Článek popisuje virtuální školu Salmana Khana, která poskytuje výukové video-tutoriály včetně systému řízení výuky z matematiky a dalších předmětů zdarma a stala se fenoménem naší doby.
Určitě jste již zaslechli o Salmanu Khanovi, zakladateli Khan Academy,
která se stala fenoménem za relativně krátkou dobu a je známá téměř po
celém světě. Khanova výuková videa dnes sleduje více než 3,5 miliónu
lidí každý měsíc. Jaký je ale vývoj a původní záměr tohoto projektu?
Vše původně začalo z čistě soukromých důvodů v rámci rodinného kruhu.
Khan vytvářel výuková videa s výkladem matematiky pro své dvě neteře,
které ale žily v jiné části Spojených států. Proto své nahrávky
umisťoval na server YouTube. A nápad to byl vskutku dobrý. Spokojené
byly nejen neteře, ale téměř okamžitě je začali používat i další
zájemci. „Obliba jeho tutoriálů postupně vzrůstala i díky vděčným
rodičům, jejichž matné vzpomínky na matematiku už jen stěží stačily na
pomoc s úkolem z matematiky.“ (Guttenplan, 2011)
Nutno podotknout, že samotná videa prošla určitým vývojem a od doby
svého vzniku byla značně zdokonalena. „V prvních výtvorech se prázdná
černá tabule postupně zaplňuje hrbolatými číslicemi, zatímco Khanův hlas
zvolna vysvětluje a komentuje. V nejnovějších příspěvcích je vše mnohem
rychlejší a zajímavější.“ (Guttenplan, 2011)
Khan Academy
není jediná svého druhu, vedle ní existují i další podobné volně
dostupné online výuky a weby zaměřené na učitele a žáky. Jenže obliba
Khan Academy velice stoupla poté, co se v roce 2010 Bill Gates veřejně
zmínil, že se svými dětmi sleduje Khanova výuková videa. Khan Academy je
též jedinečná v tom, že se jí podařilo získat miliony dolarů z fondů
Gates Foundation, od společnosti Google i z jiných zdrojů. Ty byly
použity na vybudování softwarové nadstavby v podobě systému řízení práce
studentů, kteří si získané poznatky v rámci Khan Academy upevňují na
cvičeních. Používá přitom převratné metody analýzy všech získaných dat.
A to není vše. Pomocí dobrovolníků pracuje na překladu do jiných jazyků.
Celý obsah Khan Academy je přitom zdarma přístupný každému, kdo má
připojení k internetu. V tom také pravděpodobně spočívá jeden z jejích
největších přínosů – každý uživatel dostává možnost se vzdělávat
s podporou mnohem vyšší, než jakou poskytuje samotná učebnice.
Není to tak dlouho, co Khan umístil na YouTube první video, a dnes se
začíná zdát, že se mu možná podaří transformovat školství mnoha zemí
světa. Chce totiž změnit způsob, kterým se děti učí, od 1. třídy až po
maturitu. Ta změna nese označení „the flipped classroom“,
v českém překladu se používá spojení „převrácená třída“. Úplná novinka
to sice není, jelikož něco podobného bylo experimentálně ověřováno již
mnohokrát předtím. Khan tomu dal ale zcela jiný rozměr. Jedná se o formu
výuky, která je založena na přesně opačném postupu oproti tradičnímu.
Edukační proces zde probíhá tak, že se žáci nejprve seznámí s probíranou
látkou doma online, a do školy přijdou již s konkrétními dotazy. Ve
výuce učitel s dětmi pracuje mnohem více individuálně. Nabízí se tak
mnohem efektivnější využití času, protože je věnován pouze těm výukovým
aktivitám, které jsou zacíleny na problémy, kterým děti nerozuměly.
Každý žák získává možnost postupovat v látce dle vlastního tempa. Khan
k tomu dodává, že „tradiční model frontální výuky následovaný domácím
úkolem a zkoušením bohužel stále více selhává.“ (Guttenplan, 2011)
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Zuzana Kadlecová: Khan Academy a „převrácená“ třída
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
"Edukační proces zde probíhá tak, že se žáci nejprve seznámí s probíranou látkou doma online, a do školy přijdou již s konkrétními dotazy."
To chci vidět v české školní praxi - žáci by se neseznámili s ničím, přece nebudou doma psát úkoly nebo se učit - od toho je přece škola a učitel.
