím, co obnáší.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Noste si vlastní přístroje!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Na první pohled lákavá myšlenka, kdy investice do školství nahradí osobní investice rodičů. Ve skutečnosti je to použitelné s omezením pouze v kroužcích.
Proč?
- pouštět do firemní (školní) sítě cizí počítače je velké riziko. Nikdo neví, v jakém jsou stavu a škola nemá nejmenší šanci to ovlivnit
- zabezpečit wifi proti zneužití je dost nákladné. Zajistit dostatečný a vyrovnaný datový tok pro 30 současně připojených různých počítačů je pracné
- není jednotné prostředí. Učitel značnou část hodiny stráví řešením potíží se slučitelností a funkcí neznámých přístrojů, pokud na to bude mít vůbec znalosti
- licenční omezení. Školní licence software platí na školní PC nikoli na žákovské. Pro žáky by se musely přikupovat licence např. CALy
- nevyrovnanost. Žáci bohatších rodičů můžou získat výkonnější počítače, čímž získají výhodu vůči žákům chudším
- elektrické rozvody pro napáječe notebooků jsou ve školním prostředí neřešitelné. Pokud nebudou lavice přišroubované k podlaze, tak přinejmenším prostřední řada lavic nebude mít přístup k proudu. Zásuvky v podlaze nejsou žákuvzdorné. Dalším bodem jsou bezpečnostní předpisy pro el. rozvody ve školách. Akumulátory v noteboocích vydrží nanejvýše 3 školní hodiny a to ještě jenom nové, takže zásuvky jsou potřeba.
Miroslav Bečev
Děkuji za dokonalou ukázku myšlení našich správců školních technologií. Je tady ale jeden dost závažný problém. Znamená to, že žáci budou svoje vlastní technologie používat zcela jinak, než ty školní!
Noste si vlastní přístroje!
A voďte vlastního učitele do vlastní budovy!
Toť škola budoucnosti.
Rodiče žáků, kteří jsou vybaveni vlastními učebními pomůckami by si je mohli začít odpisovat z daní.
Půjde-li to tak dál, začneme si k lékaři nosit svoji vlastní sádru nebo amalgám. Ačkoli...
Žáci své vlastní technologie používají jinak, než školní. Na škole nenajdete CoD ani FB. Na žákovském počítači zase najdete školní programy jenom výjimečně, zato spoustu spyware. Berte to jako faktotum.
IT správce ručí za svěřenou síť svou hlavou. Pokud se prokáže, že z jím spravované sítě díky bezpečnostní díře byly páchány nepravosti, tak jde k soudu. Tak zní zákon. Výsledek soudu je neodhadnutelný, ale zaručeně přijde o své povolání.
Proto nečekejte, že bude nadšený z toho, připojovat do své sítě cizí počítače, aniž by je mohl nějak kontrolovat.
Miroslav Bečev
A další - kdo nese zodpovědnost za vnesený majetek v případě krádeže, poškození školní sítě, poškození zařízení dítěte?
Neříkám nic na kroužky, dobrovolnou činnost, přípravy, kde jsou si děti vědomy, že mají své zařízení ve své zodpovědnosti a nikam se nepřipojují. Ale ve výuce???
Ve hře je ještě jeden scénář. A sice, že se vzdělávání vůbec nebude odehrávat ve školách. Pak bude mít Gates a spol. pravdu. Státní rozpočet bude moci na školství hodně ušetřit.
Jsem přítelem používání technologií, ale v současné době, kdy nikdo nezaručí, že PC nebo další zařízení nebudou zneužita žáky k "pirátštině" a hlavně, kdy nikdo nezaručí, jak to v případě "pirátštiny" bude posuzováno, je podobná věc sebevražda v přímém přenosu. Nechci do své sítě něco, o čem nebudu mít přehled a odmítám nést zodpovědnost za použití techniky ve škole, kterou si žáci budou moci volně připojit kdekoli. Nesnáším apriorní podezřívání nebo pokládání někoho za zloděje, ale znám za šest let praxe už chování žáků - ti prostě vymyslí cokoliv i když jsou "hlídaní" natož, když by jejich přístupy byly volně. Takže promiňte pane Brdičko, ale NE.
Dobrá myšlenka, ale nepřipravena prakticky. Jak a kdo stanoví pravidla pro používání této techniky? Spoléhání na jejich dodržování jednotlivými žáky je velmi naivní. Kdo a jak bude dodržování těchto pravidel efektivně kontrolovat? Skutečně si myslíte, že pokud žák nebude mít vlastní notebook a nebude "připojen", nic se nenaučí? Z praxe vím, že pokud má dítě monitor před sebou, pak do něj čučí a obvykle tam nemá to, co tam má mít, protože i při hledání bohulibého výsledku na uživatele vyskočí tisíce reklam a odboček, které jeho pozornost zákonitě odvedou. PC mají dnes už všichni i doma a na klasickou školní práci jako je vyhledávání info, přípravu referátů a prezentací stačí to, co mají doma a to, co mají ve škole. My například máme 220 dětí a ve škole 60 PC ( ve stáří do max. 3 let) a brzy k nim přibude dalších deset. Takže se stačíme střídat a každé dítě několikrát týdně pracuje v rámci výuky na PC.
Jakožto bývalý správce sítě si pamatuju okřídlené pravidlo č. 1.:
1. Není nezbytné, aby správce sítě byl paranoik. Ale když jím je, je to nezanedbatelná výhoda.
Nejspíš jednou přijde doba, kdy náhodný čtenář archivu internetových diskusí nebude chápat, o čem že jsme se to tady dohadovali.
Vždyť samozřejmě, že si žáci ve škole pracují na SVÝCH tabletech (komunikátorech, trikodérech, nebo co to bude).
Jak jinak by to přece mělo být?
(Možná se toho někteří z nás dožijí.) :-)
Ale do té doby zbývá dořešit PÁR technických a legislativních detailů.
do té doby zbývá dořešit PÁR technických a legislativních detailů
A finančních detailů pak zejména.
Oprostím-li se od nesmysů typu zdravotní péče a vzdělávání dostupné pro všechny a zdarma, zbývá mi k dořešení problém ufinancovatelnosti pedagogického třeštění.
Občas někdo spočítá, kolik peněz je třeba na výbavu prvňáčka. A co třeba náklady typu filmová představení, exkurze, učebnice ... Plno dětí už běžně odříká účast na lyžařském výcviku i přes ponižující cejch socky.
Představa, že v dnešní ekonomické situaci mnohých rodin, budu strůjcem případné hrozby exekuce, mne docela děsí.
Nejen z tohoto důvodu už léta při výuce používám zasadně jen volně a tedy bezplatně dostupný softvér.Jednotné prostředí, žádné náklady a různé ohrnování nosánků. Zlaté školní uniformy.
A jak to všechno budou děti do školy tahat? Už dnes mnozí chodí ověšeni jak japonský tůrista.
Okomentovat