Se školskými reformami je to stejné, jako když se pes honí za svým ocasem - nové a nové generace (pseudo)reformátorů vymýšlejí věci, které tu už byly, a nakonec se stále stojí na místě...
Myslím, že je to poněkud nepatřičné zobecnění. Někteří žáci, některé školy... ne žáci obecně, ne školy obecně. Kouzlo je ve změně poměru. A přesně to dělá ten projekt úspěšným.
Ano, projekt může mít efekt u motivovaných žáků. Ty se nalézají převážně na gymnáziích. A co s těmi ostatními? To je pořád dokola. Celá léta tu někdo vymýšlí, co dělat s elitou. Ty můžete nechat klidně memorovat či biflovat, a naučí se to taky. Kdo má hlavu a chce ji používat, naučí se cokoli jakoukoli metodou. Ale co těch zbývajících 70% národa?
Motivace je součást emnocionality a zralosti člověka. Ta je dnes často u dětí tak zraněná, že průměrný intelekt, který dříve chápal rovnice o dvou neznámých alespoň na trojku, má dnes problém udržet pozornost.
Proč se tím systémově někdo nezabývá?
Proč pořád chcete testovat rozumovou kognici zbídačených duší, kterým na udržení integrity zbyly jen egoobranné mechanismy vzdoru a nihilismu, pudové hedonistické návyky, chabá koncentrace a únik do irealistických stavů.
Lidem dnes chybí smysl života protože jste ze škol vyhnali Boha a divíte se, že se svět řítí do pekel. Nevím, kdo si to uvědomí, ale ten primitivní materialismus který společnost žije, není nic jiného, než patologická změna vědomí. Lidí žijí z prospěchu, nikoli z víry... a po žácích chcete soustředěnou inteligenci a mravy.
Drogy berou dnes i ti, co měli celkem saturované dětství. Včera jsem potkal další takový případ. Nemůžou se dívat na schizofrenii školy a reálné žité skutečnosti. A není vyjímkou, že na gymnáziu najdete učitele, kteří se svěřují rodičům, že chlastají, aby to ustáli. Rodiče se pak ve slabé chvilce svěří jim s problémny svého potomka a učitel ho následujcí den zesměšní před celou třídou. To je realita!
Jestli se rozhořčíte nad těmito řádky, pak jenom dobře! Třeba alespoň jeden člověk pak bude chtít něco ve svém životě změnit.
(obyčejný člověk)
Milý obyčejný člověče,
učitelé vždy hlavně museli poslouchat vrchnost a učit, jak pískala. Za to byli placeni a trpěni společností na svých funkcích. Tím je nezbavuji odpovědnosti, ale je to jen věc jejich osobního názoru. Kdo má v sobě "boha", tomu ho nikdo nevezme a je to duchově bohatší člověk, věřím, že pokud není fanatik, vychovává lidi k slušnosti a odpovědnosti. Těch ostatních je mi pouze líto, sami si neví rady se svým životem, ale to nezměníte. Naštěstí nevychovávají jen učitelé...
Dětí Vám moc líto být nemusí. Mnohdy jsou učitelé větší chudáci, vlastně asi vždy, a kdo se o ně stará nebo soucítí s jejich trápeními?
Psal jsem nedávno o tom, že podle výzkumu Justina Reicha jsou volně dostupné materiály využívány v mnohem větší míře bohatými, než chudými (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14901/). Myslíte, že bychom z toho měli odvodit, že by se za veškerou výuku mělo platit? Asi ne.
Pokud těm učitelům, kteří mají o budoucnost svých žáků zájem, konečně dojde, že budou muset změnit své výukové metody, pak tento článek splnil své poslání.
10:13
a učitel ho následujcí den zesměšní před celou třídou..."
Stejně se to děje v jiných profesích, bohužel. Dcera známých začala v 16 letech jen tak z hecu experimentovat s jistými houbičkami, rozhodilo jí to psychiku a rodina šla k psychiatrovi. Všichni prošli rozhovorem, nebezpečí nebylo shledáno, jen upozornění na možné komplikace. Následující den si celé gymnázium špitalo o dívce XY, že jede v drogách. Pan psychiatr se totiž doma barvitě rozpovídal před svou dcerkou, spolužačkou oné XY. Bylo to odporné. Být otcem dívky, asi bych si to šel pádně vyřídit.
Okomentovat